Miksi jotkut eivät hae toimeentulotukea vaikka niille kuuluisi se?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Jos pärjäävät muutenkin, niin miksi pitäisi hakea? Aika paljon jää kaikenlaisia tukia hakematta ihmisiltä, vaikka niihin olisi oikeus.
Jotkut osaavat elää vaatimattomastikin.
Myös monet tarpeelliset tuet jemmattu niin vaikeasti haettaviksi että tarvitsija ei välttämättä tiedä edes niitä olevan.
Monet jättävät hakematta vaikka ovat todella tiukilla, siihen liittyy nöyryyttävyys. Siksi ei ole sattumaa, että hallitus niin kepeästi leikkaa pienituloisten etuisuuksia vedoten siihen, että onhan perälautana toimeentulotuki.
Eivät kehtaa tai pelkäävät seuraamuksia. Tunnen pari perhettä, jotka kituuttivat vuosia ennen kuin suostuivat hakemaan. Mielummin ottivat pikavippejä ja velkaantuivat pahemmin.
Kyllä. Pankkiliikenteeni ei kuulu valtiolle.
Äitini sanoi että hermot meni toimeentulotuen takia
Joillakin on itsekunnioitus tallella, ja he haluavat pärjätä itse.
Vierailija kirjoitti:
Koira on "hän", toimeentulotukilainen "se".
Suomen kielessä ei oikeasti alunperin ole mitään eri pronomineja ihmiselle ja muille eläimille. Itseasiassa esineetkin on vanhoissa teksteissä hän. Ja se-sanaa on murrealueesta riippuen käytetty enemmän tai vähemmän ihmisistä.
Olisi pitänyt jotain lapsen oman tilin tiliotteita lähetellä niin annoin olla.
tykkään pitää tilillä jonkin verran rahaa vaikka ne ovatkin tulleet työmarkkinatuesta ja asumistuesta. Mutta en kuitenkaan varmaan saisi siten toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Äitini sanoi että hermot meni toimeentulotuen takia
Se on ensikertalaiselle aikamoinen viidakko, kun pitää etsiä ja toimittaa kaikenlaisia tositteita. Eikä se ole helppoa vuodenkaan jälkeen, kun saattaa tulla aiheeton tai virheellinen hylkäyspäätös. Joskus joutuu kolmesti soittaa, että joku osaava tekee oikaisun, eikä lähetä vaan samalle käsittelijälle uudelleen eteen. Itselle tuen hakeminen 3kk välein on ahdistava kokemus.
Koska ei sitä tukea saa hakemalla se saanti on virkailijasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Toivon että saat potkut. Ja se päivä ei ole kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Jos pärjäävät muutenkin, niin miksi pitäisi hakea? Aika paljon jää kaikenlaisia tukia hakematta ihmisiltä, vaikka niihin olisi oikeus.
Eikö ilmainen raha kelpaa?
Koska säästän sen teille itkijöille,minäkin saisin mutta en ole hakenut,hyvä minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon että saat potkut. Ja se päivä ei ole kaukana.
Miten tajusit kommenttini? Mitä yritin sillä sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Ja kun palkkatöihin ei pääse niin se itse pärjääminen tapahtuu niin että....?
Itse en hae, koska pärjään ilmankin ja ilman tt-tukia saan säästää rahaa vapaasti pankkitilille eikä tarvitse kikkailla käteisnostojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ilmainen raha kelpaa?
Ei se ole ilmaista rahaa. Se on veronmaksajien maksamaa rahaa. Ja ainakin itse elän ennemmin 100€/kk vähemmällä rahalla kuin käytän aikaani jonnin joutavien selvittelyjen ja liiteiden kanssa puljaamiseen. Ei enää koskaan siihen rumbaan ellei ole ihan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun palkkatöihin ei pääse niin se itse pärjääminen tapahtuu niin että....?
Työttömyyskorvaus ja pimeät työt. Niin minä olen hoitanut pärjäämisen jo vuosia.