Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ikäviä uutisia: Köyhille astmastkoille tulee kohta kiire parantua astmasta

Vierailija
27.10.2024 |

Astma lääkkeiden hinnat ovat kaksinkertaistumassa ja samalla loppuu astmalääkityksen Kelakorvaus:

https://www.nokianuutiset.fi/uutiset/art-2000010788211.html

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne yhtään hoikkaa astmaatikkoa, joten tuohonkin ongelmaan olisi helppo parantava hoito.

No täällä on yksi. Sairastuin astmaan työpaikan sisäilmaongelman vuoksi, en ylipainon. Myöskään 2 muuta tuntemaani astmaatikkoa on ihan normaalipainoisia. 

Mutta eivät hoikkia.

No toinen on melkeen alipainoinen teini ja toinenkin aika kaukana ylipainosta. Ja minä olen hoikka. Ei tämä tästä laihduttamallaa muuksi muutu. 

Astma on pysyvä sairaus. Mulla ollut jo lapsesta asti. Ei siihen laihduttaminen auta kun se ei ole parannettavissa 

Vierailija
42/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sossuhan nuo lääkkeet korvaa toimeentulotuessa.

Siis toimeentulotuessa tai kelalta. Ei puhettakaan että mentäisiin töihin ja ansaittaisiin palkkaa jolla sitten voi maksaa mieleisensä hoidot. Ei ollenkaan. Toimeentulotuki vaan ensimmäisenä mielessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne yhtään hoikkaa astmaatikkoa, joten tuohonkin ongelmaan olisi helppo parantava hoito.

No täällä on yksi. Sairastuin astmaan työpaikan sisäilmaongelman vuoksi, en ylipainon. Myöskään 2 muuta tuntemaani astmaatikkoa on ihan normaalipainoisia. 

Mutta eivät hoikkia.

No toinen on melkeen alipainoinen teini ja toinenkin aika kaukana ylipainosta. Ja minä olen hoikka. Ei tämä tästä laihduttamallaa muuksi muutu. 

Astma on pysyvä sairaus. Mulla ollut jo lapsesta asti. Ei siihen laihduttaminen auta kun se ei ole parannettavissa 

Laihduttaminen auttaa siihen erittäin paljon. Mutta ei tietenkään auta jos ei viitsi edes yrittää.

Vierailija
44/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttaminen auttaa siihen erittäin paljon. Mutta ei tietenkään auta jos ei viitsi edes yrittää

Mutta jos ei ole mistä laihduttaa? Tai no, jos itsensä laihduttaa hengiltä niin ei se astmakaan enää niin kovin vaivaa. 

Vierailija
45/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisivät töihin ja lopettaisivat valittamisen koska kaikilla meillä on rajoitteita.

Ei sitten pidä valittaa alentuneesta työkyvystä tai hitaasta työtahdista.

Vierailija
46/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisivät töihin ja lopettaisivat valittamisen koska kaikilla meillä on rajoitteita.

Oletko oikeasti noin tyhmä? Luuletko, että töissä käyvä ei voisi olla pienituloinen ja köyhä? Mulla on astma ja pienet tulot nyt opintovapaalla. Koska olen opintovapaalla niin se kertoo siitä, että mulla on työpaikka. En ole valittanut mitään ja astma on mun elämässä olleiden ongelmien rinnalla pientä.

Vierailija
47/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä, tässä vähän valistusta: Astma on keuhkoputkien krooninen tulehdus. Sen aiheuttaa virheellinen yliherkkä immuunivaste, joka aiheuttaa keuhkojen toiminnan häiriöitä, kuten tulehduksia ja erityisesti keuhkoputkien ahtautumista, mikä vaikeuttaa sisään- ja uloshengitystä.

"Sen lisäksi, että obeeseilla on lisääntynyt riski astmaan, heidän astmansa on usein runsasoireinen, pahenemisvaiheet ovat tavallisia ja vakavia, vaste astman lääkehoidolle on heikentynyt ja elämänlaatu on huono. Painonhallinta parantaa astmakontrollia ja keuhkofunktiota sekä vähentää pahenemisvaiheita."

Mutta toki on helpompi uskotella itselleen, että ylipainolla ei ole mitään tekemistä tämänkään kanssa...

https:/

Mä olen reilusti ylipainoinen, mutta ei mulla ole runsasoireista astmaa eikä ole mitään vakavia pahemisvaiheita. Ei ole heikentynyttä vastetta lääkehoidolle eikä mun elämänlaatu ole huono.Tämä astma mulla olisi vaikka olisin normaalipainoinen. Mä olen koko ajan pudottamassa painoa koska haluan olla normaalipainoinen, mutta ei mun astma tule poistumaan paino putoamisen myötä.

Lopeta tuo lapsellinen jankutus. Astmaa on kaiken painoisilla ja kuntoisilla ihmisillä. Ihan fakta.

Vierailija
48/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaminen auttaa siihen erittäin paljon. Mutta ei tietenkään auta jos ei viitsi edes yrittää

Mutta jos ei ole mistä laihduttaa? Tai no, jos itsensä laihduttaa hengiltä niin ei se astmakaan enää niin kovin vaivaa. 

Siinäpä se. Ihmisillä näyttää olevan joku kuvitelma että 90% sairauksista ja vaivoista johtuu ylipainosta ja lihavuudesta ja paranee itsestään kunhan vain laihduttaa. Ei mikään ihme että hallitus toisensa perään kutittaa meitä jotka tarvitsevat lääkkeitä selviytyäkseen tai jopa pysyäkseen elossa.

Vierailija
49/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salbutamolia myydään muullakin tuotenimellä kuin ventoline, ja siitä saa edelleen korvauksen.

Vierailija
50/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai täällä yksi astmastikko 180cm/70kg. Enkö ole hoikka?

Vierailija
51/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eivät hoikkia.

Laihduttaminen

Mä painan hädintuskin 50kg. Kuinka paljon pitää vielä laihduttaa?

Vierailija
52/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ventoline evohaler 200 annosta hinta on 6.40€ ilman kelakorvausta.

Vierailija
53/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhille astmaatikoille tulee kiire löytää työpaikka, sillä siitä selvitään.

Ketä palkkaa jonkun keukotautisen vinkumaan ja saikuttamaan?

Astma ei estä työntekoa🙄

Joillakin parantuminen influensassasta, rsv:stä, koronasta tms. voi kestää pidempään (yksilöllistä). Poskiontelotulehduksetkin voi vaikeuttaa astmaa eli poskionteloiden leikkauksilla voisi jotkut astmat oireilla vähemmän, ellei esim. apteekista saatava merisuolaliuos ole riittävä estämään poskionteloihin tukehtumisia tai ns. sarvikuonokannu nenän huuhteluun.

Vierailija
54/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kaikilla ole vain yhtä perussairautta. Valitettavasti sairauksia ja kehon rajoitteita voi olla useampia samallakin ihmisellä ja myös ilman ylipainoa.

Vierailija
55/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoreksia diagnoosikin voi olla astman lisäksi. Sukulainen on kuollut iäkkäänä astmaan.

Vierailija
56/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eivät hoikkia.

Laihduttaminen

No ei jumalauta auta, kokeiltu on.

Vierailija
57/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhille astmaatikoille tulee kiire löytää työpaikka, sillä siitä selvitään.

Ketä palkkaa jonkun keukotautisen vinkumaan ja saikuttamaan?

Astma ei estä työntekoa🙄

Kaikkia töitä astmaatikko ei voi tehdä.

Laulaminen! Monet valittaa, että astmalääkkeet heikentää ääntä. Mikä siihen auttaisi, ettei niin olisi?

Limaisuutta saa pois keuhkoputkista, kun kävelee reilumman matkaa ennen laulamista. Silloin ei lima ala pyöriä kurkussa laulaessa, eikä tarvitse nieleskellä limaa tai sylkeä nenäliinaan. (Onko sitten eroa silläkin käyttääkö jatkuvasti 12h avaavaa astmalääkettä (samassa voi olla hoitava peruslääkekin) aamuin illoin vai satunnaisesti avaavaa sekä muuta hoitavaa peruslääkettä aamuin illoin tai on pelkästään avaava lääke käytössä )

Vierailija
58/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestettävä partioita jotka valvovat että ihmiset eivät siivoa liian usein ja että kodeista löytyy terve määrä pölyä ja likaa. Lisäksi kanslaisille järjestettävä kädet multaan -tapahtumia kuten keittiöpuutarhojen istuttamista. Tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi kuin astmalääkkeet, mutta vaihtoehto sekin.

Joissain tilanteissa tuohonkin suuntaan ja toisaalta, jos alkaa aivastelemaan pelkästään perheen petivaatteita vaihtaessa (on käytössä jatkuva allergia lääkitys tai ei), eikä saa tehtyä sitä hommaa yhtä jaksoisesti niin ei enää siinä vaiheessa taida toimia lisä pölyn jne. lisääminen elinympäristöön enää. 

Vierailija
59/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmaatikot väittävät että eivät voi tehdä töitä siivoajina koska kemikaalihuurut eivätkä pölyisissä varastoissa koska tomu, mutta silti tunnen montakin siivoojaa ja varastotylntekijää joilla on astma.

Vierailija
60/97 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoreksia diagnoosikin voi olla astman lisäksi. Sukulainen on kuollut iäkkäänä astmaan.

Siis tuo kuollut sukulainen on ollut normaalipainoinen. Eli eri tapaus siis kuin tuo ensimmäisessä lauseessa mainittu tilanne.