Kirjolla-sarja, kausi 2
YLE Areenasta löytyy nyt uuden kauden jaksot. Oletteko jo ehtineet katsoa?
En vielä ekan jakson perusteella osaa sanoa, onko ainakaan ykköskautta parempi, paitsi Topi on tietenkin ihana piristys sarjassa, onneksi hän on mukana!
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Toi tatuoitu mutsi ei kuulu tähän sarjaan!
Samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Ei yllä lähellekkään eka kauden tasolle,kivoja persoonia ykköskaudella,nyt ainoastaan Topi.
Mieluummin olen jatkossa katsomatta,Topia olis kiva seurata.
Toi Topi on kyllä superrasittava.
Topi on kyllä jotenkin valloittava tyyppi,samoin kun siskonsa.
Topillaha em ääni on oikeintyypillinen autismikirjoon eli yksi toikkoinen monotominen.Mutta kun kuuntelee asiaa mitä Topi puhuu niin äänikin unohtuu.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen, kun usein autisteilla on aistiyliherkkyyttä, niin miten näistä kolmella neljästä oli tatuointeja? (Voi Topillakin olla, mutta ei ainakaan näkynyt). Luulisi, ettei aistiyliherkkä sietäisi sitä neulalla tökkimistä. Ja lävistyksiäkin oli. Että vaate tai taikina on inhottavan tuntuista, mutta tatuoinnit ei tunnu missään?
No sitähän se justiin osalla meistä on, että vähäpätöiseltä vaikuttavat asiat ovat sietämättömiä. Pahinta kipua minulle on esimerkiksi paljain jaloin leivänmurusen tai kengän mukana sisälle tulleen pikkukiven päälle astuminen yllättäin. Tatuoinnista aiheutuva kipu ei ole odottomatonta, sille on selvä syy ja ajankohdan olen itse valinnut, joten sitä on hyvin helppo sietää.
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli ihanaa nähdä itseni kaltainen autisti, jolla in samanlaisia haasteita. Se toiminta-alue, missä voi työskennellä ja pärjätäkin, on kapea. Ihan samoin kuin hän, mää pärjään siellä omassa lokerossa, mutta jossain prismassa en pärjäisi.
Ihan samoin kuin hän, olen jättänyt menemättä puolison mukaan juhliin, joihin en koe löytäväni tapahtuman henkeen soveltuvia vaatteita, en osaa puhua siellä olevilke ihmisille tai en vaan ole kiinnostunut heistä tippaakaan. Ristiriita on kova. Haluaisi olla "normaali" ja tehdä kumppanin kanssa normaaleita asioita ja haluisi, että saisi olla oma itsensä, eikä vaadittaisi osallistumista ja suoriutumista asioissa, jotka itselle turhia ja hankalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli ihanaa nähdä itseni kaltainen autisti, jolla in samanlaisia haasteita. Se toiminta-alue, missä voi työskennellä ja pärjätäkin, on kapea. Ihan samoin kuin hän, mää pärjään siellä omassa lokerossa, mutta jossain prismassa en pärjäisi.
Ihan samoin kuin hän, olen jättänyt menemättä puolison mukaan juhliin, joihin en koe löytäväni tapahtuman henkeen soveltuvia vaatteita, en osaa puhua siellä olevilke ihmisille tai en vaan ole kiinnostunut heistä tippaakaan. Ristiriita on kova. Haluaisi olla "normaali" ja tehdä kumppanin kanssa normaaleita asioita ja haluisi, että saisi olla oma itsensä, eikä vaadittaisi osallistumista ja suoriutumista asioissa, jotka itselle turhia ja hankalia.
No ei tuo ole mitään autismia, vaan _elämää_. Hän oli kuin Iholla-sarjan tarinoitsija, joka voivotteli aivan tavallisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä se Vilhelmiinan ongelma on
Ehkä juuri nyt ei mikään. Ympärille on muodostunut hyväksyvien ihmisten piiri, koulu, harrastus ja kaverien näkeminen ovat olleet selkeä ja mieluinen rutiini. Koti on ollut oma rauhallinen paikka, jossa saavriittävästi lepoa. Kiinnostuksenkohteista ei ole ilkuttu ja kiusattu. Ehkä Vilhelmiina oli meille nyt esimerkki kukoistavasta autistista, joka on saanut tukea ja rakkautta ympäristöltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tuo ole mitään autismia, vaan _elämää_. Hän oli kui
Sehän nimenomaan on autismia. Kyvyttömyys samaistua muihin ihmisiin, sosiaalisten tilanteiden koodisto on vieras, ahdistava ja käsittämätön. Kaikki vaatteet ovat vääränlaisia. Mielessään luo sen kuvan normaalista, muotista johon pitäisi taas yrittää mennä ja se epäonnistuu jo siinä vaiheessa, kun juhlapukua ei löydy. Tulee niin suuri paine, että seuraa melttari ja lopulta ei mene koko juhliin. Jollekkin kivalta kuulostava illanvietto on viikkojen tuskan aihe ennen ja jälkeen. Jos tuota ei ole itse kokenut, ehkä sen sanallistaminen ei riitä koko syvyyden ymmärtämiseen.
Ihan tavallisia ihmisiä ovat Topia lukuunottamatta, erityisesti kauden kaksi naisoletettua. En ymmärrä tästä nyt yhtään mitään. Selvästi naisoletetut ovat sellaisia jotka "diagnoosien" turvin käyttäytyvät lapsellisesti ja laistavat kaikesta perusarjesta.
Jokainen ihminen "maskaa" joskus. Varsinkin vieraassa seurassa.
Wilhelmiina hyysätty. Leena iso teini.
Leena näyttelee ja kaiken lisäksi huonosti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi helevetti mitä peejaskaa
Juu en minäkään huomaa mitään autistista noissa kenessäkään muissa kuin Topissa. Tän ohjelman perusteella itse olenkin vissiin ihan super autistinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tuo ole mitään autismia, vaan _elämää_. Hän oli kui
Niin samaa mieltä. Hävettää hänen puolestaan.
No niin, jännä juttu kun on NAISIA kaudella niin he eivät muka ole kirjolla kun oireet ei ole palstalaisten.
Viime kaudelta vaan Kiki tuomittiin, palstalaisten mukaan oli vaan laiska.
Se Micon puoliso Aki on tosi symppis! Niin rauhallinen, kannustava ja selkeästi Micoa rakastava. Sanottiinko sarjassa että hänkin on autisti? Ihana että Mico on löytänyt hänet ja läheisen ystäväpiirin kun oma perhe ei ole häntä hyväksynyt. Tosin melkoinen friikkisirkus se ystäväpiiri. :D
Niimpä on näköjään naisten oireet ja vaikeudet taas vaan elämää, liioittelua, eikä mitään oikeita ongelmia jne. :D Haluaisin nähdä nämä kommentoijat yrittämässä pärjätä tuon Leenan kanssa. Paistaa kilometrien päähän hyvin klassisen jäykät tavat ja kyvyttömyys ymmärtää mikä on vikana, kun ympäristö kavahtaa. Jotku katsojat tarvis vissiin erillisen kommenttiraidan asiantuntijalta, joka avais asiat niille, jotka ei älyä miten tuo vaikeuttaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Niimpä on näköjään naisten oireet ja vaikeudet taas vaan elämää, liioittelua, eikä mitään oikeita ongelmia jne. :D Haluaisin nähdä nämä kommentoijat yrittämässä pärjätä tuon Leenan kanssa. Paistaa kilometrien päähän hyvin klassisen jäykät tavat ja kyvyttömyys ymmärtää mikä on vikana, kun ympäristö kavahtaa. Jotku katsojat tarvis vissiin erillisen kommenttiraidan asiantuntijalta, joka avais asiat niille, jotka ei älyä miten tuo vaikeuttaa elämää.
Kun niiden naisten autismi ei vastaa sitä stereotypiaa poikien ja miesten oirekuvasta.
Millainenkohan näiden kommentoijien mielestä ois naispuolinen "oikea autisti"? Kuinka sen autismin tulisi näkyä, että hyväksyisitte sen "oikeaksi autismiksi"?
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallisia ihmisiä ovat Topia lukuunottamatta, erityisesti kauden kaksi naisoletettua. En ymmärrä tästä nyt yhtään mitään. Selvästi naisoletetut ovat sellaisia jotka "diagnoosien" turvin käyttäytyvät lapsellisesti ja laistavat kaikesta perusarjesta.
Jokainen ihminen "maskaa" joskus. Varsinkin vieraassa seurassa.
Onko siis ihan tavallista käyttäytyä lapsellisesti ja laistaa kaikesta perusarjesta? Siinäkö ei ole mitään tavallisuudesta poikkeavaa?
Ei yllä lähellekkään eka kauden tasolle,kivoja persoonia ykköskaudella,nyt ainoastaan Topi.
Mieluummin olen jatkossa katsomatta,Topia olis kiva seurata.