Etätöiden kiistattomat edut ovat mm. nämä:
1. Se miten paljon yritykset säästävät etätöillä kun ei tarvita enää kalliita konttoreita...
2. Ja miten suuri etu yrityksille on se että työntekijät eivät tartuta toisiinsa konttorilla kaikkia sesonkitauteja kuten oksennustaudit, flunssat ja muut epidemiat...
3. Jos ilmastoa pitää pelastaa niin kaikki mikä on pois yksityisestä ja julkisesta liikenteestä pelastaa ilmastoa, työmatkailu taas tuhoaa ilmastoa...
Mutta mm. HR johtajilla on kauhea tarve saada ihmisiä konttorille pelkäävät töidensä muuten vähenevän huomattavasti, tämä on suuri motiivi asiassa... ja sitten ovat narsistiset / mikromanageeraavat johtajat jotka haluavat ihmiset konttoreille jotta voivat istua selän takana ja käytännössä tuhota kaiken kehityksen ja luovuuden toimillaan...
Kommentit (143)
Yksi etätyön merkittävistä hyödyistä on se, että voi tehdä sairaanakin töitä. Jos on flunssa, en kehtaa mennä konttorille pärskimään. Normaalisti olisin saikulla, mutta nykyään jään etätöihin. Toinen on lasten sairastaminen. Kun lapsi on sairaana, työpaikalta pitää jäädä kotiin. Itse teen etäpäivää, kun lapsi jo sen verran iso ja omatoiminen. Muutoin pitäisi siitäkin jäädä saikulle, jos ei olisi etätyömahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työtä pystyy tekemään etänä niin silloin kyllä palkkaa pitäisi tiputtaa 50%. Voiko se olla tärkeää tai haastavaa työtä jos sitä pystyy tekemään etänä? Tai onko se tuottavaa työtä?
Voi herrajumala että sinä osaatkin olla tyhmä.
Esim. me kirjantekijät olemme aina tehneet työmme joko työhuoneella tai kotitoimistossa. Meillä ei ole työsuhdetta eikä mitään työsuhde-etuja. Meillä ei myöskään ole työaikaa. Me maksamme itse eläkemaksumme ja sosiaaliturvamme lakisääteisen YEL-maksuina. Työvälineet meidän on hankittava itse.
Minä olen suomentanut työkseni kirjallisuutta 1980-luvulta saakka. Olen urakkatyöläinen ja saan suomentamistani kirjoista kertakorvauksen sen jälkeen kun käsikirjoitus on valmis lähetettäväksi kustantamoon. Onko tämä sitten tärkeää, haastavaa tai tuottavaa työtä? Ehkä ei, mutta se on työtä jolla minäkin o
Paljonko se kertakorvaus on?
Ja haitat ovat:
1) ihmiset lihovat
2) työaikaa käytetään ruoan tekoon, pyykin pesuun yms.
3) kokouksissa ollaan vain näennäisesti
4) ihmisten kanssa ei osata enää keskustella, vaan luullaan että somemurinaa tulee jatkaa toimistolla, jos sinne pakolla joutuu
5) etätyö lisää vaaravyöhykkeellä elävien alkoholin käyttöä, tissuttelu aloitetaan entistä aikaisemmin, samoin tupakkaa poltellaan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Hirvittää millaisissa oloissa ihmisten tietoja käsitellään. Siellä voi vastata kauppareissun ajaksi pestattu naapurin serkku, jolle latelet aluksi henkilötietosi. Ja katsoo sitten siitä aparaatista loput eli kaiken. Eihän tuota kukaan valvo.
kauppareissu suoritetaan korkeintaan lounastauon aikana( kauppa kävelymatkan päässä), kellokortti lounaalle leimattuna ja kone lukittuna vaikka kämppään jää siksi hetkeksi vain koirani ihmettelemään. Naapurin serkut eivät hengaile kämpilläni työpäivän aikana eikä muutenkaan.
Yksi etu ympäristön kannalta on sekin ettei kotietätöissä tarvitse käydä päivittäin kokovartalosuihkussa. Toimistolle meno edellyttää ainakin tukan pesua päivittäin, jotta sen saa edustavaan kuntoon. Etäpäivänä se menee ihan hyvin ponnarilla seuraavana päivänä.
Ai että etätyö voi ärsyttää joitakin kun jaksetaan sitä panetella :D
Ai niin ja haitta numero
6) huono hygienia aiheuttaa yhteiskunnan varoja kuluttavaa turhanaikaista lääkitsemistä ja vie lääkäreiden aikaa vakavasti sairaiden hoidolta
Kuka muka voi jossain rannalla tehdä etätöitä? Tarvitsen itse ison (työ)pöydän, 2 näyttöä, näppäimistön, hiiren, kuulokkeet, post-it lappuja, kynän jne ja hyvän työtuolin ergonomiaan. Palavereiden aikanakin joudun tehdä samaan aikaan töitä toisella näytöllä että hommat tulee tehtyä. Toimistolla ei pysty keskittyä yhtään kun hälinä ja jatkuva keskeytys ihmisten osalta. Kotona en lähde kahvitauoille juoruamaan ja syömään jonnekkin lounasruokalaan vaan syön työn ohessa.
Varsinkin näin naisena säästyy paljon rahaa, kun ei tarvitse ostaa vaatteita, meikkejä tai käydä kampaajalla niin usein. Säästyy matkakorttirahatkin ja aikaa. Ehdin ja jaksan harrastaa liikuntaa joka päivä. Toimistopäivät uuvuttaa ihan eri tavalla enkä pysty keskittymään avokonttorissa vaativampiin tehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Jos työtä pystyy tekemään etänä niin silloin kyllä palkkaa pitäisi tiputtaa 50%. Voiko se olla tärkeää tai haastavaa työtä jos sitä pystyy tekemään etänä? Tai onko se tuottavaa työtä?
Rakenna itsellesi aikakone ja tule 2000-luvulle.
En halua kokea enää kiusaamista enkä eristämistä enkä yksin jäämistä. Siksi teen etätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Yritykset, joissa etätyö todella on tuottavaa, ovat siirtyneet siihen jo kauan sitten. Toinen asia ovat sitten ne yritykset, joissa tavalliset konttorityöläiset tietenkin haluaisivat kyllä olla etänä ja löytävät sille loputtomasti hyviä perusteluja, mutta yritys ei tosiasiallisesti hyödy siitä millään tavoin, päinvastoin, monessa yrityksessä on jo tajuttu vähentää rajusti tuottamattomien etäpäivien määrää. Se ei ole HR-johtajien keksintö.
Helppohan se on työntekijän roolissa huudella, kun ei ole tulosvastuussa. Ääni muuttuu nopeasti, jos joutuu itse vastaamaan jonkin osaston toiminnasta ja tuloksesta.
Mitenköhän tuo etätyöpäivien "tuottamattomuus" on todettu? Tutkimalla työnteon tulokset vai pelkillä mielikuvilla?
Vierailija kirjoitti:
Tämä etätyöhimo johtuu todellisuudessa vain yhdestä tekijästä; ihmiset ovat entistäkin antisosiaalisempia. Kukaan ei halua nähdä ketään eikä tehdä mitään yhteistyössä. Ei kestetä yhteisöä ympärillä. Ei kestetä fyysisiä tapahtumia, ei uskalleta katsoa toisia ihmisiä silmiin. Halutaan vain sulkeutua oman päätteen äärelle, ilman muita.
Tällaisia ihmisiä yritykset tarvitsevat x-määrän toimialasta ja tehtävistä riippuen ja varmaan jonkin verran etätyömahdollisuuksia heille on järkevää tarjota. On kuitenkin merkittävä tarve myös sosiaaliselle kanssakäymiselle, tehtävät kuten myyntityö, esimiestyö, kouluttajat, asiakaspalvelutyö, ja lukuisat muut vaativat yleensä jo sellaisen ihmistyypin, joka ymmärtää paremmin läsnäolon merkityksen koko työyhteisön dynamiikalle.
Kyllä minä tykkään työskennellä toimistollakin, jos on yhteispalaveri muiden teknisten asiantuntijoiden kanssa. Sumplitaan yhdessä ratkaisua, tutkitaan teknistä dokumentaatiota, mietitään miten edetään. Sen jälkeen kaikki menevät palaverihuoneesta omille paikoilleeen, ja jumittavat hiljaa tietokoneen edessä päivän lopputunnit, tehden töitä, ehkä myös selaten hesaria.
Tämä on ihan mukava vaihtoehto.
Mutta kun ei se mene noin. Se menee niin, että menen palaveriin ja siellä on helvetin ekstrovertti mölisijä päälliköitä mölisemässä pari tuntia putkeen, eivätkä anna asiantuntijoille suunvuoroa. Sitten kun on pari tuntia mölisty, niin joku ekstroverttipäällikkö sanoo minulle, että onko se prototyyppi jo valmis, jonka hän halusi 5 minuuttia sitten. Sen jälkeen menen paikalleni istumaan loppupäiväksi tekemään prototyyppiä, mutta tekemisestä ei tule mitään, kun ekstroverttipäälliköt mölisevät ja hihittävät ja ulisevat vieressä tauotta, ja haluavat minunkin osallistuvan, etten vaan olisi "epäsosiaalinen".
Kun olen koko iltapäivän kuunnellut näitä möliseviä älykääpiöitä, niin päivän päätteeksi joku ekstroverttipäällikkö tulee minulta vaatimaan sitä prototyyppiä, jota pitäisi oikeasti tehdä hiljaisuudessa ja rauhassa viikon verran, ja jota olen nyt tehnyt 5 tuntia mölinässä.
Haittana on tietysti etätyöläisten vähäinen työpanos ja vaikea valvonta monilla työpaikoilla ja yksilöillä.
Päästiin eilen hyvään vaiheeseen tässä keskustelussa
Vierailija kirjoitti:
Työvälineistähän tämä kiinni on. Jos toimistolla on suuret näytöt ja kunnon välineet, mutta kotona vain se säälittävä pieni läppäri, niin ei varmaan työ hoidukaan kunnolla. Mutta jos kotona on kunnon työvälineet ja vielä erillinen työhuone sen työn tekemiseen, niin tottahan tärkeää ja haastavaakin työtä pystyy tekemään kotona. Tuottavuuden päättää työnantaja. Minulla ainakin on kotona kunnolliset välineet että työ hoituu, ellei jopa paremmin ja tehokkaammin mitä toimistolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Sää. Kotona on mielyttävämpää olla lämpimän peiton alla kuin kaatosateessa, ukkosella tai metrin lumikinoksissa.
2. Työyhteisö. Perseestä. Huono ilmapiiri, ei mitään yhteenkuuluvuutta, ei tervehditä, tylyjä ja tympeitä, seksuaalisesti ahdistelevia työkavereita ja esimiehiä. Vanhanaikainen, tunkkainen, jäykähkö ja byrokraattinen ilmapiiri.
3. Vapaus. Kotona saa olla vapaasti oma itsensä. Voi pukeutua miten haluaa, voi tulla ja mennä miten haluaa. Kukaan ei määräile eikä kuvittele omistavansa sinua.
Hämmästyttävän vähäinen sietokyky näillä etäilijöillä on toisiin ihmisiin. Ei kaikki voi olla autistejakaan. Ajatelkaa niitä, jotka kohtaa koko ajan uusia uppo-outojakin tyyppejä työssään ihan tuosta vain.
Johtunee ihan niistä ihanista avokonttoreista, joita on tehty urakalla joka pirun sektorille ainakin viimeiset 15 vuotta. Ennen minulle oli töissä oma huone, sitten siirryttiin avokonttoriin. Siellä oli aivan kidutusta olla 5 pv/viikossa. Olin ihan poikki hälystä ja keskeytyksistä työpäivän jälkeen. Nyt etätöissä on rauha ja hiljaisuus, ja saa keskittyä omaan työhön. Tällöin työt myös valmistuu ajoissa ja lopputulos on laadukasta.
Suomessa tehdään eniten etätyötä länsimaista, Suomen tuottavuus on alhaisinta länsimaissa (ja ollut jäässä jo 15 vuotta).
Totuus ainakin IT-alalla on että etätyö on tuplasti tuottavampaa kuin konttorilla ihmettely ja lorvailu. Kaikki palaverit jms hoituu paljon paremmin Zoomin tai Teamsin kautta. Oikeita syitä olla konttorilla on vähän, joten yksikin päivä konttorilla per viikko muodon vuoksi normaalisti alentaa, ei kasvata, tuottavuutta. Jos konttori on avokonttori, niinkuin useimmat ovat, se tuo vielä lisämiinusta konttorilla tehdyn työn tuottavuuteen. Lisäbonuksena etätyössä jää pois kaikki turha toimistopolitiikka ja juoruilun kuuleminen muista työntekijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Yritykset, joissa etätyö todella on tuottavaa, ovat siirtyneet siihen jo kauan sitten. Toinen asia ovat sitten ne yritykset, joissa tavalliset konttorityöläiset tietenkin haluaisivat kyllä olla etänä ja löytävät sille loputtomasti hyviä perusteluja, mutta yritys ei tosiasiallisesti hyödy siitä millään tavoin, päinvastoin, monessa yrityksessä on jo tajuttu vähentää rajusti tuottamattomien etäpäivien määrää. Se ei ole HR-johtajien keksintö.
Helppohan se on työntekijän roolissa huudella, kun ei ole tulosvastuussa. Ääni muuttuu nopeasti, jos joutuu itse vastaamaan jonkin osaston toiminnasta ja tuloksesta.
Vastaan usean tiimin tuloksentekokyvystä. Mielestäni johtaja ei osaa johtaa, mikäli ei saada aikaiseksi. Kyllä ne lusmut osaavat lusmuta myös konttorilla. Säälittävää tunnustaa että ei osaa johtaa omia alaisia tuloksien kautta, vaan pelkän näkyvän pärstäkertoimen kautta.
Lainaus ei toimi, mutta sille, joka valitti miehen etätöistä. Ei meilläkään ole erillistä työhuonetta, vaan teen makuuhuoneessa töitä. Mutta kuten sanottua, ei taida etätyö olla suurin ongelma suhteessa.