Lokakuisten uusi viikko!!
Kommentit (58)
Täytyy nopeasti kirjoitella, kun toi esikoinen pomppii vanhempiensa sängyllä ja oottelee meitä touhuamaan hänen kanssaan jotain. Luulisi olevan väsynyt, kun koko päivä ollaan oltu liesussa. Oltiin seikkailupuistossa ja -talossa. Olivat järjestäneet sinne kaikkea kivaa toimintaa näin hiihtoloman ajaksi. Ja koko päivä saatiin siellä kulumaan. Täytyy mennä sinne uudestaan.
KATSURA: Oonan vesirokko oli suhteellisen helppo, mutta sen verran kutinaa oli havaittavissa kitinästä ja levottomuudesta päätellen, että annoin Ataraxia yöksi. Päivisin suihkutin apteekista ostettua vettä, jonka pitäisi lievittää kaikkea kutinaa. En muista sen nimeä, mutta farmaseutti suositteli sitä näin pienelle. Annalle (2,8) laitoin lisäksi sitä apteekin tekemää omaa voidetta.
HAMPAISTA: Annan ensimmäiset hampaat tuli 5kk ikäisenä ja puolentoista vuoteen mennessä olivat kaikki tulleet. Hän ei juurikaan niistä kitissyt. Aina en ees huomannu ennen kuin koko hammas oli suussa.
MAHALLAAN oona ei tahdo viihtyä, kun silloin ei pysty leikkimään varpailla. Ne ovat olleet jo pidemmän aikaa suosituin leikkikalu, ovat vissiin senverran hassut ja ihmeelliset. Mutta paras asento on kyllä ehdottomasti istuma ja sylissä ja tietenkin äidin. Meillä edelleen vierastetaan isiä aivan kamalasti.
YÖTKIN ovat olleet aika levottomia, mutta ne taitaa johtua näistä sairasteluista, toivotaan ainakin.
Itse menen yleensä nukkumaan n.23. Joskus kyllä uni yllättää jo todella paljon aikaisemmin. Lasten takia ei tarvi olla hiljaista kuin nukkuttamisvaiheessa. Oona rupeaa heti juttelemaan, jos rupean puhumaan nukuttaessani häntä. Annaa ei haittaa mitkään äänet eikä valot. Mutta kyllä me silti vähennämme ääniä ja valoja.
Jaaha nyt vielä hetkeksi leikkimään ennen kuin alkaa rauhoittuminen ja iltatohinat.
muija, Ansku ja Onsku
JÄÄSYDÄMELLE: voimia kovasti sinulle. Toivottavasti sinulla on joku kenen kanssa voit keskustella. Älä jätä asioita sisääsi patoutumaan. Pura tänne vaan niin paljon kuin kykenet. Täältä löytyy varmasti paljon auttajia
Kyllä joskus tuntuu että mikään ei onnistu! Argh, mies iltavuorossa ja tuntui jo välissä että kohta pimahtaa tällä mutsilla! Kumma kun joskus nuo isommat osaa vaan olla niin hankalia, ehkä asiaan vaikuttaa taas kun ei olla ulos päästy, pakkasta niin pirusti ja kylmä tuuli. Nyt onneksi pienimmät nukkuu ja esikoisen kans vielä telkkua katsellaan.
Pääsinkin kehumasta noita nuorimmaisen unia, viimeyö meni sit taas about tunnin välein tissillä, ei kyllä saanut velliä illalla, kokeillaan tämä yö vielä ilman, saattoihan se eilinen viiden tunnin päiväunikin vaikuttaa asiaan ;O)
Tänään ei oikein soseetkaan maistuneet. Ja nyt on tosiaan jo toista kertaa tissillä sen jälkeen kun muka nukkumaan lähti.
Mitähän kaikkea sita taas oli kommentoitavaa, HAMPAAT, meillä on jo kaksi, tulivat just kun 4 kk tuli täyteen. Esikoiselle tuli 5 kk eka alas eteen ja seuraavat tulikin ylös mutta ne kakkoshampaat. Tytölle ensimmäiset tuli vasta 7-8 kk ikäisenä. Niin ja kuumeilua ei ole suuremmasti ollut noiden yhteydessä, nuhaa muistaakseni useinkin.
Juu oma nukkumaanmeno tahtoo venyä luvattoman myöhäiseksi, kun mies on kotona kevyesti menee puolilleöin mutta jos on yövuorossa alan kyllä heti kun mahdollista itsekin nukkuun. Meillä tahtoo vain olla että se olen yleensä minä joka aamulla nousee, vaikka mies nousis lasten kans niin silti ei itse oikein osaa nukkua kun kuitenkin kuuluu ääniä yms.
Nytkin on kyllä niin sippi olo, kyllä se kummasti vaikuttaa kun yö on levoton, pari parempaa takana niin eron kyllä huomaa.
Nyt on sitten kaksi virkeää pikkumiestä tässä mulle seuraa pitämässä, pienimmällä on nimittäin tuo NUKAHTAMINEN kamalan vaikeaa jos isommat on puhumassa, päivällä ei niin haittaa mut kait ei jotenkin ymmärrä että yöunille mennessäkin voi toiset olla hereillä. Valot meillä yleensä himmennetty ja telkku vähän pienemmällä. Uneen kun ovat päässeet niin sitten ei normaaliäänet haittaa.
Äh, nyt nukuttamaan nuo pojat!
angie ja kolmikko
4kk täynnä tänään, tadaa!!! Kerroinko jo, että Ellikin on nyt edes vähän innostunut treenaamaan vatsallaoloa? Ennen paloi käämit samantien, nyt jaksaa jo hetken sinnitellä. Hyvähyvä. Ja yhden asian Elli ehti jo tehdä ennen Liliaa, nimittäin päristellä:D Kyllä meni taas paidat vaihtoon (puuugluuujen lisäksi), kun kuolavana valui navassa saakka!
NAZU, en sitten tarkoittanut arvosteluksi sitä rytmihommaa, sen varmaan ymmärsit itsekin. Meitä on niin moneksi ja mikä sopii toiselle ei taas käy toiselle. MIANNI kirjoitti ihanasti tytöistään, hassua että saman perheen sisällä jo voi löytyä noin isoja eroja luonteissa ja temperamenteissa. Meillä taitaa olla vähän sama homma, tytöt ovat jo vauvasta saakka olleet kuin yö ja päivä, niin käyttäytymiseltään kuin ulkonäöltäänkin. Ruumiinrakenne on toistaiseksi aika identtinen, tosin Elli on jonkun verran siskoaan pidempi. Kiva seurata missä määrin Elli isompana muistuttaa isoasiskoaan ja missä asioissa on erilainen. Ei haittaisi jos ei IHAN yhtä tulista luonnetta kehittelisi kuin esikoisella on...ollaan kyllä miehen kanssa harva se päivä helisemässä tooodella temperamenttisen tyttäremme kanssa. Tosin nyt on meneillään aika lailla seesteinen kausi, pahin uhma taitaa olla ohi -toistaiseksi;)
Meillä (Ellin) yö on 21/22-07/08, sisältää tällä hetkellä 1-2 ruokailua. Vähän on jo helpottanut yöhillumiset, viime yönä eka herätys oli about kolmen aikaan ja tissi ei kelvannut, tyttö halusi vain tutin:O Viideltä sai sitten jo tarjoilla:) Taitaa jäädä perunat ja vellit taas hetkeksi odottelemaan (en kyllä ehtinyt edes aloittaa) kun saa taas vähän paremmin nukuttua. Ja niin hyvässä lihassa meidän rinsessa on, että yhtään extraruokaa ei ainakaan sen puolesta ole tarpeen saada:D
Itse menen nukkumaan 23-24, uni harvoin tulee ennen puolta yötä. Meillä esikoinen nukkuu 8-9 saakka, Elli on nykyään ekana hereillä. Joka_ikinen_aamu väsyttää, mutta kun pääsen sängystä ylös, helpottaa heti. Päiväunia nukun tosii harvoin, ehkä kerran kaksi viikossa. Viime viikolla tosin useammin kun oli sen verran rikkonaisia öitä. Olen kyllä ikionnellinen että isompikin neiti tarvitsee vielä kunnon unet päivällä, muuten voisi olla huumori vähissä joinakin päivinä...
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille, toivotaan että huomenna on hyvät mäenlaskukelit kautta maan.
Lillis ja ElliS 4kk:o)
...meillä ei pidä olla hiirenhiljaista kun lapsia nukutetaan, ei kyllä täysi rähinäkään saa olla päällä. Esikoinen lukee kirjoja (ja välillä vähän leikkiikin) sängyssään ennen kuin nukahtaa, hänellä on huoneessa himmeä yölamppu jonka sammutamme kun käymme itse nukkumaan. Elli nukahtaa hämärään olohuoneeseen, jossa on tv päällä mutta aika hiljaisella. Pesukone saattaa vielä illallakin pyöriä ja puhua voi ihan normiäänellä. Samoin on päikkäreiden aikaan.
Voi LILLIS en ollenkaan ajatellut viestiäsi (siis ei tullut edes mieleen että olisit jotenkin arvostellut tms) niin, kerroin vaan vielä huvikseni tuosta rytmittämisestä kun se on ollut mulle niin tärkäe juttu tässä vauva-arjessa ja havaitsin sen meille sopivaksi jo esikoisen aikana. Tuo päristely on kyllä vekkulia kun kuolapisaroita on otsassa asti;-)
Meillä kanssa tytöistä tulossa varmasti erilaiset, kuten Miannikkín kuvaili. Myös mä olen isosiskoni TÄYDELLINEN vastakohta - ihan kaikessa. Ostan aina lahjaksikin hänelle jotain mikä mielestäni on rumaa koska silloin tiedän että hän tykkää.
Mä kävin uimassa tänään!!! Oli aivan sairaan ihanaa. Edellä mainittu siskoni oli mukana esikoisen kanssa, mies jäi kotiin LIlian kanssa. Ol ihana kun mies tuli töistä kotiin ja kyselin mitä hän on suunnitellut illaksi niin hän sanoi heti että " mene vain urheilemaan/viettämään omaa aikaa jos haluat, minä olen lasten kanssa" . Tuli tosi hyvä mieli vaikka varmasti mieskin oli poikki työpäivän jälkeen.
Uinti teki hyvää kun mulla oli tänään oikein super" löysä" päivä, en oikein jaksanut olla hyvä/tehokas äiti. Isompi katsoi ihan liikaa telkkua ja Lilia oli liikaan lattialla kun oli vaan jotenkin niin tööt olo. Nyt taisi olla vähän liiankin tapahtumarikas vkloppu vaikka yleensä maanantaisin patterit on täysin ladattuina.
Mun piti muuten vielä Miannille ja muille joilla on noin 2v lapsi kotona mainita, että on tosi jännä seurata noiden taaperoiden kehitystä kun tuo meidän tyttö joka ei siis 1,5 v ikään mennessä kesällä sanonut sanaakaan, puhuu nyt niin hyvin, ettei oikeastaan enää mistään huomaa mitään virheitä. Tyttö kertoo jo tarinoita ja pitkiä kertomuksia kuten; " muistatko äiti kun oltiin eilen uimassa ja isi osti emmalle jätskiä?" . ja " pihalla on tosi pimeätä. Aurinko on tainnut mennä nukkumaan, se nukkuu pilven takana." Tämä kehitys on ollut niin nopeaa ja huimaa että en kerta kaikkiaan muista enää edes aikaa jolloin tyttö osasi sanoa vain muutaman sanan. olen kyllä itseä oikea papupata kuten kaikki sukulaisetkin joten ehkä se johtuu siitä, mutta monesti mietin, että mikä osa-alue tytöllä on sitten hitaampaa tai muuta vastaavaa kun tyttö puhuu nyt jo ihan selkeästi. Ihan kuin neiti oli pitänyt sanoja sisällään sen 1,5 v ja sitten rupesi kerrasta puhumaan.
Mä taidan kuulkaas mennä nyt nukkumaan kun en tiedä kuinka pienempi heräilee yöllä. Annoin tänään taas pari kolme lusikallista porkkanaa ja perunaa mutta en sitten enempää kuitenkaan kun en ole varma mistä nuo yöheräilut johtuvat. Kun ei malttais vielä kuitenkaan aloittaa nuita kiinteitä!!! Voi jee mitä vatvomista tämä on mun kohdalla!!!
Hyvää yötä kaikille ja kiva oli kuulla taas Hannastakin!
Hyvää yötä
Nazu
Olen ihan pihalla kun pidin palstataukoa loppuviikon. Sain nimittäin neuvolasta tähän päivään asti lainaksi tosi tehokkaan ja ihanan hiljaisen rintapumpun. Päätin siis muutaman päivän käyttää kaiken mahdollisen ajan lypsämiseen ja kait tuo maidon määrä on vähän nousussa. Poitsukin on syönyt tissiä entistä useammin :)
Meille kuuluu muutenkin hyvää. Vaikuttaa siltä, että Toivo on vihdoinkin parantunut korvatulehduksesta, ainakin on taas oma ihanan tyytyväinen itsensä. Kiitoksia vielä kaikille kun olette minua tukeneet sairastelujen aikana! Jälkitarkastus on ensi viikolla.
Sammas on ja pysyy, mutta ei näytä enää haittaavan poikaa. Täytyy ehkä turvautua hiivalääkkeisiin, jos ei vichy-hoito tehoa Allergiset oireet katosivat, samoin hirveät yöheräilyt. Taisi poika olla allerginen viimeiselle antibiootille. Tosin kakka on edelleen vihreetä, en tiedä pitäisikö sen takia käydä allergialääkärillä? Muita oireita ei ole.
Nyt meillä ollaankin nukuttu kaksi yötä 8 tuntia heräämättä! Arvatkaas kuka on sairaan onnellinen!!! No, toivottavasti ensi yökin menee edes tuohon suuntaan, kun asiasta uskalsin mainita. YÖT loppuu mun mielestä klo 7. Ei siihen mitään järkiperustetta ole, jotenkin vaan musta sen jälkeen on jo aamu.
KIINTEITÄ houkuttais toisaalta aloitella piakkoin, koska en halua korvikkeen määrän enää nousevan kun sitä menee jo 4 dl päivässä. Mutta nyt on ollut pari niin mahtavaa yötä, että en halua ottaa riskiä. Siispä maidolla mennään vielä ainakin viikko tai kaksi. Inhottais jos yöt rikkoontuisivat kiinteiden takia.
Täällä onkin moni kipeänä. Surkeaa että vauvojen täytyy sairastaa :( Paljon jaksuja kaikille sairastaville vauvoille ja äideille. Olette ajatuksissa!
JENI: Olen nyt lueskellut allergia-asioista ja ilmeisesti ne voivat puhjeta koska vain. Ja jostain luin, että alle kolmikuisilla allergiat on tosi harvinaisia. Pidän peukkuja, että Lassi säästyisi niiltä!
Piti kommentoida muutakin, mutta nyt en enää muista kun luin pinon niin pikapikaa. Palaan tänään tai huomenna asiaan.
Niin joo, JÄÄSYDÄMELLÄ oli suruja. Koitahan jaksaa! Toivottavasti ei ole kovin vakavaa.
Ja sitten vielä KUUMEESTA JA ULKONA NUKUTTAMISESTA. Meille sanottiin monelta taholta Toivon sairastelujen aikana, että pepusta mitattuna kuumeen raja vauvoilla on 38,5. Itse nukutan ulkona, jos kuumetta/lämpöä on alle 38. Siis jos ei ole kauheesti pakkasta.
No nyt moikat!
S-I ja Toivo 4,5kk
p.s Kiva kuulla sinusta HANNA :)
Kun esikoinen laitetaan nukkumaan (häntä ei nukuteta, kuuntelee unimusiikkia), tuosta eteisestä laitetaan valot pois, jotta ei paista hänen huoneeseensa. Samoin tv laitetaan pikkuisen hiljemmalle. Omaan sänkyynsä tyttö siis menee noin 20, nukahtaa vaihtelevasti, mutta melkein aina viimeistään ysin pintaan.
Poika nukahtaa ehkä tunnin myöhemmin mun syliin olkkarissa kun katselen telkkaa, valot on hämärretty. Siinä sitten vielä imettelen kun on jo nukahtamaisillaan (täysin hereillä ei tissi kelpaa). Jos mies nukuttaa, niin tekee sen pimeässä makkarissa.
Meillä puhutaan ihan normaalisti ja muutenkin ääniä kuuluu, mutta pesukonetta ei laiteta vauvan herkkäunisuuden takia päälle.
Itse menen nukkumaan klo 23-24 eli liian myöhään.
Jaahas, poika tuolla jo itkeskeli. Tais jäädä hyvä yöt kahteen, no jaksan niitten avulla pitkään.
Huhhuh mikä yö taas takana. Vauvalla taitaa olla korvatulehus, varasin lääkärin- saa nähä kauanko siellä menee, ku oli jo kolme päällekäistä aikaa klo 14 ja meijän aika oli neljäs :O On vissiin vähän sairasta porukkaa liikkeellä.
En meinannu ensinnäkää illalla saada vauvaa nukahtamaan, meni 2h ennenku nukahti. (yleensä menee max10min). Mies ei ehtiny kantamaan vauvaa ku hän oli jo päivän hoitanu nuita lapsia ja piti saada lopputyötä tehtyä tälle päivälle ku oli joku palaveri, joten ite kuumeisena koitin jaksaa. Meinas kyllä totaalisesti hermot mennä ku yks ei ala nukkumaan :( Yön nukku sitte minun kainalossa. Mutta epäilen korvatulehusta ku ei suostu millään syömään tissiä, joudun pakottamaan ku välillä saattaa menä yli 4 h syöttöjen välissä! Joka ei todellakaa oo normaalia... illalla turvauduin sitte lypsettyyn maitoon ja pulloon kun ei alkanu tissille. Heräili yölläki monta kertaa itkemään... aina ku laitto makuu asentoon niin itku alko.
Niin, kiitos myötätunnosta- ei mulla mitään hirmusia suruja sinänsä ole, on vaan asia jossa mies loukkas minua. Pyysi kyllä anteeksi ja asia on periaatteessa ok mutta menee varmaan aikaa ennenku voin sen unohtaa.. ja välillä ku tapaus tulee mieleen niin se vetää mielen apeaksi, mutta päivä päivältä se enää vähemmän vaivaa. Kyllä se siitä.
On kyllä itellä niin heikko olo vielä vaikka kuumetta ei enää olekaa. Korvat ja nenä on ihan tukossa ja kokoajan on hiki päällä vaikka lähestulkoon alasti täällä hipsuttelen :) Mutta onneksi ei oo enää kuumetta ku ei taitas jaksaa nuitten naperojen kanssa muutoin.
G: Meillä ei tarvi sen kummemmin illallakaa volumea hiljentää- tiskikone, pyykikone sun muut saatta olla päällä. valoja toki himmennetään että lapset tajuaa että on yö ja pitää nukkua. Esikoinen yleensä nukahtaa ite, kuuntelee lastenlauluja ja lukee kirjaa sängyssä. Naurettiin yks ilta ku mies meni kattomaan joko tyttö nukkuu, niin yks istuu pimeässä huoneessa sängyssä kirja kädessä ja koittaa lukea :) ei tainnu mitään nähä.
Ite meen nukkumaan 22-24 välillä. Monesti menee lähemmäs 24 ennenku selviän nukkumaan.
Mutta nyt vauva heräs, täytyy lähtä hoitamaan..
Jääsydän (ja pakkasta ei sen vähempää ku -26!)
En nyt pysty selaamaan megapinoa ees läpi (!!) kun oon mummilassa ja pitää koko ajan vahtia mitä muksut puuhaa... Mut tulin vaan kuittaamaan että tuo mun eilinen mahakipu yltyi tosi pahaksi ja kävin aamulla nyt terveydenhoitajalla kyselemässä, kun pelotti että oiskos se umppari uhittelemassa itsestään (kipu on sijoittunut oikealla alavatsaan). Terkkari veikkasi ettei olisi vaan olis jotain naisellista vaivaa. Siispä:
Onko teillä jollain ollut todella kovia OVULAATIOKIPUJA?
Menkkakivuilta tämä EI tunnu, mutta oviskivut voisi sopia kuvaan, kun tuntuu vain toispuolisesti (eilen kyllä oli koko maha kipeä). Olin siis ihan huikean kipee, oli pakko olla kaksinkerroin välillä.
Ei muuta ihmeempää, palaan myöhemmin teidän muidenkin juttuihin, nyt täytyy viedä toi 2v pois kun rämplää printteriä, kyllä on ilo olla näissä ei-lapsystävällisissä kodeissa mutta oli tultava kun terkkari kehotti, arveli että jos se umppari puhkeaakin niin olis hyvä etten yksikseni kahden lapsen kanssa olis.
NO NIIN.
Coe
P.S. Mies saa muuten huomenna varmuuden työpaikasta, ja sit tiedetään että tehdäänkö tarjousta tästä talosta vai lähdetäänkö Pohjanmaalle...
mä aloitin silloin jälkitarkastuksen jälkeen minipillerit ja siinä ensimmäisen liuskan aikana mulla tuli ensin vähänkuin menkkakipuja jotka sitten yltyi tosi koviksi kivuiksi, kävin pissanäytteen jättään mut oli ihan puhdas. Meni sen yhden illan jälkeen ohi, mutta olin siis niin kipeenä ettei suorassa pystynyt seisomaan. Menkkoja ei vieläkään kyllä näkynyt, en kyllä ihan heti odotakkaan, nyt viime vkolla laitettiin kierukka joten saas nähdä tapahtuuko mitään.
Nyt on taas juostava
angie kera kolmen kersan
Kyllä se flunssa vaan löysi tiensä meille, voihan itku ;( Lassilla on äänikin ihan kadoksissa. Yöllä koitin imeäkin ja laitoin tippoja ja kyllä se aina hetkeksi auttaa!Meillä on käytössä sellanen " kunnon" imuletkuhässäkkä, on paljon parempi kuin jotkut pikkuniistäjät. Tippoina käytän toki keittosuolatippoja, mutta myös Nasolinia. Lassillahan on yötukkoisuutta ollut joulusta saakka enemmän ja vähemmän. Ilmankostutinkin hankittiin, mutta ei mielestäni siitä ole mitään mainittavaa hyötyä ollut.
Silmien vuotamiseen hain eilen neuvolasta tippareseptin, mutta silmät eivät ole vuotaneet sitten eilen aamun eli en aloittanut noita tippoja. Neuvolan täti koitti/katsoi ikeniä ja meinasi, ettei kyllä ihan vielä näyttäisi hampaita puhkeevan.
Lämpöä ei ole Lassilla ollut sitten edellisillan ja eilen nukkui melkein 3h ulkona. Tosin nyt kun tuo äänikin on mennyt noin huonoksi niin en uskalla laittaa ulos eli saas nähdä nukutaanko meillä tänään lainkaan pitkiä unia:S Nyt on nukkumassa lyhyitä päikkäreitään, nukkunut noin 45 minuuttia.
Ilta oli taas yhtä hulinaa...taitaa olla mennyt nyt rytmit meillä myöhäsemmäksi :( Ennen nukahti siinä 21 pintaan ja siitä sitten yritin ihan itse venuttaa nukkumaanmenoa 22 asti..Nyt sitten on kahtena iltana venunut ihan liian pitkälle :( Edellisiltana meni tosiaan n. 24 ja eilen sitten 22.50. TOSIN Lassi nukahti puoli kymmeneltä pullolle(ei ole tehnyt sitä aikoihin!!), mutta kun en vienyt sänkyyn (TYHMÄ MINÄ!!) niin piristyi ja sitten olikin jo yliväsynyt!! Plaah! Sylissä oli hyvä, mutta kun perseen laittoi penkkiin niin jo alko kitinä....Sitten nukahti yht äkkiä ja kun vein sänkyyn niin sinne jäi. On yleensä nukkunut ekan pätkän 3tuntia, mutta nyt nukkuikin VAIN 2 tuntia ja söi 120ml.
Sitten nukkui 4 tuntia ja söi 140ml ja sitten vielä nukuttiin 4tuntia.
Itse en taas saanut unen päästä kiinni (en ottanut nukahtamislääkettä) ja kuuntelin Lassin ääniä ja mietin kaikenmaailman asioita :( Olin varmaan ihan just nukahtanut, kun Lassi ekan kerran heräsi...jee!! Ja kun söi toisen kerran niin tulin hänen kanssaan alakertaan, jotta isäntä saisi nukkua kellonsoittoon saakka (5.50). Lassi sitten nukkui sohvalla mun rinnan päällä tuon kolmisen varttia ja sitte mentiin sänkyyn, otin pojan kainaloon.
Näyttäisi siltä, että meidän pikkumiehen yöuni olisi tuon 10 tuntia eikä yhtään enempää.....ja päivällä menee se 3-4 tuntia eli aika normaali unentarve, eikös??
Itse nukkuisin kyllä PALJON enemmän.....viime yönä ehkä joku 4-5h tuli nukuttua ;(
Olen viimeksi ELOKUUN alussa saanut nukkua enemmän kuin 5 tuntia putkeen ja se alkaa tuntumaan. Olen aina tarvinnut paljon unta.
Mutta nyt itkuhälyttimestä kuuluu yhden raspikurkun ääni, tarvii mennä... :)
T. Je_Ni & nuhanenä Lassi (13.10)
[color=Maroon2]Opin tänään jotain uutta, jos tää vaan onnistuu ;)
Eli tarkotus olis saada kiva värin tohon tekstiin....
Täällä alkaa esikoinen olemaan jo terve, sillä on aina noita pikasairastumisia.
Muistan joskun kun itse sairastin vatsatautia viikon, maaten vessan lattialla, ja kokoajan tuli molemmista päistä.
Niin meidän poika, silloin 3v., valitti vatsaansa, vein sen vessaan, istu pöntöllä 20min. oksensi ja ripuloi, ja sen jälkeen sanoi samantien " mul on nälkä" .
Ja se vatsatauti oli siinä.
Eilen poika oli niin kipee, ettei edes herkut kelvannu ja makas koko päivän. Nyt se tossa jo touhottaa kaikkea, niin että äiti joutuu jo vähän toppuuttelemaan.
Nyt ruoanlaittoon, tuun paremmalla ajalla uudestaan :)
Mukavaa päivää kaikille.
[color=Maroon1]Vielä on siis opittavaa :)
Voi räkä, mikä yö! Liityn sairastelevien joukkoon, Tuomakselle nousi eilen illalla pieni kuume ja yön nukkui tosi levottomasti. Tänään on sitten ollut kärttyinen ja pulautellut paljon enemmän kuin normaalisti, joten oisko sitä mahatautia sitten.. Ja lisäksi Julia kaipaili taas viime yönä maitopulloaan, oisinko jotain 5 kertaa nukuttanut sen uudelleen, kun istui ja itkeskeli sängyssä.
Muuten vois vaikka ottaa päiväunet, kun mies tulee töistä vaan kun on sellaisessa siivossa (taas vaihteeksi) tämä talo, että pakko keräillä sitten tavarat paikoilleen ja imuroida.. Noh, piristää kai sekin.
Tuomas ei oo tosiaan koko päivänä alkanu olemaan sängyssä, nytkin nukkuu tässä sylissä. No, ehkä tämä ei kauaa kestä.
NUKKUMISESTA oli galluppia. Minä alan nukkumaan tosi vaihtelevasti klo 21 ja 1 välillä. Yleensä kai joskus 23 maissa.. Ja kun lapset alkaa nukkumaan, niin nukahtamisen ajaksi hieman hiljennetään tv:tä ja sammutellaan valoja, mutta kun uni tulee niin eivät ihan hevillä herää.
Tuo itse nukahtaminen on (kop kop) tullut tytöillä tosi helpoksi, miltei aina nukahtavat iltasadun aikana / heti sen jälkeen. Vielä muutama kuukausi sitten se oli kauheaa showta.
Mitähän muuta sitten olikaan.. No en nyt muista. Täytynee yrittää laittaa poitsua sänkyyn jatkamaan unia, että sais ruuan laitettua kahdella kädellä.
heti, kun sain Jerrin vietyä ulos nukkumaan! Eilen nukkui sitten 3½ tuntia ulkona. Tänään sitten laitoin oikein äitiyspakkauksen haalarin päälle, jos ottaa samanlaiset unet. Eilen ei siis ollut kuin se kevyttoppahaalari (äitiyspakkauksesta), mutta vaunuissa on lisäksi sellainen toppapussi. Vähän oli eilen sormet viileät, muuten ihan lämmin. Taitaa olla hieman lämminverinen poju meillä ;)
Täällä myös sairastellaan. Kolmonen päätti sitten illalla oksentaa ruuat olkkarin lattialle, yöks! Tämä siis siinä ysin aikaa. Enempää ei oksennellut ja oli sitten iskä laittanut yöksi omaan sänkyynsä. No, kiva ylläri aamulla. Poika nukkui sohvalla ja huoneen lattialla sängyn vieressä JA sängyn reunaa pitkin sitten valui oksennukset. Raukka kun nukkuu sellaisessa boomi-puoliparvisängyssä, niin ei ollut ehtinyt sieltä kömpiä vessaan. Oonkin sitten tämän päivän pessyt lakanoita, leluja (lelulaatikko oli ollut sängyn vieressä) ja maton. Onneksi ei ole sen enempää oksentanut ja on jo syönytkin. Eli taidettiin päästä näin helpolla. Saas sitten nähdä, kuka aloittaa seuraavaksi!
Eipä olla vieläkään saatu aikaiseksi muuta rytmiä Jerrille, kuin nuo yöunet ja yhdet päikkärit nukkuu päivällä pitempään. Muuten siis torkkuu tunnin-puoli tuntia mihin aikaan tahansa. Mutta eipä siitä ole meille vielä haittaa ollut, joten annetaan mennä vielä toistaiseksi näin. Ehkäpä sitten, jos olisi toinen alle eskari-ikäinen kotona, niin sitten olisi helpompaa pitää molemmat samassa rytmissä (kuten vanhempien lasten kanssa).
Laitoin muuten eilen viimeisiä tietoja lasten vauvakirjoihin, ja tajusin samalla, että nyt tarttis jostain taas hommata meille se vesirokko. Toiset sairastivat sen 8/2002 ja silloin huomas selvästi kuinka paljon helpommalla nuorin pääsi. Ei tullut kuin muutama näppy kun taas esikko oli ihan kauttaaltaan niissä näpyissä! Eli kohta pitäis kyllä jostain se tartunta hankkia;) Tai jospa sitä odottais, että jos meille vielä se yksi pieni tulisi. Iskä on alkanut jo vähän pehmitä sille ajatukselle. Mutta ekaks pitäis kuulemma saada tehtyä tuo autotallin laajennus, että olis tilaa. Osaakohan kukaan täällä kertoa, mistä kannattaisi kysyä piirustusten tekijää? Me kun ei olla koskaan rakennettu mitään, niin ei oikein tiedetä, mistä aloittaisi?!?
Jääsydämelle tosi paljon jaksuja! Luin vasta tänään tarkemmin noita vanhoja pinoja läpi ja nyt vasta huomasin, että sulla oli pientä (?) surua. Mäkin yritin taas selvitä tuon helmikuun alun pahemmin asioita ajattelematta. Mutta minkäs teet, kun ei kaikkea pysty unohtamaan vaikka kuinka haluaisi. Joka vuosi se tulee samalla lailla mieleen, ja mies ei vaan ymmärrä, kuinka paljon silloin tuli mua loukanneeksi sillä yhdellä kerralla! Oli vähän sekavaa, kun en ihan tarkkaa viitsi tapahtumia tänne kirjoitella. Jos vaikka joku tunnistaisi mut täältä..
Noh, nyt täytyy taas palata kotiaskareihin, että voi sitten illalla ottaa rennommin!
Tuittuli ja Jerri (11.10.)
[color=red]Näyttää pöpö iskeneen vähän jokaiseen, taitaa tarttua ihan näin keskustelupalstan kautta, kun kaikki tuntuu sairastelevan.
Jääsydämelle jaksamisia. Toivottavasti asiat helpottavat pian.
Coelle noista vatsakivuista.
Mulla ollut nyt kerran tosi viiltävää oviskipua, mutta ei vielä lähellekkään niin kauheita kun oli ennen raskautta.
Silloin sain kans kiemurrella kivuista ja oksettavasta olosta.
Menkat oli myös yhtä tuskaa, toivotaan että nyt ei olis enää niin kamalat kivut..
Umpilisäke multa on jo poistettu, siitä kivut olivat samaa luokkaa.
Lääkärit eivät meinanneet edes uskoa että mulla voisi olla umpisuolen tulehdus, koska ei noussut kuume, eikä tulehdusarvot.
Sanoin että ottakaa se nyt vaan pois, kun ei sillä mitään kuitenkaan tee, ja itse epäilin vahvasti että kyseessä on umppari tulehdus.
Leikkauksen jälkeen lekuri tuli ohimennen sanomaan vain, no oli se selvästi tulehtunut...
Että kannattaa tarkkailla vielä sitäkin.
Vitsi kun ei oo päässy taas pariin päivään ulos kun on niin kylmä ja toi esikoinenkin on vielä kipijä :(
Toivottavasti pian pääsis, selvästi alkaa kaipaamaan raitista ilmaa kun on ollu pari päivää sisällä.
[color=silver][size=6]♥[/color][/size]Zimppu[color=silver][size8]♥[/color][/size]
vähän on vielä treenaamista noiden sydänten kanssa ;)
Täälläkin sairastellaa vieläkin.
Ronjalla on kova yskä sekä hengitys rohisee( aivan kuin isoveljellään kun astma todettiin ). Yritin sitten soittaa aamulla lääkäriaikaa, mutta " ystävällinen" täti puhelimen päässä teki itse diagnoosin ja sanoi että noita nuhia nyt noin pienillä on ja turha tänne tulla :O
Yritin siinä sitten selittää, että jos olisikin pelkkä nuha niin en edes vaivautuisi soittamaan, mutta kun on tuota yskää ja hengityksen rohinaakin niin haluaisin varmistua asiasta ettei ole sit mitään pahempaa. Mainitsin siitäkin että kuulostaa tuo rohina vaan niin tutulta, kun esikoisellakin on astma. No, tähän täti puhelimen päästä tiuskas; " Ei noin pienellä voi vielä astmaa olla" . Harmittelin sitten puhelun jälkeen että saakeli kun en tiuskassut takaisin, että kyllä todella voi. Esikoisen astma todettiin 6 kuukauden iässä(joka tosin aika harvinaista), mutta kun on sen verta perityvä sairaus niin voisi edes ottaa todesta. Olen ihan todella huono soittamaan lääkäriä ja kun lopulta otan puhelimen käteeni, niin silloin varmasti on aihetta siihen. En pienen nuhan takia vaivautuisi. Mutta enpä tuollaisen " palvelun" jälkeen soita silloin harvoinkaan. Nih! Sori paasaus, mutta otti niin päästä! ;o)
Josta päästäänkin seuraaviin aiheisiin;
G1: Jos itselläsi on menoa vaikka yhdeksi tunniksi, niin löytyykö lähistöltä joku lasta/lapsia hoitamaan?
-Asia ajankohtainen meillä kun pojalla olisi loppuviikosta 3-neuvola niin pitäisi tytölle saada joku hoitaja siksi aikaa(nukkuu silloin), kun on kipeänä ja neuvolaanhan ei kipeää lasta saa viedä.
No, eipä tule ketään mieleen joka voisi auttaa :O(
Pitää joko perua neuvola-aika tai sitten ottaa typy mukaan.
G2: Kuinka paljon/kauan lapsukaisenne leikkii lattialla?
-Meillä tyttö on melkein koko valveillaoloaikansa jumppalelunsa alla. Tykkää kovasti ja nauttii kun saa seurata isoveljen leikkejä lähietäisyydeltä :) Toki sylissäkin on ja sitterissä, mutta kaikista eniten viihtyy ihan vaan lattialla.
Ei hitto, kello tosissaan jo noin paljon :O Täytyypä rientää ruokaa tekemään. Miehellä taas iltavuoro. Meinaa puuduttaa tää kotona/sisälläolo. Tulis jo kevät ja kesä!
Mukavaa loppupäivää! :o)
Camelot ja Rona 24.10
muistaakohan kukaan enään mua ? ;)
en ole kirjoitellut tänne olleskaan PATRIKIN syntymän jälkeen. yksinkertasesti ei oo jaksanut paneutua, mutta nyt otin itteeni niskasta kiinni ja repäsin...heh !
Patrik Eemil Olavi tuli siis meijän pikku-miehestä ja keskiviikkona täyttää 5kk. perjantaina meillä onkin neuvola mutta 4kk neuvolassa pojan mitat olivat 5840g ja 59cm. piskuinen miäs ;) ripakinttu niin ku äiti sanoo !
rintamaidolla edelleen mennään, muuta vko annettu iltasin velliä mut eipä herra kovin halukkaasti niitä enää juo. viime vkolla keitin perunaa ja bataattia ja nyt on kolmena päivänä maisteltu sitä.
yöt meillä on painajaismaisia tai sit mulla on asennevamma. patrik menee nukkuun 21-22 välillä ja herää 7.30-8.00. siinä välissä syödään yleensä kerran tai kaks. mut sit tuttia saa antaa ainakin sata kertaa. no ainakin 3-5 krt. poika nukkuu omassa huoneessa. mistä mahtaa johtua noi herätykset ?
nyt Patrik hermostuu joten lopettelen...
lupaan kirjoitella nyt useemmin ;)
niin ja hei...kakkaamisesta...meillä viimeksi tullut viikko sitten. ja pierut haisee...mistä moinen ???
aurinkoista ja kirpakkaa pakkasviikkoa kaikille !!!
Hanna ja patrik 5kk