Kirjolla-sarja, kausi 2
YLE Areenasta löytyy nyt uuden kauden jaksot. Oletteko jo ehtineet katsoa?
En vielä ekan jakson perusteella osaa sanoa, onko ainakaan ykköskautta parempi, paitsi Topi on tietenkin ihana piristys sarjassa, onneksi hän on mukana!
Kommentit (234)
Miksi nuo vaikuttaa ihan normaaleilta mun silmään paitsi Topi
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuo vaikuttaa ihan normaaleilta mun silmään paitsi Topi
Ei autismi näy aina päällepäin
En ole spämmännyt mitään, en löytänyt täältä keskustelua aiheesta niin päätin aloittaa sellaisen :D
Voi olla että tällä kaudella on nimenomaan tarkoitus tuoda esiin sitä, ettei autismi näy päällepäin, mutta hahmot ovat jotenkin niin "tavallisia", ettei mulla pysy mielenkiinto yllä.
Vähän samaa mieltä. Topia lukuun ottamatta, olisi voinut napata sarjaan kadulta satunnaisotoksen ihmisiä, ja väsätä sarjan. Aivan tavallista jengiä. Kaikilla, ihan jokaisella on ahdistusta ja jännitystä sun muuta ajoittain.
Eka jakso katsottuna ja taidan kattoo lopuista jaksoista vaan Topin kohdat.
Olisi kiva, että sarjaan olisi valittu uutena edes yksi, kenellä olisi vaikea-asteisempi autismi.
ymmärtäisin, et sarjassa olisi mukana yks sellanen kenellä autismi ei näy ulospäin ja vaikuttaa "normaalilta"
mut se et kaikki uudet on ihan tavallisen oloisia tyyppejä tavallisine ongelmineen, ei tee sarjasta kovin mielenkiintoista mun mielestä
toivottavasti tulis vielä kolmos kausi missä olisi enemmän kirjoa
Pilalla. Ensimmäinen kausi oli tosi sympaattinen ja kuvasi autisteja hyvin. Nyt on valittu vaan jotain äärimmäisen lieviä asbergereja ja yksi jolla ei ole mitään vaivaa oikeasti (vaikka sillä nyt mukamas diagnoosi onkin) + jo kaikkien tiedossa oleva some julkkis Topi. Ei tällaista larppaus sarjaa jaksa katsoa.
Joo siis mua aidosti kiinnostaa oppia ymmärtään ihmisiä joilla neurologia todella toimii erilailla ja voi olla isona esteenä toimia tässä yhteiskunnassa. Mutta nää uudet päähenkilöt ei tuo mitään uutta näkökulmaa kun haasteet ei ole invalidisoivia. Hyvin porskuttavat. Onko isoin este hyväksyä itsensä.
Tämäkin ketju poistuneet kun joku (sarjan esiintyjä tai läheinen) poistattaa nää kiroilu kommenteilla.
Okei, kiroilukommentti lähti. Kauanko säilyy ketju....
Oireet voivat olla invalidisoivia, vaikka eivät näy päälle päin. Juuri sen takia on erinomaisen tärkeää, että lievemmistä autismin oireista kärsivät saavat äänensä kuuluville
Ekalla kaudella kritiikkiä tuli siitä kun osallistujat olivat niin selvästi ongelmaisia ja autismi näkyi päällepäin, ja nyt kun toiselle kaudelle otettiin sellaisia joista se ei niin selvästi näy ja jotka pystyvät esimerkiksi töissä käymään jne, niin sekään ei sitten kelpaa.
Tämä kausi on just hyvä. Autismin K I R J O tulee hyvin esille. Ihan liikaa aiemmin tuotu esille ensinnäkin vain autistisia miehiä (naisilla autismi näyttäytyy erilailla) ja hyvin karrikoivia esimerkkejä, kuten Sademies
Vierailija kirjoitti:
Ekalla kaudella kritiikkiä tuli siitä kun osallistujat olivat niin selvästi ongelmaisia ja autismi näkyi päällepäin, ja nyt kun toiselle kaudelle otettiin sellaisia joista se ei niin selvästi näy ja jotka pystyvät esimerkiksi töissä käymään jne, niin sekään ei sitten kelpaa.
Ongelma onkin siinä että kummallakaan kaudella ei näy sitä KIRJOA kunnolla. Ekassa ei ollut ns. high masking autisia (eli niitä "tavallisen oloisia") ja tässä tokassa on sit niitä jo liikaakin. Kummassakaan ei yhtään vakavaa tapausta.
Kuka ja millainen on normaali ja terve ihminen ? Yksi sanoi että haluaa olla omanlaistensa kanssa eli miksi osan pitää sopuetua ja osan ei ?
Tässä kaudessa ois voinu olla Miisa N., Ellu G. ja Teemu Keskisarja, olisi nähnyt että julkkiksetkin voi olla kirjolla.
Kuuluuko r-vika autismiin? Sekä ykkös että kakkoskaudella on nepsyjä r-vikaisia useampia. Onneksi tässä on yksi adhd:kin, itsekin olin lapsena häirikkö. Voin kyl samaistuu!
Vierailija kirjoitti:
Oireet voivat olla invalidisoivia, vaikka eivät näy päälle päin. Juuri sen takia on erinomaisen tärkeää, että lievemmistä autismin oireista kärsivät saavat äänensä kuuluville
No ei, kun palstamammat haluaa viihdettä
Olisipa meistä erityisherkistäkin tämmöinen sarja, saisi parempaa kohtelua