Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paniikkihäiriöstä parantuminen

Vierailija
31.10.2024 |

Onko kukaan onnistunut parantumaan paniikkihäiriöstä pysyvästi ja jos on niin millä keinoilla?

Itse arvelen että joudun kärsimään paniikkihäiriö kohtauksista kuolemaan asti.

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen parantunut paniikkihäiriöstä pysyvästi. Sairastuin n. 20 v. iässä. Vaihdoin työpaikkaa, paikkakuntaa ja tuli vielä ero kaverista, niin se laukaisi nämä inhottavat kohtaukset. Silloin ei oltu kuultukaan paniikkihäiriöstä ja luulin, että olen tulossa hulluksi, kun heräsin öisin ja vapisin ja pelkäsin. Sitten oli kaikkia fobioita, torikammo, korkean paikan kammo jne. Töissä oli eräs tyyppi, joka vielä pahensi olotilaani. Lääkäri määräsi minulle psyyken lääkkeitä, mutta nykytietämyksen mukaan oli aivan väärä lääkitys.  Vaikka väsytti, niin en ollut yhtään pois töissä. Olin vaativassa työssä, jossa työskenneltiin raha-asioiden parissa. Minut pelasti monien ikävien vuosien jälkeen mies, joka toi minut toiselle paikkakunnalle, tervehdyin ihan huomaamatta pikku hiljaa. En jäänyt neljän seinän sisälle, kuten olen kuullut monen tässä tilanteessa tekevän. Parantuminen ei tosiaankaan tapahdu sormia napsauttamalla, vaan sen eteen pitää tehdä töitä ja järjestää elämänsä toisenlaiseksi. Mutta ilouutinen teille kaikille on se, että paniikkihäiriö on vaan pirullinen sairaus, mutta se ei tapa eikä tee hulluksi.

Vierailija
62/97 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän yhden henkilön, joka kertoi ettei saanut paniikkikohtauksia enää, kun huomasi että saa aiheutettua niitä myös tietoisesti. Siis hengitti tietyllä tavalla ja jännitti kehoa ja kohtaus laukesi siitä. Kun oppi miten niitä voi aiheuttaa, niin pystyi myös "pysäyttämään" ne. Ja joidenkin kuukausien jälkeen ei tullut enää niitä esioireitakaan. 

Toisaalta hän oli myös huonossa suhteessa, jonka aikana kohtaukset alkoivat ja oli eronnut siitä tuossa vaiheessa kun kohtaukset alkoivat loppua. Ehkä hänelle oli helpompaa oppia tuo pysäyttäminen, kun oli poistanut ison triggerin elämästään ja tavallaan syy kohtauksiin oli poissa.

Psykofyysinen psykoterapia voi auttaa. Oman kehon hallinta saattaa lyhentää kohtauksia. Kuitenkin paras tapa taitaa olla käsitellä asiat jotka niitä laukaisee jos niistä saa kiinni. Kaikki eivät tosin tiedä edes mistä kohtaukset johtuu

Korjaan. Tarkoitin psykofyysistä fysioterapiaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Derealisaatio on yksi paniikkikohtauksen mahdollisista oireista.

Juu, mutta jos se on ainut oire en välttämättä ajattelisi ensimmäisenä, että kyse olisi paniikkikohtauksesta.

Vierailija
64/97 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh huh, itse pelkään, että jos jäisin vain etätöihin, antaisin sairaudelle ylivallan. Rajoittaisin kaikkea elämässäni. Silti häpeän edelleen omaa paniikkihäiriötäni ja hävettää, kuinka saan nimenomaan esimerkiksi hammaslääkärissä helposti paniikkikohtauksen: tilanteesta ei pääse heti pois, kun makaa selällään ja toiset ovat työkalut suussani. Siksi aloin pelkäämään hammaslääkärikäyntejä kamalasti, koska hävetti kertoa paniikkikohtauksista. Ajattelin, että minun olisi pitänyt 16 vuodessa jo parantua. Mutta onneksi olen nyt uskaltanut kertoa. Ei siitä tulekaan OmaKantaan hullun diagnoosia, vaan ymmärtävää suhtautumista ja sitten omat paniikkioireet hävettivätkin vähän vähemmän, kun hammaslääkäri ymmärsi. 

Hammaslääkärikäynnit on pahinta. Alan pelkäämään jo monta päivää etukäteen, en uskalla enää edes varata aikaa. Pitäisi saada joku rauhoittava lääke jo

Minulle hammaslääkäri on ollut valmis kirjoittamaan rauhoittavan lääkkeen, mutta en kamalasta pelostani huolimatta halunnut lääkettä, koska halusin ajatella, että olisin muka parantunut paniikkihäiriöstä, jos vain kärsisin sen oireista, mutta en käyttäisi enää niihin lääkkeitä edes pahimmissa tilanteissa. Hölmöä ehkä. Mutta löysin sitten niin ymmärtävän hammaslääkärin, jonka edessä ei hävettänytkään hyperventiloida ja täristä, vaan se oli hänelle ihan ok ja kertoi ymmärtävänsä hyvin oloani. Se helpotti ihan hurjasti.

Vierailija
65/97 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista ei edes ole kuin paniikkihäiriökohtaus.

On paniikkikohtauksia. Jos paniikkikohtaukset ovat toistuvia, niin diagnoosiksi voidaan antaa paniikkihäiriö.

Paniikkihäiriöstä on kyse silloin kun paniikkikohtauksia tulee täysin odottamattomissa tilanteissa kuten kotona ollessa.  

Se, että joku saa paniikkikohtauksen puhetta pitäessään tai lentokoneessa ei ole paniikkihäiriö. Varsinkin kun jos etukäteen tietää, että tulee pelkäämään niin silloin se on agorafobia tai esiintymisjännitys.

Ei. Paniikkikohtaus on paniikkikohtaus. Jos potilas saa säännöllisesti paniikkikohtauksia, silloin puhutaan paniikkihäiriöstä.

On normaalia saada paniikkikohtaus julkisessa tai ahtaassa paikassa. Paniikkihäiriö taas tulee tilanteessa missä ei pitäisi olla mitään pelättävää.

Paniikkikohtaus teatterissa on torikammo ja paniikkikohtaus tv:tä katsellen kotona on häiriö. Pystytkö ymmärtämään eron? 

Vierailija
66/97 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään lapsuus juttu ei ole syy mihinkään mikä nyt ahdistaa. Pitää aloittaa kartoittaa nykytilannetta eli parisuhde ja asuinpaikka tai alue. Turvattomuus. 

Mitä ihmettä sössötät? Suurin osa mielenterveysongelmista johtuu lapsuudesta.

Ei ole sattumaa, että sarjamurhaajat ovat lähes poikkeuksetta kokeneet kaltoinkohtelua ja laiminlyöntiä lapsuudessa.

Sarjamurhaajat harvemmin kärsii mielisairaudesta. Psykopatia on eri asia kuin psykoosi yms.

Vierailija
67/97 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun paniikkikohtaukset kestivät kaksi tuntia. Alkoivat kummalla olla, että tuttu ympäristö olikin vieras. Kaikki tuttu ympärillä oli erilaista ja outoa, vaikka olin esim omassa kodissani.

Sen lisäksi aivan hirvittävä pelko, jota on mahdoton edes kuvailla sanoin.

En ollut aivojeni puikoissa, vaan kohtaus otti vallan ja päätti, että nyt tuntuu pahalta ja oudolta niin että tuntuu.

Näiden kohtausten jälkeen jäin myös henkisesti todella hauraaksi useita viikkoja.

Tämä on niin totta. Se, että hetkellisesti panikoit ja pelkäät on ihan normaalia. Ilmeisesti jotkut haluavat pitää sitä paniikkihäiriönä.

Niille ei kannata myöskään kertoa, että paniikkihäiriö tarkoittaa usein toistuvia  paniikkikohtauksia, joihin potilas ei voi vaikuttaa.

Vierailija
68/97 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen parantunut paniikkihäiriöstä pysyvästi. Sairastuin n. 20 v. iässä. Vaihdoin työpaikkaa, paikkakuntaa ja tuli vielä ero kaverista, niin se laukaisi nämä inhottavat kohtaukset. Silloin ei oltu kuultukaan paniikkihäiriöstä ja luulin, että olen tulossa hulluksi, kun heräsin öisin ja vapisin ja pelkäsin. Sitten oli kaikkia fobioita, torikammo, korkean paikan kammo jne. Töissä oli eräs tyyppi, joka vielä pahensi olotilaani. Lääkäri määräsi minulle psyyken lääkkeitä, mutta nykytietämyksen mukaan oli aivan väärä lääkitys.  Vaikka väsytti, niin en ollut yhtään pois töissä. Olin vaativassa työssä, jossa työskenneltiin raha-asioiden parissa. Minut pelasti monien ikävien vuosien jälkeen mies, joka toi minut toiselle paikkakunnalle, tervehdyin ihan huomaamatta pikku hiljaa. En jäänyt neljän seinän sisälle, kuten olen kuullut monen tässä tilanteessa tekevän. Parantuminen ei tosiaankaan tapahdu sormia napsauttamalla, vaan sen et

Voi myös parantua hetkessä, kuten minä. Tosin sitä edelsi kuukausien etsintä ja sairaus. Älä myöskään väheksy toisten paranemiskokemusta. Se on aito ja tosi. 

Vierailija
69/97 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olet nössö, et paniikkihäiriöinen."

Miksi tällä palstalla kirjoitetaan näin ikäviä kommentteja? Mene pois haukkumasta, kun et tiedä, mistä täällä puhutaan. Melkein toivon, että saat itse pahan paniikkikohtauksen, niin tiedät.

Vierailija
70/97 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paniikkikohtauksia. Jos paniikkikohtaukset ovat toistuvia, niin diagnoosiksi voidaan antaa paniikkihäiriö.

Paniikkihäiriöstä on kyse silloin kun paniikkikohtauksia tulee täysin odottamattomissa tilanteissa kuten kotona ollessa.  

Se, että joku saa paniikkikohtauksen puhetta pitäessään tai lentokoneessa ei ole paniikkihäiriö. Varsinkin kun jos etukäteen tietää, että tulee pelkäämään niin silloin se on agorafobia tai esiintymisjännitys.

Ei. Paniikkikohtaus on paniikkikohtaus. Jos potilas saa säännöllisesti paniikkikohtauksia, silloin puhutaan paniikkihäiriöstä.

On normaalia saada paniikkikohtaus julkisessa tai ahtaassa paikassa. Paniikkihäir

Älä jauhaa paskaa. Paniikkihäiriö on lääketieteellinen nimitys usein toistuville paniikkikohtauksille.

Vierailija
71/97 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On normaalia saada paniikkikohtaus julkisessa tai ahtaassa paikassa. Paniikkihäir

Ton määritelmän mukaan mulla olisi siis:torikammo, ahtaanpaikankammo, bussikammo, pankkikammo, verenpaineenmittauskammo, esiintymiskammo, autollaajokammo jne. ja lisäksi paniikihäiriö 😆

Vierailija
72/97 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

voi hyvää päivää....

Vierailija
73/97 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saat paniikkikohtauksen hammaslääkärissä niin kyse on hammaslääkäripelosta eikä paniikkihäiriöstä.

Vierailija
74/97 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh huh, itse pelkään, että jos jäisin vain etätöihin, antaisin sairaudelle ylivallan. Rajoittaisin kaikkea elämässäni. Silti häpeän edelleen omaa paniikkihäiriötäni ja hävettää, kuinka saan nimenomaan esimerkiksi hammaslääkärissä helposti paniikkikohtauksen: tilanteesta ei pääse heti pois, kun makaa selällään ja toiset ovat työkalut suussani. Siksi aloin pelkäämään hammaslääkärikäyntejä kamalasti, koska hävetti kertoa paniikkikohtauksista. Ajattelin, että minun olisi pitänyt 16 vuodessa jo parantua. Mutta onneksi olen nyt uskaltanut kertoa. Ei siitä tulekaan OmaKantaan hullun diagnoosia, vaan ymmärtävää suhtautumista ja sitten omat paniikkioireet hävettivätkin vähän vähemmän, kun hammaslääkäri ymmärsi. 

Hammaslääkärikäynnit on pahinta. Alan pelkäämään jo monta päivää etukäteen, en uskalla enää edes vara

Siis...onko hammaslääkärillä muka oikeus määrätä pvk lääkkeitä? Enpä ole ennen kuullutkaan. Uskon kyllä jos niin sanot.

Vierailija
75/97 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikkihäiriö on luusereiden juttu.

Vierailija
76/97 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään lapsuus juttu ei ole syy mihinkään mikä nyt ahdistaa. Pitää aloittaa kartoittaa nykytilannetta eli parisuhde ja asuinpaikka tai alue. Turvattomuus. 

Mitä ihmettä sössötät? Suurin osa mielenterveysongelmista johtuu lapsuudesta.

Ei ole sattumaa, että sarjamurhaajat ovat lähes poikkeuksetta kokeneet kaltoinkohtelua ja laiminlyöntiä lapsuudessa.

Sarjamurhaajat harvemmin kärsii mielisairaudesta. Psykopatia on eri asia kuin psykoosi yms.

Lapsia tulee kohdella hyvin. Varhaislapsuuden kaltoinkohtelua on vaikea korjata.

Lapsen mieli on helppo särkeä ja tehdä hänestä psykopaatti.

Vierailija
77/97 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On normaalia saada paniikkikoh

Voi olla tosiaan monenlaisia fobioita samaan aikaan. Voi olla myös paniikkihäiriö yhtä aikaa 

Vierailija
78/97 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saat paniikkikohtauksen hammaslääkärissä niin kyse on hammaslääkäripelosta eikä paniikkihäiriöstä.

Joo ja tämän hammaslääkärikammon lisäksi minullakin on sitten mm. ruokakauppakammo, torikammo, autollajokammo, hotellikammo, kotikammo, postikammo, tanssituntikammo, elokuvateatterikammo, teatterikammo, työkammo, vessakammo, soittotuntikammo, puhelimella soittamisen kammo, kirjastokammo, kampaajakammo ja neuvolakammo 😂😂

Vierailija
79/97 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja tämän hammaslääkärikammon lisäksi minullakin on sitten mm. ruokakauppakammo, torikammo, autollajokammo, hotellikammo, kotikammo, postikammo, tanssituntikammo, elokuvateatterikammo, teatterikammo, työkammo, vessakammo, soittotuntikammo, puhelimella soittamisen kammo, kirjastokammo, kampaajakammo ja neuvolakammo 😂😂

Sullahan on persoonallisuushäiriö.

Vierailija
80/97 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla monta fobiaa yhtä aikaa. Luultavasti sulla on julkisten paikkojen pelko/ sos.tilanteiden pelko. Jos kohtauksia tulee kotonakin rauhallisessa tilanteessa tai lempiharrastuksen parissa niin sillon se on paniikkihäiriö.

Siitähän sen sairauden nimikin tulee, eihän se ole häiriö silloin jos paniikki tulee luonnollisessa stressitilanteessa kuten esiintyessä, lääkärissä tai lentokoneessa.