Jos kaikki "virike"lapset otettais pois päivähoidosta, niin johan jäis hoitajia työttömäksi
kunnat lakkauttais päiväkoteja ja yhdistelis niitä, ei niitä paikkoja paljon helpommalla sais just sieltä mistä haluaa.
Toinen juttu: täällä niin vouhataan "tietäsitte vaan miten lapsenne kärsii päivähoidossa vaikka luulette että viihtyy"... tuskin hoitajat sanoisi niin usein haettaessa, miten reipas / hyväntuulinen / iloinen lapsi on tms. (Kertovat myös kyllä avoimesti, jos ollut joskus huonompi päivä).
Pari kertaa olen vienyt jotain puuttuvaa juttua / vaatetta perästäpäin kesken aamupäivää, ja "salaa" samalla vilkaissut ikkunasta tai välioven läpi - siellä lapset leikkivät iloisena ja tyytyväisenä, omani myös.
Ja näenhän jo kaukaa pv-kodin pihaa lähestyessä, miltä toiminta näyttää...
Kommentit (24)
yhdistetty keskenään niin että hoitoverkosto on harventunut.
Ja on tullut ihan käytännössä todettua, että jos päiväkoti on olemassa, sinne on mahdollista päästä, vaikka siellä sitten olisi virikelapsiakin. Jos päiväkotia ei ole, on täysin mahdotonta saada lapsiaan sinne.
joudutko kuljettamaan lasta kauemmas virikelapsien tai lopetetun päiväkodin takia... Sitä paitsi päiväkoteja on viime aikoina jouduttu perustamaan lisää. En usko tähän teoriaan pätkääkään.
yhdistetty keskenään niin että hoitoverkosto on harventunut.
Ja on tullut ihan käytännössä todettua, että jos päiväkoti on olemassa, sinne on mahdollista päästä, vaikka siellä sitten olisi virikelapsiakin. Jos päiväkotia ei ole, on täysin mahdotonta saada lapsiaan sinne.
joudutko kuljettamaan lasta kauemmas virikelapsien tai lopetetun päiväkodin takia... Sitä paitsi päiväkoteja on viime aikoina jouduttu perustamaan lisää. En usko tähän teoriaan pätkääkään.
Tai onhan täälläkin harvennettu ja nyt ollaan totaalisesti ns. kusessa.
Oman lapseni eka pk lakkautettiin.
Nämä on näitä juttuja taasen... meillä taitaa joidenkin vanhempien (tai ehkä tätien) mielestä poika 4v olla virikehoidossa, vaikkakin ihan kuntoutuksellisista syistä (neurologiset ongelmat) siellä on, erityislastentarhanopettajan sekä neurologin suosituksesta SÄÄNNÖLLISESTI myös niinä päivinä jos itse olen vapaalla.
Pojan kehitys on tämän myötä edennyt todella hyvin, sosiaalisissa suhteissa saa vieläkin tukea ja apua avustajaltaan mutta muuten pärjää paremmin mitä olisi pärjäänyt ilman pk:ta.
On tietysti iästä ja lapsesta kiinni mutta kyllä yli 4-vuotias jo tarvitsee normaalin kehityksenkin tueksi ryhmää, riittävästi ärsykkeitä (virikkeiksi jotkut kutsuvat, neurologit puhuvat ärsykkeistä joita aivot tarvitsevat) sekä oppimiseensa monipuolista tavoitteellista kasvatusta. Kuinka moni vanhempi kasvattaa kovin tavoitteellisesti lapsensa???
Ja minua ei itse haittaa jos lapsiemme ryhmässä olisi "virikelapsia". Mielestäni tällaiset vanhemmat välittävät lapsistaan - ja itsestään!!!