Kirjolla-sarja, kausi 2
YLE Areenasta löytyy nyt uuden kauden jaksot. Oletteko jo ehtineet katsoa?
En vielä ekan jakson perusteella osaa sanoa, onko ainakaan ykköskautta parempi, paitsi Topi on tietenkin ihana piristys sarjassa, onneksi hän on mukana!
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ykköskaudella taisi kaikilla osallistujilla (paitsi Topilla?) olla jotain muitakin poikkeavuuksia kuin autismi. Mielestäni se antoi virheellisen kuvan autismista, koska osallistujien ongelmista suurin osa johtui osittain tai kokonaan jostain muusta kuin autismista.
Nyt on valittu osallistujiksi henkilöitä, joitta ei ole muita neurologisia poikkeavuuksia kuin autismi, eikä myöskään mitään "liitännäissairauksia". Ilmeisesti tarkoituksena on ollut rikkoa aikaisemmin mediassa esitettyä stereotypiaa autismista. Ja nyt moni on sitä mieltä, että he eivät ole "oikeita autisteja", koska eivät vastaa sitä stereotypiaa, jota tässä ollaan tarkoituksella rikkomassa.
Kakkoskaudella on enemmän liitännäisiä ja muita erikoisuuksia: on adhd, on seksuaalikirjoa.
Ekalla kaudella vain Kirillä oli adhd autismin lisäksi.
Puhdas autismi ilmenee hyvin e
Itse en koe vertaisuutta oikein kenenkään kanssa, en edes muiden autistien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ykköskaudella taisi kaikilla osallistujilla (paitsi Topilla?) olla jotain muitakin poikkeavuuksia kuin autismi. Mielestäni se antoi virheellisen kuvan autismista, koska osallistujien ongelmista suurin osa johtui osittain tai kokonaan jostain muusta kuin autismista.
Nyt on valittu osallistujiksi henkilöitä, joitta ei ole muita neurologisia poikkeavuuksia kuin autismi, eikä myöskään mitään "liitännäissairauksia". Ilmeisesti tarkoituksena on ollut rikkoa aikaisemmin mediassa esitettyä stereotypiaa autismista. Ja nyt moni on sitä mieltä, että he eivät ole "oikeita autisteja", koska eivät vastaa sitä stereotypiaa, jota tässä ollaan tarkoituksella rikkomassa.
Kakkoskaudella on enemmän liitännäisiä ja muita erikoisuuksia: on adhd, on seksuaalikirjoa.
Ekalla kaudella vain Kirillä oli adhd autismi
Sama täällä, en minäkään. En toisaalta suuremmin kaipaakaan sellaista, sillä olen aika erakkoluonne ja viihdyn hyvin itsekseni.
Vierailija kirjoitti:
Se Micon puoliso Aki on tosi symppis! Niin rauhallinen, kannustava ja selkeästi Micoa rakastava. Sanottiinko sarjassa että hänkin on autisti? Ihana että Mico on löytänyt hänet ja läheisen ystäväpiirin kun oma perhe ei ole häntä hyväksynyt. Tosin melkoinen friikkisirkus se ystäväpiiri. :D
No tarviiko sanoa, loistaa kilometrin päähän että on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se Micon puoliso Aki on tosi symppis! Niin rauhallinen, kannustava ja selkeästi Micoa rakastava. Sanottiinko sarjassa että hänkin on autisti? Ihana että Mico on löytänyt hänet ja läheisen ystäväpiirin kun oma perhe ei ole häntä hyväksynyt. Tosin melkoinen friikkisirkus se ystäväpiiri. :D
No tarviiko sanoa, loistaa kilometrin päähän että on.
Minulle on yhä epäselvää, onko hän biologinen nainen vai mies?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on hieman jopa vaikea katsoa. Nämähän ei ole kehitysvammaisia, vaan muuten erilaisia ihmisiä ( hieman vaikea jopa sanoittaa).
Autismi ei ole kehitysvamma. Ihmisillä, joilla on älyllinen kehitysvamma, ja sen lisäksi myös autistisia piirteitä, tulee se autismi herkemmin näkyviin kuin normaali- tai yliälykkäillä. Tämä johtuu siitä, että ihminen jolla on alhainen älykkyys, ei osaa niin hyvin peitellä autistisia ominaisuuksiaan kuin älykkäämmät ihmiset. Toisaalta älykkäillä autisteilla ei ole tarvetta hakea diagnoosia, jos he saavat tehdä työtä erityisen mielenkiinnonkohteensa parissa.
Jokainen tietää, että autismi ei ole kehitysvamma.
No ei selvästikään tiedä, kyllä sen ilmiön on jo pelkästään tämä keskusteluketju todistanut.
Minusta oli ihanaa, että Leena oli tässä mukana perheellisenä, aikuisena naisena!
" Nepsyyden niin alle kuuluvat autisminkirjon lisäksi ADHD, OCD ja lukihäiriöt. "
OCD kuuluu kyllä ahdistuneisuuteen. Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, paniikkihäiriö yms. Kuuluvat samaan sarjaan.
Pakko-oireinen häiriö (myös OCD, lyhenteenä sanoista obsessive-compulsive disorder) on psykiatrinen häiriö, joka luokitellaan ICD-10 tautiluokituksessa ahdistuneisuushäiriöihin. Pakko-oireita voi liittyä myös muihin psyykkisiin häiriöihin kuten masennukseen.
No kyllä tämän kauden kirjosta päätellen voi kysyä,kuka meistä on enään normaali.Noita tuon oloisia etenkin nuoria on joka lähtöön,samoin kun tämä naimisissa olevaa oliko Leena.Kaikki tuntemani tatuoijat on saman oloisia enkä heitä pidä nepsyinä tai artistina.
Ei kaikilla voi olla jotain nepsyä autismia tai jotain muuta neuro juttuja,kuka ja missä määritellään kuka on ns normaali eli terve.Herääkin kysymys onko koulukypsyyden raja liian kova eli lapsistamme odotetaan liikaa liian varhain.
Kolmas kausi alkaa Topi ei mukana harmi.
Leena ei kyllä todellakaan näyttele, tunnen hänet teinivuosilta.
Parempi olla hiljaa jos ei tiedä asioiden todellista laitaa.
Kaikki ihmiset ovat erilaisia, oli sitten kirjolla tai ei. Noita diagnooseja ei ihan tosta vaan jaella.
Vierailija kirjoitti:
Joo siis mua aidosti kiinnostaa oppia ymmärtään ihmisiä joilla neurologia todella toimii erilailla ja voi olla isona esteenä toimia tässä yhteiskunnassa. Mutta nää uudet päähenkilöt ei tuo mitään uutta näkökulmaa kun haasteet ei ole invalidisoivia. Hyvin porskuttavat. Onko isoin este hyväksyä itsensä.
Ehkä ideana on kuvata juuri sitä, että autismin kirjolla voi olla hyvin erilaisia ihmisiä, jotta välittyisi, että kyse on kirjosta. Myös lievästi autistisilla - lähes neurotyypillisen oloisilla ihmisillä, joista ei huomaa mitään erilaista päälle päin, voi olla isoja ongelmia selviytyä yhteiskunnassa. Yksi ongelma on, että koska vaikuttaa päällisin puolin pärjäävän hyvin, niin ei saa diagnoosia ja jää tuen ja avun ulkopuolelle. Silti voi olla suuriakin sosiaalisia ongelmia ja vaikeuksia työllistyä esimerkiksi.
Kiinnostaisi, ovatko kommentoijat itse autismin kirjolla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Mico ja puolisonsa siis homopari?
Mukavia ovat, mutta tämä askarruttaa?
Eivät. Mico on syntynyt naiseksi ja Aki mieheksi.
Kumpikin on syntynyt naiseksi. Akin sukunimikin käy ilmi täältä: https://www.rantalakeus.fi/kirjolla-sarja-ei-tuonutkaan-ryonaa-micon-ja…
Nimellä kun hakee Facebookissa, niin 2-3 uusinta kuvaa on tuoreita ja aiemmat osoittaa sen syntymäsukupuolen.
Olen autismin kirjolla olevana naisena iloinen siitä, että on samaistumiskohteita.
Aivan kuin se olisi joltakin pois, että kerrankin käsitellään sellaisia neuroepätyypillisen ilmenemismuotoja, joita ei itse ole tottunut havainnoimaan. Monelle meistä diagnoosi on erittäin tärkeä, että pystymme rakentamaan elämäämme sellaiseksi että se on mahdollisimman mielekästä ja toimivaa, eikä tarvitse vuodesta toiseen hakata päätä seinään ajatuksella "miks mä oon tämmöinen/miksi aina käy näin ja nän". Jos joku olettaa, että kysymys on huomionhakuisuudesta ja toisten olon hankaloittamisesta, niin ei ole. Diagnoosi ei poista ymmärrystä siitä, että on itse vastuussa omasta elämästään, vaan nimenomaan auttaa ottamaan sitä vastuuta.
N37