Kelan mielestä sähkölaskuni on liian suuri (100€/kk) eikä suostu maksamaan kokonaan, ei minulla ole varaa itse maksaa
Mistä voi saada apua kun Kela ei suostu maksamaan kohtuullista sähkölaskuani?
Ei minulla ole varaa sitä itse maksaa, elän nyt jo kädestä suuhun ja minulla jää 50€/kk ruokaan ja laskuihin.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Mulla sähkölämmitteinen omakotitalo. Olen 82-vuotias invaliidi. Elän takuueläkkeellä. Kela ei maksa mitään. Pyysin toimeentulotukea, niin sanoivat, että mulla on liuan pienet menot.
Jotain alijäämäinen ? En tiedä, mitä se tarkoittaa.
Menoihin nähden tulosi ovat tarpeeksi isot, ettet ole oikeutettu toimeentulotukeen. Eli viivan alle jää huomioitujen menojen jälkeen plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskele. Ala yrittäjäksi. Oppisopimuksella hommiin. Koittakaa nyt ihmiset ratkaista itse omat ongelmanne.
Opiskelu ei takaa töiden saamista ja yrittäjyys voi olla tie onneen tai tuhoon ja kauheisiin velkoihin ym. eikä statttirahaa saa pelkästään sen takia että haluaa perustaa yrityksen.
Oppisopimus olis paras vaihtoehto koska siitä työllistyy suoraan mutta ei oppisopimuspaikan saaminen ole yhtään sen helpompaa kuin työpaikan saaminen vaikka saisi täyden palkkatuen.
Lähihoitajaksi opiskelu takaa sulle työpaikan. Yrittäjänä elää kun vaan on valmis tekemään
töitä (olen itse yrittäjä). Oppisopimuksella pääsee hoitoalalle heti.
Mua niin ärsyttää ihmiset, jotka keskittyy vaan siihen mikä voi mennä huonosti. Mitä sitten? Palaat tohon samaan pisteeseen, jossa yhteiskunta maksaa kaiken ja sä vaan valitat?? HUONOMMIN EI VOI SUOMESSA MENNÄ!! Mutta sulla on kaikki mahdollisuudet ponnistaa nyt korkeammalle
Kaikista ei edelleenkään ole hoitajiksi. Miksi ihmiset haluavat sopimattomia hoitajia itseään hoitamaan? Tai vielä pahempi, jos tulee kunnon burn out ja nyt tämä henkilö on sitten työkyvyttömyyseläkkeellä loppuikänsä.
Vierailija kirjoitti:
Tää jatkuva elämänhallintaongelmaisten rahaulina saa pian aikaan samanlaisen vastareaktion kuin wokeulina. Lopettakaa se ja tehkää elämänne eteen ITSE jotain!
No me ei synnytetä. Tehty. Ole hyvä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela ei maksanut minun 30 euron sähkölaskua. Syy oli että tuloni olivat 889 euroa kk ja liian suuret kelan miielestä. Kela tekee tahallaan nykyään hylkäys päätöksiä ja toivoo ettei asiakas valita niistä. Ei tuossa muuta syytä ole hylätä koska 889 euroa on todella pienet tulot.
Voi v sentään kun nykyihmiset on ihan lukutaidottomia ja ymmärtämättömiä. Laita tulot ja menosi Kelan laskuriin, niin näet sieltä oletko oikeutettu tukiin. Ei mullakaan ole nettotulot kuin 800e, mutta omistusasujana ei lasketa lainoja yms. menoiksi, joten en saa tukia. Ei siinä tarvitse Kelaa siksi pommittaa, vaan kannattaa kysyä soteministeriltä miksi säännöt on tällaiset.
Laskurin mukaan minun olisi pitänyt saada lokakuussa toimeentulotukea yli 200 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Kela kyllä maksaa, kunhan kerrot syyn mistä normaalista poikkeavan suuri sähkölaskusi johtuu.
Jos syy on sähkön hinnan, kerro se. Kulutus voi olla erittäin maltillinen, mutta kiinteähintaisena voi olla tosi kallis vs muut.
Jos asut sähkölämmitteisessä talossa, kerro se. Kela ymmärtää kyllä, että lämmittäminen maksaa.
Lämmityskuluissa sähkön kulutuksen normi on merkattu alueittein. Asutko Etelä-Suomessa, mutta kulutuksesi on 3x alueeseen nähden? Kannattaa selvittää, mihin sähköä silloin kuluu.
Kela ei aina myöskään ymmärrä automaattisesti, jos sähkölasku tulee 2-3 kuukauden välein ja on siksi niin isolta vaikuttava.
t. kela
No ei tunnu näin menevän. Itse perustelin sillä että kulutus on aina pysynyt samana ja en voi sähkön hinnoille mitään enkä siirtomaksuille ja energia sisältyy sähkölaskuun eikä sähkönkulutus poikkea muiden asukkaiden kulutuksesta kun kysyin asiaa sähkäyhtiöltä. Ei kela hyväksynyt syytä.
Isohko lasku kyllä. Itsellä kaksiossa 60 m2, 3 kk:n laskutusvälillä 90 e eli 30 e/kk. Tähän sisältyy saunominen todella harvoin, ei edes kerran kk:ssa. Lisäksi käytän yli 6 kk vuodessa lämpöpeittoa ja lämpöpatjaa, jotka nekin vievät ylimääräistä sähköä. Täällä on sumean kylmää, kosteaa ja viimaista, joten vällyjen väliin tarvitaan vielä sähköäkin!
Ei. Kyllä sähkölämmitys maksaa vähintään 100€-150€ kuussa kaksioissa. Vähintään. Kesällä ei tietysti mutta talven. Mutta kaukolämmitys taloissa taas pelkkä sähkö on jotain 25-35 € kuussa talvella kun sähköä kuluu valaistukseen. Ehkä 40€ kk. Tietysti jos monta käyttää niin 50-70€. Mutta säästää voi kun ei pidä viritystilassa mitään pitkään. Tai kun tekee ruokaa käyttää jälkilämmön, kypsyy hitaasti tai muuta kypsentää tai tekee enemmän kerralla. Käy suihkussa 3-4 kertaa viikossa niin ettei pidä valoa jos päivällä valo tulee ikkunasta. Lataa bussissa kännykän. Ei pidä pakastinta päällä. Kaupassa on pakasteet. Se säästää. Kotivara on syötävää 3-5 päiväksi. Säilykkeet. Käteistä. Joten ale myynti ja pakastin pois päältä.
Vierailija kirjoitti:
Kela kyllä maksaa, kunhan kerrot syyn mistä normaalista poikkeavan suuri sähkölaskusi johtuu.
Jos syy on sähkön hinnan, kerro se. Kulutus voi olla erittäin maltillinen, mutta kiinteähintaisena voi olla tosi kallis vs muut.
Jos asut sähkölämmitteisessä talossa, kerro se. Kela ymmärtää kyllä, että lämmittäminen maksaa.
Lämmityskuluissa sähkön kulutuksen normi on merkattu alueittein. Asutko Etelä-Suomessa, mutta kulutuksesi on 3x alueeseen nähden? Kannattaa selvittää, mihin sähköä silloin kuluu.
Kela ei aina myöskään ymmärrä automaattisesti, jos sähkölasku tulee 2-3 kuukauden välein ja on siksi niin isolta vaikuttava.
t. kela
No ei tunnu näin menevän. Itse perustelin sillä että kulutus on aina pysynyt samana ja en voi sähkön hinnoille mitään enkä siirtomaksuille ja energia sisältyy sähkölaskuun eikä sähkönkulutus poikkea muiden asukkaiden kulutuksesta kun kysyin asiaa sähkäyhtiöltä. Ei kela hyväksynyt syytä.
Jaa-a, itse sain tammikuun 250e sähkölasku kyllä. Eikä tarvinnut edes selitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ne muullakaan enään maksa 100€ ja yli sähkölaskuja vaikka 2 lasta vuoroviikot mun luona. Ne kohtuullisti 65 euroon eli ylimenevän osan maksan itse. Pelkästään siirtomaksu on tuon 65€. Mutta minkäs sille mahtaa. Näin se vaan menee.
Mikä on Kelan kohtuulliset rajat per hlö sähkössä? Mulle väitettiin että 20€ hlö kk ihan siis kokoaikaisesta asumisella?
Mulla se on tuo 65/kk ja asun joka toinen viikko yksin ja joka toinen viikko kahden lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela ei maksanut minun 30 euron sähkölaskua. Syy oli että tuloni olivat 889 euroa kk ja liian suuret kelan miielestä. Kela tekee tahallaan nykyään hylkäys päätöksiä ja toivoo ettei asiakas valita niistä. Ei tuossa muuta syytä ole hylätä koska 889 euroa on todella pienet tulot.
Voi v sentään kun nykyihmiset on ihan lukutaidottomia ja ymmärtämättömiä. Laita tulot ja menosi Kelan laskuriin, niin näet sieltä oletko oikeutettu tukiin. Ei mullakaan ole nettotulot kuin 800e, mutta omistusasujana ei lasketa lainoja yms. menoiksi, joten en saa tukia. Ei siinä tarvitse Kelaa siksi pommittaa, vaan kannattaa kysyä soteministeriltä miksi säännöt on tällaiset.
Laskurin mukaan minun olisi pitänyt saada lokakuussa toimeentulotukea yli 200 euroa.
No laita tulot ja m enot tähän niin katotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet töihin sieltä valittamasta!
Ei saa töitä
Ap
Opiskele. Ala yrittäjäksi. Oppisopimuksella hommiin. Koittakaa nyt ihmiset ratkaista itse omat ongelmanne.
Opiskelu ei takaa töiden saamista ja yrittäjyys voi olla tie onneen tai tuhoon ja kauheisiin velkoihin ym. eikä statttirahaa saa pelkästään sen takia että haluaa perustaa yrityksen.
Oppisopimus olis paras vaihtoehto koska siitä työllistyy suoraan mutta ei oppisopimuspaikan saaminen ole yhtään sen helpompaa kuin työpaikan saaminen vaikka saisi täyden palkkatuen.
Lähihoitajaksi opiskelu takaa sulle työpaikan. Yrittäjänä elää kun vaan on valmis tekemään
Minkään alan opiskelu ei takaa työpaikkaa. Jotkut saattaa saada oppisopimuspaikan ja jotkut ei. Todella rajallisesti niitäkin työpaikkoja on.. Yrittäjyys vaatii varman idean ja kilpailua kun on niin että edes kukaan kiinnostuu pitäisi myydä kilpailijoita halvemmalla palveluita/tuotteita ja se ei välttämättä ole kannattavaa millään muotoa vaikka miten tekisi yrityksen eteen töitä.
Ansiosidonnaista leikattiin eli ei vuokrata sähkölämmitteistä asuntoa.
Jos asut kylmässä asunnossa laita ikkunoihin tiivistenauhaa sitä voi ostaa tavarataloista. Ja muista kuten Ohlson tai Jysk . Niissä on valmiina teippi. Sitten voit tiivistää myös oven sillä. Ovet vetää pakkasella aina myös kerrostaloissa. Illalla kannattaa juoda Venäjälläkin kuumaa teetä ettei jäädy yöllä.
Kaikki tuet leikattiin. Ei osteta eikä vuokrata sähkölämmitteistä asuntoa, osa on valitettavasti lyönyt kätensä paskaan ja omistaa tollasen.
Kotihoitaja ei kanna lämmityspuita sisälle, ei kuulu heidän työtehtäviin.
Jos ap on vilpitön eikä trollaile niin nopein keino lienee vähentää sähkön käyttöä. Netti ja lehdet ovat pullollaan vinkkejä miten säästää sähköä.
Tärkeimmät: suihkuun harvemmin, lyhyemmin ja viileallä vedellä. Ei kylpyjä. Jos sähkösauna, älä käytä. Uunia vain hyvin harkiten. Sulje kaikki passiivikäyttö yöksi. Jne. Kyllä se siitä!
"Jaa-a, itse sain tammikuun 250e sähkölasku kyllä. Eikä tarvinnut edes selitellä."
Kela tuntuu maksavan sähkölaskuja eri tavalla ihmisille. Sossussa ne ihmetteli asiaa kun sanoivat tietävänsä lapsiperheitä keille Kela maksaa isompiakin laskuja kuin meille.
Mulla sähkölämmitteinen omakotitalo. Olen 82-vuotias invaliidi. Elän takuueläkkeellä. Kela ei maksa mitään. Pyysin toimeentulotukea, niin sanoivat, että mulla on liuan pienet menot.
Jotain alijäämäinen ? En tiedä, mitä se tarkoittaa.