Kysymys talvea vihaaville
Kysymys talvea vihaaville
Näin ensilumen saapumisen kanssa on näkynyt muutamat postaukset ja kommentit siitä kuinka talvi, lumi ja kaikki siihen liittyvät asiat vituttaa.
Kysymykseni kuuluu: Millaisessa ilmastossa te talvea vihaavat haluaisitte asua?
Keskieuroopassa on vain kesä ja 8kk kestävä syksy jolloin on myös pimeää ja sataa kokoajan. Kaikki sukulaiseni ja siellä asuvat ystäväni ovat mahdottoman kateellisia oikesta talvesta ja lumisateesta. Siitä etelämmäs on sitten kesäisin usein lähemmäs 40 astetta ja talvella sateista ja 8-15 astetta. Ihmisiä varsinkin viimekesinä on kuollut kuumuuteen eikä ilmastonmuutoksen myötä tilanne parane ollenkaan. Varsinaisissa hellepaikoissa, sanotaan nyt vaikka Kaliforniassa, on aina sama sää eikä mikään ikinä muutu. En voi jotenkin itse ollenkaan kuvitella nauttivan kesästä jos se kestäisi ikuisesti eikä sataisi koskaan.
Vihaatteko te siis vaan lumitöitä niin paljon? Onko kaikilla nykyään jokin 'masentaa koska on pimeää' hommeli? Hämmästyttää valtavasti kuinka moni on talvivastainen.
Kommentit (64)
Vihaan talvea js lunta. Asun keskieuroopassa ja sade ja harmaus on ihan ok. Pakkanen ja lumi ei sovi minulle. Käyn suomessa vain kesäisin.
Ihan vi.... järkyttävää on suomen talvi. Viime talven olin espanjassa.
Mä vihaan talvea, inhoan kaikkea talvessa. Vihaan tätä loputonta pimeyttä ja harmautta. Vihaan lunta ja pakkasta. Aina on joko märkää tai liukasta, tai märkää ja liukasta. Ja kyllä, käytän nastoja kun lenkkeilen koiran kanssa. Elämästä katoaa kaikki värit, kaikki on semmoista harmaata ankeutta.
Olen pitänyt mun kesälomat aina talvella ja olen tammi-helmikuussa viitisen viikkoa Thaimaassa. Nautin siitä lämmöstä, sininen taivas, aurinko paistaa, vehreää ja vihreää, kukkivia puita, lintujen laulua, nautin jokaisesta hetkestä. Kun pääsen eläkkeelle, aion viettää talvet siellä, jos vain suinkin mahdollista. Kesät viettäisin täällä Suomessa ja talvet Thaimaassa, se olisi ihanteellisin ratkaisu mulle.
Sellainen ilmasto on täydellinen, jossa talvella lämpötila pysyy yli nollan asteen suurimman osan ajasta ja kesällä alle 30 asteen suurimman osan ajasta. Euroopassa sellainen ilmasto on esimerkiksi Brittein saarilla ja Manner-Euroopassa siinä lähettyvillä ja Afrikassa maanosan eteläkärjessä.
Kestäisin talven, jos se kestäisi vain pari kuukautta, mutta Suomessa talvi kestää liian kauan. Vihaan kylmyyttä ja pimeyttä, enkä nauti lumestakaan, loskasta puhumattakaan. Voisin asua talvet esimerkiksi Floridassa tai jos Eurooppaan jäisin, niin esimerkiksi Portugalissa. Elämä menee talvella hukkaan. Kevät ja syksy on ok.
Sillon kun piti pääkaupunkiseudulla asua niin en pitänyt talvesta yhtään. Mustaa, märkää, pimeää, päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen. Sohjoa tai jäätä tai sekä että. Jos lunta tulee niin sitä rysähtää kerralla paljon ja se tukkii joka paikan, mutta viikon päästä on vain entistä enemmän sohjoa ja jäätä.
Nykyään kun pystyn työn puolesta asumaan enimmäkseen matkailuautossa niin olen alkanut taas tykätä talvesta. Voi seurailla sitä mukavinta "pikkupakkaset ja lumi maassa"-vyöhykettä mistä eniten tykkään eikä ole jumissa loskahelvetissä tai paukkupakkasissa jos ei halua.
Talvi vain on liian pitkä. Kun se olisi vain pari kk niin se on ihan ok.
Eniten vihaan sitä, ettei pääse normaalisti lenkkeilemään kun kaikki kuntopolut on varattu 5 kuukaudeksi hiihtäjille. Täälläpäin metsät ovat niin ryteikköisiä, ettei sinne onnistu tallata polkuja, joten ei ole paljon vaihtoehtoja.
Inhoan loppusyksyä, talvea ja alkukevättä. Eli käytännössä loka-maaliskuuta. Huhtikuu menettelee jo mutta vain koska saatan päästä puutarhahommiin.
Harmautta, kosteutta, pimeyttä, viimaa, lunta, liukkautta. Kipuja, uupumusta, ahdistusta
Paras ilmasto maailmassa on Kanarialla, ei koskaan liian kylmä tai kuuma. Se että se on saari on taas miinuspuoli esim asumista ajatellen, haluan päästä liikkumaan!
Oma paratiisi on Italiassa. Talvi kestää max 2kk, sekin tarkoittaa yöllä 1-2 pakkasastetta ja päivällä hehkuva upea auringonpaiste jolloin auringosta voi nauttia terassilla vaikka varjossa on vain +10. Kaunis ruska juuri nyt ja kevät alkaa helmikuussa.
Juuri tuo valo on parasta! Se tulee joka päivä eikä vain leijuta kuukausia hämärän rajamailla.
Lumessahan ei ole mitään vikaa kun se on ilkunan takana tai postikortissa. Ero toissapäivän ja eilisen välill oli se että toissapäivänä pystyi kävellä jalkojen kastumatta ja palelematta ei-talvikengillä, eilen se ei onnistunut vaan talvikengät piti vetää jalkaan. Portaat piti lakaista lumesta joka kerta kun poistui talosta, ja auto piti harjata joka kerta kun sillä oli lähdössä ajamaan, samalla kun lapasen kokoiset märät lumipallot kasteli silmälaseja myöten märäksi. Voisin elää ilman tuota ylimääräistä märkää työtä aivan hyvin.
Haluaisin elää sellaisessa ilmastossa, missä sääjuna kääntyisi aurinkoiseen kevääseen heti joulun jälkeen. Kesä saisi kestää yli puoli vuotta, sitten tulisi syksyn pimeät ja tunnelmalliset illat. Ei haittaa sateet, kun laittaa kynttilöillä ja valoilla tunnelmaa. Lihapata uuniin ja punaviiniä lasiin. Sen jälkeen joulunaika. Silloin voisi olla vähän luntakin, mutta ei ole pakko. Joulun jälkeen en todellakaan kaipaan sitä Siperian puhallusta, joka jatkuu nykyään täällä Helsingissäkin lähes vappuun asti.
Mä inhoan lähinnä marraskuuta, kun talvi tekee tuloaan. Joulukuu menee jouluhommissa ja tammikuu on sitten toinen ahdistuksen paikka. Tosin tykkään toisaalta kyllä tästä lapin kaamoksesta, se on kaunis. Mutta herään oikeasti eloon tuossa maaliskuussa kun aurinko alkaa jo paistamaan ja on upeat hanget. En tykkää talviliikunnasta, kävelyillä pyrin kuitenkin välillä käymään. Paras olisi, kun se talvi kestäisi joulukuun ja sitten alkaisi kevät. Ja kyllä mä ennemmin olen -30 asteen pakkasessa, kuin pk-seudun loskassa, sitä tuli nähtyä 25v
Heti kun tuli lunta, kävelytiet jäätyi ja meinasin kaatua. Olen yleensä reipas kävelijä, mutta talven myötä muutun töpöttelijäksi. Miten ihmeessä kukaan tykkää tällaisesta?
Voisin asua ns. kesämaassa ja matkustaa sitten tarpeen tullen jonnekin lumimaisemiin kolmeksi päiväksi.
Tällä iällä liukkaus alkaa olla pahin ongelma. En välttämättä selviä ehjänä seuraavasta muksahduksesta.
En minä talvesta tykkää mutta talvi tietää minulle töitä. Olen työtön mutta saan lumenauraustöitä pimeenä jos tulee paljon lunta. Viime talvi oli tosi hyvä kun kunta tuli paljon. Aina joku tarvii lumenauraajaa , ihmisillä on kesämökkejä niin mökktie pitää aurata kun tulee 10 cm lunta. On ihmisillä isoja pihojakin joten ei vanhat ihmiset jaksa sitä kolata niin sitten soittavat minulle. Voin tienata viikossakin 300-500 euroa käteen helposti jos tulee paljon lunta. Ei haittaa vaikka yölä joudun töihin. Sitten on hiekotus seppelin kuskaamista. Minulla on peräkärry sitä varten ja vien sepeliä ihmisille.
Esimerkiksi Kanarian saarilla on hyvä ilmasto, ikuinen kesä. Sama pätee suurimpaan osaan eteläistä pallonpuoliskoa.
Vierailija kirjoitti:
Budapest, Wien sään puolesta. Kunnon kesä ja lämpöä pitkälle syksyyn. Kevät tulee aikaisin, kun täällä vielä pusketaan lunta. Pimeys on Suomessa pahinta.
Sama. Unkarin ilmasto itselleni paras.
Erittäin hyvä teksti! Itseäni on alkanut oikein ärsyttämään kun kaikki valittaa ympäri somea siitä että tuli talvi. Ihan kuin se olisi jotenkin trendikästä. Näillä leveysasteilla täällä nyt on ollut aina kunnon talviaikansa, ja pitkä sellainen, että ihan käsittämätöntä aikuisten ihmisten valittaa tällaisesta asiasta. Taitaa olla nykyihmisellä asiat liian hyvin kun vuodenajasta tarvitsee nähdä vaivaa.
Taksilla töissä käynti ei oikein kannata.