Lapselle - "mitä rakas" yms.
Mikä on tämä uusi ilmiö, jossa joka välissä lasta puhutellaan rakkaana? Lapsen kysyessä, lasta puhutettaessa käytetään rakas-sanaa kuin amerikassa. Se on enemmän viesti sen sanan käytön muille kuulijoille kuin tarkoitettu sille lapselle itselleen.
Pohtikaa ja lopettakaa se. Säästäkää se tilanteisiin, jossa haluatte korostaa sitä erityisestä syystä, jotta se ei kärsisi inflaatiota.
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Miten sekaisin te oikein ootte?
Tasan tarkkaan kutsun jatkossakin mun rakkaita rakkaiksi, koska se on mulle luontevaa.
Suomenkielen maikka aikoinaan sanoi, että suomenkielen rumin sana on "rakastaa". Kehotti käyttämään mieluummin sanaa "lempiä" Minä lemmin sinua:). Rakas-sanan synonyymi olisi silloin kai "lemmitty". Et voi sanoa lapsellesi tai lemmikille "voi lemmittyni", koska niin voi sanoa vain puolisolle. Rakas-sanassa on myös aika voimakas viittaus parisuhteeseen, ja kuulosta oudolta, kun sanotaan lapselle. "Kulta" olisi parempi ja kauniimpi sana kuin RA-KAS.
Vierailija kirjoitti:
Luonnollista jatkumoa siihen, kun kaupan kassat vajaa vuosikymmen sitten alkoi toivottelemaan hyvää päivän/illan jatkoja.
Tästä tää alamäki alkoi! :D
No hui. Minä käytän rakas termiä satunnaisen säännöllisesti puhuessani niin lapsille kuin puolisollekin. Eikä siinä tarvitse ketään muita olla kuulemassa, ihan viesti se on sille lapselle ja puolisolle, että he ovat rakkaita.
Tosin olen viettänyt osan lapsuuttani Amerikassa, joten ehkä se on sieltä jäänyt. On kyllä erikoista, jos täysin suhteen ulkopuolista harmittaa, että joku muu haluaa lapsiaan muistuttaa ihan arkisessa kanssakäymisessä, että ovat rakkaita. Itse ainakin tarkoitan sitä ihan joka kerta, joten sitä ei ole tarpeen säästellä mihinkään sellaisiin hetkiin, kun sille jotain erityistä syytä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sekaisin te oikein ootte?
Tasan tarkkaan kutsun jatkossakin mun rakkaita rakkaiksi, koska se on mulle luontevaa.
Suomenkielen maikka aikoinaan sanoi, että suomenkielen rumin sana on "rakastaa". Kehotti käyttämään mieluummin sanaa "lempiä" Minä lemmin sinua:). Rakas-sanan synonyymi olisi silloin kai "lemmitty". Et voi sanoa lapsellesi tai lemmikille "voi lemmittyni", koska niin voi sanoa vain puolisolle. Rakas-sanassa on myös aika voimakas viittaus parisuhteeseen, ja kuulosta oudolta, kun sanotaan lapselle. "Kulta" olisi parempi ja kauniimpi sana kuin RA-KAS.
Arvaappa mitä? Sun muinainen suomenkielen opettaja ei ole minkään valtakunnan autoriteetti yhtään missään. Eikä varsinkaan suomenkielen sanojen arvottamisessa. Toki saa oman mielipiteensä sanoa, mutta sitä se vain on, hänen mielipiteensä. Ei mikään yleismaailmallinen laki.
Miten olisi ihan se lapsen nimi, voisiko sitä ajatella käytettävän?
Minäpä kutsunkin paria huvipuistolaitetta kullaksi ja rakkaaksi 😍
Voi kauhistus. Ajatelepa ap, että minun 9-vuotias bonustyttäreni kutsuu mua rakkaaksi!
(Ja minä häntä tietenkin.)
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä nuo ilmaukset kuuluu kahdenkeskeisiin hetkiin. Vanhemmat voi kotona kutsua lastaan kullaksi tai rakkaaksi muttei ihmistenilmoilla. Tuota endmmän kyllä ärsyttää aikuiset, jotka somessa kutsuvat puolisoaan muruksi tai rakkaaksi. Miksi oi miksi? Säästäkää kullittelut intiimeihiin hetkiin!
Kannattaa varmaan etsiä jotain sisältöä omaan elämään tai ehkä ihan ammattimaista keskusteluapua.
Olen syntynyt 1955 ja jo silloin isäni kutsui minua rakkaakseen ja tyttösekseen jne. Meillä oli pulaa kaikesta, mutta ei rakkaudesta. Niinpä minusta kasvoi hyväitsetuntoinen nainen, joka näyttää ja kutsuu rakkaikseen puolisoaan, lapsiaan ja lapsenlapsiaan. Myös kultu, mussukka, höpöliini ja armas ovat päivittäisessä käytössä.
Tilanteesta riippuen se kyllä kuulostaa teennäiseltä. Samoin kuin puolisosta puhuttaessa.
Kyllä se on teennäistä elokuvista opittua. Rakkaus ei tarvitse kovaäänistä teatteria. Sanoo jäyhä hämäläinen.
Voit nähdä sitä lastasi muutaman minuutin päivässä kun riennät omille menoillesi. " ole kulta rakas kiltti mummolle ja mene nukkumaan.rakas "
Rakkautta olisi olla lapsen kanssa.
Kaikki nuoret parit ovat eronneet jotka avioiduttuaan näyttävästi Facebookissa työpäivinä lähettivät facessa toisilleen suukkoja ja rakas, ikävä. Vielä 2 tuntia niin nähdään, kulta.
Siis noin 15 vuotta sitten kun ei ollut whatsappia. Ehkä samanhenkiset nytkin jossain ryhmässä laittelee samaa pusipusia.
Junassa katsoin, kun joku nainen raahasi rääkyvää ja kiukuttelevaa lasta perässään, ja aina välillä se pysähtyi halaamaan sitä ja sanoi rakas. Ilmeisesti rakas-juttu oli sitä varten, että kanssamatkustajat eivät olisi alkaneet pitää häntä julmana vanhempana.
Äääh! Suomalaiset ne on niin pirun virallisia, ettei edes hellittelynimiä omasta lapsesta saisi käyttää. Miten sitten pitäisi keskustella? "Kuulehan, vanhempani." "Niin, arvon lapseni", vai?
Ap:n mielestä tunnekylmyys on se juttu :D
Tervetuloa kuuntelemaan, kun minä ja mies puhutellaan toisiamme äidiksi ja isiksi, ja koiria vauvoiksi :D Onneksi saan rakkautta ja voin antaa sitä :)
Nämä on taas näitä nykyvanhempien haukkumaketjuja. Jos silloin 60-luvulla ei kutsuttu lapsia rakkaaksi ja niitä vedettiin turpiin huoletta, niin älä silti moiti nykyvanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Junassa katsoin, kun joku nainen raahasi rääkyvää ja kiukuttelevaa lasta perässään, ja aina välillä se pysähtyi halaamaan sitä ja sanoi rakas. Ilmeisesti rakas-juttu oli sitä varten, että kanssamatkustajat eivät olisi alkaneet pitää häntä julmana vanhempana.
Niin. Onhan se hirveää, ettei äiti huutanut lapselle "TURPA KIINNI" ja repinyt tukasta perässä.
Näköjään ei enää riitä, että aikuiset (lapsettomat?) ärsyyntyvät lapsista ja vaativat, että näiden ei pitäisi näkyä tai kuulua missään. Nyt niille ei saisi niiden omat vanhemmat osoittaa hellyyttäkään.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap kateellinen lapsille siitä, ettei itse ole kenellekään rakas?
Siltä vaikuttaa! Vanhan piian ulinaa!
Aivan ihanaa olisi, jos tänne peräpohjolaankin kantautuisi edes hitunen siitä lähimmäisen rakkauden osoituksesta mitä USA:ssa on.
Käy ihan kateeksi heidän luontainen tapansa halailla ihan miestenkin kesken toisiaan ja sanoa rakastavansa tätä, siis ihan heteromiehet.Kuten tuossa esim Gold Rush ohjelmassa kovat äijät harrastaa tätä.He osoittavat välittävänsä kavereistaan ihan kunnolla.
Itse huomaan,että minun on vaikeaa kutsua rakkaaksi ketään, vaikka haluaisin osoittaa enemmän välittämistäni.En ole kuullut sitä itsekään koskaan vahemmiltani, joten ehkä siksi se tuntuu niin vaikealta ja liian" imelältä".