Onnistuuko kirkkohäät jos vaan toinen kuuluu kirkkoon?
Kommentit (12)
jos kuuluu johonkin kristilliseen kirkkokuntaan, niin onnistuu, jos ei niin ei
jos se nyt liittyy kirkkoon takasi niin sit kai onnistuu..?
6: juu, jos on konfirmoitu ennen eroamista
Vierailija:
jos se nyt liittyy kirkkoon takasi niin sit kai onnistuu..?
Ja jos ei kuulu, niin miksi se haluaisi liittyä ja tulla vihityksi KIRKOSSA???? MIKSI?
erosi sitten myöhemmin kirkosta.. Itse kuulun kirkkoon ja haluan kirkkohäät. Ja siis mieskin haluaa.
Mä vaa jotenkin luulin että riittää jos toinen kuuluu kirkkoon.
tavalliseen vihkikaavaan. Me mentiin virallisesti naimisiin maistraatissa (miehen kotimaassa kirkkovihkiminen ei ole yksinaan pateva ja on katolinen) ja kirkossa oli sitten siunaaminen. Maistraatissa oltiin vaan todistajien kanssa. Kirkossa oli sitten kaikki vieraat ja meilla haavaatteet ja juhla oli siunaamisen jalkeen.
ja halutaan ehdottomasti pitää siitä kiinni. Eli en haluaisi mennä etukäteen maistraatissa ja ei se oikeen siihen samaankaan päivään mahdu..
Onko se nyt ihan tosiaan niin että molempien pitää kuulua kirkkoon??
Toisen vihittävistä pitää kuulua luterilaiseen kirkkoon ja toisen johonkin muuhun kristilliseen kirkkokuntaan/yhteisöön. Esim. jos toinen on luterilainen ja toinen helluntailainen, vihkiminen kirkossa onnistuu (tiedän omasta kokemuksesta :)
Mutta: jos toinen vihittävistä ei kuulu mihinkään krisitilliseen kirkkoon vaihtoehtona on vain siviilivihkimys ja sitten siunaus kirkossa.
Me otettiin asia sillä tavoin, että kun juhlimaan ruvetaan, juhlitaan sitten kunnolla. Maistraatissa käytiin pienellä porukalla ja sen päälle syömässä ravintolassa. Seuraavana päivänä siunattiin kirkossa ja juhlittiin isommalla porukalla pidemmän kaavan mukaan. Miksi häitä pitäisi juhlia vain yksi päivä.
Muistaakseni pappi kysyi siinä " tahdotko ottaa puolisoksesi..." kohdassa jotenkin " tahdotko rakastaa puolisoasi..." Ja sormuksen mä sain jo maistraatissa.
siis siunata voi ei vihkiä, siihen mitä kysyit. Mutta tosiaan, itse en suostuisi siihen, jos kumppani ei tätä hyväksy niin olisi vakavan keskustelun paikka siitä mikä on tärkeää.