Itken silmät päästäni mun lapsen vuoksi
Tiedän, että hän käyttää alkoholia ja lääkkeitä sekaisin, enkä voi asialle mitään. Olen yrittänyt auttaa, mutta en ole osannut. Huoli puristaa mun rintaa niin paljon.
Kommentit (97)
Leikkaa napanuora poikki. Kerro hänelle että hänellä ei ole oikeutta itsekkäästi tuhota muidenkin perheenjäsenten elämää toiminnallaan siinä sivussa kun tuhoaa omansa ja sen vuoksi hän ei ole enää tervetullut kotiin.
Hei AP!
Kurja juttu ja valitettavan yleinen samaan aikaan. Oletko miettinyt vertaistukea? Joko netissä tai ihan livenä tai vaikka molempia. Pääsisit purkamaan sun huolia ja voisit saada myös hyviä neuvoja saman kokeneilta.
Ei asia oikeastaan eroa siinä, onko lapsi ala-ikäinen vai täysi-ikäinen. Vanhemman huoli on sama ja sitä päätöstä käyttämisestä /lopettamisesta ei voi tehdä kukaan muu, kuin käyttäjä itse. Joo, ala-ikäisen voi saada "hoitoon", mutta mitkään toimet eivät lopeta lapsesi päihteiden käyttöä, mikäli hän itse haluaa niitä käyttää. Näin tämä asia vain on.
Etsi tietoa päihderiippuvuudesta (siitä lapsesi kohdalla on kyse, vaikka hän ja sinäkin asian ehkä kieltää). Tietoa on hyvin saatavilla ja asian raskaudesta huolimatta siitä kannattaa ottaa selvää. Ihan oman hyvinvointisi vuoksi. Päihderiippuvainen sairastuttaa monesti myös lähipiirinsä eli yhden sairaus ja sairastamisen seuraukset saavat ympärillä olevat ihmiset voimaan henkisesti ja fyysisesti huonosti. Tarvitset tietoa ja tukea ihan oman jaksamisesi vuoksi, tärkeää on myös ymmärtää, että sinä ja lapsesi olette kaksi erillistä ihmistä. Vaikka oletkin hänet synnyttänyt, hänellä on oma elämänsä ja hän tekee omat ratkaisunsa ja se asia ei ole sinun vallassasi.
Tämä oli nyt suoraa tekstiä, mutta ihan sydämestä ja kaikella lämmöllä. Näitä asioita hyssytellään liiaksi ja koitetaan selitellä parhain päin. Päihdesairaus on vaan sellainen juttu, että toiveajattelu vain ruokkii sairautta ja lähipiiri monesti toiminnallaan mahdollistaa sairauden pahenemisen. Paraneminen alkaa vain silloin, kun sairastunut itse ymmärtää tilanteensa ja haluaa raitistua.
N47 raitis addikti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö ap miksi lapsellasi on niin paha olla, että käyttää lääkkeitä väärin? Onko jotain traumoja menneisyydessä?
Koulukiusaamista taustalla ja ero tyttöystävästä tuon sitten laukaisi. Kokee olevansa turha ja ruma. Itsetunto on ihan pohjamudissa. Siinä kai se.
Nuohan ei tietenkään oikeasti ole juurisyitä, miksi joku käyttää päihteitä. Päihteitä käytetään siksi, että haetaan päihtymystä. Jos on päihderiippuvuus, niin aina löytyy syy hakea päihtymystä. Se voi olla tuska tyttöystävän menettämisestä tai ilo jostain menestyksestä, ihan mikä vain kelpaa syyksi. On ihan tyypillistä myös rypeä itseinhossa, esim. lietsoa ensin se tunnetila, että kokee olevansa turha ja ruma, ja nauttia siitä onnen tunteesta kun voi parantaa oloaan päihteillä. Se on sellainen kehä, joka ruokkii itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuulostaa typerältä mutta itse löysin avun kannabiksesta. Kaikki muut päihteet on jääneet ja tasapaino löytynyt. Laitontahan sekin on, mutta pieni hinta mielenrauhasta.
Mutta oikeasti ihmisen ongelmia ei ratkaista päihteillä tai päihteettömyydellä, vaan sillä että lapsuuden asiat käy läpi ja elämässä on terveet tavoitteet ja elämäntavat. Jos jotain on ollut pielessä lapsuudesta lähtien niin vaikea on kurssia muuttaa.
Mun poika alotti 16 veenä pilvellä. Psykoosi tuli.
Nyt kuollut.
Meillä 5v taistelua, päättyi tappioon. Kuoli 3.5v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö ap miksi lapsellasi on niin paha olla, että käyttää lääkkeitä väärin? Onko jotain traumoja menneisyydessä?
Koulukiusaamista taustalla ja ero tyttöystävästä tuon sitten laukaisi. Kokee olevansa turha ja ruma. Itsetunto on ihan pohjamudissa. Siinä kai se.
Kuulostaa todella ikävältä. :( Oliko poikasi kauankin kiusattuna? Hän tarvitsisi varmasti terapiaa tai muuta keskusteluapua.
Näin nuorempien lasten vanhempana haluaisin kysyä, että miten lapsesi lapsuus ja nuoruus muuten menivät? Oliko silloin jotain kuormittavia tekijöitä? Missä vaiheessa tuli merkkejä, että tilanne voisi ajautua tuohon?
Nuoresi käyttää lääkkeitä ja alkoholia, koska hänellä on sairaus nimeltään päihderiippuvuus. Et voi häntä parantaa. Voit kuitenkin kertoa hänelle, että välität hänestä edelleen ja voit auttaa häntä pääsemään hoitoon, jos hän sitä haluaa. Tärkeintä on, että haet apua itsellesi, jotta pysyt terveenä ja jaksat olla hyvä vanhempi niille muille, vielä alaikäisille lapsillesi.
Vierailija kirjoitti:
Myötätuntoa et ansaitse sinä vaan lapsesi. Olet syyllinen hänen ahdinkoonsa, mutta tragedian päähenkilö et ole sinä.
Haista paska, pissipää.
Hän on aikuinen. Tekee omat päätöksensä. Olet äiti ja vanhempi, ja koet syyllisyyttä, että et voi auttaa. Et voikaan. Älä ainakaan ala häntä paapoa, koska siten mahdollistat hänen päihteiden käyttönsä. Kotiisi et häntä ota. Siinä menee useamman ihmisen elämä karille. Älä anna rahaa, älä maksa velkoja. Tylyä ehkä, mutta muutosta ei tapahdu ennen kuin hän itse sitä haluaa. Ammattilaisetkaan eivät voi auttaa, kun päihteet vievät. Keskity itseesi ja kotona oleviin lapsiin.
Vierailija kirjoitti:
Näin nuorempien lasten vanhempana haluaisin kysyä, että miten lapsesi lapsuus ja nuoruus muuten menivät? Oliko silloin jotain kuormittavia tekijöitä? Missä vaiheessa tuli merkkejä, että tilanne voisi ajautua tuohon?
En ole ap, mutta toisen vastaavan nuoren miehen äiti. Meillä tilanne näyttäytyi nuorena lapsen luonteen takia: hän oli impulsiivinen, hyvin rohkea ja kokeilunhaluinen. Teininä ihannoi gangsta-kulttuuria. Luonteeseen kuului myös ei-sovinnollinen piirre. Hänelle oli aivan sama, mitä muut hänestä ajattelivat.
Sitten teininä tuli kuormitustilanne. Apua haettiin perheneuvolasta jo ennen päihteidenkäyttöä. Mutta ei kukaan lopulta voi tehdä yhtään mitään.
Tämä johtaisi siihen, että lapsia erotettaisiin koulusta. Se ei tällä hetkellä ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse päihderiippuvainen. Ei kukaan läheinen, ei edes oma äitini, voi saada minua parantumaan riippuvuudesta. Vain itse voin tehdä niin. Sinä et ole syyllinen. Kun sanot, ettet ole osannut auttaa, niin kerron sinulle, että se tehtävä on mahdoton. Hän turvautuu sinuun sitten, kun itse on valmis, jos sellainen hetki tulee.
Hyvä että kirjotit.
Mulla poika kuoli yliannokseen.
Sano mulle useasti että äiti et sä voi mua muuttaa tai auttaa.
Tein kaikkeni. Soitin, hain, vein eri pakkkoihin että sais apua.
Rakastin poikaani ja rakastan vieläkin vaikka on kuollut.
En osaa sanoa tai neuvoa.
Osanottoni Sinulle...
En tiedä mitä sanoa, mutta jos olisit tässä, niin rutistaisin lujaa ja pitkään <3 <3 <3
Poikasi oli oikeassa: jos päihderiippuvaisella itsellään ei ole motivaatiota raitistua, niin ei häntä pysty kukaan auttamaan, vaikka päällään seisoisi ja parhaimpaan katkaisuhoitoon veisi. Sieltä palattua sama ralli alkaa uudestaan jos hän ei ole vielä valmis lopettamaan päihteiden käyttöä..
Ihan helvetin surullista. Läheinen ei voi tehdä muuta kuin rukoilla, toivoa parasta mutta myös varautua pahimpaan. Koeta pitää mahdollisimman hyvää huolta edes omasta jaksamisestasi. Läheisille on tukiryhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuulostaa typerältä mutta itse löysin avun kannabiksesta. Kaikki muut päihteet on jääneet ja tasapaino löytynyt. Laitontahan sekin on, mutta pieni hinta mielenrauhasta.
Mutta oikeasti ihmisen ongelmia ei ratkaista päihteillä tai päihteettömyydellä, vaan sillä että lapsuuden asiat käy läpi ja elämässä on terveet tavoitteet ja elämäntavat. Jos jotain on ollut pielessä lapsuudesta lähtien niin vaikea on kurssia muuttaa.
Nyt kuollut.
Voi ei.... Osanottoni myös Sinulle! <3 <3 <3
Toivottavasti olet löytänyt itsellesi tukea tilanteessa, edes nyt jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuohan ei tietenkään oikeasti ole juurisyitä, miksi joku käyttää päihteitä. Päihteitä käytetään siksi, että haetaan päihtymystä. Jos on päihderiippuvuus, niin aina löytyy syy hakea päihtymystä. Se voi olla tuska tyttöystävän menettämisestä tai ilo jostain menestyksestä, ihan mikä vain kelpaa syyksi. On ihan tyypillistä myös rypeä itseinhossa, esim. lietsoa ensin se tunnetila, että kokee olevansa turha ja ruma, ja nauttia siitä onnen tunteesta kun voi parantaa oloaan päihteillä. Se on sellainen kehä, joka ruokkii itse
Minusta tuntuu, että olet ymmärtänyt addiktion jotenkin väärin tai päinvastaisesti. Trauma on useimmilla nimenomaan juurisyy päihteiden käyttöön, ja uskoisin että harvempi oikeasti nauttii itseinhostaan ja turhuuden tunteestaan. Päihteillä korjaillaan sisäistä tuskaa ja haetaan edes lyhytaikaista helpotusta yleensä hyvin monimutkaisiin ongelmiin.
Ilmeisesti joku mieslapsi. Niihin ei kannata kiintyä. Nähty on.
Parasta poistaa koko nuori elämästä ja yrittää pelastaa itsesi ja muu perhe. Hyysääminen ei auta.
Kirjoita hänelle kirje, jossa kerrot, että haluatte auttaa ja rakastat häntä, mutta jos hän ei tee xxxxxx xxxx tähän päivään mennessä, et aio enää olla häneen missään tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Häntä kiusattiin 6-9 luokat. Mun poika oli todella herkkä ja hiljainen. Ei koskaan kertonut pahasta olosta, mutta sen huomasi. Sitten kun meni amikseen sai uusia kavereita ja vähän reipastui. Tiedän että silloin oli ensimmäisiä kokeiluja mutta kaikki oli hyvin. Vuosi sitten alkoi seurustelemaan ja esitteli mullekin ylpeästi tyttöystävänsä. Poika muutti omaan kotiin ja soiteltiin usein. Puoli vuotta sitten tuli ero ja päihteiden käyttö lähti käsistä. Olen yrittänyt auttaa, mutta en ole osannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko alaikäinen? Jos, niin tee lasu, niin saatte apua.
19. En saa mistään apua kun hän on jo täysikäinen.
Kuinka lihava olet? Paljonko painat? Kysyn siksi koska vanhemman lihavuus saattaa aiheuttaa lapsessa syvän häpeän jota on vaikea kestää ilman alkoholia ja rauhoittavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kuollut.
Meillä 5v taistelua, päättyi tappioon. Kuoli 3.5v sitten.
Oi ei... Osanottoni Sinullekin <3 <3 <3
Hiljaiseksi vetää.
Mitä ajattelet tästä seuraavan? Pakkohoito?