Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten työttömät selviytyvät opintolainan lyhennyksistä?

Vierailija
29.10.2024 |

Kun pankit ovat päättäneet että 200 euroa plus koronlyhennykset siihen päälle on takaisinmaksun minimisumma eikä sitä saa enää pienemmäksi kuten oli mahdollista vielä ennen?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä suuremmalla syyllä ei kannata ottaa opintolainaa vaan tehdä ilta ja viikonlopputöitä opintojen ohella. Tai mennä päivätöihin ja iltalukioon.

Vierailija
22/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä koko saatanan nyky talousjärjestelmä on kyllä aivan perseestä! Ei täällä jaksa enää elää, onpahan yks ihminen vähemmän! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse maksaa kun on pa

Vierailija
24/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ajattelee vaan saatana rahaa, minä minä minä ajattelu!

Vierailija
25/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti

Vierailija
26/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankitkin kun kaatuisi niin oishan se jotain jännitystä tännekin Suomeen! Jos oikeastaan pankkeja kaatuisi vähän enemmän maailmalla, tulee jännitystä elämään itse kullekin!

Vierailija
27/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karseinta on, että se opintolaina helposti estää työllistymisen. Jos sen maksamisessa tulee ongelmia, luottotiedot menevät, ja se kyllä raunioittaa työllistymismahdollisuudet.

Luottotietoja käytetään nykyään tarkoituksiin, joihin niitä ei pitäisi käyttää.

Vierailija
28/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus kysymykseen

Menee töihin! 

Vierailija
29/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolaina on ainoa laina jota ei ole pakko maksaa takaisin vaan voi päästä sen ulosottoon jolloin sen saa anteeksi. Sellaisen neuvon olen itsekin sikoinaan saanut. Tosin omalla kohdalla ei lopulta ollut tarvetta opintolainalle vaan pärjäsin ilmankin.

Minä sain opintolainan korkoineen anteeksi. Jätin pankille maksamatta lyhennykset ja pankki irtisanoi lainan, jolloin siirtyi KELAn haltuun ja sieltä tuli kysely miten toimitaan. Tein vapaamuotoisen selvityksen ja muutama liite mukaan. Kesti pari kuukautta ja sitten tuli postia missä sanottiin lainan olevan maksettu korkoineen ja luottotietoni pysyvät kunnossa.

Vierailija
30/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä suuremmalla syyllä ei kannata ottaa opintolainaa vaan tehdä ilta ja viikonlopputöitä opintojen ohella. Tai mennä päivätöihin ja iltalukioon.

Eli opiskelija pääsee aina töihin, mutta valmistunut ei? Vieläpä sellaiseen, jossa voi valikoida työvuorot niin, ettei opinnot häiriinny. Sitäkö meinaat?

Vierailija
31/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintolaina on ainoa laina jota ei ole pakko maksaa takaisin vaan voi päästä sen ulosottoon jolloin sen saa anteeksi. Sellaisen neuvon olen itsekin sikoinaan saanut. Tosin omalla kohdalla ei lopulta ollut tarvetta opintolainalle vaan pärjäsin ilmankin.

Minä sain opintolainan korkoineen anteeksi. Jätin pankille maksamatta lyhennykset ja pankki irtisanoi lainan, jolloin siirtyi KELAn haltuun ja sieltä tuli kysely miten toimitaan. Tein vapaamuotoisen selvityksen ja muutama liite mukaan. Kesti pari kuukautta ja sitten tuli postia missä sanottiin lainan olevan maksettu korkoineen ja luottotietoni pysyvät kunnossa.

Ja kaikilla on tämä mahdollisuus käytössä.

Vierailija
32/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kaikki voi keksiä soopatarinoita nettiin. Muuten se laina tulee kyllä normihenkilön maksettavaksi tavalla tai toisella eikä siitä eroon pääse vain jättämällä se maksamatta.

Vierailija
33/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin selviää. Ainahan sitä voi olla 10 vuotta käymättä parturissa, ostamatta vaatteita ja syömättä että saa lainansa maksettua. Kunhan ei sairastu mihinkään. 

Ajattrle positiivisesti: Jos sairastut vakavasti ja kuolet pois, eipähän tarvitse maksaa opintolainaa loppuun asti.

Vierailija
34/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli opiskelija pääsee aina töihin, mutta valmistunut ei? Vieläpä sellaiseen, jossa voi valikoida työvuorot niin, ettei opinnot häiriinny. Sitäkö meinaat?

Juuri niin. Ja kaiken lisäksi opiskelija joka on kaikki illat ja viikonloput töissä pystyy vielä hienosti verkostoitumaan vapaa-ajallaan.

Vierailija
35/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kaikki voi keksiä soopatarinoita nettiin. Muuten se laina tulee kyllä normihenkilö

Ei ole soopaa vaan kaikilla on tämä mahdollisuus. On työkyvytön vähintään 5 vuotta ja taloudellisesti olisi kohtuunta periä lainaa takaisin niin laina voidaan antaa anteeksi osittain tai kokonaan. KELAn sivuilta löytyy tämäkin tieto.

Vierailija
36/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaa se oli. Valmistuin ysärin lamassa ja töitä ei ollut, ei minkäänlaista. Oli pakko muuttaa takaisin kotiin, äidin helmoihin. Sanoin hänelle, et olemaan en kyllä jää, syksyllä viimeistään lähden vaikka Stadiin (maalta siis).

Sainkin sitten muualta, toisesta maakunnasta duunipaikan; olin maksanut/lyhentänyt jo syksyn erän. Sitten maaliskuussa tuli seuraava lyhennys: ensin vuokra ja muut menot, sitten lainanlyhennys .... ja taas tili tyhjä. Kolme kk olin säästänyt lainanlyhennystä varten. ... Se oli yks syy, miksi iski burnout - siis tätäkö mun loppuelämä on?

Sitten kotimaakunnassa tekivät tarjouksen, josta en voinut kieltäytyä :) Ai että olin iloinen, kun palkkakin nousi n.10% ja vuokra putosi puoleen. Seur. vuoden alussa palkka nousi lisää (normikorotus + ikälisät). Vit.... suutuin koko lainanlyhennyksiin niin paljon, et säästin ja kävin lopulta, aika äkkiä maksamassa koko loppulainan pois, kerralla (ja taas tili tyhjä, mutta tiesin, nyt sitä fyffee alkaa jäämään tilille ...).

Päätin, et toista kertaa en siihen kurimukseen ala.

Vierailija
37/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti juu!

Vierailija
38/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio maksaa takaajana jos sossupummi ei maksa. Kun loisii kunnolla niin e tarvitse maksaa mitään. Tätä saastaa Suomessa riittää.

Vierailija
39/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi tätä samaa valhetta toistetaan uudelleen ja uudelleen ja jaksetaan jatkaa vaikka joka kerta todistettu paikkaansapitämättömäksi ja että opintolaina on pakko maksaa pois ja että jos se menee ulosottoon niin sitten on vain entistä enemmän poismaksettavaa.

Luulen että tämä harha syntyy juurikin tuosta takaus-sanasta. Jos joku on takaamassa asuntolainasi, niin silloin hän joutuu maksamaan lainasi pois, jos ei itse pysty. Näin kuvitellaan, että koska valtio on taannut opintolainan, niin valtio maksaa sen.

Maksaahan se - sille pankille. Ja

Mutta jos ei ole mitään ulosmitattavaa, ja saa Kelan tuet miniminä, ei niistä ulosmitata mitään.

Vierailija
40/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti juu!

Tässä tietoa.

https://www.kela.fi/yhteistyokumppanit-pankit-maksuvaikeudet-maksuvapau…