Vihreä sukupuolivähemmistöläinen kielilähettiläs joutui rasismin ja vihapuheen kohteeksi espoolaiskoulussa: Hyppää vit*tu katolta alas!
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010786187.html
Rasismi ja viha sukupuolivähemmistöjä kohtaan kasvaa Hesoissa! Opettajat eivät mitään tolkkua saaneet luokkaansa sukupuolivähemmistöön kuuluneen vihreiden nuorisopoliitikon vierailtua espoolaiskoulussa kielilähettiläänä.
Aivan järkyttävä vierailu. Pysäyttävä monella tavalla, sanoo helsinkiläinen Isaac Jyväsjärvi kielilähettiläsvierailustaan Espoon Järvenperän koulussa.
Jyväsjärven kanssa.
Heti tunnin alettua oppilaat kysyivät Jyväsjärveltä, onko hänellä tyttöystävää. Jyväsjärvi kertoi, ettei tykkää tytöistä. Siitä alkoi huutelu:
Sun vanhemmat ei haluu olla sun vanhempia!
Hyppää vit*tu katolta alas!
Luokassa olleet kaksi opettajaa eivät Jyväsjärven mukaan saaneet tilanteesta mitään otetta. Jälkeenpäin he pahoittelivat tapahtunutta Jyväsjärvelle.
Luokan valkoiset opettajat yrittivät vaan hiljentää oppilaita huutamalla, mutta ei siinä mitään nollatoleranssia minusta ollut.
Luokka oli liian iso ja oppilaat ottivat ylivallan.
Järvenperän koulun rehtori Minna Kartanon mukaan nuorten kielenkäyttö voi joskus äityä rajuksi.
Eipä tuohon nyt kauheasti ole kommentoitavaa. Nuoret osaavat olla sanoissaan aika rajuja ja kielenkäyttö nuorilla on aika kovaa. Meillä koulussa on nollatoleranssi.
Kartanon mukaan tilanteeseen puututtiin välittömästi tapahtuneen jälkeen yhteistyössä oppilaiden huoltajien kanssa.
Jos koululla on nollatoleranssi, niin miksi asiaan ei tunnin aikana puututtu napakammin ja sanottu, ettei kyseinen kielenkäyttö sovi?
Minä en nyt enempää tähän pysty kommentoimaan. Mutta asiaan on puututtu. Luotan opettajan toimintatapaan, hän on toiminut siinä tilanteessa kuten kuuluu.
HS kertoi lokakuussa, kuinka Espoon teatterin Minna Craucher-musikaaliesitys jouduttiin keskeyttämään kahdeksasluokkalaisten homofobisen huutelun takia.
Tällaisia asenteet ovat alkaneet nostaa päätään yhteiskunnassamme. Nuorille pitäisi opettaa, että tällainen ei ole ok, sanoo Kielilähettiläät ry:n vierailukoordinaattori Lina Grönvik
Pitäisikö vihapuheeseen ja rasismiin seksuaalivähemmistöjä kohtaan puuttua napakammin?
Kommentit (468)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten aivopesu sateenkaari- ja monikulttuurisuus ideologialla pitäisi lailla kieltää.
Onko siis se aivopesua, jos homoseksuaalisuus kertoo olevansa homo?
Miksihän meidän aikaan kouluissa vierailleet poliisit ja päihdevalistajat ei kertoneet yhtään mitään henkilökohtaiseen elämäänsä liittyvää? Vähän minä outona olisin pitänyt jos poliisi olisi pahoinpitelyn seurauksia esittelevän kuvan päälle päättänyt puheenvuoronsa " haluan tuoda vielä tässä esille, että olen ensimmäisessä homoseksuaalisessa suhteessani nyt neljäkymmentä vuotiaana erottuani pitkästä liitosta lasteni äidin kanssa. Kysyttävää?"
Vierailija kirjoitti:
Seksuaalivähemmistö ei ole rotu, joten kyseessä ei voi olla rasismi.
Ei ole homojen tai lesbojen rotua.
Onhan se ihan syntymässä määritelty ominaisuus ja suuntautuminen jota ei voi vaihtaa, vähä kuin silmien väri. Niin että rodusta tässä homoudessa jne. on nimen omaan kyse toisin kuin uskonnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekemistä tyttöystävillä oli koko kielikeskustelun kanssa. Olisi voinut ohittaa koko tyttöystävämeuhkaamisen toteamalla , että ei kuulu käsiteltävään aiheeseen millään tavalla,joten sitä ei nyt käsitellä.
Usein nuorten kanssa toimiessa tuollaiset asiat kiinnostavat nuoria (kuten tässäkin tapauksessa, nuorihan tätä kysyi) ja tällaisella juttuilulla päästää ikään kuin lähemmäksi niitä nuoria. Sen tietävät kaikki nuorten kanssa työskentelevät.
Nyt lopputulos ei ollut toivottava.
Ei kai näille nuorille voinut tulla suurena yllätyksenä, että kaikki eivät ole heteroita, kuten reaktioista voisi päätellä. Kasvatus on mennyt pahasti pieleen niin koulussa kuin kotona. Itse kuolisin häpeästä, jos lapseni paljastuisi homofobiseksi öyhöttäjäksi ja kiusaajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka te muut heterot tuotte muuten töissä tai opinnoissa esiin teidän seksuaalista suuntautumista? Entä muut, aseksuaalit esim? Ootteko ottaneet ihan reilusti puheeksi uudessa työpaikassa vaikka vai ottaneet että lähtee puheeksi vaikka jonkin kokouksen päätteeksi? Ennenvanhaan kun lähes kaikilla heterosuhteessa elävillä oli lapsia niin ainakin se julkisuuntautuneisuus tuli sitä kautta ilmi. Monestihan tulee jotain mainittua lapsista. Oon käyttänyt yleensä sanaa puoliso, ehkä pitäisi ottaa ilmaisuvoimaisempi termi käyttöön?
Homofoobikoiden mielestä on julistamista ja seksielämän naamaan hieromista, jos Marja kertoo puolisonsa nimen olevan Pirkko. Mutta kukaan ei hyperventiloi, jos Tuula kertoo käyneensä teatterissa miehensä Pertin kanssa.
Miten niin? Tässähän juuri kysytään niitä toimivia foorumeja ja tapoja tuoda se maailman tärkein asia esille, eli ketä panen tai ketä haluaisin panna. Puolison nimi, hyvä 👍 Toki voi olla kyse ystävöstä tai lapsesta eli jää vielä tulkinnanvaraa. Muita ideoita? Joku neilikka taskunpielessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekemistä tyttöystävillä oli koko kielikeskustelun kanssa. Olisi voinut ohittaa koko tyttöystävämeuhkaamisen toteamalla , että ei kuulu käsiteltävään aiheeseen millään tavalla,joten sitä ei nyt käsitellä.
Usein nuorten kanssa toimiessa tuollaiset asiat kiinnostavat nuoria (kuten tässäkin tapauksessa, nuorihan tätä kysyi) ja tällaisella juttuilulla päästää ikään kuin lähemmäksi niitä nuoria. Sen tietävät kaikki nuorten kanssa työskentelevät.
Kyseinen vierailija on nuori itsekin. Välttämättä hänellä ei ollut etukäteen ajatusta siitä, että tuollaista asiasisällön kannalta epäolennaista asiaa kysyttäisiin, jolloin tuli vastattua nopeasti ja miettimättä vastausta loppuun asti.
Hölmöä tässä tapauksessa on tehdä asiasta julkinen, niin sanotusti "kärpäsestä tuli härkänen". Ei varmasti kirjoitettu 1980-luvulla edes paikallislehdessä, jos oppilaat käyttäytyivät oppitunneilla huonosti. Kyllä asiat käsiteltiin asianosaisten kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten aivopesu sateenkaari- ja monikulttuurisuus ideologialla pitäisi lailla kieltää.
Miksihän meidän aikaan kouluissa vierailleet poliisit ja päihdevalistajat ei kertoneet yhtään mitään henkilökohtaiseen elämäänsä liittyvää? Vähän minä outona olisin pitänyt jos poliisi olisi pahoinpitelyn seurauksia esittelevän kuvan päälle päättänyt puheenvuoronsa " haluan tuoda vielä tässä esille, että olen ensimmäisessä homoseksuaalisessa suhteessani nyt neljäkymmentä vuotiaana erottuani pitkästä liitosta lasteni äidin kanssa. Kysyttävää?"
Olisihan tuo ollut vähän outoa. Ja olisi myös ollut outoa, jos Isaac olisi ilman mitään syytä kertonut suuntautumisestaan. Kivahan näitä hypoteettisiä skenaarioita on keksiä, mutta en ihan ymmärrä mitä tekemistä niillä on tapahtuneen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksuaalivähemmistö ei ole rotu, joten kyseessä ei voi olla rasismi.
Ei ole homojen tai lesbojen rotua.
Onhan se ihan syntymässä määritelty ominaisuus ja suuntautuminen jota ei voi vaihtaa, vähä kuin silmien väri. Niin että rodusta tässä homoudessa jne. on nimen omaan kyse toisin kuin uskonnoissa.
Pojan yläkoulussa oli rinnakkaisluokilla puolenkymmentä lesboa ja pari muunsukupuolista. Sittemmin ovat näin toisella asteella alkaneet seurustella kahta lukuunottamatta poikien kanssa. Toisella ei tiettävästi ole ollut seurustelukumppania, toisen vaiheista ei tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka te muut heterot tuotte muuten töissä tai opinnoissa esiin teidän seksuaalista suuntautumista? Entä muut, aseksuaalit esim? Ootteko ottaneet ihan reilusti puheeksi uudessa työpaikassa vaikka vai ottaneet että lähtee puheeksi vaikka jonkin kokouksen päätteeksi? Ennenvanhaan kun lähes kaikilla heterosuhteessa elävillä oli lapsia niin ainakin se julkisuuntautuneisuus tuli sitä kautta ilmi. Monestihan tulee jotain mainittua lapsista. Oon käyttänyt yleensä sanaa puoliso, ehkä pitäisi ottaa ilmaisuvoimaisempi termi käyttöön?
Kyllä se olisi reilua muita kohtaan että puhuisit miehestä avoimesti. Bi seksuaalin tai aseksuaalin pitää sitten sanoa ihan suoraan, vihjailut ei toimi. Tiimipalaveri tai kahvihuone toimivia tilaisuuksia kertoa.
"Kuulkaa kaikki. Minä olen xxxx"
mitä se muille kuuluu mikä on tai on olemati. Onko lapsia vai ei. Töissä sitä vain ollaan eikä kommuunissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isaac ei tuonut suuntautumistaan oma-aloitteisesti esiin. Aloitteko te tivaamaan vierailijoilta tai opettajilta peräröörin rassaamisesta tai kairaamisesta? Wanhaan hyvään aikaan sä olisit saanut litsarin tai karttakepistä, jos olisit alkanut lässyttämään auktoriteettihahmolle.
On paljon nolompaa tulla kaapista ulos vihreänä tai vassuna kuin homoseksuaalina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan tuo ollut vähän outoa. Ja olisi myös ollut outoa, jos Isaac olisi ilman mitään syytä kertonut suuntaut
No me tytöt kyllä kuolattiin ihan avoimesti sijaisopea ja vieraillutta poliisia. Varmasti udeltiin myös kumppanista. Vastaus on kuulunut 'minun yksityiselämäni ei taida olla nyt tämän tunnin aihe'
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehtorin vastuuta välttelevä asenne on järkyttävä. Hoetaan nollatoleranssia kuin mantraa mutta oikeasti ei tehdä mitään. Kuka muka haluaisi panna lapsensa tuollaiseen kouluun?
Tämäkin rehtori varmaan istuu omassa rehtorinhuoneessaan ja osallistuu hienoihin palavereihin hienojen ihmisten kanssa ilman mitään opetusvelvollisuutta, ilman todellista kosketusta siihen *ainekseen*, mikä koulussa on oppilaana. Ei *nollatoleranssihöpötykset* tarkoita mitään, ellei ole todellisia seurauksia. Sellainen ei ole oppitunnin aikana pidettävä rehtorin puhuttelu, jossa oppilas lupaa olla jatkossa kunnolla, kaiken jatkuessa kuitenkin ennallaan.Tämän rehtorin pohjakoulutus on uskonnonopettaja. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuossa koulussa kaikki, niin opettajat kuin oppilaatkin, voivat todella huonosti. O
Jos et tiennyt rehtoriksi kuuluu käydä 25 opintopisteen kokonaisuus oikeustieteitä ja johtajuutta. Ne kaikki ovat aineenopettajia, joilla on tuo kokonaisuuskäytynä tutkinnossaan.
Ei sinne mitään Oikeustieteen maistereita oteta. Palkkakin kehno, jos OTM
Vierailija kirjoitti:
"Luokan valkoiset opettajat yrittivät vaan hiljentää oppilaita huutamalla, mutta ei siinä mitään nollatoleranssia minusta ollut." Miksi ihonväri piti tunkea mukaan? Kuulostaa rasistiselta
Kait olisi pitänyt olla pikimusta, jotta olisi korrekti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis RKP palkkaa homon selittämään teineille, miten ihana asia pakkoruotsi on, ja sitten ihmetellään, kun joku provosoitui? Oikeesti. Enemmän ihmettelisin, jos kukaan ei provosoituisi.
Ehkä tämä juuri oli tarkoituskin. Saada oppilaat näyttämään rasistisilta.
Jos joku toimii kuin homofoobinen idiootti, niin millaisia päätelmiä tekisit henkilöstä?
Oi vieläkin muistan biologian sijaisopen siniset silmät. Jussi taisi olla nimi. Ihan varmaan on yrkätty kaikin mahdollisin keinoin, mutta eipä se ammatillinen kuori murtunut. Ei aavistustakaan oliko homo hetero vai mikä lie ollut. Yksin ei varmasti ollut ellei itse halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen vierailija on nuori itsekin. Välttämättä hänellä ei ollut etukäteen ajatusta siitä, että tuollaista asiasisällön kannalta epäolennaista asiaa kysyttäisiin, jolloin tuli vastattua nopeasti ja miettimättä vastausta
Ennen olikin niiiin paljon paremmin, kun homofobiat, seksismit, rasismit, perheväkivallat, päihdeongelmat ja auktoriteettiaseman väärinkäytökset vain lakaistiin maton alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilas kysyi häneltä tyttöystävästä ja hän vastasi kysymykseen. Ei hän sitä kuvailemallasi tavalla esiin tuonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis RKP palkkaa homon selittämään teineille, miten ihana asia pakkoruotsi on, ja sitten ihmetellään, kun joku provosoitui? Oikeesti. Enemmän ihmettelisin, jos kukaan ei provosoituisi.
Ehkä tämä juuri oli tarkoituskin. Saada oppilaat näyttämään rasistisilta.
Jos joku toimii kuin homofoobinen idiootti, niin millaisia päätelmiä tekisit henkilöstä?
1910 slotsgatan 32 2tr där är lägenhetsbråk,kom
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilas kysyi häneltä tyttöystävästä ja hän vastasi kysymykseen. Ei hän sitä kuvailemallasi tavalla esiin tu
Vastasi kysymykseen ja?
Entä jos oppilas olisi kysynyt vaikkapa että lähdetkö mun kanssa treffeille? Oisko riittänyt 'ei kiitos' vai pitääkö lisätä 'ei kiitos, en pidä blondeista '
Onko siis aivopesua, että koululla vierailee homoseksuaalinen ihminen? Hänhän ei tuonut seksuaalisuuttaan muuten esiin, kuin homofoobikoiden uteluiden takia. Miksi muiden ihmisten suuntautumiset kuuluvat oppilaille? Eikö nuorille ole opetettu käytöstapoja. Suuntautumisella ei ole muulloin merkitystä kuin suhdetta muodostettaessa.