Alkaako ihmiset tajuamaan mihin kaikkeen matala syntyvyys oikein vaikuttaa?
Kuten nyt vaikka eläkeikään kuten nyt vihreidenkin puheistakin näkee.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Jossain vaiheessa huoltosuhde kääntyy taas tasapainoon, kun suuret ikäluokat laitettu multiin. Ei se huono tilanne jatku ikuisuuksia. Ongelmia tulee juuri siitä syystä, kun syntyvyys heittelee liikaa. Pidetään se minimissä, niin maapallokin kiittää.
Höpö höpö, taloudellinen huoltosuhde tulee olemaan huono koska Suomessa on paljon ulkkareita.
tämä on ylimeno kausi kun suuret ikäluokat kuolevat pois tasaantuu syntyvyys kuolleisuus nyt ei missään tapauksessa kannata haalia tänne lisää elätettäviä kun väki vähenee myös valtion menot pienenevät samassa suhteessa. 3-5 miljoonaa suomalaista sopiva määrä.
Saadaan lisää m..hanmuuttoa, joten ei tämä huono asia ole, sillä m..hanmuuttajilla on korkea syntyvyys Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsettomille naisille ole pakko eläkettä maksaa. Jos se otettaisiin niiltä pois, niin taatusti alkaisi porsiminen kiinnostaa. En tiedä miksei tätä ole vielä ääneen sanottu politiikassa.
Miehistä vielä harvemmalla on lapsia. Heiltä myös edut pois?
Vain nainen voi synnyttää. Joko unohditte sen? NAISEN KEHO, NAISEN PÄÄTÖS!
Jos siis vain synnyttäneet ansaitsevat eläkkeen, miehet rajautuvat ihan automaattisesti järjestelmän ulkopuolelle. (Ja se olit sinä, joka tätä ideaa markkinoi, en minä, joten turha mulle tulla huutamaan #miesvihaa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten synnytyskoneajat ovat takana
Naaraseläin on kuitenkin biologisesti nimen omaan synnytyskone. Alusta, jolta uusi 6elämä kasvaa. Se on hieno tehtävä.
t. viiden äiti
Ja uros on siemennyskone.
Sitäkin, ja se on kunnia-asia.
Vain sitä. Ja hirveän moni ei edes sotä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun ymmärryksessä ole mitään vikaa. En silti tee lapsia niin kauan kuin ilmastokriisille ei edes yritetä tehdä mitään. Se ei olisi oikein niitä lapsia kohtaan.
Kukaan ei tällä palstalla piittaa ilmastokriisistä, paitsi jos tarvitaan perusteluja lapsettomuudelle.
Minä ainakin piittaan ilmastokriisistä. Siinä on vaan se ongelma, että voisin vaikka haihtua olemattomiin, eikä ilmastokriisille tapahtuisi yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsettomille naisille ole pakko eläkettä maksaa. Jos se otettaisiin niiltä pois, niin taatusti alkaisi porsiminen kiinnostaa. En tiedä miksei tätä ole vielä ääneen sanottu politiikassa.
Jos siis vain synnyttäneet ansaitsevat eläkkeen, miehet rajautuvat ihan automaattisesti järjestelmän ulkopuolelle. (Ja se olit sinä, joka tätä ideaa markkinoi, en minä, joten turha mulle tulla huutamaan #miesvihaa.)
"Jos siis vain..."
Voi Jeesus teitä lukutaidottomia palstanaisia. Turha noin tollon kanssa on edes jankata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain vaiheessa huoltosuhde kääntyy taas tasapainoon, kun suuret ikäluokat laitettu multiin. Ei se huono tilanne jatku ikuisuuksia. Ongelmia tulee juuri siitä syystä, kun syntyvyys heittelee liikaa. Pidetään se minimissä, niin maapallokin kiittää.
Höpö höpö, taloudellinen huoltosuhde tulee olemaan huono koska Suomessa on paljon ulkkareita.
Lähde sitten pois ulisemasta. Itänaapurissa kuulemma on tilaa.
Kyllähän sen ymmärtää muttei kukaan hanki lapsia yhteiskunnan takia eikä pidäkään. Vanhempana avuttoman lapsen kokonaisvaltainen hyvinvointi ja selviäminen sekä eväät tulevaisuuteen kun on vanhemman kontolla.
Hankkisin itse mielelläni lapsia jos taloudellinen tilanteeni olisi parempi ja tasapainoisempi. Kaikki on niin kallista että mikään downshiftaus tai yhdellä palkalla eläminen onnistu, etenkään jos yhtälössä olisi lapsiakin. Taloudellinen epävarmuus on todella stressaavaa.
Ei ole mistään ymmärryksen puutteesta kyse jos lapsia ei haluta. Eikä kukaan toivottavasti tee lapsia vain yhteiskunnan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettaisin ihan mielelläni eläkevakuutuksen maksamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos siis vain..."
Voi Jeesus teitä lukutaidottomia palstanaisia. Turha noin tollon kanssa on edes jankata.
Joo, sä olet kyllä tosiaan kumma jankkaaja. Haluat siis ihan alleviivata, että lapsettomien eläkekielto koskee pelkästään naisia, koska.. öö.. no ``sen tähden koska siksi että he ovat naisia``. (Ei ole naisvihaa, eihän? Ethän sinä sellaista harrasta, ``pitelet vain peiliä``?)
Mä mieluummin meen Intiasn tekee lapsen kun tässä läpi korruptioitunessa maassa jossa vihataan elämää ja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö
Vierailija kirjoitti:
tämä on ylimeno kausi kun suuret ikäluokat kuolevat pois tasaantuu syntyvyys kuolleisuus nyt ei missään tapauksessa kannata haalia tänne lisää elätettäviä kun väki vähenee myös valtion menot pienenevät samassa suhteessa. 3-5 miljoonaa suomalaista sopiva määrä.
Höpö höpö
Kuinkahan moni niitä lapsia tehtailee täällä lähinnä mielenterveys- ja päihdeongelmaisiksi, elämäntapatyöttömiksi ja sosiaalipalveluiden asiakkaiksi.
Täällä on siittokone valmiina pitäisi löytää maaperä johon siemen voitaisiin kylvää.
T. M33
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä. Mun tyttäret aikoo joka tapauksessa muuttaa pois Suomesta kunhan saavat opinnot päätökseen. Eihän tänne edes uskalla tehdä lapsia, kun nuorten tilanne vain heikkenee koko ajan.
Missä on asiat paremmin? Kaikissa länsimaissa on woket ja #metoot sotkemassa yhteiskunnan jatkuvuutta ja yhteisten palveluiden tuotantoa.
Vierailija kirjoitti:
Siihen menee vielä melko pitkään. Suuret ikäluokat ovat nyt kolme-nelikymppisiä.