Miksi eläkeläiset saa monta tonnia kuukausittain eläkettä ja työttömät joutuu kitumaan alle 600 eurolla?
Eläkeläinen ei tarvi rahaa kun on jo niin vanha eli pärjäisivät paljon vähemmällä. Nuoremmat saa työttömänä muutaman satasen jolla ei elä, millä työtön ostaa auton että pääsee liikkumaan töissä ja kuskaamaan lapsia päiväkotiin kun ei ole varaa? Työtön joutuu ajamaan parin sadan euron romulla työmatkoja ja kuskaamaan lapsia joilla elämä edessä. Sen sijaan eläkeläiset ostelee uusia turvallisia uusia autoja jatkuvasti vaikka eivät tarvi niitä. Mitä järkeä tälläisessä homassa on?
Kommentit (645)
Miksi kukaan tekisi työtä, jos työttömänä tai nolla työhistorialla saisi samaa eläkettä vanhana?
Mun vanhemmat ovat syntyneet 40 luvulla. Heidän ahkeruus on aivan omassa mittaluokassaan. Sota oli lähellä, kummankin isät olivat sodassa yli 5 v.
Siellä ei mietitty paljonko saa rahaa elämällä työttömänä kotona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen on maksanut itse omat eläkkeensä ansiotuloistaan työuran aikana. Hän saa ostella eläkkeellään mitä huvittaa, koska rahat ovat hänen. Jos olet nuori, niin eikun vaan mars työpaikalle ahkerana, niin etköhän sinäkin sitten saa ostella mitä haluat.
Niin, tämähän ei pidä paikkaansa. Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet vain n. 20 %:a omista eläkkeistään. Loput maksetaan nykyisten työnantajien ja työntekijöiden toimesta.
Minun eläkkeet maksaa Keva, ei nykyiset työnantajat eivätkä työntekijät. Tietäisitpä Eläkeyhtiöiden varallisuudet, kukahan ne on maksanut, et ainakaan sinä.
Mistä Keva saa rahat eläkkeiden maksuun? Mieti sitä oikein pitkään ja hartaasti sillä muistisairauden kutistamalla herneelläsi.
Kansaneläkkeiden kulut rahoitetaan kokonaan valtion verovaroin jakojärjestelmän mukaisesti.
Eläkkeiden maksuun tarvittavat varat kerätään pääasiassa työnantajien ja työntekijöiden sekä yrittäjien maksamilla vakuutusmaksuilla. Työeläkevarojen ja niille saatujen sijoitustuottojen lisäksi rahoitukseen käytetään Työllisyysrahaston työeläkejärjestelmään maksamia suorituksia sekä valtion osuuksia.
Työeläkkeen myöntää ja maksaa aikanaan eläkelaitos, jossa työntekijä oli viimeksi vakuutettuna ennen eläkkeelle jäämistään. Eläkettä voi tällöin olla rahastoituna useassa eri eläkelaitoksessa, jos vakuutettu on työskennellyt monen työnantajan palveluksessa työuransa aikana.
Osa eläkkeistä rahoitetaan osittain rahastoivan periaatteen mukaan käyttämällä niihin sekä työeläkemaksuja että aiemmin kerättyjä rahastoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset on tienanneet rahansa työtä tekemällä kun taas sinä makaat kotona yhteiskunnan rahoilla. Mene töihin niin saat sinäkin rahaa. Vanha ihminen on työnsä tehnyt.
Voitko fasisti jo lopettaa?
Millä tämä työtön meinaa vanhana elää, kun asenne eläkeläisiin on tuo?
Mitä ihmeen asenne?
Samaa mieltä aloittajan kanssa. Ihmetellä voi että samallailla suomalainen työikäinen joutuu pärjäämään 590 eurolla samaan aikaan poliitikkojen tuodessa kymmeniä tuhansia kaukomatkaajia hakemaan niitä samoja duuneja ja sitten eläkeläisille joilla on jo kaikki hankittuna maksetaan tuhansia. Ei mitään tolkkua.
Kohtuun on että työttömyyskorvaus huom suomalaisille nostetaan edes siihen eläkkeen tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä tiedä mikä hinku työttömillä on jotain autonromua pitää, lapset ehtii viedä hoitoon kävellenkin. Miten kallista vakuutuksineen ym on halvankin auton pito.
Helsingissä asuvalla lapseni perheellä ei ole autoa vaikka ovat korkeapalkkaisia. Hyvä julkinen liikenne, auton viemällä rahalla ajaa vaikka taksillakin ja vuokraa auton vaikka kesäloman tarpeeseen.
Monet työttömät käyvät töissä ja tekevät raskasta työtä työkokeilussa, kuntouttavassa työtoiminnassa tai koulutukseksi naamioidussa työharjoittelussa.
Jos kokee työnteon raskaaksi ehkei oikein ole työkuntoinenkaan. Mutta kyllä siihen raskaaseenkin työhön ehtii fillarilla, minä ainakin ehdin . Lapsi kuudelta pyöräntarakalle, hoitoon, seitsemäksi vaneria paikkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen on maksanut itse omat eläkkeensä ansiotuloistaan työuran aikana. Hän saa ostella eläkkeellään mitä huvittaa, koska rahat ovat hänen. Jos olet nuori, niin eikun vaan mars työpaikalle ahkerana, niin etköhän sinäkin sitten saa ostella mitä haluat.
Niin, tämähän ei pidä paikkaansa. Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet vain n. 20 %:a omista eläkkeistään. Loput maksetaan nykyisten työnantajien ja työntekijöiden toimesta.
Minun eläkkeet maksaa Keva, ei nykyiset työnantajat eivätkä työntekijät. Tietäisitpä Eläkeyhtiöiden varallisuudet, kukahan ne on maksanut, et ainakaan sinä.
Mistä Keva saa rahat eläkkeiden maksuun? Mieti sitä oikein pitkään ja hartaasti sillä muistisairauden kutistamalla herneelläsi.
Missäs ne minun etukäteen omaa eläkettäni varten maksamani rahat sitten ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä Keva saa rahat eläkkeiden maksuun? Mieti sitä oikein pitkään ja hartaasti sil
Niin? Ihan selvää paitsi teille eläkeläisille.
En uskalla lukea keskustelua tai avata sitä. Pelkään että joku tuomitsee taas köyhät. Ja ylistää työssäkäyviä paremmaksi. Tulisi varmaan vaan paha mieli jos ihmiset kovistelevat muita.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma miten jotkut jaksavat jauhaa tuota disinformaatiota että eläkeläiset maksaisivat itse eläkkeensä. Vain osaksi maksavat; nuo eläkevakuutusmaksut muodostavat vain viitekehyksen sille miten suurina eläkkeet suhteessa toisiinsa maksaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 44 vuotta tehnyt töitä ja maksanut hemmetisti veroja. Veroja joilla maksetaan myös teidän työttömien työttömyyspäivärahat. Eläkerahani pitäisi nyt sitten laittaa hyvätekeväisyyteen. Voi jessus!
Veroilla ei makseta mitään!
Taikaseinästäkö ne sun työttömyyspäivärahat tulee?
Ne tulee sieltä samasta taikaseinästä kuin eläkeloisten eläkkeetkin eli palkansaajien selkänahoista. Ps. Ymmärsit varmaan että olen sinun eläkkeen maksaja, en työtön.
Olen eläkeläinen, en loinen, olen myös maksanut eläkemaksuja.
Eläketuloista maksetaan valtion tuloveroa, kunnallisveroa, sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksua, kirkollisveroa sekä Yle-veroa.
Oletpa sä rikas kun kaikkien eläkkeet maksat.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä aloittajan kanssa. Ihmetellä voi että samallailla suomalainen työikäinen joutuu pärjäämään 590 eurolla samaan aikaan poliitikkojen tuodessa kymmeniä tuhansia kaukomatkaajia hakemaan niitä samoja duuneja ja sitten eläkeläisille joilla on jo kaikki hankittuna maksetaan tuhansia. Ei mitään tolkkua.
Kohtuun on että työttömyyskorvaus huom suomalaisille nostetaan edes siihen eläkkeen tasolle.
Unohdat kaikki tuet joita ihminen suomessa saa jos tulo on 590 euroa.
Ja sitten jos perheessä on hyvätulounen ettei tukia tule, se on se elatusvalvollisuus. Niin se on eläkeläusilläkin keskenään jis tukia joku porukka joutuu hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä Keva saa rahat eläkkeiden maksuun? Mieti sitä oikein pitkään ja hartaasti sil
Et siis tiedä mikä on Keva.
Kuntien ja kirkon eläkevakuutusyhtiö.
Se maksaa myös minun eläkkeeni.
Olen eläkkeellä kirkon virasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopulta valtio voi tehdä rahaa ilmasta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on varmaan pointtina se, että miksi se kansaneläkekin on reilusti isompi kuin työttömyysraha. Eli vaikka et tekisi päivääkään töitä ikinä, eläkkeellä saat sitten enemmän rahaa. Silloin kun sitä ei enää niin tarvitse. Asumistukikin on erilainen, sitä saa ilmeisesti jatkossakin omistusasuntoon. Nyt kun lapsikorotuskin vietiin, niin kiva yrittää sitten pärjätä kahden lapsen kanssa tässä omakotitalossa. Ja ei tätä saisi edes myytyä ja toisaalta halvempi tässä on asua, kuin vuokralla. Kun laina on pieni. Ja turha vinkua, että mene töihin, paitsi jos oikeasti tarjoat niitä töitä minulle. Aloitan vaikka heti huomenna. Just opiskelin uuden ammatinkin.
Voi että mikä kateus. Eläkeläiset saa sen pienen eläkkeen ja asumistuen. Toimeentulotukea eivät saa. Maksavat lääkkeet ja terveydenhoitomaksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset maksavat myös veroja jota työtön ei tee.
Työtön maksaa enemmän veroja kuin eläkeloinen
Kerro miten/mistä!
Työmarkkinatuesta maksetaan veroa monta sataa euroa.
Ei oikeastaan. Se veronmaksu on rahansiirtoa taskusta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä maksoit niillä pikkuruisilla eläkemaksuillasi edellisten eläkeläisten eläkkeitä. Kuinka tyhmää porukkaa te olette?
Työtön maksaa paljon veroja, koska työttömältä on verottamalla näivetetty työpaikka pois, jotta saataisiin eläkeläisille maksimaaliset sotepalvelut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset maksavat myös veroja jota työtön ei tee.
Työtön maksaa enemmän veroja kuin eläkeloinen
Kerro miten/mistä!
Työmarkkinatuesta maksetaan veroa monta sataa euroa.
Ei oikeastaan. Se veronmaksu on rahansiirtoa taskusta toiseen.
Samoin kun takuu- ja kansaneläkkeet.
Yess! Aamuskumpalle.