Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys talvea vihaaville

Vierailija
03.11.2024 |

Kysymys talvea vihaaville

Näin ensilumen saapumisen kanssa on näkynyt muutamat postaukset ja kommentit siitä kuinka talvi, lumi ja kaikki siihen liittyvät asiat vituttaa. 

Kysymykseni kuuluu: Millaisessa ilmastossa te talvea vihaavat haluaisitte asua? 

Keskieuroopassa on vain kesä ja 8kk kestävä syksy jolloin on myös pimeää ja sataa kokoajan. Kaikki sukulaiseni ja siellä asuvat ystäväni ovat mahdottoman kateellisia oikesta talvesta ja lumisateesta. Siitä etelämmäs on sitten kesäisin usein lähemmäs 40 astetta ja talvella sateista ja 8-15 astetta. Ihmisiä varsinkin viimekesinä on kuollut kuumuuteen eikä ilmastonmuutoksen myötä tilanne parane ollenkaan. Varsinaisissa hellepaikoissa, sanotaan nyt vaikka Kaliforniassa, on aina sama sää eikä mikään ikinä muutu. En voi jotenkin itse ollenkaan kuvitella nauttivan kesästä jos se kestäisi ikuisesti eikä sataisi koskaan. 

Vihaatteko te siis vaan lumitöitä niin paljon? Onko kaikilla nykyään jokin 'masentaa koska on pimeää' hommeli? Hämmästyttää valtavasti kuinka moni on talvivastainen.

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-Euroopan tai brittien talvi olisi mulle täydellinen. Sopivasti talvea, mutta ei liikaa. Luulitko oikeasti että jos sun sukulaiset eivät pidä Keski-Euroopan talvesta, niin kukaan muukaan ei siitä voi pitää? :D Jostain syystä Suomesta kuitenkin muuttaa jatkuvasti ihmisiä esim. Saksaan. 

Olen koko elämäni vihannut talvea ja talvilajeja, ja elänyt sillä asenteella että pois täältä on päästävä. Erityisen paljon vihaan sitä liukkautta, mikä on ihan oikeasti vaarallista! Täällä Oulun korkeudella on joka vuosi kadut muutaman viikon sekä maalla että kaupungissa aivan peilijäätä, jossa on usein vielä vettä pinnalla. Joka vuosi ensiavut täyttyy ihmisistä jotka ovat loukanneet itsensä liukastuessaan, ja silti talvi on joku pyhä lehmä josta kaikkien pitäisi nauttia ja josta ei saisi valittaa. 

Lisäksi vihaan talviautoilua. Menet jääkylmään autoon ja arvot lähteekö se käyntiin, sitten odottelet että ikkunat alkaa sulamaan ja menet rappaamaan niitä ikkunoita ulkoapäin samalla kun lunta viskoo naamalle vaakatasossa niin että tuntuu kuin naamaa pisteltäisiin neuloilla. Kun pääset takaisin autoon niin usein sivuikkunat ja peilit ovat ehtineet peittyä uudelleen lumeen. Ja kyllä, minulla on kotonani lämmin autohalli, mutta joskus auto täytyy jättää taivasalle ilman lämmitysmahdollisuutta. 

En tule ikinä pitämään Suomen talvesta. Vihaan sitä valkoisuuttakin ja kun luonnossa ei tapahdu mitään. Rakastan kevättä ja syksyä. 

Vierailija
62/64 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime talvi tuntui todella pitkältä, ehkä siksi ihmiset valittaa nyt niin paljon?

Asuin vuosia siellä sateisessa ja harmaassa Keski-Euroopassa ja opin pitämään Suomen talvesta vähän enemmän, kun muutin takaisin. Lumisella kelillä on kaunista ja valoisaa ja pikku pakkanen on pukeutumiskysymys. Hiihto on mukavaa ja koira tykkää leikkiä lumessa.

Mutta edelleen mua ärsyttää ja ottaa päähän, jos on hirveän liukasta. On raskasta varoa kaatumista koko ajan vaikka olis nastakengät, kroppa menee jumiin. Ulkoilutan menevää nuorta koiraa päivittäin, joten sisään jääminen ei ole vaihtoehto. Viime talvi oli liukkauden suhteen meilläpäin ihan hirveä. 

Jos on tosi kovia, pitkiä pakkasjaksoja, niin pari miinusta: lämmityskulut, ja koiran kaa ulkoilu vaikeutuu, jos pakkasta lähemmäs -20 (tassuihin sattuu eikä tossut sovi). 

Itse reagoin myös pimeyteen niin, että tehot laskee ja koko elämä hidastuu ja rauhoittuu. Ja se on minusta ihan luonnollista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vihaan tätä liukkautta, satunnaisia epämääräisiä jäisiä kohtia ja korkeita sekä kovia lumiharjanteita.

Muuten talven ilmat ihan sama - pakkasella enemmän päälle jne. Talvi on ihan OK, mutta viime vuodet ovat olleet aivan järjettömän liukkaita. Enkä voi käyttää esim. nastakenkiä tms. vastaavaa. Että riipii taas seuraavat 5 kk ainakin. :(

Vierailija
64/64 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lumi haittaa eikä edes kylmyys niin paljon kuin liukkaus. En välttämättä pääse pystyyn omin avuin jos kaadun. Ja kaatua voi vaikka on nastakengät tai liukuesteet. 

Tykkäisin jos olis ainainen kevät tai syksy, kesäkin jos ei yli 20 astetta, helle raskasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä