Miten työttömät selviytyvät opintolainan lyhennyksistä?
Kun pankit ovat päättäneet että 200 euroa plus koronlyhennykset siihen päälle on takaisinmaksun minimisumma eikä sitä saa enää pienemmäksi kuten oli mahdollista vielä ennen?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä suuremmalla syyllä ei kannata ottaa opintolainaa vaan tehdä ilta ja viikonlopputöitä opintojen ohella. Tai mennä päivätöihin ja iltalukioon.
Eli opiskelija pääsee aina töihin, mutta valmistunut ei? Vieläpä sellaiseen, jossa voi valikoida työvuorot niin, ettei opinnot häiriinny. Sitäkö meinaat?
Mikä estää? Monella firmalla muutenkaan ole antaa kuin pätkätöitä niin opiskelijalla on paremmat mahdollisuudet työllistyä opintojen ohessa. Luuletko että valmistuneella on helppoa löytää täyspäiväistä työpaikkaa? Tai edes palloilla 2-3 pätkätyön kanssa ja saada vielä vuorot sovitettua joka paikassa niin että eivät iske päällekkäin?
Vierailija kirjoitti:
Itse pyysin kuukausierän pienennystä. Ehdotin 50e niin pankkivirkailija ehdotti että olisiko 40e parempi. Kesä- ja joulukuussa sitten isommat erät kun korkojen maksu. Näin Danskessa.
-
Aiemminkin muuten kuullut kehuttavan, että Danskessa tosi ystävällinen/inhimillinen asiakaspalvelu ja asiakaspalvelijat.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaa se oli. Valmistuin ysärin lamassa ja töitä ei ollut, ei minkäänlaista. Oli pakko muuttaa takaisin kotiin, äidin helmoihin. Sanoin hänelle, et olemaan en kyllä jää, syksyllä viimeistään lähden vaikka Stadiin (maalta siis).
Sainkin sitten muualta, toisesta maakunnasta duunipaikan; olin maksanut/lyhentänyt jo syksyn erän. Sitten maaliskuussa tuli seuraava lyhennys: ensin vuokra ja muut menot, sitten lainanlyhennys .... ja taas tili tyhjä. Kolme kk olin säästänyt lainanlyhennystä varten. ... Se oli yks syy, miksi iski burnout - siis tätäkö mun loppuelämä on?
Sitten kotimaakunnassa tekivät tarjouksen, josta en voinut kieltäytyä :) Ai että olin iloinen, kun palkkakin nousi n.10% ja vuokra putosi puoleen. Seur. vuoden alussa palkka nousi lisää (normikorotus + ikälisät). Vit.... suutuin koko lainanlyhennyksiin niin paljon, et säästin ja kävin lopulta, aika äkkiä maksamassa koko loppulainan pois, kerralla (ja taas tili tyhjä
No aloitko? Ostitko oman kodin, johon asuntolainaa?
Vierailija kirjoitti:
Vastaus kysymykseen eivät selviydy. Sitten otetaan (jos vain saadaan) jostain uusi laina, jolla yritetään lyhentää toista tai toinen vaihtoehto myydään omaisuutta, jos sitä on (opiskelijalla, joka siirtyy suoraan opinnoista kortistoon ei vain sitä ole).
Mistä hemmetistä sinä luulet tietäväsi ihmisten omistuksista tuon taivaallista? :D oletko ikinä kuullut esim. perinnöstä????? Terveisin PERIJÄ+ OPISKELIJA (huoh)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus kysymykseen eivät selviydy. Sitten otetaan (jos vain saadaan) jostain uusi laina, jolla yritetään lyhentää toista tai toinen vaihtoehto myydään omaisuutta, jos sitä on (opiskelijalla, joka siirtyy suoraan opinnoista kortistoon ei vain sitä ole).
Mistä hemmetistä sinä luulet tietäväsi ihmisten omistuksista tuon taivaallista? :D oletko ikinä kuullut esim. perinnöstä????? Terveisin PERIJÄ+ OPISKELIJA (huoh)
Sama kysymys sinulle. Hitostako sinä tiedät tuleeko joku muu koskaan saamaan perintöä? Idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Velkoja ei tarvitse maksaa takaisin T. PAAVO A
Velat hoidetaan ottamalla tuplasti lisää velkaa. T. R. PURRA
Nordeassa neuvottelin summan 50€ per kk työttömänä. Koron maksaa Kela. Kyllä pärjään. Lainaa n. 13000€.
Opintolainan koron saa Kelasta jos tulot pienet ja pankit kyllä tulee vastaan kk-summassa. Eivät "tapa lypsylehmää". Turhaa pelottelua täällä.
Mä kielsin lapsia muuttamasta pois kotoa. Omat huoneet, netti toimii jne. Ovat käyneet opiskelujen ihella töissä ja avanneet aspit.
Valmistumisen jälkeen ovat eri tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ovat sijoittaneet aikanaan edulliskorkoisen opintolainansa osakkeisiin. Kaipa ne ulosmitataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina on ainoa laina jota ei ole pakko maksaa takaisin vaan voi päästä sen ulosottoon jolloin sen saa anteeksi. Sellaisen neuvon olen itsekin sikoinaan saanut. Tosin omalla kohdalla ei lopulta ollut tarvetta opintolainalle vaan pärjäsin ilmankin.
Minä sain opintolainan korkoineen anteeksi. Jätin pankille maksamatta lyhennykset ja pankki irtisanoi lainan, jolloin siirtyi KELAn haltuun ja sieltä tuli kysely miten toimitaan. Tein vapaamuotoisen selvityksen ja muutama liite mukaan. Kesti pari kuukautta ja sitten tuli postia missä sanottiin lainan olevan maksettu korkoineen ja luottotietoni pysyvät kunnossa.
Millä ihmeen perusteella sä sen sait anteeksi? 😳
Vierailija kirjoitti:
Mä kielsin lapsia muuttamasta pois kotoa. Omat huoneet, netti toimii jne. Ovat käyneet opiskelujen ihella töissä ja avanneet aspit.
Valmistumisen jälkeen ovat eri tilanteessa.
Varmaan imetätkin heitä vielä? Mamman tissiposkia.
Sain viime vuonna neuvoteltua pankin kanssa että maksan noin 70 euroa (sisältäen koron joka oli muutaman euron) kuussa lainaa takaisin, mutta loppuvuonna korot pomppasi niin että pelkästään korko on nyt 70 euroa! Nyt maksan siis 71 euroa, euro lyhennykseen ja 70 euroa korkoihin...
Jätin maksamatta ja olin reissussa Aasiassa muutaman vuoden. Kun tulin takaisin koko laina oli kuitattu pois. Meni ihan nappiin homma. Lainaa oli melkein 30000€.
Pankin täti sanoi vuonna 2005. Ettei sitä ole pakko maksaa.
Kelan takaisin perinnän kanssa on helpompi neuvotella.
Vanheni se 15 vuotta. Sinä aikana saa tehdä maksusuunnitelmia tai maksaa könttänä pois. Veronpalautukset tipahtaa ulos oton kautta joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina on ainoa laina jota ei ole pakko maksaa takaisin vaan voi päästä sen ulosottoon jolloin sen saa anteeksi. Sellaisen neuvon olen itsekin sikoinaan saanut. Tosin omalla kohdalla ei lopulta ollut tarvetta opintolainalle vaan pärjäsin ilmankin.
Minä sain opintolainan korkoineen anteeksi. Jätin pankille maksamatta lyhennykset ja pankki irtisanoi lainan, jolloin siirtyi KELAn haltuun ja sieltä tuli kysely miten toimitaan. Tein vapaamuotoisen selvityksen ja muutama liite mukaan. Kesti pari kuukautta ja sitten tuli postia missä sanottiin lainan olevan maksettu korkoineen ja luottotietoni pysyvät kunnossa.
Millä ihmeen perusteella sä sen sait anteeksi? 😳
Vähintään 5 vuotta työkyvytön ja huono taloudellinen tilanne.
Jos valmistuu etuajassa tai vähintään ajoissa eikä venytä opintojaan niin opintolainasta saa nykyään puolet anteeksi.
E I mi ten kee n
ta pp e k ee uls vi rka i li jat ja v ou tit v äli tt ö ma sti
Tietysti voi lyhentää vaikka 50 euroa kuussa
Velkoja ei tarvitse maksaa takaisin T. PAAVO A