Miksi koulussa ei opeteta paremmin puhe- ja väittelytaitoja?
En tiedä, onko tilanne muuttunut siitä, kun itse kävin koulua, mutta silloin nämä taidot eivät ainakaan kuuluneet opetussuunnitelmaan. Esitelmiä toki pidettiin, mutta kehonkieltä, äänenkäyttöä tai esiintymisjännityksestä vapautumista ei opetettu lainkaan. Hyvät esiintymistaidot ovat äärimmäisen tärkeitä työelämässä ja hyödyllisiä myös muissa tilanteissa, joten hullua että näitä opetetaan niin vähän.
Kommentit (147)
Juuri näkyi kasiluokkalaisten Wilman tulevissa kokeissa väittely eli kyllä sitä opetetaan ja arvioidaan.
Nykyään ryhmät kouluissa on isoja 50 oppilaan ryhmiä, ei siellä ne ujot uskalla mitään sanoa. Hyvä kun pystyvät olemaan paikalla. Kaikki eivät ahdistukseltaan pysty siihenkään.
Ei nykyään enää arvosteta hyvää väittelytaitoa. Somessa pelataan joukkovoimalla ja siellä pystytään kyllä hiljentämään ihminen, jolla on "vääriä" mielipiteitä.
Valitettavasti näin se keskustelukulttuuri on kuihtunut.
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyään enää arvosteta hyvää väittelytaitoa. Somessa pelataan joukkovoimalla ja siellä pystytään kyllä hiljentämään ihminen, jolla on "vääriä" mielipiteitä.
Kyllä, olen huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä ole ollut kymmeniin vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelutaidot opitaan kotona jo ennen kouluikää. Ahdistuja/adhd/add yms.diagnooseja vilisevissä yläkoulun luokissa ollaan jo myöhässä! Siihen päälle murrosikä ja epävarmuus itsestä normistikin. Puhukaa kotona ja keskustelkaa. Viekää lapsia vähitellen puhumaan ventovieraillekin. Ei koulu voi aloittaa kaikkea kasvatusta nollasta!
Ainakin minun aikanani (1979-88) luultiin, että koulu opettaa kaiken tarpeellisen. Esikoulu oli uutta ja harvinaista. Koulu taas oletti, että kotona tehdään tietyt jutut, joiden luultiin hoituvan joka kodissa samalla tavalla.
Kodin ja koulun yhteistyöstä puhuttiin ( jonkin verran sitäkin oli ensimmäisinä vuosina), mutta niinhän siitä on puhuttu jo sata vuotta isoisäni todistuksesta päätellen. Ehkä se nykyään toimii edes jotenkin.
Kuka tätä alapeukutti? Juuri näin se meni, keskisuuren kunnan keskustan koulussa. Oli huippuhyvä, upouusi peruskoulusysteemi, vaikkakin vanhoissa tiloissa ja vanhojen opettajien johdolla. Harmi kun siinä meni lapsi pesuveden mukana, eli hyvät, koetellut systeemit poistuivat, ja uusia ei aina pystytty jatkamaan ikuisen kiireen ja resurssipulan takia. Siitä tuli pudotuspeli, ei oppilasta tukeva järjestelmä.
Ja nykyään sama pyörä on keksitty uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs opetetaan ihan riittävän hyvin, ehkä jopa liikaakin ainakin tytöille.
Miten tätä toteutetaan?
Sitä en tiedä mutta naiset aina väittää vastaan ja suu käy taukoamatta. On siis liiankin tehokkaasti koulutettu.
Mites nää kaikki debate brot, jotka ns. debatoi elääkseen jossain youtubessa? Täysin tyhjänpäiväistä, mutta miehethän niitä fanittaa.
Hei.minä nainen kuuntelen niitä. Jenkkejähän ne yleensä on. Siellä toi kulttuuri. Itse kuuntelen Destinyä. Ja syy miksi niin se etsii jopa tietoa aiheista. Ja ehkä lähimpänä omia näkemyksiä. Ja lisäksi välillä se on vaan hauska.
Suomessa tarvitsee lähinnä ehkä poliitikot tuota taitoa?
Vierailija kirjoitti:
Juuri näkyi kasiluokkalaisten Wilman tulevissa kokeissa väittely eli kyllä sitä opetetaan ja arvioidaan.
Nykyään ryhmät kouluissa on isoja 50 oppilaan ryhmiä, ei siellä ne ujot uskalla mitään sanoa. Hyvä kun pystyvät olemaan paikalla. Kaikki eivät ahdistukseltaan pysty siihenkään.
Ei opetettu meidän aikaan
Olen siis kasarilla syntynyt.
Tosin olen ihan pihalla nykyajan koulunkäynnistä. Olin jo järkyttynyt kun kaikki tehdään tietokoneella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelutaidot opitaan kotona jo ennen kouluikää. Ahdistuja/adhd/add yms.diagnooseja vilisevissä yläkoulun luokissa ollaan jo myöhässä! Siihen päälle murrosikä ja epävarmuus itsestä normistikin. Puhukaa kotona ja keskustelkaa. Viekää lapsia vähitellen puhumaan ventovieraillekin. Ei koulu voi aloittaa kaikkea kasvatusta nollasta!
Ei koulu koskaan kasvata lapsia, tämä täytyy muistaa. Niin ei siis voi sanoa vaan koulu keksittyy opettamaan eli myös kasvattamaan lapsia koulussa kouluaikana ja tämä työ tukee lasten kasvua sekä kehitystä joka alkaa aina heti syntymästä. Kodin tehtävä on vastata lasten ja nuorten kasvusta ja kehityksestä kunnes he ovat täysi-ikäisiä. Oppia siis koko ikä, se vaatii kodilta vastuullisuutta mutta kukapa ei haluaisi panostaa omiin lapsiinsa.
Hyvin moni ei jaksa panostaa lapsiinsa laiskuuttaan tai kiireen vuoksi.
Somessa ei väitellä vaan solvataan, täällä solvataan ja poliitikot solvaavat toisiaan. On helvetin tekopyhää, että koulussa pystytään saamaan jokaisesti asiallisesti argumentoiva väittelijä! Menkää itse ja kokeilkaa.
Se edellyttäisi, että asioista voi olla eri mieltä. Nykyään sallitaan vain yksi mielipide asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs opetetaan ihan riittävän hyvin, ehkä jopa liikaakin ainakin tytöille.
Miten tätä toteutetaan?
Sitä en tiedä mutta naiset aina väittää vastaan ja suu käy taukoamatta. On siis liiankin tehokkaasti koulutettu.
Mites nää kaikki debate brot, jotka ns. debatoi elääkseen jossain youtubessa? Täysin tyhjänpäiväistä, mutta miehethän niitä fanittaa.
Hei.minä nainen kuuntelen niitä. Jenkkejähän ne yleensä on. Siellä toi kulttuuri. Itse kuuntelen Destinyä. Ja syy miksi niin se etsii jopa tietoa aiheista. Ja ehkä lähimpänä omia näkemyksiä. Ja lisäksi välillä se on vaan hauska.
Suomessa tarvitsee lähinnä ehkä p
Kaiken maailman saarnaajia pitää kuunnella oikein, kriittisesti ja kauempaa tarkastellen. Ns. tiedon etsintä on usein vain huuhaa-lähteiden siteeraamista.
Vierailija kirjoitti:
Se edellyttäisi, että asioista voi olla eri mieltä. Nykyään sallitaan vain yksi mielipide asioista.
NykyäänKIN.
Redditissä oli hyvä keskustelu kun joku oli ollut lukiossa sijaisena. Kysynyt oppilailta asioita, kukaan ei vastannut, ei uskallettu tehdä parityötä ym.
Vierailija kirjoitti:
Somessa ei väitellä vaan solvataan, täällä solvataan ja poliitikot solvaavat toisiaan. On helvetin tekopyhää, että koulussa pystytään saamaan jokaisesti asiallisesti argumentoiva väittelijä! Menkää itse ja kokeilkaa.
Etteikö solvaamista vastaan pitäisi taistella, kasvattamalla uutta ja fiksua sukupolvea?
Vierailija kirjoitti:
Redditissä oli hyvä keskustelu kun joku oli ollut lukiossa sijaisena. Kysynyt oppilailta asioita, kukaan ei vastannut, ei uskallettu tehdä parityötä ym.
Parityöt ja ryhmätyöt toimisi paremmin kun ne parit ja ryhmät määrättäisiin. Luokilla on aina hiljaisempia ja ujoja joille ei sopivaa paria tai ryhmää löydy luontevasti.
Kyllä tyhjän pskanpuhujia ja vastaanväittelijöitä on maailmassa jo ihan tarpeeksi. Ei tarvi opettaa!
Vierailija kirjoitti:
Vain sosiaalisesti riippuvaiset omaksuvat noita yksimielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä yritetään opettaa, mutta kun iso osa on niin ahdistuneita, etteivät pysty puhumaan muiden kuullen. Heiltä ei saa edes kysyä tunnilla mitään ja lintsaavat, jos on tiedossa joku esiintyminen.
Joo. Itse toimin näin sen jälkeen, kun sain tarpeekseni siitä kiusaamisesta. Joka ikinen esitelmä sain kuulla pelkkiä haukkuja ja nauramista kesken esityksen muilta luokkalaisilta. Tosi ilkeää kommentointia, johon opettajat ei paljoa reagoineet. Vähän saattoivat ehkä hyssytellä. Lopulta tuntui että mieluummin kuolen kuin menen enää luokan eteen muiden nöyryytettäväksi.
"Kaiken maailman saarnaajia pitää kuunnella oikein, kriittisesti ja kauempaa tarkastellen. Ns. tiedon etsintä on usein vain huuhaa-lähteiden siteeraamista."
Juu. Destinyhän on Ukrainan puolella ja kannattaa Harrisia..
Tottakai se on susta "huuhaata".
Hömpän pömpän.