Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi aina vängätään että perustoimeentulotuki on vain ruokaan? Mulla on mennyt rahaa näihin lyhyessä ajassa

Vierailija
02.11.2024 |

Hammastahna

Harjaspäitä

Deodorantti

Talouspaperia

Vessapaperia

Lamppu valaisimeen

Paistinpannu

Suolaa

Grillausmaustetta

Mustapippuria

Roskapusseja

Leivinpaperia

Tiskiainetta

Rättejä

Pyykinpesuainetta

Parturi

Nämä tarpeet kasaantuivat koska ei ollut rahaa. Nyt sit kuun alussa sain ostettua kun tuet tuli, mut en varmaan pärjää loppukuuta...pakko saada sossusta rahaa

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pienipalkkalaisena joutunut jättämään kampaajakäynnit väliin, samoin talouspaperi olisi minulle luksustuote, mitä en osta. Myös tiskirätit olen virkannut itse ja pesen niitä. Toki langat maksoivat. 

Biojätepussit teen ilmaislehdistä. Jätteiden lajitteluun en käytä roskapusseja. 

Mutta sinulla toki on oikeus käyttää toimeentulotukesi mihin haluat, ei sitä ( ainakaan vielä) ole määritelty Suomessa mihin pitäisi käyttää

Vierailija
22/69 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pienipalkkalaisena joutunut jättämään kampaajakäynnit väliin, samoin talouspaperi olisi minulle luksustuote, mitä en osta. Myös tiskirätit olen virkannut itse ja pesen niitä. Toki langat maksoivat. 

Mutta sinulla toki on oikeus käyttää toimeentulotukesi mihin haluat, ei sitä ( ainakaan vielä) ole määritelty Suomessa mihin pitäisi käyttää

Virkatut tiskirätit 🤣🤣🤣🤣💎💎👏👏

Sori kokkaretrolli, mutta nyt ammuit jo yli 😅

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään tarvetta vängätä. En tiedä, miksi sinä haluat vängätä. Kelan sivuilta voi ihan itse käydä lukemassa listan, mihin perustoimeentulotuen on ajateltu riittävän, ja siihen kuuluvat ihan normaalit hygieniatarvikkeet. Jotain järkeä voi myös olla päässä: Jos on rahasta pulaa, niin älä osta kalleinta paistinpannua, ilman suolaa ja ylimääräisiä pärjäät varmaan hetken ja ota poisheitettyjä muovikasseja pullonpalautuksen vierestä äläkä osta uutta. Pese niitä helvetin rättejä älä osta koko ajan uusia.

Mikähän ihme tekijä selittäisi sitä, että perustoimeentulotuen varassa olevalla ei vaan lanttu leikkaa? Vai mahtaisiko tämä elämäntilanne selittyä sillä, että ei vaan lanttu leikkaa.

Se on sitten oma asiasi, jos et osaa rahaa käyttää. Ei ole oikein työssäkäyvällä aikaa tai mielenkiintoa opettaa joka ikistä asiaa kuin pikkulapselle.

Vierailija
24/69 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin sieltä valittamasta!

Vierailija
25/69 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa ainakin jo toista iltaa  kuulostaa siltä että kurkusta alas menee. Olen muuttamassa, töissä kun käyn, niin eihän tämmöistä jaksa kuunnella. 

Vierailija
26/69 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuka vänkää? En ole koskaan kuullut kenenkään väittävän että se olisi vain ruokaan, mutta oletus on, että kaikki muu kulutus vedetään minimiin ja suurin osa rahasta menee välttämättömään, eli ruokaan.

Ja normaalit ihmiset kyllä ymmärtävät että joskus on pakko ostaa paistinpannu jne. Mutta pidemmän päälle köyhän pitää tinkiä aikalailla kaikesta, mutta toki esim. suola on erittäin halpaa ja yksi purkki kestää hyvin pitkään, varmasti vuoden.

Vierailija
27/69 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmissa muissa maissa vastaavassa tilanteessa olisit pakotettu nukkumaan veneen alla ja kerjäämään tai kaupittelemaan krääsää turisteille henkesi pitimiksi.

Suomalainen tukiensaaja istuu mukavassa lämpimässä privaattikämpässään ja märisee laajakaistayhteydellä nettifoorumilla jos ei ole varaa vaihtaa sähköhammasharjaan päitä riittävän usein.

Oikea vertailukohde on Euroopam sosiaaliturva ja se on monissa euromaissa jo ostovoimaisempi kuin Suomessa!

Vierailija
28/69 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotas noin. Toimeentulotukea määrittelevässä lakipykälässä puhutaan kylläkin tietoliikenteestä (puhelin), tiedonvälityksestä (lehti), hygieniasta, vaatteista, lääkkeistä ja ruoasta. Puhuttiin jo 90-luvun alussa, jolloin toimeentulotuki määriteltiin.

Oikeiston mukaan Suomessa on liian hyvät tuet, mutta se on toisinpäin, palkkojen ostovoima on mennyt alaspäin kuin lehmänhäntä. Osalla on tiukkaa, vaikka käyvät töissä.

Oikea lähtökohta ei ole toimeentulotuen leikkaus, vaan palkkojen korottaminen. Muuten edessä on työssäkäyvien köyhyys, joka laajetessaan nakertaa suomalaiselta yhteiskunnalta luottamuksen, pohjan ja kasvun.

Vierailija
29/69 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkarien trolliketjuja puskee ...

Vierailija
30/69 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen joutuu ostamaan muutakin kuin ruokaa ja sillä pienellä päivärahalla plus minimitoimeentulotuella pitäisi kattaa muka kaikki. Itsekkin pitäisi ostaa talvikengät. Jos ostan kengät ne on ruuasta pois. Mutta on pakko, koska en voi sukkasillaan kävellä. Entä kun pyykkikone hajoaa tms? Eihän tätä ymmärretä enkä aio ruveta jankuttamaan tästä. Jätän yleensä tällaiset keskustelut omaan arvoonsa enkä enää edes kommentoi idiooteille. Jokainen pärjäilee miten pärjäilee. Se on minun ja Kelan välinen asia. 

Munkin on ostettava talvikengät. Uusia ei ole varaa ostaa, vaikka käyn kyllä töissä. Käytettynä ostan, kuten yleensäkin lähes kaiken.

Vierailija
31/69 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmissa muissa maissa vastaavassa tilanteessa olisit pakotettu nukkumaan veneen alla ja kerjäämään tai kaupittelemaan krääsää turisteille henkesi pitimiksi.

Suomalainen tukiensaaja istuu mukavassa lämpimässä privaattikämpässään ja märisee laajakaistayhteydellä nettifoorumilla jos ei ole varaa vaihtaa sähköhammasharjaan päitä riittävän usein.

Ajatteletko, että meillä pitäisi olla afrikkalainen yhteiskunta? Keräystä ja ulkona nukkumista? Veneitä ei riittäisi kaikille. 

Vierailija
32/69 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en käy kampaajalla, mutta monen miehen on vähän pakko. Heille ei ole eduksi pahasti ylikasvaneet hiukset. Jollainen voi olla vaimo joka saksii hiuksia, monella ei ole. Koneet on kalliita, jos niitä ei ole entuudestaan. En saa suoria tukia, kyse ei ole siitä. 

Vierailija
33/69 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään tarvetta vängätä. En tiedä, miksi sinä haluat vängätä. Kelan sivuilta voi ihan itse käydä lukemassa listan, mihin perustoimeentulotuen on ajateltu riittävän, ja siihen kuuluvat ihan normaalit hygieniatarvikkeet. Jotain järkeä voi myös olla päässä: Jos on rahasta pulaa, niin älä osta kalleinta paistinpannua, ilman suolaa ja ylimääräisiä pärjäät varmaan hetken ja ota poisheitettyjä muovikasseja pullonpalautuksen vierestä äläkä osta uutta. Pese niitä helvetin rättejä älä osta koko ajan uusia.

Mikähän ihme tekijä selittäisi sitä, että perustoimeentulotuen varassa olevalla ei vaan lanttu leikkaa? Vai mahtaisiko tämä elämäntilanne selittyä sillä, että ei vaan lanttu leikkaa.

Se on sitten oma asiasi, jos et osaa rahaa käyttää. Ei ole oikein työssäkäyvällä aikaa tai mielenkiintoa opettaa joka ikistä asiaa kuin pikkulapselle.

Hän vain kertoi, että elämässä tarvitaan muutakin kuin ruokaa. Joskus se riskirättikin pitää ostaa. Ellei toimi kuin vanha mummoni. Käyttää tiskirättinä vanhoja alushousuja. Mutta välillä pitää ostaa itselle uudet alushousut 

Vierailija
34/69 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatteletko, että meillä pitäisi olla afrikkalainen yhteiskunta? Keräystä ja ulkona nukkumista? Veneitä ei riittäisi kaikille. 

Suomelle kävisi kuin Romanialle, kolmasosa kansasta elelee muualla. Siinähän olisi kokkareilla ihmettelemistä, mistä saavat orjansa. Palkkaisivat joukkoa Bangladeshista ja Sierra Leonesta kaivoksiin, joita pyörittävät amerikkalaiset ja australialaiset firmat, jotka vievät voitot kotimaihinsa.

Koulutuksella vipaistaa vesilintua ja lopuksi Suomi putoaa innovaatioissa jonnekin Mosambikin tasolle. Palkat olemattomat, ei sosiaaliturvaa ja lopuksi vielä hallitsijaksi nousee jokin puolidiktaattori. Siinä on pähkinänkuoressa Kokoomuksen visio. Epäilemättä jokin osa Espoossa omakotialueella ja kivikaupunki-Helsingin katveessa säilyisi hengissä muistuttamassa siitä, millainen Suomi oli 20-30 vuotta sitten.

Vierailija
35/69 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ttt:n perusosa RIITTÄÄ aivan hyvin noihin kaikkiin ja ruokaankin kuin edes VÄHÄN katsoo miten rahaa käyttää.

Entäs jos on leikattu 40% ?

Mites silloin riittää?

No se on ihan omaa typeryyttä hankkiutua tuohon tilanteeseen. Ja saakin olla vähän tiukka että alkaisi edes vähän kiinnosteleen ottaa itseä niskasta.

Yleensä tuo 40% on väliaikainen.

Multa lähtee 30% ilman määräaikaa, aina...sen takia koska kela ei hyväksy koko vuokraa, vaikka mulla on lääkärinlausunto siitä etten kykene muuttoprosessiin.

Tällä ei pärjää. Olen täysin masentunut syrjäytynyt tämän asian takia. Ei ole varaa talvivaatteisiin, ei voi m

Väliaikainen ja väliaikainen. Ketjuttavat noita tekemällä uusia päätöksiä. Joskus voidaan leikata 20% ja sitten taas jatkaa -40%. Joku asianajaja taisi ottaa kantaa, että noin vuosi (vähän alle tai päälle) olisi kohtuutonta. Mitään yleistä sääntöä ei tosin tunnu olevan.

Vierailija
36/69 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi maa sinusta on parempi paikka elää? Itse ihan työssäkäyvänä elän mieluummin tuossa jälkimmäisessä - monestakin syystä. Mukavampi elää hyvässä yhteiskunnassa.

Vierailija
37/69 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen joutuu ostamaan muutakin kuin ruokaa ja sillä pienellä päivärahalla plus minimitoimeentulotuella pitäisi kattaa muka kaikki. Itsekkin pitäisi ostaa talvikengät. Jos ostan kengät ne on ruuasta pois. Mutta on pakko, koska en voi sukkasillaan kävellä. Entä kun pyykkikone hajoaa tms? Eihän tätä ymmärretä enkä aio ruveta jankuttamaan tästä. Jätän yleensä tällaiset keskustelut omaan arvoonsa enkä enää edes kommentoi idiooteille. Jokainen pärjäilee miten pärjäilee. Se on minun ja Kelan välinen asia. 

Munkin on ostettava talvikengät. Uusia ei ole varaa ostaa, vaikka käyn kyllä töissä. Käytettynä ostan, kuten yleensäkin lähes kaiken.

Liian iso asuntolaina. 

Vierailija
38/69 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en käy kampaajalla, mutta monen miehen on vähän pakko. Heille ei ole eduksi pahasti ylikasvaneet hiukset. Jollainen voi olla vaimo joka saksii hiuksia, monella ei ole. Koneet on kalliita, jos niitä ei ole entuudestaan. En saa suoria tukia, kyse ei ole siitä. 

Aja kaljuksi, ei tarvi muuta kuin partahöylän. Ja taatusti joltain tutulta löytyy kone

Vierailija
39/69 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisit romani, saisit lisäksi 40 euroa hamerahaa kuukaudessa. 

plus paria tonnia varastetuista tavaroista, joita myy torissa

Vierailija
40/69 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhoilta mummoilta voisi ottaa yksi jos toinenkin oppia köyhäilyyn. Jos on bidee, ei tarvitse edes vessapaperia kuin harvoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä