Mies ei suunnittele mitään
Kellään tätä samaa ongelmaa? Mies ei koskaa osallistu mihinkään suunnitteluun. Viikonloppuisin olisi kiva lähteä ulkoilemaan tai tekemään jotain, mutta kaikki suunnittelu on aina minun harteillani ja olen tähän aivan uupunut. Ehdotan vaikka, että mennäänkö puistoon, niin mies sanoo joo ja sitten saankin alkaa organisoimaan "laitatko lapselle x vaatteet päälle kun minä autan y:tä"-tyyliin monesta eri asiasta ja jotenkin on hirveä prosessi päästä kotoa ulos...työnjohtajana toimiminen on uuvuttavaa.
Viime aikoina viikonloput on olleet sellaisia, että ensin nukutaan hyvin myöhään ja lapset katsoo sillä aikaa piirrettyjä ja syö kaapista mitä sattuu. Sitten aletaan pikkuhiljaa tekee aamupalaa, kello on jo vaikka mitä ja lapset aivan riehakkaalla päällä. Kotona vallitsee hirveä sekasorto, kun kukaan ei oikein tiedä mitä seuraavaksi ollaan tekemässä. Tänään hermostuin asiasta niin mieheni alkaa syyttää minua, että miksen sitten vie lapsia ulos tai lähde heidän kanssa retkelle. Minulla ei ole enää voimia. En käsitä miksei hän halua osallistua mihinkään suunnitteluun ikinä.
Samasta syystä koti on ihan pommin jäljiltä. Mieheni ei koe mitään siivoamisen tarvetta, vaikka olisi pöntöt ruskeana tai pöytä ruoantähteissä. Olen niin loppu, kun en halua tällaista elämää, vaan olla aktiivinen ja tehdä kaikkea, asua siistissä kodissa. Mutta mieheni kanssa se ei vaan onnistu. Hänen mielestään jos minä haluan siistin kodin, niin voin ihan hyvin siivota. Häntä ei sotku haittaa.
Olimme vuosia sitten lyhyessä asumuserossa. Mieheni piti silloin oman asuntonsa kyllä oikein siistinä. Miksi kaikki aktiivisuus katoaa häneltä perhe-elämässä, en ymmärrä. Kokemuksia??
Kommentit (135)
Meillä on aivan samanlaista. Oon nyt itse kuumeessa rv29 (vahinkoraskaus) hoitanut monta päivää kodin ja ulkoillut lasten kanssa sekä hoitanut saunotukset ym, tehnyt ruokaa, siivonnut pakolliset ja käynyt kaupassa. Eilen kamelin selkä ikäänkuin katkesi ja laitoin erohakemuksen vetämään. Oon niin väsynyt että vähän väliä itken, eihän tämä nyt ole aivan normaalia ettei toinen taaskaan auta/suunnittele/tee. Koronassa olin 41 asteen kuumeessa samalla kun lapsetkin oksensivat/ripuloivat ja nukuin sohvalla pätkissä, tein ruoat yms.
Meillä siis aivan kaikki arjen ja viikonloppujen suunnittelu sekä toteutus on minun vastuullani. En ole koskaan esim. päässyt kotona valmiiseen ruokapöytään. Tsemiä ap.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aivan samanlaista. Oon nyt itse kuumeessa rv29 (vahinkoraskaus) hoitanut monta päivää kodin ja ulkoillut lasten kanssa sekä hoitanut saunotukset ym, tehnyt ruokaa, siivonnut pakolliset ja käynyt kaupassa. Eilen kamelin selkä ikäänkuin katkesi ja laitoin erohakemuksen vetämään. Oon niin väsynyt että vähän väliä itken, eihän tämä nyt ole aivan normaalia ettei toinen taaskaan auta/suunnittele/tee. Koronassa olin 41 asteen kuumeessa samalla kun lapsetkin oksensivat/ripuloivat ja nukuin sohvalla pätkissä, tein ruoat yms.
Meillä siis aivan kaikki arjen ja viikonloppujen suunnittelu sekä toteutus on minun vastuullani. En ole koskaan esim. päässyt kotona valmiiseen ruokapöytään. Tsemiä ap.
Kiitos! Meillä just sama, kun lapset ovat kipeenä niin minä hoidan aina. Jos itse olen kipeenä, niin mies olettaa et silti teen kuitenki kodin perusasiat. Paitsi meillä mies käy kaupassa pitkiäkin reissuja (tykkää kun pääsee sinne aikaa viettämään?). V*tuttaa. Teidän tilanne kuulostaa myös kauhealta. Jäisitkö lasten kanssa eron jälkeen, ottaisiko mies heitä vuoroviikoin? Silloin saisit aina viikon levätä. Tsemiä sinnekin! Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä muuten olette?
arkisin kummatkin vanhemmat heräävät klo. 7. Mies laittaa itsensä valmiiksi, lähtee klo. 7:30, työt alkavat klo. 8. Klo. 7 alkaen nainen taas herättää lapset, pesee heidän hampaat, auttaa pukemisessa, ottaa aamukiukuttelut vastaan, auttaa ulkovaatteet päälle, kuljettaa lapset hoitopaikkaan, lähtee kotiinpäin n. 7:50. Kotona laittaa koululaiselle aamupalan, varmistaa että oikeat tavarat mukana, kulkee lapsen kanssa koululle 9:ksi koiran samalla lenkittäen. Palaa kotiin ja aloittaa työt.
Kumpi saa nukkua lauantai-aamuna pidempään?
Ap
vuoroviikoin olisi reiluin , eli parilliset viikot toiselle ja parittomat toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä muuten olette?
arkisin kummatkin vanhemmat heräävät klo. 7. Mies laittaa itsensä valmiiksi, lähtee klo. 7:30, työt alkavat klo. 8. Klo. 7 alkaen nainen taas herättää lapset, pesee heidän hampaat, auttaa pukemisessa, ottaa aamukiukuttelut vastaan, auttaa ulkovaatteet päälle, kuljettaa lapset hoitopaikkaan, lähtee kotiinpäin n. 7:50. Kotona laittaa koululaiselle aamupalan, varmistaa että oikeat tavarat mukana, kulkee lapsen kanssa koululle 9:ksi koiran samalla lenkittäen. Palaa kotiin ja aloittaa työt.
Kumpi saa nukkua lauantai-aamuna pidempään?
Ap
vuoroviikoin olisi reiluin , eli parilliset viikot toiselle ja parittomat toiselle.
Totta
Vierailija kirjoitti:
Täällä Ap:n kohtalon jakava sisko. Vasta tulin töistä, tosi kiireinen aamuvuoro sisätaudeilla, jossa potilaat akuutisti ja vakavasti sairaita.
Eipä ole ruokaa kotona, edes kaupassa ei ole käyty. Pyykit odottavat pesijää ja vessa pitäisi siivota. Kotona mies vapailla ja teinitkin pyörineet aamupäivän kotona. Mitään ei ole saatu aikaan.
Tämä ei ole ensimmäinen kerta, eikä varmaan viimeinenkään. Pitäisi erota, tiedän. Mies ei juurikaan puhu minulle, jos puhuu, niin kyselee ruoan ja puhtaiden vaatteiden perään. Olen pelkkä työmuurahainen.
Kaipa mies halutessaan ottaisi homman hoitaakseen: laittaisi ruokaa, siivoaisi, huolehtisi, että teinitkin tekisivät kotitöitä, pyykkäisi. Ja tekisi kaiken kunnolla, eikä vähän sinne päin. Halutessaan puhuisi minulle nätisti ja huomioisi minua. Ei taida haluta. Ei halua erotakaan, minun puheet erosta ovat kauhistus miehelle.
Väsyneenä ja pettyneenä itkett
Kaipa sä ennen töihin lähtöä, jo edellisenä päivänä teet selväksi, että kun koko muu perhe on kotona vapaalla, odotat, että kotiin tultuasi koti on siisti ja lämmin ruoka odottaa? MIettiköönmies mitä valmistaa. Jos sitä ei tapahdu on johtopäätösten aika. Js joudut laittamaan vaikka pesukoneen pyörimään töistä tultuasi tuollaisena päivänä, pese vain omia ja pienten taaperoiden vaatteita, teinit ja aikuiset huoletikoot omistaan. Jos sama jatkuu, on vakavan miettimisen paikka. Voit tietty käydä myös syömässä jossain kotimatkalla, ja jos perhe ruinaa ruokaa, elvittelet käsiäsi ja kysyt, mikseivät ole tehneet ruokaa ja syöneet, se on voi voi, jos ovat niin tyhmiä, etteivät saa mitään aikaan.
Tiedän kyllä syyn moiseen käytökseen, mutta vanhasta kokemuksesta tiedän myös, ettei tänne kannata sitä ääneen sanoa. Akat rupeaa tulkuttumaan vastaan, koska eivät halua hyväksyä totuuksia tai myöntää, että parisuhteessa ei voi pidemmän päälle mennä vain omien mielihalujen mukaan toista huomioimatta. Miehelle kun hyvä parisuhde ei useinkaan ole samassa muotissa kuin naiselle.
Loppujen lopuksi tyydynkin vain kommentoimaan, että: voi nyyyyyyyh.
TROLLI tekee näitä ketjuja alvariinsa. Tänäänkin monta.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä syyn moiseen käytökseen, mutta vanhasta kokemuksesta tiedän myös, ettei tänne kannata sitä ääneen sanoa. Akat rupeaa tulkuttumaan vastaan, koska eivät halua hyväksyä totuuksia tai myöntää, että parisuhteessa ei voi pidemmän päälle mennä vain omien mielihalujen mukaan toista huomioimatta. Miehelle kun hyvä parisuhde ei useinkaan ole samassa muotissa kuin naiselle.
Jos tämä on joku pillunsaantijuttu taas (ei aavistustakaan), niin mä voin kertoa, että mun mies saa aina halutessaan, ja näin on ollu jo 20 v. Katsoisin, että yhtä suuri syy kuin sillä, että seksi on syvästi molempia tyydyttävää, on myös sillä, että mies on ihan aidosti osallistuva ja parisuhde- ja perhekeskeinen vastuunkantaja, ja suunnittelee siinä missä minäkin. Eipä oltaisi tässä, jos ei olisi, tai kuten hän sanoo: "se on ihan kuinka asiansa järjestää." Eli tosiaan, voi nyyyyyyyh. Luiskaan vaan laiskurit, normaaleja ihmisiä on maailma puolillaan.
Vierailija kirjoitti:
Se siivoaa ketä haittaa.
Joskus haluaisin testata tämän lauseen käytännössä. Eli kuinka pahaksi voisi sotkun päästää, jotta tällaisen lauseen lausujaa alkaisi haitata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä on joku pillunsaantijuttu taas (ei aavistustakaan), niin mä voin kertoa, että mun mies saa aina halutessaan, ja näin on ollu jo 20 v.
Pillunsaanti ja pillunsaanti, hohhoijjaa 🥱
Vierailija kirjoitti:
Seksipalkinto niin vois olla enemmän motivaatiota siivoomiseen
Miksi mies tarvitsee yhteisen kodin ja yhteisten lasten asioiden hoitoon jotakin palkintoja? Missä naisen palkinto? Tiimityössä ei jaeta palkintoja eikä mitaleja
Mulla myös sellainen kokeilu menossa, että milloin mies vaihtaa lakanat. Nyt menty yli 2kk samoilla, ei näytä häiritsevän 🙄 itselleni olen kyllä tyynyliinan ja pussilakanan vaihtanut. Mies ei ole noteerannut mitenkään. Taitaa olla ihan aito sika. Ap