Olen hidas ihminen ja haluan tehdä asiat hitaasti ja rauhallisesti
Ärsyttää, kun yhteiskunta ja työelämä yrittää saada kaikkia oikein juoksemaan oravanpyörässä.
Ei kiinnosta tehdä töitä pikavauhtia, vaikka kollegat niin tekevätkin ja pyörittelevät silmiään hitaammille. En halua myöskään syödä ruokatauolla pikavauhtia.
Sama koskee vapaa-aikaa. Minulla on tämä yksi ainut elämä, ja haluan nauttia siitä, enkä juosta tukka putkella paikasta toiseen. Lapsia en ole hankkinut, koska se vasta pakottaakin siihen oravanpyörässä juoksemiseen. Jos hankkisin, haluaisin hoitaa lasta kotona kolmisen vuotta täydellä palkalla.
Kommentit (21)
Mun mies...
Ja koska hän haluaa tehdä hitaasti, mun täytyy tehdä nopeasti.
Mun entinen työpari...
Ja kohtalo mulle sama kuin edellisessä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies...
Ja koska hän haluaa tehdä hitaasti, mun täytyy tehdä nopeasti.
Mun entinen työpari...
Ja kohtalo mulle sama kuin edellisessä.
Töihin kai olisi pakko palkata lisää työntekijöitä, jos et paikkaisi hidasta kollegaa.
ap
Hotkien syöminen on ihan kamalaa. Mieluummin olen kokonaan syömättä kuin otan riskin tukehtumisesta ja jos en tukehdu, niin hirveistä ilmavaivoista.
Mä tykkään tehdä hitaasti ja syödä vielä hitaammin. Työni onneksi sisältää yksityiskohtaisia juttuja, joissa pitää olla tarkka ja keskittynyt. Lepuutan sieluani niissä, mutta välillä otan urheilun kannalta ja teen ne muut hommat viuhvauh mahdollisimman tehokkaasti, joissa ei tarvitse pilkkua viilata. Pystyn onneksi vaikuttamaan usein siihen, kumpaa milloinkin teen. Tämä on vapautta. Meillä myös voidaan valikoida tekijöitä eri tehtäviin heidän ominaisuuksiensa perusteella.
Mutta ap, jos olet yksityisellä pienyrittäjällä töissä, niin syöt hänen pöydässään hituroimalla turhaan. Hänellä ei ehkä ole mahdollisuuksia toisen palkkaamiseen. Pahinta, jos olet myös sohlaaja. Silloin teet pelkkää hidasta sekundaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään tehdä hitaasti ja syödä vielä hitaammin. Työni onneksi sisältää yksityiskohtaisia juttuja, joissa pitää olla tarkka ja keskittynyt. Lepuutan sieluani niissä, mutta välillä otan urheilun kannalta ja teen ne muut hommat viuhvauh mahdollisimman tehokkaasti, joissa ei tarvitse pilkkua viilata. Pystyn onneksi vaikuttamaan usein siihen, kumpaa milloinkin teen. Tämä on vapautta. Meillä myös voidaan valikoida tekijöitä eri tehtäviin heidän ominaisuuksiensa perusteella.
Mutta ap, jos olet yksityisellä pienyrittäjällä töissä, niin syöt hänen pöydässään hituroimalla turhaan. Hänellä ei ehkä ole mahdollisuuksia toisen palkkaamiseen. Pahinta, jos olet myös sohlaaja. Silloin teet pelkkää hidasta sekundaa.
Olen töissä suuryrityksessä enkä ole sohlaaja, vaan supertarkka.
ap
Nykyään kaikki tehtävä nopeaan ja sama miten.Kyllä itse aattelin voi hyvää päivää tätä touhua töissä ollessa.Kiire?!?mihin helv..n voi olla kiire ,ettei kerkeä tehdä mitään huolella?.Onneksi nyt en suorita enää,olen raajarikkokin.Tarkoin katsottava itse mitä ostaa..jne.Voi saada riesan mee valita.kaikesta..Parempi olla ostamatta,hankkimatta.
Minäkin tykkään tehdä ja elää rauhallisesti.
Mitä työhön tulee, väittäisin että olen tehokkaampi kuin 90 % ihmisistä juuri siksi, että teen rauhallisesti enkä mitään turhaa. Tulee kerralla valmista ja hyvää jälkeä.
Samoin olen huomannut, että mitä enemmän rauhoitan tilannetta kun teen jotain kotitöitä tai vaikka käsityötä, sitä tehokkaammin lopulta tulee valmista.
Ja jopa niin, että kun minä kävelen kaupungilla korostetun rauhallisesti, olen lopulta määränpäässä samoihin aikoihin kun se Kiireinen, joka kantapäät paukkuen harppoi ohitseni pari korttelia aikaisemmin. Ilmeisesti sellainen rauhallinen, virtaava, luoviva liikehtiminen vie lopulta perille nopeammin kuin harppominen ja nykiminen.
---------
Aika usein ihmisten "kiireisyys" ja "tehokkuus" on vain performanssia, eikä lopulta saada oikein mitään aikaan. Äitini on tästä malliesimerkki; niillä on iso talo, ja se vetää koko päivän kantapäät paukkuen päädystä toiseen ja on kaiken aikaa tekevinään kotitöitä. Eikä kuitenkaan saa valmiiksi edes sitä, minkä minä saan rauhallisesti liikkuen puolessa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tykkään tehdä ja elää rauhallisesti.
Mitä työhön tulee, väittäisin että olen tehokkaampi kuin 90 % ihmisistä juuri siksi, että teen rauhallisesti enkä mitään turhaa. Tulee kerralla valmista ja hyvää jälkeä.
Samoin olen huomannut, että mitä enemmän rauhoitan tilannetta kun teen jotain kotitöitä tai vaikka käsityötä, sitä tehokkaammin lopulta tulee valmista.
Ja jopa niin, että kun minä kävelen kaupungilla korostetun rauhallisesti, olen lopulta määränpäässä samoihin aikoihin kun se Kiireinen, joka kantapäät paukkuen harppoi ohitseni pari korttelia aikaisemmin. Ilmeisesti sellainen rauhallinen, virtaava, luoviva liikehtiminen vie lopulta perille nopeammin kuin harppominen ja nykiminen.
---------
Aika usein ihmisten "kiireisyys" ja "tehokkuus" on vain performanssia, eikä lopulta saada oikein mitään aikaan. Äitini on tästä malliesimerkki; niillä on iso talo, ja
^^Minä huomasin jo teininä, että mitä suurempi kiire, sitä hitaammin kannattaa toimia. Ilmeisesti ihminen kiirehtimistä yrittäessään vaan hosuu, mutta se tietoinen hidastaminen saakin sinut liikkumaan täsmällisemmin, mikä on lopulta nopeampaa. Eikä sitten ainakaan kiireessä unohda mitään!
Samoin. Onneksi yrittäjyys mahdollistaa sen. Välillä otan parin-kolmen tunnin ruokatauon ja nautin pihalla syömisestä ja hyvistä ilmoista, saatan ottaa kivan pienen kävelyn siihen perään. Tietotyö ei ole koko aikaista suorittamista, joten vähintään tunti jokaisesta päivästä menee puuhasteluun kotona. En myöskään enää suostu kiirehtimään, ellei ole aivan pakko.
Ainakin "omissa asioissa" kannattaa myös miettiä se psykologinen tyydyttävyys ja stressihormonit sun muut.
Olen huomannut, että minulle esimerkiksi sopii paljon paremmin se, että jos menen marjaan, poimin suoraan rasioihin roskattomia marjoja yksi kerrallaan kuin se, että riehuisin ensin metsässä poimurin kanssa ja sitten putsaisin ja panisin ne marjat rasioihin kotona. Voi olla, että aikaa menisi hiukan vähemmän jälkimmäisellä systeemillä, mutta minua veetuttaa niin äärettömästi se "puljaaminen". Se taas on pelkästään mukavaa, kun istun mättäällä ja pistelen marjoja siististi rasioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä suuryrityksessä enkä ole sohlaaja, vaan supertarkka.
ap
Eli turhan nyhrääjä.
Oiskohan sun aika mennä hakemaan joulukuusi, ettet vaan myöhästy.
Nopeasti ja tehokkaasti tekeminen ei ole sama kuin soheltaminen ja säheltäminen.
Itse olen se nopea, ja hitaat ärsyttää. Olen myös samalla huipputarkka.
Entinen kollega oli supertarkka. Tilastoissa ei tehnyt virheitä, mutta myynti oli jopa 5 krt huonompi, kuin keskimäärin.
Sai yt ssä kenkää ja pääsi opiskelemaan siivoojaksi. Kävi koulut loppuun, kun ei ollut vaihtoehtoja. Ekassa työharjoittelussa sanoivat ei pärjää alalla, liian hidas
Ei kannata yrittää tehdä mitään nopeammin kuin pystyy, tulee stressi ja kaikki menee ihan reisille.
Vierailija kirjoitti:
Nopeasti ja tehokkaasti tekeminen ei ole sama kuin soheltaminen ja säheltäminen.
Itse olen se nopea, ja hitaat ärsyttää. Olen myös samalla huipputarkka.
Miksi hitaat ärsyttävät sinua? Ihmiset ovat erilaisia, ja se kannattaisi vaan hyväksyä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata yrittää tehdä mitään nopeammin kuin pystyy, tulee stressi ja kaikki menee ihan reisille.
Siksipä pitää hioa tekniikkaa, jolloin nopeutta tulee ilmaiseksi, eikä ole niin tylsää työnteko, kun siinä on jotain mihin keskittyä. Urheilijaluonteille ainakin sopii.
Ubb