Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oikeasti olemassa ihmisiä, jotka eivät "päästä" kumppaniaan yksikseen ulkomaille?

Vierailija
28.10.2024 |

Vai onko tuo vain urbaanilegenda? Eri asia tietysti, jos molemmat haluavat aina matkustaa yhdessä tai kumpikaan ei halua matkustaa ollenkaan, mutta luulisi aika harvassa olevan niiden parien, joilla matkustusmieltymykset osuvat 100% yhteen.

Kommentit (855)

Vierailija
801/855 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme matkustaneet niin yhdessä kuin erikseen. Pääosin yhdessä mutta harrastusten vuoksi esimerkiksi esimerkiksi eri matkoilla. En minä ole vaimoni vartija ja jos hän haluaa pettää niin voi sen tehdä myös normaalissa elämässä. Tai minä. Lisäksi näen että kyttääminen ja kieltäminen ajaa vain siihen suuntaan että alkaisi ajatella että että ei toinen luota kuitenkaan joten sama vaikka petän koska epäilee kuitenkin. 

Tää on kyl aina niin jäätävän itsekäs kommentti.  Petän koska mua epäillään.

Mä en pystyisi itse pettämään. Mä olen seurannut vuosia kaverin toipumisprojektia kun vaimo " vähän" salasuhteili.

Toi pettäminen ei oo pelkästään sitä et erotaan sitten ja kaikki on hyvin. Se jää ikuisesti siihen petettyyn. Pettämällä sä saatat pilata ihmisen ketä sä " rakastat" jollain tasolla lopullisesti..

Tää kaveri kenestä puhuin en usko että tulee enää ikinä luottamaan yhteenkään naiseen, en usko että tulee enää ikinä rakastamaan ketään " ei uskalla". Ja kaiken hienon lisäksi tästä kaverista tuli itsestäänkin pettäjä kun ei vaan kiinnosta enää v.......n

Aika saakelin kova hinta siitä että vaimon piti vähän saada huomiota muualta.

Vierailija
802/855 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pettänyt exääni ja hän minua. Olen ottanut tuosta itse opikseni ja tiedän, että enää en petä kumppaniani. Tiedän sen fiiliksen mikä siitä tulee itselle ja tiedän myös miltä tuntuu, kun toinen jää kiinni pettämisestä. Reissaan paljon nykyään työni puolesta, illallisilla tulee käytettyä alkoholia jne. mutta ei ne saa mua muuttamaan päätöstäni. Olen oppirahani maksanut.

n48

Hyvä kommentti. Pettäminen ei tee ihmistä läpeensä kelvottomaksi ja monet ottavat opikseen pettämisistä. Jos on pettämistä kokenut jommassa kummassa roolissa, muuttuu ajatus siitä vähemmän mustavalkoiseksi kuin niillä, jotka tuomitsevat "kontrolloinnin" tai kieltävät sen, että ihmiset myös ottavat opikseen ja korjaavat käytöstään. Elleivät sitten ole vähän yksinkertaisia ja/tai kyvyttömiä säätelemään käyttäytymistään, vaikka tietäisivät sen h

Olen eri, mutta minä olen pettänyt joskus 25 vuotta sitten ensimmäistä vakavaa poikaystävääni enkä enää sitä virhettä tee. Ja katson, että se kokemus on nimenomaan muuttanut ajatusmaailmaani mustavalkoisemmaksi, ei joustavammaksi. Enemmän luotan ihmiseen, joka uskaltaa sanoa, että pettäminen on syvästi väärin ja kaikki selitykset huonoja tekosyitä. Kaikki "elämä ei ole mustavalkoista" -höpinät kuulostaa omaan korvaan siltä, ettei ihminen oikein itsekään ymmärrä omia arvojaan ja rajojaan eikä siten ole luotettava.

En myöskään siedä tai harrasta kontrollointia missään muodossa. Se, ettei hyväksy tai harrasta uskottomuutta ei automaattisesti tarkoita kyttäämisen normalisointia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/855 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

802. Tarkoitin mustavalkoisuudella sitä minkä perään selitinkin eli sitä, ettei ajattele että pettäjä on aina pettäjä eikä muutu. 

Vierailija
804/855 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sekoitetaan asioita. Se, ettei tapana ole matkustella ystävien kanssa erikseen ei välttämättä tarkoita kontrollointia vaan yhteisesti sovittuja parisuhteen käytäntöjä. Tosi asia on, että nuo matkat eivät ainakaan tee pettämistä vaikeammaksi, vaan laskevat kynnystä. Miksi siis asettaa itsensä jatkuvasti alttiiksi, koska jokainen ihminen on lopulta heikko. Jos tuntuu, että parisuhde rajoittaa omaa vapautta, onko sellainen suhde vaivan arvoinen. Joka tapauksessa eläkää omaa elämäänne ja hyväksykää myös muiden toimintatavat. 

Vierailija
805/855 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

näen että kyttääminen ja kieltäminen ajaa vain siihen suuntaan että alkaisi ajatella että että ei toinen luota kuitenkaan joten sama vaikka petän koska epäilee kuitenkin. 

... Ja samalla osoitat että se toinen oli oikeassa, sinä et todellakaan ollut uskollinen. Tämä on kyllä huvittavin selitys pettämiselle, ja jossa tottakai pettämisen SYY sälytetään sille puolisolle. Ei tietenkään itselle 😂

Vierailija
806/855 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän luotan ihmiseen, joka uskaltaa sanoa, että pettäminen on syvästi väärin ja kaikki selitykset huonoja tekosyitä. Kaikki "elämä ei ole mustavalkoista" -höpinät kuulostaa omaan korvaan siltä, ettei ihminen oikein itsekään ymmärrä omia arvojaan ja rajojaan eikä siten ole luotettava.

Mä sanon monesti ettei asiat ole mustavalkoisia. Pettämisessäkään. Se ei todellakaan tarkoita sitä että itse pettäisin, olen sen kauan sitten kerran tehnyt ja ei koskaan enää! Mutta ajattelen puolisostani niin että asiat ei ole mustavalkoisia. Jos HÄN pettäisi, niin se esimerkiksi ei olisi automaattisesti ero, vaan asioista keskusteltaisiin, mikä tekoon johti, mitä hän tuntee, mitä tahtoo, jne. Sitten vasta katsottaisiin mitä tehdään. Ajattelen myös ettei se niinkään ole kun moni sanoo, että jos rakastaa ei petä. Kun elämä ei tosiaan ole aina noin mustavalkoista. Teen myös asiakastyötä tällaisten hankalien asioiden parissa ja siksi tämän olen huomannut.

Vierailija
807/855 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän luotan ihmiseen, joka uskaltaa sanoa, että pettäminen on syvästi väärin ja kaikki selitykset huonoja tekosyitä. Kaikki "elämä ei ole mustavalkoista" -höpinät kuulostaa omaan korvaan siltä, ettei ihminen oikein itsekään ymmärrä omia arvojaan ja rajojaan eikä siten ole luotettava.

Mä sanon monesti ettei asiat ole mustavalkoisia. Pettämisessäkään. Se ei todellakaan tarkoita sitä että itse pettäisin, olen sen kauan sitten kerran tehnyt ja ei koskaan enää! Mutta ajattelen puolisostani niin että asiat ei ole mustavalkoisia. Jos HÄN pettäisi, niin se esimerkiksi ei olisi automaattisesti ero, vaan asioista keskusteltaisiin, mikä tekoon johti, mitä hän tuntee, mitä tahtoo, jne. Sitten vasta katsottaisiin mitä tehdään. Ajattelen myös ettei se niinkään ole kun moni sanoo, että jos rakastaa ei petä. Kun elämä ei tosiaan ole aina noin mustavalkoista. Teen myös asiakas

Kyl se on just niin. Jos sä rakastat oikeasti toista ihmistä sä et petä, et missään tilanteessa.. KOSKA SÄ OTAT SILLON TIETOISEN RISKIN MENETTÄÄ TOINEN..

Vierailija
808/855 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

näen että kyttääminen ja kieltäminen ajaa vain siihen suuntaan että alkaisi ajatella että että ei toinen luota kuitenkaan joten sama vaikka petän koska epäilee kuitenkin. 

... Ja samalla osoitat että se toinen oli oikeassa, sinä et todellakaan ollut uskollinen. Tämä on kyllä huvittavin selitys pettämiselle, ja jossa tottakai pettämisen SYY sälytetään sille puolisolle. Ei tietenkään itselle 😂

No mieti nyt itse - kestäisitkö elämää perusteettomien syytösten, mustasukkaisuuden,  ahdistamisen, valvomisen ja vatvomisen paineessa? 

Itse eroaisin heti. Mutta ymmärtän hyvin ettei tuollainen suhde ole mitenkään onnellinen ja rakastava muutenkaan joten sama sitten vaikka pettäisi oikeasti. Kyllä syy on tuossa syyttelevässä kyylässä vaikka miten tulkitsisi! Ihan kuten pihtaaminenkin

Vierailija
809/855 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista kuka ulkomainen pariterapia guru sanoi näin, olen itse 100% samaa mieltä..

Ainut pettäminen minkä voi hyväksyä ja mistä voi päästä oikeasti yli on kännissä tai huumeissa tapahtunut.  Kaikki muut pettämiset vaativat virheen pettäjän  persoonallisuudesta eikä sitä voi korjata selvästi, toisin kuin kännin/ huumeet 

Vierailija
810/855 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mieti nyt itse - kestäisitkö elämää perusteettomien syytösten, mustasukkaisuuden,  ahdistamisen, valvomisen ja vatvomisen paineessa? 

Itse eroaisin heti. Mutta ymmärtän hyvin ettei tuollainen suhde ole mitenkään onnellinen ja rakastava muutenkaan joten sama sitten vaikka pettäisi oikeasti. Kyllä syy on tuossa syyttelevässä kyylässä vaikka miten tulkitsisi! Ihan kuten pihtaamin

Nii ja se suhde pitäisi lopettaa pettämiseen koska haluaa tuhota sen toisen uskon lopullisesti.

Vierailija
811/855 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä sanon monesti ettei asiat ole mustavalkoisia. Pettämisessäkään. Se ei todellakaan tarkoita sitä että itse pettäisin, olen sen kauan sitten kerran tehnyt ja ei koskaan enää! Mutta ajattelen puolisostani niin että asiat ei ole mustavalkoisia. Jos HÄN pettäisi, niin se esimerkiksi ei olisi automaattisesti ero, vaan asioista keskusteltaisiin, mikä tekoon johti, mitä hän tuntee, mitä tahtoo, jne. Sitten vasta katsottaisiin mitä tehdään. Ajattelen myös ettei se niinkään ole kun moni sanoo, että jos rakastaa ei petä. Kun elämä ei tosiaan ole aina noin mustavalkoista. Teen myös asiakastyötä tällaisten hankalien asioiden parissa ja siksi tämän olen huomannut."

Olen se, joka otti esille mustavalkoisuuden siinä kontekstissa, että kerran pettänyt voi ottaa opikseen eikä enää petä, koska oppi seurauksista. Pettäjä ei siis mustavalkoisesti ole aina pettäjä, vain osa on tapapettäjiä, jotka pettävät joko tyhmyyttään tai ilkeyttään.

Minusta pettäminen on ilmiönä ei-mustavalkoinen, koska on olemassa tilanteita, joissa pettäminen on ymmärrettävämpää kuin toisissa tilanteissa. Esimerkiksi sadomasokistisissa suhteissa jatkuvan ilkeilyn ja halveksunnan seurauksena ihminen etsii itsetunnolleen kohennusta muualta. Tai alkoholistin puoliso irroittautuu suhteesta rakastumalla toiseen.

Arvojen tasolla pettäminen taas on mustavalkoista eli luottamuksen voi menettää vain kerran. Pettäjä voi olla itse sitä mieltä, että teko oli iso virhe ja katua, mutta petetyksi joutunut tekee mielestäni viisaasti, jos punnitsee mitä teko kertoo rakkaudesta, kun pettämisellä vahingoitetaan toista ja suhdetta peruuttamattomasti. Monethan nimittävät rakkauden todisteeksi jopa pahoinpitelyä tai sitten vain juttelevat lämpimikseen. Teot kertovat totuuden, eivät sanat. 

Itse en antaisi anteeksi pettämistä, koska tunnen itseni. En pystyisi unohtamaan sitä ja suhde olisi pilalla. Ja olen myös asian kertonut puolisolle, joten pettäminen olisi muutenkin osoitus siitä, että hän haluaa erota, mutta ei vain ole saanut sitä aikaiseksi. Pettäjä kertoo teollaan, että on valmis eroamaan, ellei sitten ole niin naiivi, että kuvittelee, ettei voi koskaan jäädä teostaan kiinni. 

Vierailija
812/855 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse eroaisin heti. Mutta ymmärtän hyvin ettei tuollainen suhde ole mitenkään onnellinen ja rakastava muutenkaan joten sama sitten vaikka pettäisi oikeasti. Kyllä syy on tuossa syyttelevässä kyylässä vaikka miten tulkitsisi! Ihan kuten pihtaamin

Olen kestänyt, kyllä. Vastannut monet kerrat kauppareissuilla puhelimeen ja kuunnellut niitä epäilyksiä että olenko oikeasti edes kaupassa vai jonkun kanssa jossain.

Mutta osoitin olevani luottamuksen arvoinen. Kun terapiassakin todettiin että en ole tehnyt MITÄÄN väärin vaan päinvastoin tehnyt kaikkeni että vastapuoli ymmärtää rakkauteni ja uskollisuuteni, niin mustasukksisuus väheni ja nykyään sitä ei ole enää ollenkaan.

Täysin järjetön ajatus että siinä epäilyksen vaiheessa olisin sitten mennyt ja pettänyt. WTF? Eli olisin osoittanut olevani täysi kuspää sanoistani huolimatta, täysi valehtelija? En voi käsittää miksi KUKAAN itseään arvostava tekisi niin. Sellainen ehkä, joka ei alunperinkään ollut uskollinen.

Vierailija
813/855 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista kuka ulkomainen pariterapia guru sanoi näin, olen itse 100% samaa mieltä..

Ainut pettäminen minkä voi hyväksyä ja mistä voi päästä oikeasti yli on kännissä tai huumeissa tapahtunut.  Kaikki muut pettämiset vaativat virheen pettäjän  persoonallisuudesta eikä sitä voi korjata selvästi, toisin kuin kännin/ huumeet 

En kyllä ymmärrä tätä. Miks känni/ huume pettäminen olis helpompi hyväksyä?

Vierailija
814/855 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä tätä. Miks känni/ huume pettäminen olis helpompi hyväksyä?

Ajattele pettämisen mekanismia. Sä oot baarissa hirveässä kännissä tai aineissa joku ehdotttaa seksiä suostut.  

Sun ei tarvi enää ikinä olla humalassa tai aineissa, tai edes siellä baarissa. Sä olet toiminut ulkoisen aineen takia impulssiivisesti. Tuntemattoman ihmisen kanssa.

Vaihtoehto b) sä paneskelet jotain muuta.

Miten tähän ajaudutaan? Keskimäärin tuhansia viestejä, mahdollisesti treffit yms. Toi ei tapahdu missään muodossa enää vahingossa, sä olet ajatellut asiaa ja sulla olisi ollut aikaa lopettaa tuo. 

Joka kertoo että sun persoona on kyvykäs pettämään täysin normi tilanteessa.  Sä pystyt punomaan ja salailemaan pitkiäkin aikoja asioita sun puolisolta. 

Nyt sä et voi oikein tehdä mitään mikä muuttaisi tai vähentäisi uusiutumisen mahdollisuutta. Vielä pahemmaksi tilanne muuttuu jos joudut olemaan pettäjä kaverin kanssa edelleen yhteydessä.

Vierailija
815/855 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi terapeutti muuten sanoi että pettämisen hinta on luopuminen. Sä luovut puolisosta tai sä luovut jostain vapauksista kiinni jäätyäsi. Se on ainoa tapa saada suhde korjattua täydellisesti.

Vierailija
816/855 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Eräs miespuolinen kaveri pääsee kauppaan, mutta ei sitten juuri sen pidemmälle.

Vierailija
817/855 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme matkustaneet niin yhdessä kuin erikseen. Pääosin yhdessä mutta harrastusten vuoksi esimerkiksi esimerkiksi eri matkoilla. En minä ole vaimoni vartija ja jos hän haluaa pettää niin voi sen tehdä myös normaalissa elämässä. Tai minä. Lisäksi näen että kyttääminen ja kieltäminen ajaa vain siihen suuntaan että alkaisi ajatella että että ei toinen luota kuitenkaan joten sama vaikka petän koska epäilee kuitenkin. 

Tää on kyl aina niin jäätävän itsekäs kommentti.  Petän koska mua epäillään.

Mä en pystyisi itse pettämään. Mä olen seurannut vuosia kaverin toipumisprojektia kun vaimo " vähän" salasuhteili.

Toi pettäminen ei oo pelkästään sitä et erotaan sitten ja kaikki on hyvin. Se jää ikuisesti siihen petettyyn. Pettämällä sä saatat pilata ihmisen ketä sä " rakastat" jollain tasolla lopullisesti..

Tää kaveri kene

Jaa enpä tiedä koska en ole pettänyt vaimoani koskaan. 

Vierailija
818/855 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse eroaisin heti. Mutta ymmärtän hyvin ettei tuollainen suhde ole mitenkään onnellinen ja rakastava muutenkaan joten sama sitten vaikka pettäisi oikeasti. Kyllä syy on tuossa syyttelevässä kyyl

Mitä sitä turhaan epäilemään. Sitä saa mitä tilaa

Vierailija
819/855 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse eroaisin heti. Mutta ymmärtän hyvin ettei tuollainen suhde ole mitenkään onnellinen ja rakastava muutenkaan joten sama sitten vaikka pettäisi oikeasti. Kyllä syy on tuossa syyttelevässä kyyl

Huh, vain pyhimys sietäisi tuollaista käytöstä itseään kohtaan. 

Minä tulisin hulluksi. Kuten kirjoitin, itse en pettäisi mutta en myöskään jäisi suhteeseen jossa minuun ei luoteta. Olen vuosikymmeniä tehnyt työtä missä on matkoja ja edustamista joten ei vaan toimisi. En haluaisi tulla kotiin pelko persuksissa mitä mies taas keksii syyttää ja kuinka kauan joudun hyvittelemään tekemätöntä syntiä. Niin suurta rakkautta ei ole että pelossa ja ahdistuksessa eläisin!

Vierailija
820/855 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin suurta rakkautta ei ole että pelossa ja ahdistuksessa eläisin!"

No en mä missään pelossa ja ahdistuksessa elänyt. Tiesin olevani luottamuksen arvoinen, joten ei mitään syytä pelkoon ja ahdistukseen.

Mutta ei hätää, sinä saat valita ihan itse millaisessa suhteessa elät eikä sun sitä tarvitse toitottaa. Niin minäkin valitsen. Olen onnellinen valinnastani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi