Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ikäviä uutisia: Köyhille astmastkoille tulee kohta kiire parantua astmasta

Vierailija
27.10.2024 |

Astma lääkkeiden hinnat ovat kaksinkertaistumassa ja samalla loppuu astmalääkityksen Kelakorvaus:

https://www.nokianuutiset.fi/uutiset/art-2000010788211.html

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astmaatikot väittävät että eivät voi tehdä töitä siivoajina koska kemikaalihuurut eivätkä pölyisissä varastoissa koska tomu, mutta silti tunnen montakin siivoojaa ja varastotylntekijää joilla on astma.

Ei kaikkien astma tilanteet vie päivystykseen spiralla avaavan lääkkeen käyttöön (tai kotona on laite ja voimakkaampi päivystyksessä, osastohoidonkin aikana käytettävä lääke). Astmaatikolla voi olla myös esim. selkä huonossa kunnossa ja käsissä ihottumaa (kortisonivoide, antibioottivoide). Eihän välttämättä yksi rajoite estäkään asioiden tekemisiä, vaan se, että yhteen kehoon on kertynyt liian monta eri rajoitetta, haastetta. (Jos rauta ja d-vitamiinit on veressä paremmassa kunnossa niin silloin voi olla vähemmän infektioherkkä virustaudeille. Ei niitä vaan sokkona (ilman riittäviä labrassa käyntejä) kunnossa pidettyä. Sellaisia epäkohtia voi olla, kun hoitokäytännöt on, mitä onkaan )

Vierailija
62/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole saanut reseptiä koskaan hengitystä avaavaan tai astmalääkkeeseen julkiselta, koska en pysty siihen hyppyytykseen, juoksuun ja kyykkäykseen mitä se vaatii. Mielestäni avaava lääke auttoi keuhkoputkea, vaikka terkkarin mielestä olin vain riesa ja aina testeissä ei näkynyt että avaava olisi toiminut keuhkojen tilassa. En tiedä mitä yksityinen siihen sanoo. 

Eli et jaksanut kotona puhaltaa pari viikkoa ja kerran käydä spirometrissä ? No siinäpä olet ilman kun et jaksanut 

Mä en voinut puhaltaa paria viikkoa, koska kurkku turposi avaavasta lääkkeestä. Pakkausselosteessa sanotaan selvästi, että jos ilmenee vakavia allergiaoireita, niin lääkkeen käyttö on lopetettava välittömästi. Uutta lääkäriaikaa ei saa, jotta saisi toisen avaavan.

-eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vahva ja välittävä suomi". LOL :D

Vierailija
64/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalojen kissat ja koirat riviin saunan taakse, ja niin monen astmaatikot paranevat.

No mun astmaoireet ainakin vähenisivät merkittävästi, jos lemmikkejä ei enää saisi viedä kauppakeskuksiin. Niissä, joihin saa viedä eläimiä, on nykyään niin paljon eläinpölyä, että kaksinkertaisesta allergialääkkeestä huolimatta saan muutamassa minuutissa keuhkoputken polttamaan. Ja se jatkuu loppupäivän, vaikka poistuisin tilasta heti oireiden alettua.

Ei nyt riviin saunan taaksen sentään, mutta voisiko vähän rajoittaa sitä, mihin niitä viedään.

Vierailija
65/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalojen kissat ja koirat riviin saunan taakse, ja niin monen astmaatikot paranevat.

Itseasiassa ihmisillä joilla on lemmikkejä on vähemmän astmaa ja allergioita.

Johtunee siitä, etteivät allergikot voi pitää lemmikkejä.

Meillä oli kissa, kun olin pieni. Uutta ei otettu, koska useammalla perheenjäsenellä puhkesi kissa-allergia. Emme siedättyneet vuosienkaan aikana.

Vierailija
66/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestettävä partioita jotka valvovat että ihmiset eivät siivoa liian usein ja että kodeista löytyy terve määrä pölyä ja likaa. Lisäksi kanslaisille järjestettävä kädet multaan -tapahtumia kuten keittiöpuutarhojen istuttamista. Tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi kuin astmalääkkeet, mutta vaihtoehto sekin.

Liika huonepöly aiheuttaa ainakin mulle astmaoireita. Ainoa toimiva lääke on pölyn vähentäminen.

Vierailija
67/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimeentulotuki

Vierailija
68/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole saanut reseptiä koskaan hengitystä avaavaan tai astmalääkkeeseen julkiselta, koska en pysty siihen hyppyytykseen, juoksuun ja kyykkäykseen mitä se vaatii. Mielestäni avaava lääke auttoi keuhkoputkea, vaikka terkkarin mielestä olin vain riesa ja aina testeissä ei näkynyt että avaava olisi toiminut keuhkojen tilassa. En tiedä mitä yksityinen siihen sanoo. 

Eihän se hoitava lääke mene kunnolla perille jos ei ensin ota avaavaa ja odota viittä minuuttia. Ei minulla ainakaan ole joka aamu ja ilta aikaa olla suihkuhöyryssä tai laitteella höyryhengittämässä saadakseni röörejä auki ja hoitavat lääkkeet sinne keuhkoputkiin. Edes avaavan kanssa ei kaikki mene 100% perille eli en tajua, kuinka joku luulee ihmisen pärjäävän ilman avaavaa lääkettä. Itse joudun noiden lisäksi käyttämään vielä Montelukastia ja Prednisolonin tabletteja kuureina. Astman aiheuttama yskä jatkuu flunssan jälkeen kevyesti kuukauden. Korona-aikana voin kaikista parhaiten turvavälien ja yleisesti paremman käsi- ja yskimishygirnian ansioista. Onneksi voin tehdä työni etänä.

Vierailija
69/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sossuhan nuo lääkkeet korvaa toimeentulotuessa.

Luuletko kaikkien saavan apua sossusta? Tai toimeentulotukea?

Vierailija
70/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhille astmaatikoille tulee kiire löytää työpaikka, sillä siitä selvitään.

Ketä palkkaa jonkun keukotautisen vinkumaan ja saikuttamaan?

Astma ei estä työntekoa🙄

Niin, ei kaikilla aloilla. On niitäkin, joille on puhjennut työelämässä astma ja ovat joutuneet opiskelemaan uuden tutkinnon päästäkseen sopivampaan työpaikkaan. 

Vierailija
71/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Mulla on ollut astma teinistä asti. sairastuessani olin tosi hoikka. Olen myös töissäkäyvä matalapalkka-alalla työsketelevä  nainen, joten toimeentulotukeakaan sen saa. Enköhän kuitenkin pysty ne ventolinet ostamaan, tosin mulla on kaksi astmalääkettä, ja toisena vaan  ventolinea. Astma ei myöskään parane, astma on autoimmuunisairaus, joka taas yksinkertaistettuna tarkoittaa sitä, että elimistö ikäänkuin alkaa toimia itseään vastaan.Astma on mula nyt hyvässä tasapainossa, mutta en kyllä ilman lääkkeitä voisi olla.

Vierailija
72/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa läskihullu taas väittää, että astma liittyisi jotenkin ylipainoon ja paranisi laihduttamalla. Ei liity ylipainoon mitenkään, eikä vaikuta koko asiaan yhtään. Mikä ihme tuota läskihullua vaivaa?

Vierailija
73/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa läskihullu taas väittää, että astma liittyisi jotenkin ylipainoon ja paranisi laihduttamalla. Ei liity ylipainoon mitenkään, eikä vaikuta koko asiaan yhtään. Mikä ihme tuota läskihullua vaivaa?

Niinpä. Hoikallakin voi olla astma.

Varmaan pitää paikkansa, että ylipaino voi pahentaa astman oireita, mutta eihän se tarkoita, että kaikilla astmaatikoilla olisi ylipainoa.

Vierailija
74/97 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Hoikallakin voi olla astma.

Varmaan pitää paikkansa, että ylipaino voi pahentaa astman oireita, mutta eihän se tarkoita, että kaikilla astmaatikoilla olisi ylipainoa.

Tai että kaikilla ylipainoisilla olisi astma. 

Vierailija
75/97 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhille astmaatikoille tulee kiire löytää työpaikka, sillä siitä selvitään.

Ketä palkkaa jonkun keukotautisen vinkumaan ja saikuttamaan?

Astma ei estä työntekoa🙄

Mutta voi asettaa rajoituksia, jotka työnantajan pitää ottaa huomioon. Valitettavasti osa työnantajista ei sitä tee, joten siitä seuraa työtehon laskua ja joskus pitkiäkin sairauslomia.

Vierailija
76/97 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et jaksanut kotona puhaltaa pari viikkoa ja kerran käydä spirometrissä ? No siinäpä olet ilman kun et jaksanut 

Mä en voinut puhaltaa paria viikkoa, koska kurkku turposi avaavasta lääkkeestä. Pakkausselosteessa sanotaan selvästi, että jos ilmenee vakavia allergiaoireita, niin lääkkeen käyttö on lopetettava välittömästi. Uutta lääkäriaikaa ei saa, jotta saisi toisen avaavan.

-eri

Aina löytyy uusi tekosyy. Aina on jotain mihin voi vedota että hoidot eivät tehoa tai ovat vääriä. Tärkeintä on että kelakorvaukset tulee eikä töihin tarvitse mennä. 

Vierailija
77/97 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Astmaatikot väittävät että eivät voi tehdä töitä siivoajina koska kemikaalihuurut eivätkä pölyisissä varastoissa koska tomu, mutta silti tunnen montakin siivoojaa ja varastotylntekijää joilla on astma.

Ei kaikkien astma tilanteet vie päivystykseen spiralla avaavan lääkkeen käyttöön (tai kotona on laite ja voimakkaampi päivystyksessä, osastohoidonkin aikana käytettävä lääke). Astmaatikolla voi olla myös esim. selkä huonossa kunnossa ja käsissä ihottumaa (kortisonivoide, antibioottivoide). Eihän välttämättä yksi rajoite estäkään asioiden tekemisiä, vaan se, että yhteen kehoon on kertynyt liian monta eri rajoitetta, haastetta. (Jos rauta ja d-vitamiinit on veressä paremmassa kunnossa niin silloin voi olla vähemmän infektioherkkä virustaudeille. Ei niitä vaan sokkona (ilman riittäviä labrassa käyntejä) kunnossa pidettyä. Sellai

Aivan. Ja astmaatikko on voinut syntyä kuurosokeana ilman käsiä ja jalkoja niin ei nyt voi tehdä mitään, ei varsinkaan mennä töihin. Pitää vaan istua kotona yhteiskunnan rahoilla. 

Vierailija
78/97 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astma liittyy olennaisesti ylipainoon. Kun vähän viitsii ottaa asioista selvää niin kirkastuu tämäkin asia. 

Vierailija
79/97 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sossuhan nuo lääkkeet korvaa toimeentulotuessa.

Luuletko kaikkien saavan apua sossusta? Tai toimeentulotukea?

Silloin on varaa itse ostaa.

Vierailija
80/97 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen astmaatikon työteho ja työssä selviytyminen paranisi, jos työpaikoilla kiellettäisiin kaikkien hajusteiden käyttö ja palkattaisiin vain tupakoimattomia työntekijöitä.