Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten työttömät selviytyvät opintolainan lyhennyksistä?

Vierailija
29.10.2024 |

Kun pankit ovat päättäneet että 200 euroa plus koronlyhennykset siihen päälle on takaisinmaksun minimisumma eikä sitä saa enää pienemmäksi kuten oli mahdollista vielä ennen?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina on ainoa laina jota ei ole pakko maksaa takaisin vaan voi päästä sen ulosottoon jolloin sen saa anteeksi. Sellaisen neuvon olen itsekin sikoinaan saanut. Tosin omalla kohdalla ei lopulta ollut tarvetta opintolainalle vaan pärjäsin ilmankin.

Vierailija
2/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolaina on ainoa laina jota ei ole pakko maksaa takaisin vaan voi päästä sen ulosottoon jolloin sen saa anteeksi. Sellaisen neuvon olen itsekin sikoinaan saanut. Tosin omalla kohdalla ei lopulta ollut tarvetta opintolainalle vaan pärjäsin ilmankin.

Ei sitä anteeksi saa, vaan se menee sinne ulosottoon ja peritään sinulta ulosmittauksena. Valtiontakaus on takaus vain otettaessa, eli lainan saamista varten ei tarvitse olla säästöjä tai vakuuksia. Takaisin se pitää maksaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi tätä samaa valhetta toistetaan uudelleen ja uudelleen ja jaksetaan jatkaa vaikka joka kerta todistettu paikkaansapitämättömäksi ja että opintolaina on pakko maksaa pois ja että jos se menee ulosottoon niin sitten on vain entistä enemmän poismaksettavaa.

Vierailija
4/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä paljossa valetta, että opintolainan vosi päästää ulosottoon ja saada sen anteeksi. - Toki tällainen tilanne on mahdollinen mutta jotta se olisi mahdollinen, niin omantaloutensa on täytynyt joutua pääsääntöisesti todella heikkoon tilaan. Varmaan tässäkin on poikkeuksia, niinkuin missä tahansa, kun aina joku voittaa lotossakin,joten ei pidä kuvitella ja luulla, että valtiontakaus =valtio maksaisi lainan velallisen puolesta ilman yrittämättä saada sitä korkoineen takaisin toteutusi helposti omalla kohdalla.

Muutoin opintolaina on tai on ollut ihan fiksu laina siksi, että se on ollut verraten edullista. Mutta asiaa mutkistaa nykyisin yhä enemmän se, että ei ole enää mikään tae, että valmistuttuaan saisi pian töitä, jonka tuloila voisi aloittaa lainanlyhentämisen, saati, että voisi saada parempituloisen työopaikan kuin ne kaverit, joiden korkein koulutus on ammattikoulu (tai lukio).

Sinkkumies 

Vierailija
5/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi tätä samaa valhetta toistetaan uudelleen ja uudelleen ja jaksetaan jatkaa vaikka joka kerta todistettu paikkaansapitämättömäksi ja että opintolaina on pakko maksaa pois ja että jos se menee ulosottoon niin sitten on vain entistä enemmän poismaksettavaa.

Täällä kannata uskoa yhtään mitään. Nimettömänä ihmiset nyt voivat sanoa ihan mitä tahansa

Vierailija
6/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen että tämä harha syntyy juurikin tuosta takaus-sanasta. Jos joku on takaamassa asuntolainasi, niin silloin hän joutuu maksamaan lainasi pois, jos ei itse pysty. Näin kuvitellaan, että koska valtio on taannut opintolainan, niin valtio maksaa sen.

Maksaahan se - sille pankille. Ja alkaa sitten perimään omiaan takaisin ulosoton kautta. 

Vierailija
7/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä saa anteeksi, vaikka päästää ulosottoon. Ehkä joskus 90-luvulla. Ulosotossa se säilyy loppuun asti. Ei se sieltä mihinkään katoa.

Vierailija
8/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti varsinkin kun suojaosa katosi ja korot on katossa. Lääkkeitä ei ole enää varaa ostaa. 

Vierailija
9/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus kysymykseen eivät selviydy. Sitten otetaan (jos vain saadaan) jostain uusi laina, jolla yritetään lyhentää toista tai toinen vaihtoehto myydään omaisuutta, jos sitä on (opiskelijalla, joka siirtyy suoraan opinnoista kortistoon ei vain sitä ole). 

Vierailija
10/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko se on maksaa. Lyhennys 195 euroa, josta korkoa 45 euroa.

Vierailija
11/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisikohan sinun yrittää kilpailuttaa lainantarjoajat ja yrittää saada opintolainallesi uusi korko?

Sinkkumies

Vierailija
12/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin onneksi maksanut jo yli puolet pois, kun viime vuonna päättivät, että korko nousee prosentista peräti neljään prosenttiin.

Vierailija
13/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus kysymykseen eivät selviydy. Sitten otetaan (jos vain saadaan) jostain uusi laina, jolla yritetään lyhentää toista tai toinen vaihtoehto myydään omaisuutta, jos sitä on (opiskelijalla, joka siirtyy suoraan opinnoista kortistoon ei vain sitä ole). 

Omaisuuden myyntihän ei välttämättä tarkoita, että velka millään tavalla kuittaantuu. Jos ulosotossa on paljon muitakin velkoja ja tai omaisuuden arvo on pienempi kuin velat yhteensä niin omaisuuden myynti ei välttämättä kata millään tavalla näitä velkoja, ehkä murto-osan vain. Opintolaina siis jää silloinkin maksamatta takaisin.

Vierailija
14/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikosti ja kun pankki veloitta suoramaksuna sen tililtä niin tili menee helposti miinukselle jos ei ole liiallisen varovainen. Asumistukia saan vajaa 300 euroa, työttömyyskorvauksia noin 400 euroa. Tästä noin 400 euroa menee vuokraan, noin 20 euroa sähköön, noin 60 euroa sähkönsiirtoon ja tasan 20 euroa vesilaskuun. Toimeentulotukea en ole syyskuun jälkeen saanut kun en muuta halvempaan asuntoon kaupungin halvimmasta mahdollisesta vuokra-asunnosta. Autoa en omista enkä ole koskaan ajanut ajokorttia joten maalle muutto on pois suljettu ajatus jopa sosiaaliviranomaisten mielestä.

Vierailija
15/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisikohan sinun yrittää kilpailuttaa lainantarjoajat ja yrittää saada opintolainallesi uusi korko?

Sinkkumies

Taitaa olla joka pankissa tuo 12 kk euribor + 0,5 % marginaali päälle.

Vierailija
16/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin onneksi maksanut jo yli puolet pois, kun viime vuonna päättivät, että korko nousee prosentista peräti neljään prosenttiin.

Mullakin osui korontarkistus juuri tuohon kalleimpaan ajankohtaan ja korko humpsahti 4,6 %:iin.

Vierailija
17/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyysin kuukausierän pienennystä. Ehdotin 50e niin pankkivirkailija ehdotti että olisiko 40e parempi. Kesä- ja joulukuussa sitten isommat erät kun korkojen maksu. Näin Danskessa.

Vierailija
18/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäjonon varassa pysynyt hengissä. Sieltä saanut kaiken ruoan mitä on kun ei ole muualta varaa hankkia. Harmittaa että uhkaavat nyt lakkauttaa ruoka-avun kun eivät saa enää hävikkilahjoituksia kuten vielä aikoinaan vaan kaupat mieluummin laittavat hävikin roskiin kuin antavat jakoon.

Vierailija
19/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin selviää. Ainahan sitä voi olla 10 vuotta käymättä parturissa, ostamatta vaatteita ja syömättä että saa lainansa maksettua. Kunhan ei sairastu mihinkään. 

Vierailija
20/65 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin selviää. Ainahan sitä voi olla 10 vuotta käymättä parturissa, ostamatta vaatteita ja syömättä että saa lainansa maksettua. Kunhan ei sairastu mihinkään. 

Ja sitten koittaa päivät kun menet työkkäriin ja sinulle ehdotetaan, no niin nyt kun taas olet työttömän, eikä pätkätyösi ole nyt saanut jatkoa viimeiseen vuoteen, niin kannattaiskohan sinun vaihtaa alaa ja opiskella lähihoitajaksi tai vaikka puhtaanpitoalaa? - Osa tosin kuulee tämän jo paljon lyheymmän ajan jälkeen laskien siitä kun ovat ns. valmistuneet ensin maisteriksi. Ja jos siiten mutisevat, ette koe ns. omaksi jutukseen, niin huomautellaan, että onkohan tuota kusi noussut päähän tai miski ylipäätään opiskeli keskimäärin 5,5-8 vuotta väärää alaa, eikä opiskellut esimerkiksi sydäntautikirurgiksi tai psykiatriksi.