Mitä oikeasti ajattelet ruokajonoissa käyvistä ihmisistä?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
No, mikäs siinä. Helppo tapa säästää rahaa johonkin mukavampaan kuin ruokaan, esim. keskikaljaan. Mun entisessä kantapaikassa oli perjantai-iltapäivisin kymmenisen tyyppiä Hurstin kassien kanssa halpaa kaljaa juomassa. Vaihtelivat tuotteita, joita eivät itse käytä. Ruokajonot mahdollistaa heille paljon kosteamman viikonlopun. Pariskunta kun haki pari kassia sieltä, niin usein laskeskelivat, että nämähän riittää seuraavan perjantaihin tai tarvitsee korkeintaan jotain perunaa tai makaroonia käydä ostamassa. Kaiken tuki rahan vois siis pistää alkoon täysimääräisenä.
Onko noin vaikea käsittää että on ihmisiä joilla on todellisia haasteita joka ikinen päivä? Arjen ja talouden riittää romuttamaan terveyden menetys eikä siihen tarvitse liittyä mitenkään juopottelu, huumeet tai laiskuus. Jokainen meistä sairastuu aikanaan, osa ennemmin, osa myöhemmin. Ja kun tarpeeksi pahasti sairastuu, menee työ ja tulot alta. Tukien saaminen ei ole sekään mikään nopea prosessi tai edes itsestäänselvyys. Itse taistelin 3 vuotta työkyvyttömyyseläkettä saamatta tältä ajalta minkäänlaista rahallista tukea, katsos kun toimeentulotukea ei myönnetä jos sinulla on vireillä valitus eläkepäätöksestä johon olet saanut jo hylätyn päätöksen. Eri oikeusasteet vie aikaa. Toivottavasti sinulla on ainakin 3 vuoden säästöt elämiseen jos ikinä itse joudut vastaavaan tilanteeseen. Myön inhimillisyyttä voisit opetella kun itseäsi kuitenkin parempana ihmisenä pidät.
On monelle iso kynnys mennä jonottamaan. Kaikilla ei mene hyvin.
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Asia ei osu omaan tai lähipiirini arkeen.
Se ettei asia osu omaan lähipiiriin tai arkeen ei kaikille ihmisille ole mikään peruste olla ajattelematta asiaa. Kyllä minulla ainakin riittää mielikuvitusta ajatella paljon muutakin kuin omaan arkeen liittyviä asioita.
Ruokajono on asia, jonka pitäisi herättää ihmisessä ainakin jotain tunteita ja ajatuksia. Ruoka on kuitenkin jokaisen ihmisen elinehto... vaikka harva meistä on nälkää nähnyt niin jollain tasolla se asia pitäisi ymmärtää.
Ja kyllä minullakin herää ajatus, että siellä on myös ihmisiä ahneudesta. Ja kaikenlaisista riippuvuuksista kärsiviä.. mutta tuskin se kovin mieltä ylentävää on jonottaa sitä ruokaa. Harva siitä varmaan kuitenkaan iloitsee että saa jonottaa ilmaista ruokaa joten "rikkaat" ihmiset tuskin ovat yliedustettuina siellä.
En mitään erityistä, mutta niistä jotka sitten hakkuu sen sisällön en mitenkään hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Kaksijakoisesti.
Toisaalta on kurja olo niiden puolesta, jotka aidossa tarpeessa joutuvat turvautumaan julkiseen ruokajakeluun jonottamalla ulkona, toisaalta ällöttää etenkin ne suomenvenäläiset, jotka lähtölmaansa tapojen mukaan ottavat kaiken ilmaisen vastaan, vaikkeivät tarvitsisikaan sitä henkensä pitimiksi.
Tämä.
Koen kyllä empatiaa ihmisten hätää kohtaan ja on hyvä, jos kaupoista saadaan myyntiajan umpeutuvia tuotteita jaettua ilmaiseksi niitä tarvitseville kaatopaikalle viemisen sijaan. Suurin osa tuotteista on ihan kelvollisia parasta ennen päivän umpeutumisen jälkeen. Itse aina haistan ensin ja maistan varovaisesti, vaikka parasta ennen päivä olisi mennyt ajat sitten. Yleensä ovat ihan syömäkelpoisia.
Omakohtainen kokemus: eräs avuntarvitsija pröystäili jättäneensä Mersunsa kauemmas parkkiin, ettei herätä huomiota. Omistaa myös sijoitusasunnon.