Miksi aina vängätään että perustoimeentulotuki on vain ruokaan? Mulla on mennyt rahaa näihin lyhyessä ajassa
Hammastahna
Harjaspäitä
Deodorantti
Talouspaperia
Vessapaperia
Lamppu valaisimeen
Paistinpannu
Suolaa
Grillausmaustetta
Mustapippuria
Roskapusseja
Leivinpaperia
Tiskiainetta
Rättejä
Pyykinpesuainetta
Parturi
Nämä tarpeet kasaantuivat koska ei ollut rahaa. Nyt sit kuun alussa sain ostettua kun tuet tuli, mut en varmaan pärjää loppukuuta...pakko saada sossusta rahaa
Kommentit (69)
Miksi oletat että sinulla on oikeus hankkia kaikkea muiden rajoilla?
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku nyt kertoa kuka on tosissaan vinkunut tuista ja ollut vaatimassa lisää?
Kai sen nyt saa todeta, että tiukkaa ja vaikeaa se on.
Ja miksi ihmeessä katkerat töissä käyvät ei sitten hyppää niille tuille ja anna työpaikkaansa jollekin työttömälle?
Itse ainakin olen kiitollinen ja kun pääsen töihin, niin maksan veroni mukisematta koska olen apua saanut itsekin.
Miten olis kannustaminen lyttäämisen sijaan? Ihan ihmisten kuin valtionkin tasolta?
Tässä maassa rikollisetkin on ylemmällä tasolla kuin joku joka joutuu nostamaan toimeentulotukea. Ja kaikki siihen oikeutetut eivät sitä edes hae juuri näiden asenteiden takia, sitä pitää hävetä ja madella ja nöyristellä muiden edessä ja koko ajan joku on kertomassa mitä pitäisi tehdä ja ostaa ihan niinkuin kukaan ei osaisi käyttää omaa järkeä ollenkaan.
Et siis lue tätä palstaa. Mitä muuta kuin lisää vinkumista nämä "tuet eivät riitä" ketjut ovat? Olisivat kiitollisia että saavat edes sen. Me muut maksamme kaiken sen minkä he saavat ilmaiseksi. Siis maksamme sen jälkeen kun yli kolmannes on ryöstetty tuloista. Nämä kehtaavat vinkua jos pitää 50 euroa "itse maksaa" asumisestaan siis maksaa siitä KOKONAAN tukina tulleesta rahasta. Todellisuudessa siis heille maksetaa kaikki välttämättömät kulut ja vielä sen päällekin rahaa ja sitten vingutaan jos se päälle tuleva rahasummasta joutuukin itse omaa leveää asumistaan vähän rahoittamaan.
Samaten jatkuvasti kerrotaan keinoja huijata itselle kuulumattomia rahoja esim "nosta rahat käteiseksi". Ne käteisetkin rahat pitäisi ilmoittaa.
Toimeentulotuko on tarkoitettu kaikkiin menoihin. Ruoka, bussilippu, vaatteet, arkitarvikkeet jne.
EI pelkästään ruokaan.
Ei ole mikään pakko saada sossusta rahaa. Muuta toiseen maahan, niin viranomaiset nauravat kun joku sanoo, että valtion pakko maksaa hammastahnat.
Voi mennä ihan töihin ja maksaa itse elämisensä kuten suurin osa aikuisista tekeekin.
Pitää sopeuttaa menot tuloihin eikä toisin päin
Vierailija kirjoitti:
Minua huolestuttaa, miksi ihmisten asenteet ovat muuttuneet hyvinkin jyrkiksi.
Aika paljon kuulee sanottavan ja myös sosiaalisessa mediassa on paljon väittämiä, että ollaan kaikki samalla lähtöviivalla ja kaikilla on samat mahdollisuudet, vaikka näin se missään tapauksessa ole.
Hirvittää että yhteiskunnallisista asioista on päättämässä ihmisiä, jotka jauhavat tätä jargoniaa ja joilla itsellä vanhemmat ovat mahdollistaneet opiskelut ja elämisen, toki joukossa on myös pohjalta ponnistajia, mutta eipä osalla heistäkään riitä ymmärrystä heikommin pärjääville.
Näin joulun alla toivon kaikille vaikeuksien keskellä oleville pelkkiä hyviä asioita tulevaisuuteen. Pärjäilkää ihmiset ja toivotaan että tilanne parantuu!
Yleensä ihmiset maksavat opintonsa itse. Hyvin kasvatetuille opiskelijoille on jopa häpeä loisia vanhempien rahoilla.
Erilaiset mahdollisuudet kuitenkin ovat totta. Ne juontavat juurensa lapsen vanhempien arvomaailmasta, lapsen ahkeruudesta ensimmäisinä kouluvuosina sekä myöhemmin myös kaverien arvomaailmasta.
Kyllä 600€ riittää ruokaan, vaatteisiin ja aloituksessa mainittuihin asioihin kahdelle henkilölle, kun maksaa itse kulutuksensa.
Toimeentulotuki on tarkoitettu pääsemiseen yli elämän tilapäisistä ongelma-ajoista, ei pysyväksi elämän rahoittajaksi. En väitä että aloittaja käyttäisi hyväksi järjestelmää, mutta liian moni on oppinut lypsämään systeemiä eri naruista vetämällä siten että pysyvä 'syrjäytyminen' muiden rahoilla on mahdollistunut. Härskeimmillä vieläpä pimeitä töitä ja rikoksia tekemällä hankitun lisätulon kanssa.
Tästä kärsivät eniten tukia oikeasti tarvitsevat, ja aiheuttaa luonnollisesti närää koko hoidon kustantaville työssä käyville.
Tiedän mm. huumeiden väärinkäyttäjiä, jotka ovat onnistuneet olemaan 'työttömänä' 30 vuotta pk-seudulla, samalla kun lisätienestit hankitaan huumeita ja varastettua tavaraa myymällä. Itse en pidä tuollaista pa skakasaa minään syrjäytyneenä, vaan systeemin härskinä hyväksikäyttäjänä.