Miksi vasemmistolaisuus karisee ihmisestä varallisuuden ja elämänkokemuksen kerttyssä?
Sanna Marin on hyvä esimerkki. Oli aikaisemmin armoton "setien" tylyttäjä ja nyt lentelee luksuskoneilla näiden samojen setien palveluksessa.
Kommentit (318)
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin opin jossain vaiheessa sen, että kun parhaansa tekee niin aika pitkälle tässä maailmassa pääsee. Ja tämä tulee tyypiltä, jonka kotioloissa oli työttömyyttä ja alkoholismia. Lapsuuteni oli oikeasti aika p*ska.
Tämän kun tajuaa niin vasemmistoa ei ole ikävä. Tosin ikävä tosiasia on myös se, että Suomessa pysty edes oikeistoa äänestämään, koska kaikki ovat sosiaalidemokraatteja.
Amen.
Itse olin nuorena aika vasemmistolainen, myötätuntoisuuttani. Itse kyllä hyvästä perheestä, mutta ajattelin, että pitäähän sitä heikkoja auttaa jne.
No, sitten kun elämänkokemusta on kertynyt, olen huomannut että 90% ihmisten ongelmista on itseaiheutettuja ja lopuista 10 % puolet olisi helposti hoidettavissa, jos vain olisi halua. Yleensä ei ole. Vain noin 5 % ihmisten ongelmista on sellaisia, että sillä ihmisellä ei ole mitään mahdollisuuksia pärjätä ilman apua. Niitä haluaisin edelleen auttaa, mutta en niitä 95 %.
Aika usein auttaja ei niinkään auta, vaan on mahdollistaja. Vrt. kehitysapu.
Tähän kun lisätään se, että olen tajunnut yksilönvapauden olevan minulle äärimmäisen tärkeä asia. Kuolisin mieluummin katuojaan vapaana kuin eläisin "turvassa" kommunistisessa utopiassa. Uskonnot on niitä varten, jotka tahtovat auktoriteetin kertovan millä kädellä perseesi pyyhit, ei valtion pidä häärätä liikaa ihmisten asioissa. Vasemmistolaisuus tarkoittaa AINA rajoituksia yksilönvapauteen, ja sitä en voi hyväksyä.
Ja ei, täällä ei kirjoita hyväosainen kermapersekokkari, vaan täysin kelkasta pudonnut, semisti syrjäytynyt ja vakuutuslääkärin ihmeparantama luuseri. Ja nimenomaan tämä nykyinen statukseni, ja se, että olen päässyt näkemään niin paljon elämää siltä varjoisalta puolelta (ja jengiä joka siellä elää) on kirkastanut tämän näkemyksen.
Jos oman edun äänestäminen on ykkösenä elämänkokemuksen karttuessa, niin silloin ei ole vielä tarpeeksi elämänkokemusta. Köyhien osalta oman edun äänestämisen ymmärtää, he todella tarvitsevat sitä. Varakkailla menee jo niin hyvin, ettei omien etujen lisääntyminen vaikuta elämään mitenkään. Silti niiden puolesta äänestetään. Tämä ei kerro mistään muusta kuin elämänkokemuksen puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vasemmiston äänestämiseen ei ole vaikuttanut se että olenko opiskelija, työtön vai työntekijä. Kenenkään noista ei kannata äänestää oikeistoa.
Mikä sitten on vaikuttanut? Juttujen houkuttelevuus?
Kaveriseura, yhteiset bileet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EIpä ole karissut.
Mitä enemmän on varallisuutta karttunut itselleni (autot, kesämökit asunto, sijoitukset jne), sitä enemmän on vahvistunut se, että oikeisto, etenkin äärioikeisto on koko maapallon haitallisin ideologia.
Onneksi maailman väkirikkain valtio (Kiina) on vasemmistoautoritäärinen niin saa nukkua yönsä rauhassa. Kuvitelkaa sitä kauhistusta, jos olisi vaikka demokraattinen maa, jossa olisi keskustapuolueiden (sdp, kokoomus, rkp) kaltainen johto. Pthyi. Kyllä puolue tietää, mikä on ihmiselle hyväksi.
- vasemmistolainen
Mikä kiinasta tekee sinun mielestä vasemmistolaisen. Paitsi siis että se nimellisesti sellainen väittää olevan
Kiina on taloudellisesti vasemmistolainen, mutta arvoiltaan oikeistolaine
Mikä kiinan taloudessa on nimenomaan vasemmistolaista? Siellä valtio toki kontrolloin taloutta enemmän kuin monissa länsimaissa mutta ei se tee sitä minkään vasemmiston ideologian mukaan jolla pyrittäisiin vaikkapa johonkin työläisten valtaan. Se on kontrollia lähinnä vain siksi että talous pysyy puolueen kontrollissa ja ajaa sen etuja mitä ne milloinkin sitten ovat.
Jos ei ole nuorena liberaali, ei omaa sydäntä.
Jos ei ole vanhana konservatiivi, ei omaa järkeä.
- Winston Churchill
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin opin jossain vaiheessa sen, että kun parhaansa tekee niin aika pitkälle tässä maailmassa pääsee. Ja tämä tulee tyypiltä, jonka kotioloissa oli työttömyyttä ja alkoholismia. Lapsuuteni oli oikeasti aika p*ska.
Tämän kun tajuaa niin vasemmistoa ei ole ikävä. Tosin ikävä tosiasia on myös se, että Suomessa pysty edes oikeistoa äänestämään, koska kaikki ovat sosiaalidemokraatteja.
Amen.
Itse olin nuorena aika vasemmistolainen, myötätuntoisuuttani. Itse kyllä hyvästä perheestä, mutta ajattelin, että pitäähän sitä heikkoja auttaa jne.
No, sitten kun elämänkokemusta on kertynyt, olen huomannut että 90% ihmisten ongelmista on itseaiheutettuja ja lopuista 10 % puolet olisi helposti hoidettavissa, jos vain olisi halua. Yleensä ei ole. Vain noin 5 % ihmisten ongelmista on sellaisia, että sillä ihmisellä ei ole mitään mah
Ei näköjään maailmankatsomus ole avartunut vielä elämänkokemuksen myötä mutta ehkä sekin vielä tapahtuu
Vierailija kirjoitti:
Jos oman edun äänestäminen on ykkösenä elämänkokemuksen karttuessa, niin silloin ei ole vielä tarpeeksi elämänkokemusta. Köyhien osalta oman edun äänestämisen ymmärtää, he todella tarvitsevat sitä. Varakkailla menee jo niin hyvin, ettei omien etujen lisääntyminen vaikuta elämään mitenkään. Silti niiden puolesta äänestetään. Tämä ei kerro mistään muusta kuin elämänkokemuksen puutteesta.
Miksi jotkut tuntemattomat ihmiset saisivat toimimaan omaa etuaan vastaan? Ellei mitään saa vastalahjaksi, niin ei kauaa kiinnosta olla empaattinen.
"No, sitten kun elämänkokemusta on kertynyt, olen huomannut että 90% ihmisten ongelmista on itseaiheutettuja ja lopuista 10 % puolet olisi helposti hoidettavissa, jos vain olisi halua."
Minkä maailmanparantajan me olemme sinussa menettäneetkään kun et ole valjastanut nerouttasi muiden asioiden korjaamiseen!
No oikeasti tuo näkemys kertoo lähinnä siitä että sinulla ei juuri ole elämänkokemusta minkään oman kuplasi ulkopuolella.
Koska ahneus tulee maailmojasyleilevän ihmisrakkauden tilalle.
"Miksi jotkut tuntemattomat ihmiset saisivat toimimaan omaa etuaan vastaan? "
Koska usein muiden auttaminen on välillisesti myös sen auttajan etu vaikka se ei heti näykään.
Ihan vaikka niin että jos auttaa muita niin silloin voi odottaa myös saavansa joskus apua kun itse sitä tarvitsee.
Jos olet muille kusipää niin se tulee useimmiten joskus sinua itseäsi vastaan myöhemmin elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut tuntemattomat ihmiset saisivat toimimaan omaa etuaan vastaan? Ellei mitään saa vastalahjaksi, niin ei kauaa kiinnosta olla empaattinen.
Tuntemattomia ihmisiä ei ole olemassakaan. Jokainen on sinä itse.
Jo nuorena en uskonut mihinkään ideologiaan. Kuitenkin mielenkiinnosta opiskelin niitä. Esim. marximi-leninismiä opiskelin kirjakaupalla ja pystyin siitä keskustelemaan huomattavasti tietävämmin kommunistienkin kanssa. Ihmettelivät, miksi osaan sitä niin hyvin, mutta en kuitenkaan usko.
Ei tuo Marin millään tavoin rikas ole. Kunhan nauttii hyvästä elämästä, mikä hänelle vielä on mahdollista. Se loppuu pian ja sen jälkeen hän on peruspirkko, kun samanaikaisesti oikeasti rikkaat jatkaa matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntemattomia ihmisiä ei ole olemassakaan. Jokainen on sinä itse.
Menepäs juttelemaan jokaisen vastaantulevan kanssa. Aika pian olet ensiavussa.
Marin on kyllä malliesimerkki. Entinen nöyrä kaupan kassa, joka kritisoi setämiehiä ja verosuunnittelijoita. Nyt suhaa yksityisjetillä 1%-eliitin sikailujuhlasta toiseen ja nostaa yrityspomona ökyosinkoja, eikä paljoa veroja maksele.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistolaisuus pohjautuu siihen naiiviin ajatukseen, että ihmiset haluaisivat tehdä työtä valtion hyväksi. Kun omassa elämässään päätyy painamaan vaativaa duunia, ei tuo harha voi olla karisematta.
Ihmiset tekevät työtä lähipiirinsä ja perheensä hyväksi. Pitävät huolta omasta omaisuudestaan. Jostain syystä "kolhoosin" tai "valtion" hyväksi tehtävä työ ei ole samalla tavalla motivoivaa. Kumma juttu. Paitsi tietenkin tämän ketjun rikkaille, mutta ah niin vasemmistolaisille, vähän tavallista paremmille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Jo nuorena en uskonut mihinkään ideologiaan. Kuitenkin mielenkiinnosta opiskelin niitä. Esim. marximi-leninismiä opiskelin kirjakaupalla ja pystyin siitä keskustelemaan huomattavasti tietävämmin kommunistienkin kanssa. Ihmettelivät, miksi osaan sitä niin hyvin, mutta en kuitenkaan usko.
Niin, se on totisesti uskonto. Varsinainen oopiumien äiti.
On tuota nähty pienemmässä mittakaavassa. Äijä kulkee varastossa Che Guevara t-paita päällä, valitaan luottamusmieheksi, saa liiton viran Hakaniemestä ja Puff! - miehestä ei enää kuulu mitään duunareille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EIpä ole karissut.
Mitä enemmän on varallisuutta karttunut itselleni (autot, kesämökit asunto, sijoitukset jne), sitä enemmän on vahvistunut se, että oikeisto, etenkin äärioikeisto on koko maapallon haitallisin ideologia.
Onneksi maailman väkirikkain valtio (Kiina) on vasemmistoautoritäärinen niin saa nukkua yönsä rauhassa. Kuvitelkaa sitä kauhistusta, jos olisi vaikka demokraattinen maa, jossa olisi keskustapuolueiden (sdp, kokoomus, rkp) kaltainen johto. Pthyi. Kyllä puolue tietää, mikä on ihmiselle hyväksi.
- vasemmistolainen
Mikä kiinasta tekee sinun mielestä vasemmistolaisen. Paitsi siis että se nimellisesti sellainen väittää olevan
Ai niin joo, unohdin aivan tämän. Vasemmistolaiseksi lasketaan vain ne vasemmistolaiset, jotka eivät ole onnistuneet pistämään pystöön yksipuoluejärjestelmää. Hyvä muistaa jatkossa. Samaa logiikkaa ei toki sovelleta äärioikeistolaisiin, koska #eriasia.
Se kuvitelma on osoittautunut kuvitelmaksi tai hyvin ohueksi. Joitain ihmisiä toki on idealisteja, mutta suurin osa elää omaa realistista elämäänsä.