Kamalaa kun aikuiset ei tiedä, mitä on maitoallergia!!!
Tämä ei ole ensimmäinen kerta. Tokaluokkalaiselle pojalleni (jolla on maitoproteiiniallergia) tarjottiin perjantaina koulun ulkoilupäivänä makkaraa, joka oli laktoositonta, mutta sisälsi maitoproteiinia. Allergiasta on lähetetty kouluun lääkärintodistus. Koko perjantai-illan poika sitten ripuloi ja joka puolelle vartaloa levisi ihottuma. Pe-la-yö sitten heräiltiin ja rasvailtiin. Tämä on kamalaa kun aikuisiin ihmisiin ei voi luottaa!!!!
Kommentit (47)
Turha hienostella.
Vierailija:
Minulla on ehkä laktoosi-intoleranssi, mutta sana on niin hankala, että puhun maitoallergiasta.
t. maallikko, jonka lapsi ei onneksi ole ruoka-aine allerginen.
Laktoosi-intoleranssi on maitosokerin imeytymishäiriö kun taas maitoallergian aiheuttaa yliherkkyys maidon proteiineille. Siinä missä laktoosi-intoleranssi aiheuttaa esim. turvotusta, ilmavaivoja, vatsakipua, ripulia, allergia voi aiheuttaa iho-oireita, suolisto-oireita tai hengitystieoireita.
Siinä missä varmaankin suurin osa laktoosi-intolerantikoista voi syödä esimerkiksi juuri vähälaktoosisia tuotteita saamatta oireita, maitoallergikko ei voi. Maito kun itsessään on se herkistävä ruoka-aine. Niinpä maitoallergikko voi hoitaa oireitaan vain puhtaasti maidottomalla ruokavaliolla. Jotkut " pahasti" maidolle allergiset eivät voi syödä esimerkiksi naudalihaa vaan saavat siitäkin reaktion. Olenpa kuullut tytöstä joka sai reaktion koskettuaan nahkasohvaan, eikä tullut mieleen etteikö se olisi mahdollista kun on näitä allergikkoja niin paljon elämässä nähty.
Siinä pitäis sit lukea maidoton, niinkö? t. se maallikko joka vieläkin ihmettelee...
vaan aina, siis AINA luettava mitä tuote sisältää. Aivan kuten luontaisesti gluteeniton ja gluteeniton ovat vilja-allergikolle eri asiat.
esimerkiksi kaseiinia, heraa jossain muodossa, maitoproteiineja, maitojauhetta, voita niin sen voi sanoa varmasti olevan maitoallergikolle sopimaton. On vielä maitopohjaisia lisäaineitakin, mutta vain todella herkät yleensä saavat niistä oireita, enkä kyllä muista edes mitä ne olivat E-numeroiltaan. Olikohan muita mitä piti varoa? En minäkään kaikkea muista, vaikka itse olenkin maitoallergikon äiti ja muutaman sellaisen täti.
Vaikka on silti käynyt niin, että kun kysyn keittiöhenkilökunnalta, onko ruoka maidotonta, niin saan myöntävän vastauksen. Kun ruoka saapuu, siinä on päällä juustoa: " ei ole maitoa, juustoa vaan" .
Tuo kokki - oliko se nyt numeron 13 kertoma!! Itse olen päiväkodin keittiössä töissä ja olemma todella huolellisia allergisten jne kanssa. mieluummin olen ylihuolehtivainen ja tarkistan kahteen kertaan kuin että jollekin pikkuiselle (tai hoitajalle, on heissäkin allergikkoja) sattuisi jotain!
että aikuinen ihminen ei itse tiedä onko laktoositon, ns. hyla vaiko maitoproteiiniallergikko. Olen moneen tällaiseen asiakkaaseen törmännyt toimiessani tarjoilijana. Myös se on paskamaista, että ilmoitetaan erityisruokavaliosta, mutta kun esim huomataan, että normi jälkkäri on parempaa, otetaan sitä kuitenkin. Joskus on käynyt niinkin, ettei taviksille ole riittänyt tavisjälkkäriä.
työskennellyt, niin keittiöhenkilökunta on ottanut suuremman vastuun kuin opettajat/hoitajat että allergiset saavat oman ruokansa. Kaikki hoitajat eivät esim edes tiedä kuka on allerginen millekin.
Edellinen
Meillä päiväkoti on hoitanut asiat esimerkillisesti, mutta muuten on ollut vaikeuksia.
Häät, synmttärit tai muut isot juhlat ovat painajainen, jokaiselle kun ei ehdi erikseen kertoa, etteivät antaisi lapselle mitään. Samoin matkat ja retket, perhekahvilat ym. Avoimessa päiväkodissa käyntikin piti lopettaa kun lapset juoksivat ruokien kanssa paljon muuallakin kuin ruokatilassa. Sama ravintoloiden leikkipaikoissa, joku sielläkin on aina valuttamassa jätskiä pitkin penkkejä. Käytännössä lasta ei voi hetkeksikään päästää silmistään.
todella tarkkoja pojan ruokien suhteen. Tosin en tiedä onko ympäristön hyvä suhtautuminen johtunut siitä että en puhu matoallergiasta vaan aina maitoproteiiniallergiasta joka varmaan selkiyttää asiaa paremmin ja saa ainakin ihmiset kysymään että mitä se tarkoittaa ja että mitä poika siis voi/ei voi syödä. Ja pakko myöntää että ei tuo oikeesti ole niin helppo juttu kuin voisi lonkalta kuvitella. Itse joudun kyllä kaupassa aina tarkistamaan tuotteen selosteesta mitä sisältää sillä en kyllä kuollaksenikaan muista mitä missäkin on. Ja esim. grillimakkara oli alkuun suuri järkytys kun tajuttiin että hei sekin sisältää maitoproteiinia kun ei ollut tullut mieleenkään että makkarassakin on maitoa. Onneksi löytyi makkara joka ei sisällä ollenkaan maitoproteiinia niin pääsi poikakin nauttimaan nuotiomakkaroista. Eli tahdon vaan sanoa että älkää allergikkojen vanhemmat vetäkö sitä hernettä nenuun jos ei allergiset eivät tuota allergiaa ymmärrä vaan selittäkää ystävällisesti ja rauhallisesti ja vaikka vääntäkää rautalangasta kunnes menee perille.
Vierailija:
On sekin kamalaa, että aikuinen ihminen ei itse tiedä onko laktoositon, ns. hyla vaiko maitoproteiiniallergikko. Olen moneen tällaiseen asiakkaaseen törmännyt toimiessani tarjoilijana. Myös se on paskamaista, että ilmoitetaan erityisruokavaliosta, mutta kun esim huomataan, että normi jälkkäri on parempaa, otetaan sitä kuitenkin. Joskus on käynyt niinkin, ettei taviksille ole riittänyt tavisjälkkäriä.
Laktoosi-intoleranssista paranee jälkiruokaan siirryttäessä.
Näiden kahden erosta vielä sen verran, että laktoosi-intoleranssi on kiusallinen vaiva, allergia voi olla hengenvaarallinen.
tän viikon Kuningaskuluttaja-ohjelmassa oli juttu maitoallergiasta? Siinä sanottiin että jotkut maitoallergiset pystyvät juomaan luomumaitoa.
siinä se maitoproteiini on ihan samassa muodossa kuin muissakin maidoissa (tai juustossa tai missä tahansa maitotuotteessa oli sitten kuumennettu tai ei). Luomumaidon ainoa ero on se, että siinä rasvaa ei ole homogenoitu eli pilkottu pieneksi. Joillekkin se homogenoimaton maito sopii paremmin kuin käsitelty maito, mutta tuolloin ei todellakaan ole kysymys maitoproteiiniallergiasta!
Aihe oli mielestäni merkittävä ja mielenkiintoinen olinhan ravintolatyössä kokkina ja kylmäkkönä törmännyt mitä erilaisimpiin ruokarajoitteisiin.
Kokkikoulutus kesti 3 vuotta ja siinä koulutuksessa kyllä käsiteltiin riittävästi näitä rajoitteita. Alalla toimii kuitenkin henkilöitä joiden koulutus ei ole niin laadukasta ja pitkäkestoista että kaikkiin asioihin ehdittäisiin perehtyä riittävästi. Lisäksi oppilaiden innostuksen taso vaihtelee ja jos on paljon poissaoloja jotain menee ohi.
Minulle ei ole nämä asiat olleet vaikeita omaksua, työelämässä näin monelaista. Kiinnostuin aiheesta ja kun olin jatko-opinnoissa keittiömestarilinjalla tein mainitsemani opinnäytetyön. Tietämättömyyttä ruokarajoitteista on enemmän siellä salihenkilökunnan puolella ja perustan väitteeni kyselytutkimukseen jonka tein henkilökunnalle.
Valitettavaa on että todellisia ongelmia mitätöidään ja monesti johtuu tuosta että rajoite häipyy jos tarjolla on herkullisemman näköinen vaihtoehto (koskee nimenomaan laktoosi-intoleranssia sairastavia)
Monesti olen tehnyt turhaan ruokarajoitteiselle annoksen kun hän on syönytkin tavallisen annoksen. Turhauttavaa.
Ap:ltä kysyn mitä aiot tehdä asian eteen jatkossa, otitko valokuvia vaikka kännykkäkameralla lapsen ihosta ja voisit vääntää rautalangasta kuvien avulla mitä seuraa jos ...
Suosittelen että viet kirjallista infoa maitoallergiasta, olikos se koulu vai päiväkoti (jouduin välillä keskeyttämään niin en muista) ja keskustelet asiasta nokatusten opettajan sekä keittiöhenkilökunnan kanssa. Tilanne ei saa toistua.
Moni laktoosi-intolerantikko sietää jonkinverran laktoosia, pienet määrät eivät haittaa ollenkaan tai oireet ovat lievät. Itsellä juuri tuo, että kun on tarpeeksi herkullinen vaihtoehto tarjolla, niin mieluummin kärsin pienistä ilmavaivoista :) Tosin en kyllä mene enää vaihtamaan jo tilattua ruokaa. Ja moni intolerantikko unohtaa, että apteekista saa en-muista-niiden-nimeä -tabletteja, joita syömällä laktoosi ei oireile.
Ja maitoallergikkohan ei sitten siedä edes pieniä määriä mitään maitoperäistä. Allergia on allergia. Hyvällä säkällä tulee vain ihottumaa ja ripuli, isommista määristä hajoaa limakalvotkin, on suu ja takapuoli verisillä haavaumilla. Meillä ei enää jakseta selittää " ei mitään, missä on maitoa" , juuri sen takia, että sitten tarjotaan juustoa yms. Vaan käytetään tuota " maitoperäistä" tai " maidosta valmistettua" . Ei tuu juustoja tai voita tarjolle. (Tuosta herasta vielä: yllättävän monessa paikassa on wheyprotein käännettykin vehnäproteiiniksi.... jupjup.)
dieettiruuat onneksi valmiiksi. Sitävastoin tiedän aika hyvin esim. aspergerin, ADHD:n, dysfasian, Prader-Willin ja sensorisen integraation häiriön erityispiirteistä... Aika monenlaista pitäisi hallita kaikkien lasten kanssa työskentelevien!