Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä taho se mahtoi olla, joka on antanut 90-luvulla ns. kasvatussuosituksia kovasta kurista?

Vierailija
01.11.2024 |

Ihmettelin vanhaa päiväkirjamerkintää, liittyen tilanteeseen, jossa 11-vuotias minä oli huonon käytöksen vuoksi vyöllä piesty, ja äidistä se oli väärin ja tuntui pahalta, kun näki, miten minua sattuu, mutta sitten selitti sen parhain päin niin, että ymmärtää, että kova kuri on isälle tärkeää, ja että onhan se suosituskin, että pitää kurittaa. Ei tietääkseni mistään kirkon jutuista ole ainakaan ollut kyse.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään suositus, päin vastoin. Maan tapa. 

Ei nyt sentään.

Vierailija
22/38 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko vielä tuolloin mies niin selvästi perheen pää, että vaikka äiti olisi vastustanut kurittamista, isä siitä kuitenkin päätti?

Ei normaalisti. Sain omat lapseni 1990-luvulla, eikä missään kaveriperheessäkään ollut tuollaista. Kaikissa äiti ja isä päättivät asioista tasavertaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että kaikesta huolimatta tuo viittaa siihen raamatun kohtaan, vaikka perhe ei varsinainen uskovainen olisi ollutkaan.

Vierailija
24/38 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla ei kyllä ollut mitään kuritussuosituksia, kurittaminen oli laitonta.

Ei estänyt sitä tapahtumasta

Vierailija
25/38 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä keksi muuta kuin kirkko tai joku lahko. Tuskin se mikään virallinen suositus on enää 90 luvulla ollut.

Ei virallinen suositus. Oli jo laitonta. Ja silti fyysistä kuritusta tapahtui.

Vierailija
26/38 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä oli 60-luvulla neljä villiä kakaraa, eikä meitä koskaan fyysisesti kuritettu. Olen ihmetellyt sitä jälkeen päin, kun isämme oli kuin tulta ja tappuraa muuten, mutta meihin ei koskenut. Äiti oli itse rauhallisuus, enkä voi kuvitella, että hän olisi kurittanut. 

27/38 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova kuri voi olla paljon muutakin kuin piiskaamista tai ylipäätään ruumiillista kurittamista. Ruumiillinen eli väkivallalla kurittaminen oli tuolloin jo laissa kielletty.

Sen sijaan voin hyvin kuvitella, että 90-luvulla oli joitain kasvatuksen asiantuntijoita, jotka olivat alkaneet vapaan kasvatuksen yleistyttyä peräänkuuluttaa jälleen kovemmalla kurilla kasvattamista (ilman väkivaltaa). Onhan noita kulloistakin "nykymenoa" kritisoivia jyrähteleviä asiantuntijoita ollut joka vuosikymmenellä.

Äitisi sitten vain käytti sitä piiskaamisen oikeuttamiseen.

Vierailija
28/38 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Kova kuri voi olla paljon muutakin kuin piiskaamista tai ylipäätään ruumiillista kurittamista. Ruumiillinen eli väkivallalla kurittaminen oli tuolloin jo laissa kielletty.

Sen sijaan voin hyvin kuvitella, että 90-luvulla oli joitain kasvatuksen asiantuntijoita, jotka olivat alkaneet vapaan kasvatuksen yleistyttyä peräänkuuluttaa jälleen kovemmalla kurilla kasvattamista (ilman väkivaltaa). Onhan noita kulloistakin "nykymenoa" kritisoivia jyrähteleviä asiantuntijoita ollut joka vuosikymmenellä.

Äitisi sitten vain käytti sitä piiskaamisen oikeuttamiseen.

Milloin se ihan vapaa kasvatus meni muodista? Muista lapsena tästä kuulleeni, sille vähän naureskeltiin siis ainakin meidän perheessä.

Vierailija
29/38 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jotenkin aika absurdia, että vanhemmat ovat kuvitelleet tekevänsä oikein hakatessaan lapsiaan vyöllä.

Ei kai tuota voi tajuta, ellei ole itse elänyt sitä aikakautta.

Vierailija
30/38 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla ei kyllä ollut mitään kuritussuosituksia, kurittaminen oli laitonta.

Joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee löytyy Raamatusta, mutta eihän tuo ole synonyymi väkivallalle  vaan rajojen asettamiselle. 

Nykyään valitetaan yhä enemmän että lapsia ei uskalleta/viitsitä rajoittaa mitenkään, ja seuraukset tiedetään jo hyvin tästäkin ylilyönnistä.

Vierailija
31/38 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-Korea?

Vierailija
32/38 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha kasvatustapa oli sairas 

Vierailija
33/38 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olivatko kuritetut lapset edes keskimäärin kiltimpiä kuin kurittamattomat?

Vierailija
34/38 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut hakattiin 80-luvulla, fyysisiä vammoja muistona. Uskonnolla ei ollut osuutta, alkoholilla ja narsismilla kyllä.

Vierailija
35/38 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnollisissa yhteisöissä kannustettiin ruumiilliseen kuritukseen, 80 luvulle asti. Ja oltiin ja ollaan erehtymättömiä.

Vierailija
36/38 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olivatko kuritetut lapset edes keskimäärin kiltimpiä kuin kurittamattomat?

Eivät todellakaan! Tunnen läheisesti yhden, hänestä tuli kiusaaja, eläinten rääkkääjä, empatiakyvytön, jne.....

Sairas ihminen hakkaa lastaan, KASVATTAA voi ihan muutenkin! Pitäisikö nuo lastenhakkaajat nyt hakata jos he eivät "tottele"?

Vierailija
37/38 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on jotenkin aika absurdia, että vanhemmat ovat kuvitelleet tekevänsä oikein hakatessaan lapsiaan vyöllä.

Ei kai tuota voi tajuta, ellei ole itse elänyt sitä aikakautta.

Suurimmassa osassa maailmaa lapsia kuritetaan ruumiillisesti nykyisinkin.

Vierailija
38/38 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 luvulla saatiin vielä yhteiskunta kelpoisia kakaroita, 2000 luvulla lähti mopo käsistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi