Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten vanhuksen hoito järjestetään, jos yhteiskunta ei auta?

Vierailija
26.10.2024 |

Eli jos vanhukselle ei hakemisesta huolimatta myönnetä tarvittavia palveluita, miten hänen asiansa hoidetaan? Pitääkö omaisten käydä antamassa lääkkeet, lämmittämässä ruoat, hoitamassa pesut yms.? 

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanotaan kaikki ja ohjataan heidät palkattomaan työkokeiluun omien vanhempiensa hoitajiksi.

Vierailija
42/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän mitään tällaisia palveluja ennenkään ollut, tuhansia vuosia on pärjätty hyvin.

Miten kaikki on niin uusavuttomia nykyään?

Kunnalliskoteja oli silloin kun olin lapsi 60-luvulla. Ne on toimineet milloin milläkin nimellä. Joskus sitä ennen oli vaivaistaloja. Omaisilla oli velvollisuus hoitaa ja yleensä se oli vanhin sisarus joka hoiti, jos maalaistalo niin siihen jäätiin syytingillä. Miniät joutuivat hoitamaan. 

Mun äidillä oli kaksi hoidettavaa. Kyllä hänellä mielenterveys meni ja se varmasti oli syynä painon nousuun sekä kuolemiseen jo työikäisenä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tämä tilanne. Me omaiset, jotka asumme 300 kja 400 km päässä, käymme ja lisäksi hänen vähän parempikuntoiset ystävät auttavat. Kyseessä ei ole varsinaisesti vanhus, vaan meidän vanhin sisarus, jonkin verran vanhempi meitä muita, monisairas. Koska hän osaa itse lämmittää ruokaa mikrossa ja pestä pyykit ja tiskata (=taso on sellaista että ei niitä astioita voi käyttää jos ei pese uudelleen) niin apua ei saa. Ei saa hoitotukeakaan. Me koetetaan käydä vuorotellen. Mulla vielä hankala kun julkisilla ei viikonloppuisin pääse. Hän ei halua muuttaa lähemmäksi kumpaakaan sisarusta, koska sisaruksen asuvat kaupungissa ja hän tykkää asua maalla ja siellä on kaverit. Hän kykenee ajamaan autolla mutta tarvitsee liikkumiseen apuvälineitä. Mä käyn keskimäärin kerran kuukaudessa ja toinen sisarus silloin kun vaativalta työltään ehtii. Sänky on virtsassa ja lattia haisee virtsalle. Lääkkeitä on pitkin lattiaa. Kukaan ei siivoa. Maksaisin

Eihän nyt herran jumala ihminen, joka ajaa omalla autollakin, tarvitse mitään palveluja!

Tämäpä tämä. Hän kykenee menemään autoon apuvälineiden avulla ja ajamaan automaattivaihteisella autolla (invakortti on). Mutta hän ei kykene vaihtamaan lakanoita, leikkaamaan leipää tais siivoamaan virtsaa lattialta. En nyt voi toisen sairaushistoriaa kertoa, mutta se autolla ajo on oikeastaan ainoa asia mihin hän kykenee kuten normaalit ihmiset. Liikkuminen on hidasta ja huonoa. 

Vierailija
44/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhukset tykkää asua enemmän kotonansa ja läheisten hoidettavana. minä ainakaan en laita vanhempiani laitokseen vaippoihin, vaan pidän heidät kotona. 

Vierailija
45/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tämä tilanne. Me omaiset, jotka asumme 300 kja 400 km päässä, käymme ja lisäksi hänen vähän parempikuntoiset ystävät auttavat. Kyseessä ei ole varsinaisesti vanhus, vaan meidän vanhin sisarus, jonkin verran vanhempi meitä muita, monisairas. Koska hän osaa itse lämmittää ruokaa mikrossa ja pestä pyykit ja tiskata (=taso on sellaista että ei niitä astioita voi käyttää jos ei pese uudelleen) niin apua ei saa. Ei saa hoitotukeakaan. Me koetetaan käydä vuorotellen. Mulla vielä hankala kun julkisilla ei viikonloppuisin pääse. Hän ei halua muuttaa lähemmäksi kumpaakaan sisarusta, koska sisaruksen asuvat kaupungissa ja hän tykkää asua maalla ja siellä on kaverit. Hän kykenee ajamaan autolla mutta tarvitsee liikkumiseen apuvälineitä. Mä käyn keskimäärin kerran kuukaudessa ja toinen sisarus silloin kun vaativalta työltään ehtii. Sänky on virtsassa ja lattia haisee virtsalle. Lääkkeitä on pitkin lattiaa. Kukaan ei siivoa. Maksaisin

Tässä tapauksessa kannattaisi nyt vaan keskittyä omasta itsestä huolehtimiseen, omaan jaksamiseen ja oman lapsen auttamiseen. Ei ole oikein, että joutuu tuolla tavalla sisaren laskuja kohtuuttomasti maksamaan. Tällä sisarella ei sitten ilmeisesti ole oikeutta toimeentulotukeen. Hienoa, jos joku on huolissaan autistisesta lapsestaan, sillä tiedän tapauksen, jossa juurikin autismikirjon diagnoosin saanut joutuu toimimaan vanhempansa hoitajana, vaikka tarvitsisi itsekin jo jonkinlaisen hoitajan ja tilanne on monessakin mielessä katastrofaalinen, mutta apua ei ole saatu. 

Vierailija
46/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän mitään tällaisia palveluja ennenkään ollut, tuhansia vuosia on pärjätty hyvin.

Miten kaikki on niin uusavuttomia nykyään?

Voidaan palata vanhoihin hyviin aikoihin jolloin ihmiset kuolivat ennen dementiaa.

Vierailija
47/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään noista tehtävistä ei kuulu kotihoidolle. Nyt on vaan palkattava yksityinen siivoja joka käy siskon luona säännöllisesti.

Vierailija
48/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään noista tehtävistä ei kuulu kotihoidolle. Nyt on vaan palkattava yksityinen siivoja joka käy siskon luona säännöllisesti.

Vastasitko minulle? Ei saada siivojaa. Maksaisin sen jos saisin, mutta en saa. Sanotaan ettei ole resursseja - tosin mä epäilen että siihen on syynä se, että sotkua on niin paljon ja mt-ongelmat vähän pelottavat vieraampia. Ei hän paha ole, levoton vain ja kovaääninen. 

Kotihoidolle kuuluu lakananvaihto, lääkkeiden annostelu, ruoan valmistelu, pesussa auttaminen, pyykin pesu ja tiskaus. Näin meille on sanottu. Kun saa lämmitettyä mikrossa ruokaa  - tosin se on nyt jäänyt kun ei enää uskalla pudotettuaan kerran lautasen ja sen mentyä rikki, se oli kolme päivää ennen kuin sai kaverin lakaisemaan ne sirut pois ja itse sitten parin viikon päästä pääsin käymään ja imuroin, niitä oli vielä vähän - otettua lääkkeet vaikka se on välillä vähän niin ja näin - pesee pyykit (laittaa ja  ottaa ne apuvälineillä ja viskoo narulle, kaverit sitten laittaa paremmin kun käyvät), sekä tiskattua vaikka taso on huono niin kotihoidolle ei ole katsottu olevan tarvetta. Virtsankarkailuongelmiin ei ole saatu ratkaisua. Jotta saisi vaippoja, niin pitäisi olla kotihoidon piirissä. Ei mulla ole varaa niitä ostaa jatkuvasti ja sopivia on vaikea löytää kun tuntuu saavan sitten ihottumaa ja on isokokoinen, kaupassa ei ole niin isoja, pitäisi tilata jostain. Ei hän osaa käyttää postin automaattia eikä siellä ole asiamiespostia. 

Vierailija
49/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ne hoidetaan afrikassa?

Vierailija
50/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaipat pitäisi saada kun on lääkärin toteama inkontinenssiongelma. Soita kunnan sosiaalitoimeen. Kaikki eivät ole kotihoidossa vaikka on vaipat. Ne tilataan tenan/muun yhtiön sivuilta kotiin ilmaseks. 3kk omavastuu joka on varmasti täyttynyt jo. Olin itse vaippavastaavana kh:n puolella ja sieltä löytyi kyllä meille uusia asiakkaita mutta vaipat käytössä olleet vuosia eli kotihoidossa ei tarvinnut olla asiakkaana.

Tee huoli-ilmoitus kunnalle. Heidän on ainakin tuohon vaippatouhuun annettava apua. 

Vierailija
51/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaipat pitäisi saada kun on lääkärin toteama inkontinenssiongelma. Soita kunnan sosiaalitoimeen. Kaikki eivät ole kotihoidossa vaikka on vaipat. Ne tilataan tenan/muun yhtiön sivuilta kotiin ilmaseks. 3kk omavastuu joka on varmasti täyttynyt jo. Olin itse vaippavastaavana kh:n puolella ja sieltä löytyi kyllä meille uusia asiakkaita mutta vaipat käytössä olleet vuosia eli kotihoidossa ei tarvinnut olla asiakkaana.

Tee huoli-ilmoitus kunnalle. Heidän on ainakin tuohon vaippatouhuun annettava apua. 

Hän itse on sanonut ettei saa vaippoja kun ei ole kotihoitoa. No ei ole ensimmäinen asia missä valehtelee. Ehkä ei vain siten halua. Kiitos, selvitän. 

Vierailija
52/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän itse on sanonut ettei saa vaippoja kun ei ole kotihoitoa. No ei ole ensimmäinen asia missä valehtelee. Ehkä ei vain siten halua. Kiitos, selvitän. 

Tuo voi olla hyvin syy mitä kerrot. Toinen syy se, ettei halua/jaksa hoitaa asiaa itse niin keksitään tekosyy että kysyin mutta ei saanut vaikka mistään ei kysynyt. Mt ongelmaa jos on vielä taustalla niin tuttua juttua.. laskut ja muut mistä puhuit sitten. Edunvalvonta on helpoin keino, sillä edunvalvojan tehtäviin jää tukien haku, toimeentulotuen haku tarvittaessa, rahojen sääntely niin ettei voi tuhlata mihin sattuu, siivouksen hoito yritykseltä tai muualta jne. Mutta siihen pitää suostua ensin itse jotta saadaan. Yleinen ehdottomasti, ei sukulaista edunvalvojaksi. Dvv:n kautta saa haettua kun on lääkärintodistus asiasta. Jonot pitkiä kyllä mutta helpottaa kaikkien elämää sitten. 

Yksin et ole näiden asioiden äärellä. Kokemusta on kh:n puolelta valtavasti ja samanlaisia ongelmia joita sitten kh ratkoo kun vihdoin palveluihin päästiin.. Huoli-ilmoitus tuo ainakin jonkun paikalle katsomaan kämppää ja niitä lääkkeitä pitkin lattioita. Ajokyky ei tähän vaikuta. Ajelee ne papatkin kuulkaa, kortilla tai ilman, ja niin vaan kotihoidossa ollaan.

Vierailija
53/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä dementoitunut mummo valitettavasti "heitteillä", kotihoito käy 2x 10 min päivässä.

Me asumme muualla, olemme töissä, on työmatkoja ja osan vuotta asumme ulkomailla joten emme mitenkään pysty käymään edes viikoittain. Pyykkiä yritämme pestä kerran kk ja siivota vähän kun käymme

Vierailija
54/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei myönnetä palvelua kotiin? 

Kotihoidon jonoon ei oteta uusia, koska arvioitu odotusaika ylittää 3kk rajan. 

-ap

Ainakin Helsingin kotihoito ei muutamia vuosia sitten voinut/saanut kieltäytyä uusien asiakkaiden välitöntä vastaanottamista. Uusia asiakkaita tuli " liukuhihnalla", vaikka ei ehditty hoitaa kunnolla vanhojakaan asiakkaita, ylitöitä ja tuplavuoroja oli miltei joka päivä. Näin vielä siis alkuvuodesta 2020 ainakin.

Olin Helsingin kotihoidossa töissä v 1998 - 2020.

Vierailija
55/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ainakin Helsingin kotihoito ei muutamia vuosia sitten voinut/saanut kieltäytyä uusien asiakkaiden välitöntä vastaanottamista. Uusia asiakkaita tuli " liukuhihnalla", vaikka ei ehditty hoitaa kunnolla vanhojakaan asiakkaita, ylitöitä ja tuplavuoroja oli miltei joka päivä. Näin vielä siis alkuvuodesta 2020 ainakin.

Keneltä se lupa kysytään siinä vaiheessa kun resursseja ei ole?

Vierailija
56/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Keneltä se lupa kysytään siinä vaiheessa kun resursseja ei ole?

Esimiehen mukaan uusia  asiakkaita piti ottaa vastaan, muuten olisi rikottu lakia.  Kotihoidolla ei ollut oikeutta kieltäytyä vastaanottamasta asiakasta, jos asiakas oli avun tarpeessa. Näin hoitohenkilökunnalle sanottiin.

Vierailija
57/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta alkaa kuolemaan vanhuksia ja nuoriakin paljon kun ei hoitoa saa enää.

Vierailija
58/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älydosetti, turvaranneke, ateria-automaatti (Menumat) ? 

Vierailija
59/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tämä tilanne. Me omaiset, jotka asumme 300 kja 400 km päässä, käymme ja lisäksi hänen vähän parempikuntoiset ystävät auttavat. Kyseessä ei ole varsinaisesti vanhus, vaan meidän vanhin sisarus, jonkin verran vanhempi meitä muita, monisairas. Koska hän osaa itse lämmittää ruokaa mikrossa ja pestä pyykit ja tiskata (=taso on sellaista että ei niitä astioita voi käyttää jos ei pese uudelleen) niin apua ei saa. Ei saa hoitotukeakaan. Me koetetaan käydä vuorotellen. Mulla vielä hankala kun julkisilla ei viikonloppuisin pääse. Hän ei halua muuttaa lähemmäksi kumpaakaan sisarusta, koska sisaruksen asuvat kaupungissa ja hän tykkää asua maalla ja siellä on kaverit. Hän kykenee ajamaan autolla mutta tarvitsee liikkumiseen apuvälineitä. Mä käyn keskimäärin kerran kuukaudessa ja toinen sisarus silloin kun vaativalta työltään ehtii. Sänky on virtsassa ja lattia haisee virtsalle. Lääkke

Vastaan tolle joka väittää että herra j ihminen mitään palvelua tarvi, kun ajaa autoa. 

Kun ei se autolla ajaminen ole mikään mittari. Se ihminen voi olla aikaisemmin ajanut jo vuosikymmeniä, joten se ajotaito tulee ihan selkärangasta.

Eihän se välttämättä pitkiä matkoja aja ja on lopun ajan päivästä autettavassa kunnossa. Jaksaminen vaihtelee.

Vierailija
60/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esimiehen mukaan uusia  asiakkaita piti ottaa vastaan, muuten olisi rikottu lakia.  Kotihoidolla ei ollut oikeutta kieltäytyä vastaanottamasta asiakasta, jos asiakas oli avun tarpeessa. Näin hoitohenkilökunnalle sanottiin."

Tilanteessa jossa niitä resursseja oli ja on varmastikin näin. Mutta jos ei ole ei sillä esimiehellä ole oikein mitään keinoa niitä resursseja mistään taikoa. Tällä hetkellä aletaan olla jo tilanteessa että välttämättä ei ole. Ylitöitä ei ole mahdollisuus määräänsä enempää teettää tai niihin ei voi ketään väkisin pakottaa. 4 vuotta sitten löytyi paljon enemmän hoitajia jotka halusi ylitöitä lisätienistien saamiseksi tehdä. Tänäpäivänä kotihoitoon ei löydy aina edes työntekijöitä jotka haluaisi tehdä täyttä työaikaa saati että he pystyisivät tekemään ylitöinä.