Mikä taho se mahtoi olla, joka on antanut 90-luvulla ns. kasvatussuosituksia kovasta kurista?
Ihmettelin vanhaa päiväkirjamerkintää, liittyen tilanteeseen, jossa 11-vuotias minä oli huonon käytöksen vuoksi vyöllä piesty, ja äidistä se oli väärin ja tuntui pahalta, kun näki, miten minua sattuu, mutta sitten selitti sen parhain päin niin, että ymmärtää, että kova kuri on isälle tärkeää, ja että onhan se suosituskin, että pitää kurittaa. Ei tietääkseni mistään kirkon jutuista ole ainakaan ollut kyse.
Kommentit (38)
Raamattu. Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa.
Oma isä evlut uskovainen ja tykkäsi antaa remmiä. Uskisten juttuja, helvetti odottaa.
Kristilliselle rakkaudelle tosiaan lemahtaa.
Äitisi keksintöä varmaan. Tuo on ollut suositus korkeintaan 50-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Ei se oikeasti tarkoita pieksemistä. Joissain perheissä väärin ymmärretty asia.
Laitonta ollut tuolloin, ei suositus. Ja itse olin aktiivinen seurakuntalainen ja todellakaan ei kirkossa sellaiseen kannustettu.
Väkivalta periytyy suvussa ja alueittain. Se ei suoraan liity mihinkään uskontoon.
Toki uskovaisissa on aina muuta väestöä enemmän mielenterveysongelmaisia, ja heidän keskuudessaan taas enemmän väkivaltaongelmia.
Ysärillä ei ollut yleistä piestä lapsia, mutta vielä kasarilla oli. Mitä kauemmas mennään, sen yleisempää se on ollut. Sata vuotta sitten yleisin murha oli lapsen murha.
Vierailija kirjoitti:
Väkivalta periytyy suvussa ja alueittain. Se ei suoraan liity mihinkään uskontoon.
Toki uskovaisissa on aina muuta väestöä enemmän mielenterveysongelmaisia, ja heidän keskuudessaan taas enemmän väkivaltaongelmia.
Ysärillä ei ollut yleistä piestä lapsia, mutta vielä kasarilla oli. Mitä kauemmas mennään, sen yleisempää se on ollut. Sata vuotta sitten yleisin murha oli lapsen murha.
Aika väritetysti koet asiat.
90-luvulla?? Mä sain vanhempani vaikeuksiin sanomalla että mua on tukistettu.
Mun vanhemmat tekivät mulle tuota 90-l sekä 2000-l alussa. Hei eivät ole kirkossa eivätkä missään uskossa ylipäätään. Joten ihmettelen samaa. äidillä kyl n*rsismi. ovat maaseudulta etelä-suomesta.
Oliko vielä tuolloin mies niin selvästi perheen pää, että vaikka äiti olisi vastustanut kurittamista, isä siitä kuitenkin päätti?
Ei mikään suositus, päin vastoin. Maan tapa.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi taisi kusettaa sua
Täähän se. Vallasta nauttiva narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Oliko vielä tuolloin mies niin selvästi perheen pää, että vaikka äiti olisi vastustanut kurittamista, isä siitä kuitenkin päätti?
Sehän on riippunut pariskunnasta. Onhan sellaisia pareja vieläkin. Tietenkään ei ollut mikään yleinen käytäntö enää ysärillä.
90-luvulla ei kyllä ollut mitään kuritussuosituksia, kurittaminen oli laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Suomen laki on toista mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Muistelen äidin sanoneen välillä niin, että kunhan isä kuulee tästä niin saat remmiä!
En mä keksi muuta kuin kirkko tai joku lahko. Tuskin se mikään virallinen suositus on enää 90 luvulla ollut.