Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten vanhuksen hoito järjestetään, jos yhteiskunta ei auta?

Vierailija
26.10.2024 |

Eli jos vanhukselle ei hakemisesta huolimatta myönnetä tarvittavia palveluita, miten hänen asiansa hoidetaan? Pitääkö omaisten käydä antamassa lääkkeet, lämmittämässä ruoat, hoitamassa pesut yms.? 

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei myönnetä palvelua kotiin? 

Vierailija
2/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidon jonoon ei oteta uusia, koska arvioitu odotusaika ylittää 3kk rajan. 

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin viedään saattohoitokotiin

Vierailija
4/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ok. Hurjalta kuulostaa tällaiset jonot. Itse olen kotihoidossa sairaanhoitajana. Meille pääsee arviointijaksolle alle viikossa.

Vierailija
5/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Missä päin Suomea?

Vierailija
6/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiset palveluntarjoajat.

Vierailija
7/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisten hoidettavaksi jää, omaishoidon tuenkin saaminen voi olla vaikeaa kun hyvinvointialueitten johto peruu jo voimassakin olevia sopimuksia, tai pienentävät tukea.

Vanhukset ja omaishoitajat sekä omaiset tässä järjettömyydessä kärsivät eniten.

Vierailija
8/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin viedään saattohoitokotiin

Ai minne? Niitä ei ole Suomessa kun muutama. Ja luuletko että mennään noin vain? Kuka maksaa, sinäkö?

Vierailija
9/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaiset ovat satojen km päässä ja ainut lähellä oleva on itse niin sairas ,ettei voi auttaa.

Vierailija
10/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä ei ole kaikilla paikkakunnilla. Osalla toimijoista minimiveloitus on 30min. Kalliiksi tulee päivittäinen lounaan lämmitys. Palvelusetelin vaatisi.

Vierailija
11/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointialue on velvollinen järjestämään tarpeelliset palvelut. Eri asia on, että onko vielä tarpeellinen. Se selviää palvelutarpeen arviolla. Joskus omaisten mielestä joku asia on tarpeellinen vaikka se ei lääketieteellisistä syistä edes ole. Ihminen pärjää hyvin pitkälle omillaan jopa muistisairaana.

Vierailija
12/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä ei ole kaikilla paikkakunnilla. Osalla toimijoista minimiveloitus on 30min. Kalliiksi tulee päivittäinen lounaan lämmitys. Palvelusetelin vaatisi.

Sitten hoidat itse. Tai siirrät vanhuksesi sellaiselle paikkakunnalle jolla on palveluja.

Vierailija
13/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaiset ovat satojen km päässä ja ainut lähellä oleva on itse niin sairas ,ettei voi auttaa.

Kaikilla ei ole omaisia , ja jos sattuu olemaan niin eivät jostain syystä kykene tai halua .

Vierailija
14/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no tätähän te halusitte kun äänestitte. Hoitakaa itse tai jättäkää hoitamatta.

Vierailija
15/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijaintia pitäisi miettiä ennen kuin vanhuus iskee.

Meillä saatiin vanha äiti muuttamaan senioritaloon lähemmäs jälkeläisiä.

Vierailija
16/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niissä on usein huono hoito kun Purra ja Orpo pienensi hoitajamitoiksen että yksityiset rikastuisi ..Yksityiselle pakottaminen tarkoittaa että Rikkaat saa ryöstää vanhusten pakkomyyntiin menevät asunnot joita itse ostavat sijoitus asunnokseen ..AAMEN.👍👍👍👍👍

Vierailija
17/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan pitää auttaa. Sen takiahan me maksamme veroja!

Vierailija
18/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on ostanut palvelut itse, siivoojan ja kotisairaanhoidon 

Vierailija
19/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten hoidat itse. Tai siirrät vanhuksesi sellaiselle paikkakunnalle jolla on palveluja.

Ai että vanhuksia siirrellään kun elukoita pois tutusta ympäristöstä ...

Vierailija
20/93 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tämä tilanne. Me omaiset, jotka asumme 300 kja 400 km päässä, käymme ja lisäksi hänen vähän parempikuntoiset ystävät auttavat. Kyseessä ei ole varsinaisesti vanhus, vaan meidän vanhin sisarus, jonkin verran vanhempi meitä muita, monisairas. Koska hän osaa itse lämmittää ruokaa mikrossa ja pestä pyykit ja tiskata (=taso on sellaista että ei niitä astioita voi käyttää jos ei pese uudelleen) niin apua ei saa. Ei saa hoitotukeakaan. Me koetetaan käydä vuorotellen. Mulla vielä hankala kun julkisilla ei viikonloppuisin pääse. Hän ei halua muuttaa lähemmäksi kumpaakaan sisarusta, koska sisaruksen asuvat kaupungissa ja hän tykkää asua maalla ja siellä on kaverit. Hän kykenee ajamaan autolla mutta tarvitsee liikkumiseen apuvälineitä. Mä käyn keskimäärin kerran kuukaudessa ja toinen sisarus silloin kun vaativalta työltään ehtii. Sänky on virtsassa ja lattia haisee virtsalle. Lääkkeitä on pitkin lattiaa. Kukaan ei siivoa. Maksaisin siivousavun, mutta sitäkään ei oikein ole tarjolla (luulen, että paikalliset siivoojat eivät sinne halua). Mulla on vielä lapsi, aikuinen, joka on lievästi autistinen ja tarvitsee apua. Jotta on varaa auttaa vanhinta sisarusta, teen kahta työtä. Maksan hänen laskujaan, teen ruokaa ja ostan lakanoita inkotenssisuojia sänkyyn ja matkaankin menee rahaa. Pari kertaa vuodessa vaihdetaan patljakin. 

Mutta hän on liian hyväkuntoinen saadakseen mitään apua.