Itken silmät päästäni mun lapsen vuoksi
Tiedän, että hän käyttää alkoholia ja lääkkeitä sekaisin, enkä voi asialle mitään. Olen yrittänyt auttaa, mutta en ole osannut. Huoli puristaa mun rintaa niin paljon.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Myötätuntoa et ansaitse sinä vaan lapsesi. Olet syyllinen hänen ahdinkoonsa, mutta tragedian päähenkilö et ole sinä.
Aika harvoin vanhemmat ovat syyllisiä nuorten päihteiden käyttöön. Todella harvoin.
Tiedätkö ap miksi lapsellasi on niin paha olla, että käyttää lääkkeitä väärin? Onko jotain traumoja menneisyydessä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi koet ettet osannut auttaa? Olen elänyt saman vaiheen lapseni kodittomuuden, alkoholin ja huumeiden käytön kanssa. En tiedä osaanko sanoa mitään mistä olisi apua.
Kun mä olen yrittänyt kaikkeni hänen vuokseen. Olen raahannut häntä päivystykseen kun ambulanssi ei ottanut kyytiin. Olen yrittänyt puhua hänelle, kun on paremmassa kunnossa. Halata ja olla tukena. Tuoda ruokaa ja siivota. Olen auttanut häntä hakemaan töitä. Mutta hän ei halua apua, vaan seuraavassa hetkessä on täysin sekaisin kun soitan hänelle tai menen käymään. On sitä mieltä ettei hän edes halua elää ja olen yrittänyt hakea hänelle apua mutta ei itse halua ottaa sitä vastaan.
Miten helvetissä sä muka enää näet kirjoittaa palstalle ilman silmiä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko alaikäinen? Jos, niin tee lasu, niin saatte apua.
19. En saa mistään apua kun hän on jo täysikäinen.
Pakota hänet muuttamaan kotiin. N Y T. Jos siis ei jo asu.
Ei onnistu. Mulla on kaksi alaikäistä lasta kotona. Välillä hän on niin hurjassa kunnossa, että sitä on pelottavaa katsoa vierestä. En halua päästä häntä kotiin kun on sekaisin etenkin jos olen itse töissä.
Teet ihan oikein. Miten olisi huoli-ilmoitus sosiaalitoimeen ja hakisit tukiasuntoa tällä päihdesyyllä. Voisi saada sosiaalityöntekijän, jotain apua ja päihdeongelmaiselle sopivan asuinympäristön.
Minä olen ollut samassa tilanteessa. Kunnes huomasin, ettei kannettu vesi kaivossa pysy. Täysi-ikäinen tekee omat valintansa.
Älä missään tapauksessa ota takaisin kotiin. Sen myötä tuhoat kaikkien muidenkin elämän.
Lapseni pilasi sisäelimensä ja sitten vasta raitistui. Kai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi koet ettet osannut auttaa? Olen elänyt saman vaiheen lapseni kodittomuuden, alkoholin ja huumeiden käytön kanssa. En tiedä osaanko sanoa mitään mistä olisi apua.
Kun mä olen yrittänyt kaikkeni hänen vuokseen. Olen raahannut häntä päivystykseen kun ambulanssi ei ottanut kyytiin. Olen yrittänyt puhua hänelle, kun on paremmassa kunnossa. Halata ja olla tukena. Tuoda ruokaa ja siivota. Olen auttanut häntä hakemaan töitä. Mutta hän ei halua apua, vaan seuraavassa hetkessä on täysin sekaisin kun soitan hänelle tai menen käymään. On sitä mieltä ettei hän edes halua elää ja olen yrittänyt hakea hänelle apua mutta ei itse halua ottaa sitä vastaan.
Ketään ei voi auttaa väkisin. Avun hakemisen täytyy lähteä hänestä itsestään ja omasta tahdostaan.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö ap miksi lapsellasi on niin paha olla, että käyttää lääkkeitä väärin? Onko jotain traumoja menneisyydessä?
Se voi lähteä ihan siitä, että se on aluksi hauska tapa viettää aikaa kavereiden kanssa. Kun se muuttuu addiktioksi niin alkaa tulla ongelmia. Välillä näiden takana ei ole mitään sen kummallisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap kertoi, että lapsi käyttää rauhoittavia. Eli hän on ahdistunut. Kyllä moni ihminen pelkää ilman lapsuuden traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Koulukiusaamista taustalla ja ero tyttöystävästä tuon sitten laukaisi. Kokee olevansa turha ja ruma. Itsetunto on ihan pohjamudissa. Siinä kai se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet auttanut paljon, jos olet ollut tukena, siivonnut ja tuonut ruokaa. Et voi häntä raitistaa, jos hän ei nyt siihen ole valmis. Voit kertoa hänelle, että olet valmis siinäkin auttamaan sitten kun hän haluaa. Ja sitten jos se hetki tulee, että hän pyytää apua, niin auta sitten.
Sille ei mahda mitään. Teet mitä teet, se vetää kuitenkin. 19 v niin ei voi patteriin kiinnittää. Ainut neuvo, älä rahoita toimintaa millään tavalla. Saman kokeneena voin sanoa vaikka sattuu niin saatanasti niin ole kylmä. Älä mahdollista.
Varmasti sietämätön tilanne. Seuraan vierestä ystäväni huolta/surua huumeita käyttävästä täysi-ikäisestä lapsestaan. Välillä olen itsekin huolesta ahdistunut, väkivallan pelosta, ym.
Teoriassa pitäisi olla mahdollistamatta majoitus, lepopaikka ennen uutta kierrosta omilla teillä. Järjestelemällä asioita, tukia, kun ei kiinnity mihinkään apuun. Mutta miten laittaa äidin tunteet offille, ymmärrän häntä, että se tuntuu mahdotyomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko alaikäinen? Jos, niin tee lasu, niin saatte apua.
19. En saa mistään apua kun hän on jo täysikäinen.
Tee huoli-ilmoitus hänen asuinkuntaansa, voit tehdä sen nimettömänä, niin ei tule siitä riita lapsesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse päihderiippuvainen. Ei kukaan läheinen, ei edes oma äitini, voi saada minua parantumaan riippuvuudesta. Vain itse voin tehdä niin. Sinä et ole syyllinen. Kun sanot, ettet ole osannut auttaa, niin kerron sinulle, että se tehtävä on mahdoton. Hän turvautuu sinuun sitten, kun itse on valmis, jos sellainen hetki tulee.
Hyvä että kirjotit.
Mulla poika kuoli yliannokseen.
Sano mulle useasti että äiti et sä voi mua muuttaa tai auttaa.
Tein kaikkeni. Soitin, hain, vein eri pakkkoihin että sais apua.
Rakastin poikaani ja rakastan vieläkin vaikka on kuollut.
En osaa sanoa tai neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myötätuntoa et ansaitse sinä vaan lapsesi. Olet syyllinen hänen ahdinkoonsa, mutta tragedian päähenkilö et ole sinä.
Aika harvoin vanhemmat ovat syyllisiä nuorten päihteiden käyttöön. Todella harvoin.
Monesti "selvittämättömästi" ongelmaisilla on vieraannutus takana. On toki myös mielenkiintoisten vanhempien lapsia.
Harvemmin pesus Pepille ja Peralle kasvaa ongelmalapsi.
Ja jälleen kerran nuoren pahanolon taustalta paljastuu kiusaamistausta. Ehkä jos koulut joutuisisivat korvausvastuuseen kiusaamistapauksissa, kiusaaminen loppuisi kouluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti "selvittämättömästi" ongelmaisilla on vieraannutus takana. On toki myös mielenkiintoisten vanhempien lapsia.
Harvemmin pesus Pepille ja Peralle kasvaa ongelmalapsi.
Mitä tarkoitat vieraannuttamisella?
Vierailija kirjoitti:
Voi kuulostaa typerältä mutta itse löysin avun kannabiksesta. Kaikki muut päihteet on jääneet ja tasapaino löytynyt. Laitontahan sekin on, mutta pieni hinta mielenrauhasta.
Mutta oikeasti ihmisen ongelmia ei ratkaista päihteillä tai päihteettömyydellä, vaan sillä että lapsuuden asiat käy läpi ja elämässä on terveet tavoitteet ja elämäntavat. Jos jotain on ollut pielessä lapsuudesta lähtien niin vaikea on kurssia muuttaa.
Mun poika alotti 16 veenä pilvellä. Psykoosi tuli.
Nyt kuollut.
Voi kuulostaa typerältä mutta itse löysin avun kannabiksesta. Kaikki muut päihteet on jääneet ja tasapaino löytynyt. Laitontahan sekin on, mutta pieni hinta mielenrauhasta.
Mutta oikeasti ihmisen ongelmia ei ratkaista päihteillä tai päihteettömyydellä, vaan sillä että lapsuuden asiat käy läpi ja elämässä on terveet tavoitteet ja elämäntavat. Jos jotain on ollut pielessä lapsuudesta lähtien niin vaikea on kurssia muuttaa.