Lapsen kerjäävät kaverit
Niin kyllästyttää se jatkuva ruuan ja herkkujen pyytely ja vihjailu. Mulla on ekaluokkalainen lapsi ja hällä kavereina useampi jotka jatkuvasti kerjää herkkuja. Kuulen kuiskuttelua ja sen jälkeen poikani tulee pyytämään kaveri vanavedessä jotakin.
Äsken taas kun tein ruokaa niin poika tuli sisään kaverinsa kanssa ja kaveri ilmoitti heti että hällä on kauhea nälkä. Poikani sitten sanoikin hälle että justhan sää kotona söit 😅 Sitten alkoi se "otataanko karkit" kysely. Onneksi poikakin on alkanut sanomaan näille että ei nyt. Herkut pitää pistää piiloon kun pää pitkänään kulkee keittiössä josko jotakin olisi pöydällä. Tää on ihan jokapäiväistä. Meillä on aina ison poikaporukka ja ei huvita ruokkia heitä jatkuvasti. Saatetaan tulla ihan kysymään että onko teillä makkaraa että saako.
Ja ihan normaaleista perheistä on ja osa varakkaammistakin perheistä. Naapurissa asuvat eli alle kilometrin sätellä kaikki. Suurin osa ihan tossa sadan metrin päässä. Eri asia jos kauempaa tullaan ja vanhemmat vie ja hakee ja silloin sattuu ruoka-aika tai välipala mutta ei mulla oo varaa ruokkia (ruualla tai herkuilla) päivittäin naapurin lapsia. Ei omanikaan muualla syö ja oon nyt monta kertaa hälle sanonut että ikinä ei sitten kavereilla kerjää mitään että tosi huono tapa.
Myös kiroilevat ja huutavat täällä. Ite en olisi ikinä kehdannut tolleen möykätä kavereiden luona. Mun miestä eivät tottele ollenkaan. Kerran mieheni heitti koko lauman pihalle kun rappusissa roikkuivat. Mua onneksi tottelee. Tietävät että jotakin kun sanon niin se pitää.
Täytyy tuosta pyytelystäkin sanoa kohta että ei oo kohteliasta tommonen ja että kun mä tarjoan niin silloin saa mutta pyytely on huonoa käytöstä.
Onko muiden lapsilla tällaisia kavereita?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Enkä ala niitä herkkuja piilotella teidän muidenkaan lasten takia. Ja jos teillä on noin tiukkaa eikä lapsenne karkkeja himoitse niin ei kai silloin mitään hätää oo jos naapurissa on lapsen kaverin äidin karkkipussi keittiön työpöydällä?
Ap
Asenteesi on todella lapsellinen, koska koet ylemmyyden tunnetta, koska lapsesi ei himoitse herkkuja. Onko ne muut lapset sitten niin huonoja ja väärin kasvatettuja, jos heillä ei ole vastaavaa itsekuria? Sekö on tiukkaa ettei opeteta jatkuvaa napostelua?
Ite nostat itsesi jalustalle sillä että teillä ei karkkia syödä kuin yhtenä päivänä max 150g eikä opeteta naposteluun. Kyllä mun lapset herkkuja syö. Missä oon väittänyt ettei syö? Nehän syö niitä lähes päivittäin 😅 Määrällisesti ei välttämättä paljoa. Joskus syö enemmän ja välillä vähemmän. Ehkä se on väärä tapa kasvattaa miten meillä toimitaan tai ehkä ei.
Edelleen ongelma ei oo mun lasten karkin syönti tai syömättä jättäminen eikä se ettei meillä piilotella karkkeja. Pointti oli se että lasten kaverit kerjää ja ruinaa ruokaa ja herkkuja. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jospa te olette ainoa perhe jossa niitä karkkeja ja keksejä on koko ajan näytillä ? Minä ole ne aina piilottanut muuten omat lapset olisi ne syönyt hetkessä
Mä kasvatin pienestä asti lapseni niin, että karkkien näkeminen ei aiheuta ahmimisvimmaa. Karkkia/keksiä tms on yleensä aina kotona ja näkyvillä ja sitä saa ottaa maltilla, mutta ei nälkäänsä vaan jälkiruuaksi. Lapset jo teinejä ja herkkusuhde kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap:lla on itsekuria, miksi kaikista keittiön aineksista juuri karkit on pöydällä? Miksei siinä ole vaikka mustapippuri?
Eiköhän ap saa ihan itse päättää, mitä siinä on. Vaikka siinä olis kultaharkkoja, niin ei se sitä tarkoita että niitä vieraille jaetaan.
Onpa kummalliset periaatteet, lapset ovat lapsia ja herkunihimoisia. Ihan kuin ap_llä ei olisi jotain kaappia, missä säilyttää karkia, vaan oman tavan takia pitää kiusata vieraiden lapsia.
Minkälaisessa kodissa on aina karkit ja keksit näkyvillä? Veikkaan että ap on lihava.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kummalliset periaatteet, lapset ovat lapsia ja herkunihimoisia. Ihan kuin ap_llä ei olisi jotain kaappia, missä säilyttää karkia, vaan oman tavan takia pitää kiusata vieraiden lapsia.
Kiusata? Eihän sinne ole edes mikään pakko mennä, mutta jatkuvasti siellä kuitenkin notkutaan ja käyttäydytään huonosti.
Kyllä aikuinen päättää mitä hänen kodissaan tapahtuu. Ihme touhua.
Ole vastuullinen vanhempi ja tee lastensuojeluilmoitus nälkäisistä lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisessa kodissa on aina karkit ja keksit näkyvillä? Veikkaan että ap on lihava.
Jaa sen takia ihminen on lihava kun sillä on karkkipussi pöydällä? Ap kirjoitti että mariannepussi säilyy viikon pari pöydällä.
Ap itse on valinnut yleisten käytöstapojen vastaisesti, että karkit on aina pöydällä.
Suomalaisiin ja eurooppalaisiin tapoihin kuitenkin kuuluu, että pöydällä ei säilytetä ruokaa. Ruokailujen ja välipalojen jälkeen ruoka ja herkut tavanomaisesti korjataan pöydältä.
Jos vieraiden tullessa pöydällä on karkkia, tarkoittaa se tavanomaisesti, että vieraillekin tarjotaan. Jos teillä on toisin, ei ole ihme, että lapset on ymmällään. Helpointa olisi noudattaa tavanomaisia tapoja ja olla säilyttämättä karkkeja kaiken aikaa juuri pöydällä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niiden lasten on kestettävä kaupassakin se, että esillä on karkkia ja keksejä, muttei niitä aina saa. (Toivottavasti ei saa!)
Ei toisten kodeissakaan voi haluta ja saada kaikkea mistä pitää ja tekisi mieli. Kerjääminen on yksiselitteisesti rumaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanoisin että ottakaa vaikka omenat. Lapsilla voi olla nälkä vaikka ois juuri äsken syönyt, he kuluttaa energiaa yleensä leikeissä paljon.
Ei ole kummoista ruokaa ollut, jos nälkä on heti syötyä. Varmaan jotain nuudelia tai makaronimössöä. Mutta muuten kyllä hyvä idea tuo "ota omena". Tai nostaa jääkaapista kipon pöytään, jossa porkkana- ja lanttutikkuja. Luulenpa, että monella se herkkunälkä tai "nälkä" loppuu siihen, kun ei olekaan jotain kotoa tuttua höttöä tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Täällä hyökätään ap:n kimppuun sen takia että hänellä on karkit pöydällä. Ilmeisesti se on ok että lapset käyttäytyy tuolla tavalla? Tämä keskustelu selittää sen millaisia lapsia kyseiset ihmiset kasvattaa. Ongelma ei ole heidän lasten käytös vaan se miten ap:n kodissa säilytetään karkkia. Ap ei tiedän mukaan voi säilyttää mitään näkyvillä ettei teidän lapset niitä kerjäisi? Käsitin että kaverit kerjää ruokaakin. Hedelmät ja leivät ja kaikki pitää Ilmeisesti pistää näkyvistä ettei teidän lasten tee niitä mieli?
Vierailija kirjoitti:
Herkunhimoaan täytyy lastenkin oppia hillitsemään. Ja ap saa kotonaan säilyttää karkkejaan ihan missä itse haluaa.
Ap laita tekstiviestit noiden vanhemmille. Että laittaa lapsilleen vaikka eväät niin ei tarvi rohmuta teillä. Ettei ole hyvää käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niiden lasten on kestettävä kaupassakin se, että esillä on karkkia ja keksejä, muttei niitä aina saa. (Toivottavasti ei saa!)
Ei toisten kodeissakaan voi haluta ja saada kaikkea mistä pitää ja tekisi mieli. Kerjääminen on yksiselitteisesti rumaa.
Niin on sekin hölmöä, että käyttäytyy omassa keittiössä yleisten köytöstapojen vastaisesti. Miksi ihmeessä niitä karkkeja on säilytettävä juuri pöydällä, kun tietää, että kodeissa se usein tarkoittaa, että ne on tarkoitettu tarjottavaksi ja syötäväksi?
Kaikkein helpointa olisi laittaa karkit kaappiin ja lopettaa lapsen kavereiden haukkuminen.
Pidä varalla vaikka porkkanoita, lanttia ja muita halpoja juureksia, niitä sitten tarjolle jos joku tuntuu kuolevan nälkään. Saattaa olla ettei kauaa kiinnosta kerjätä jos ei saa mitään herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa sen takia ihminen on lihava kun sillä on karkkipussi pöydällä? Ap kirjoitti että mariannepussi säilyy viikon pari pöydällä.
Eikö se säily kaapissa paria viikkoa?
Säilyttääkö ap vehnäjauhopussia tai korppujauhoa viikkotolkulla pöydällä? Jos ei, mistähän johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä ala niitä herkkuja piilotella teidän muidenkaan lasten takia. Ja jos teillä on noin tiukkaa eikä lapsenne karkkeja himoitse niin ei kai silloin mitään hätää oo jos naapurissa on lapsen kaverin äidin karkkipussi keittiön työpöydällä?
Ap
Asenteesi on todella lapsellinen, koska koet ylemmyyden tunnetta, koska lapsesi ei himoitse herkkuja. Onko ne muut lapset sitten niin huonoja ja väärin kasvatettuja, jos heillä ei ole vastaavaa itsekuria? Sekö on tiukkaa ettei opeteta jatkuvaa napostelua?
Ite nostat itsesi jalustalle sillä että teillä ei karkkia syödä kuin yhtenä päivänä max 150g eikä opeteta naposteluun. Kyllä mun lapset herkkuja syö. Missä oon väittänyt ettei syö? Nehän syö niitä lähes päivittäin 😅 Määrällisesti ei välttämättä paljoa. Joskus syö enemmän ja välillä vähemmän. Ehkä se on väärä tapa kasvattaa miten meil
Opettele lukemaan. Painotin että jälkkäreitä syödään kun siltä tuntuu ja onko se mielestäsi tiukkaa, jos karkin määrä on max 150g kerralla? Itselle tulee jo tuosta määrästä huono olo.
Sinä voit toimia niin kodissasi, ap saa toimia omalla tavallaan omassa kodissaan.
Ihan sama kuin jos pöydällä olisi vaikka rahaa. Ei se tarkoita että ne on tarkoitus vieraille jakaa.