Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kerjäävät kaverit

Vierailija
27.10.2024 |

Niin kyllästyttää se jatkuva ruuan ja herkkujen pyytely ja vihjailu. Mulla on ekaluokkalainen lapsi ja hällä kavereina useampi jotka jatkuvasti kerjää herkkuja. Kuulen kuiskuttelua ja sen jälkeen poikani tulee pyytämään kaveri vanavedessä jotakin.

Äsken taas kun tein ruokaa niin poika tuli sisään kaverinsa kanssa ja kaveri ilmoitti heti että hällä on kauhea nälkä. Poikani sitten sanoikin hälle että justhan sää kotona söit 😅 Sitten alkoi se "otataanko karkit" kysely. Onneksi poikakin on alkanut sanomaan näille että ei nyt. Herkut pitää pistää piiloon kun pää pitkänään kulkee keittiössä josko jotakin olisi pöydällä. Tää on ihan jokapäiväistä. Meillä on aina ison poikaporukka ja ei huvita ruokkia heitä jatkuvasti. Saatetaan tulla ihan kysymään että onko teillä makkaraa että saako.

Ja ihan normaaleista perheistä on ja osa varakkaammistakin perheistä. Naapurissa asuvat eli alle kilometrin sätellä kaikki. Suurin osa ihan tossa sadan metrin päässä. Eri asia jos kauempaa tullaan ja vanhemmat vie ja hakee ja silloin sattuu ruoka-aika tai välipala mutta ei mulla oo varaa ruokkia (ruualla tai herkuilla) päivittäin naapurin lapsia. Ei omanikaan muualla syö ja oon nyt monta kertaa hälle sanonut että ikinä ei sitten kavereilla kerjää mitään että tosi huono tapa.

Myös kiroilevat ja huutavat täällä. Ite en olisi ikinä kehdannut tolleen möykätä kavereiden luona. Mun miestä eivät tottele ollenkaan. Kerran mieheni heitti koko lauman pihalle kun rappusissa roikkuivat. Mua onneksi tottelee. Tietävät että jotakin kun sanon niin se pitää.

Täytyy tuosta pyytelystäkin sanoa kohta että ei oo kohteliasta tommonen ja että kun mä tarjoan niin silloin saa mutta pyytely on huonoa käytöstä.

Onko muiden lapsilla tällaisia kavereita?

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tramppajätskimutsi vastaa. Myönnän etyä aika on ehkä kullannut muistot kun tuo pahin lössivaihe on jo lapsilta ohi.

Mutta ihan varmasti on meilläkin ollut aikanaan tilanteita jossa jokin ruoka on ollut ns. korvamerkitty muuhun tarkoitukseen ja se  perään on oma tai vieras lapsi tullut kyselemään. Silloin olen tietenkin kieltänyt tarjoilut nätisti perustellen, vaikka että nämä on nyt ihan mun omat karkit jotka meinaan syödä illalla/ valitettavasti tällä kertaa meillä ei ole nyt herkkuja joita voisin tarjota. En muista että siitä olisi tullut sen kummempaa rutinaa.

Tosin pitää myöntää että mitään harvinaisen sinnikästä kerjääjää tai muutoin tosi huonotapaista lasta ei meillä koskaan vieraillut. Jos jonkun käytös olis tosiaan alkanut ketuttaa olisin koittanut laittaa tietysti napakat rajat ja jutellut vanhempien kanssa.

Vierailija
82/99 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille jotka ymmärrätte pointin.

Ei meillä ole ruokapöydällä mitään karkkia tms. Ihan työpöydällä. Siinä on myös leipä viereisessä korissa. Mä toimin varmaan siinäkin väärin enkä pistä sitä leipää kaappiin? Paahtoleipää pyydetään siis myös. He myös pyytävät ihan jääkaapissakin olevia juttuja kuten aloituksessakin mainitsin. Saatetaan siis pyytää että onko makkaraa, jugurttia, muroja, kokista... Kokista ei oo ikinä. Muroja välillä. Silti niitä pyydetään. Jos ne herkut olisi kaapissa niin varmaan niitä pyydettäisiin silti koska jäätelöäkin pyydetään ja se on palastimessa. Jos laitan ruokapöydälle jotakin niin ne on tarkoitettu kaikille syötäväksi.

Joku ehdotti porkkanatikkuja sun muita vastaavia. No joo muuten kyllä mutta oon sen verran laiska etten jaksa päivittäin pilkkoa hirveetä kasaa kurkkua, porkkanaa, lanttua, omenaa jne naapureiden lapsille. Tai olla tekemässä joka päivä niille jotakin pannaria. Ei kai se nyt mun tehtävä oo? Ei muidenkaan kodissa noin tehdä. Mun poika syö tosi harvoin kellään ja oon kysynyt että onko siellä syötävää lasten kavereille niin ei kuulemma. Eli ei se oo mikään yleinen käytäntö kellään että lasten kaverit ruokitaan.

Käytöstavat oli tän keskustelun pointti edelleen. Enää en vastaa näihin "miksi karkit on pöydällä" kyselyihin. Lukekaa ketju niin sieltä selviää.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin aika karu lapsen ollessa alaluokilla. Meillä tuollaiset lapset kävi kerran tai kaksi ja sen jälkeen ei ollut meille asiaa. Lapselle perustelin, miksi tuollaiset ei saa meille tulla. Aika kivasti kaveripiirikin siitä muotoutui, kun vain hyvin käyttäytyvät sai tulla meille. Yksi kaveri oppi tavoille vähän isompana ja saa nykyisin käydä meillä.

Pahimmat tapaukset oli kunnon nousukasperheistä, joissa rahan piti näkyä, mutta ilmeisesti lasten tapakasvatukseen ei ollut aikaa.

Vierailija
84/99 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella kaikki maistui paremmalta kaverin luona kun kotona. Tai saattoi olla vaikka eineslihapullia tai leikkeleitä leivän päälle, tuntui silloin luksukselta. Kotonakin äidin tai isän tekemä leipä maistui paremmalta kuin itse tehty.

Vierailija
85/99 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pieni tai iso kylä niin en kannata kiroilevia kavereita omassa kotona. Sen verran pitää kuria pitää.

Pullaa aikoinani leivoin silloin kun jaksoin ja olin iloinen jos hetkessä katosivat parempiin suihin.

Isossa kaupungissa itsekin kasvaneena olen tottunut ajatukseen, että koko kylä kasvattaa. 

Vierailija
86/99 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä ala niitä herkkuja piilotella teidän muidenkaan lasten takia. Ja jos teillä on noin tiukkaa eikä lapsenne karkkeja himoitse niin ei kai silloin mitään hätää oo jos naapurissa on lapsen kaverin äidin karkkipussi keittiön työpöydällä?

Ap

Asenteesi on todella lapsellinen, koska koet ylemmyyden tunnetta, koska lapsesi ei himoitse herkkuja. Onko ne muut lapset sitten niin huonoja ja väärin kasvatettuja, jos heillä ei ole vastaavaa itsekuria? Sekö on tiukkaa ettei opeteta jatkuvaa napostelua? 

Ite nostat itsesi jalustalle sillä että teillä ei karkkia syödä kuin yhtenä päivänä max 150g eikä opeteta naposteluun. Kyllä mun lapset herkkuja syö. Missä oon väittänyt ettei syö? Nehän syö niitä lähes päivittäin 😅 Määrällisesti ei välttämättä paljoa. Joskus syö enemmän ja välillä vähem

No mikä sun ongelma sitten on?

Vierailija
87/99 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te opeta lapsille, että vaikka kyläpaikassa olisi mitä esillä, niin yhtään mitään ei pyydetä. Vesi on ainoa, jota voi janoon pyytää. Kaikkea muuta vain tarjottaessa. Ihan perus käytöstapoja ja hävettää aikuisten ihmisten puolesta, jotka ei lapsilleen näitä opeta. Ette te voi millään perustella, mikä olisi ok syy tuollaiseen käytökseen.

Vierailija
88/99 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te opeta lapsille, että vaikka kyläpaikassa olisi mitä esillä, niin yhtään mitään ei pyydetä. Vesi on ainoa, jota voi janoon pyytää. Kaikkea muuta vain tarjottaessa. Ihan perus käytöstapoja ja hävettää aikuisten ihmisten puolesta, jotka ei lapsilleen näitä opeta. Ette te voi millään perustella, mikä olisi ok syy tuollaiseen käytökseen.

Tämä. Lapsensa kasvattamatta jättäneet syyllistää täällä ap:ta, kun ei pidä lasten luokattoman huonosta käytöksestä. 

Vierailija
89/99 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekaluokkalainen on sen verran pieni vielä että ei välttämättä omista vielä kauniita käytöstapoja, niistä on varmasti puhuttu ja yritetty opettaa, mutta kun ne asiat tuppaa unohtua helposti, ihan samalla tavalla kuin omaa lasta komennat saa komentaa muidenkin lapsia.

Ekaluokkalainen ei ole mikään taapero. Nyt puhutaan ihan peruskäytöstavoista, jotka jo leikki-ikäinen osaa, jos kotona vaan kiinnostaa opettaa tapoja.

Vierailija
90/99 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisikin jo aika keskustella lapsesi kanssa aiheesta. Tekeekö hän samoin käydessään kavereittensa kodeissa ? Tee pelisäännöt selväksi jo ennen kuin kavereita tuodaan kotiin. Sitten kun lapsesi kasvaa, saatat olla pois kotoa ja sillä välin sapuskat on tyhjennetty jääkaappia myöten. On aikasi toimia nyt !

Vierailija
91/99 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pummeja on myös aikuisissa, ärsyttää! "Anna sitä, anna tota, lainaa sitä" jne. Nykyisin tiukka linja kun tulot ovat melkein olemattomat.

Aina saa kysyä, mutta kaikkeen ei tarvitse suostua. Olen sitä mieltä, että enemmän köyhät auttavat vähistä tuloistaan toisia kuin sellaiset joilla sitä rahaa riittää. Anteeksi vaan, jos mielipiteeni ei miellytä, mutta olen kiinnittänyt huomiota tähän. Toki siis en yleistä, mutta kyllä jotenkin tuntuu ihan hullulta. 

Fiksu ihminen ei pummaa, eikä pyydä mitään lainaksi. Eli ei aina saa kysyä. Se on törkeää ja pistää toisen vaikeaan tilanteeseen, kun täytyy sanoa, että en halua lainata. Pummeilta loppuu kaverit hyvin äkkiä.

Vierailija
92/99 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta vtussa kasvatan ja sanon, mutta kun kaverit käyttäytyy meillä miten sattuu ja ovat herkkuja vailla, niin enpä ihmettelisi vaikka omakin lapsi tekisi samaa muualla.

Vierailija
93/99 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko uus-avuton ?

Ai, kun ei suostu ruokkimaan koko lössiä.

Vierailija
94/99 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä on pakko pitää täysin tiukka linja siitä, että mitään tarjoiluja ei kavereille ole. Muuten saa taas vääntää asioista.

Niille kivoimmille, kohteliaille lapsille tarjoan jotain välillä, kun tiedän, että siitä ei tule ongelmaa.

Meillä käy myös kaverityttöjä kylässä ja on kyllä niin suuret erot käytöksessä saman ikäisten poikien kanssa, että ei voi kuin ihmetellä. Ekalla olevat tytöt osaavat käyttäytyä.

Vierailija
95/99 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella on pöydällään huoneessaan elokuussa synttärilahjaksi saamiaan karkkeja. Ei ole kukaan kertaakaan tässä kuukausien aikana niitä ruinannut. Eikä meillä syödä karkkia kuin joskus, vaikka ne esillä lojuukin. Tänään syötiin lapsen kanssa suklaapatukka puoliksi, kun teki mieli jälkiruokaa ruoan jälkeen. Että ei ap ole ainoa, jonka perheessä karkki ja herkut ei ole mikään maailman siistein juttu ja säilyvät syömättä viikkoja. Meillä on ollut ben&jerrys jäätelöäkin jo useamman viikon, kun ostettiin tarjouksesta mutta ei ole vielä tehnyt mieli. 

Vierailija
96/99 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta vtussa kasvatan ja sanon, mutta kun kaverit käyttäytyy meillä miten sattuu ja ovat herkkuja vailla, niin enpä ihmettelisi vaikka omakin lapsi tekisi samaa muualla.

Ulosannistasi voisin päätellä, että ei ne perustavat ole hallussa vanhemmallakaan.

Vierailija
97/99 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun joku kirjoitti tälle palstalle että kun aikuinen vieras oli ollut kylässä niin oli napannut omenan tarjoiluvadista ja tää emäntä oli ollut hyvin närkästynyt. Siis mitä vaddua? Kaikki tarjolle aseteltu on vieraiden syötävissä. Jos haluutte että jotain ei syödä niin jemmatkaa ne kaappeihinne!!!

Vierailija
98/99 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole asian kanssa yksin. Pojan kavereista noin puolet osaa käyttäytyä jotenkuten ja loput sitten toinen toistaan huonommin.

Koska en jaksa kasvattaa kuin omaa luupäätäni, en päästä tiettyjä lapsia enää meille. Ulkoilla saavat kyllä yhdessä. 

Mutta toivoisin kovasti, että saisin kavereiden vanhemmilta palautetta, jos lapseni käyttäytyy huonosti. On nimittäin sellainen yllytyshullu ja asettuu mielellään sellaiseksi, että naurattaa muita. 

Todella rasittavaa. 

Olisi hyvä jos pystyisi sanomaan, että et pääse kaverin x kotiin, koska et osaa käyttäytyä siellä. Olisi varmaan aika tehokasta.

Vierailija
99/99 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten teillä muilla, mutta itse teen etätöitä eikä tosiaan ole siinä töiden lomassa aikaa kasvattaa muiden kakaroita. Meille on saanut ekalta saakka tulla vain ne, jotka osaavat olla ilman, että pitää paimentaa ja komentaa. Huonosta/älyttömästä käytöksestä on päätynyt ulkoleikkikaveriksi ja pahimpien kakaroiden vanhemmille on pitänyt soittaa perään.

Joku sanoi, että tytöt osaa käyttäytyä paremmmin käyttäytyä, niin ei nekään aina. Meillä tytöt ovat kaivelleet kaappeja herkkujen toivossa, rikkoneet lapsen legoja ja piilottaneet paloja, yrittäneet varastaa rahaa säästöpossusta, leikkineet sotaa pehmoleluilla ja piilottaneet lapsen pehmoleluja kiusallaan. Tällaisesta on napsahtanut heti porttikielto meille. Mutta itse ysärillä suurimman osan lapsuutta eläneenä mietin, että ei meistä kukaan olisi ikinä kehdannut käyttäytyä tuolla tavalla kaverin luona. Ja omalleni olen sanonut, että jos luulen kerrankin, että on tehnyt tuollaista muualla, niin loppuu kyläilyt siihen. Toisten koteja kunnioitetaan. Piste.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi