Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lopetin tupakoinnin pari v sitten ja tajuan HAISSEENI ihan järkyttävältä!

Vierailija
25.10.2024 |

Olkoon tämä opetukseksi/varoituksi muille jotka vielä polttavat. Eli aloin polttaa nuorena ja poltin yli 10 v. Myös sisällä ja ketjussa.

No, 2 vuotta sitten sain lopettua ja nykyisin tupakka ällöttää minua. Kun lopetin niin melko välittömästi hajuaistini palasi normaaliksi.

Koko taloni haisi röökiltä. Minä haisi röökiltä. Vaatteet, tavarat, laukut, huonekalut (mm sohvat ja patjat!) haisivat ihan s**tanan järkyttävältä.

Koko silloinen kämppä pestiin lattiasta kattoon, myös etikalla. Tapetit vaihdettiin jne. Silti haju ei lähtenyt täysin vaan kämppä piti muuttaessani otsonoida.

Huonekalut olen onnistunut vaihtamaan toisiin, vaatteita sain etikkapesulla pelastettua. Ja ainiin, kun lopetin röökaamisen huomasin VASTA SILLOIN hienhajuni!

Olin haissut ehkä vuosia röökin lisäksi pistävältä hieltä, vaikka peseydyin usein. Asiaan auttoi vasta palasaippua ja absolut torr. Kun poltin, en haistanut hienhajua enkä mitään muutakaan.

Lopettakaa oikeasti röökaamisen, teiltä on hajuaisti täysin mennyt. Ettekä haista omia hajujanne. Jokainen röökaajat meinaan HAISEE ja pahalta. Tämän kerron jokaiselle röökaajalle ihan ystävällisyyttäni, koska tuosta hajusta ei yleensä kehdata sanoa teille. 

Kommentit (164)

Vierailija
141/164 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kahvin haju, olisi saanut minut lopettaan sen juonnin, jos vain olisin tiennyt. En oikeasti vain tajunnut, että se haisee hengityksessä niin pahalla. Toisekseen, kahvissa on hyvä puolia, mutta kiin on nikotiinissakin. Älkäämme unohtako sitä. Tosin, tupakkaa nyt ei pitäisi polttaa sen takia, että saisi niitä hyviä puolia. Huonoja on niin paljon enemmän. 

Mutta joo, kahvia juovat hermostuu enemmän, koska tupakan hajuhaitan tietää kyllä kaikki tupakoivat. Tai ainakin pitäisi tietää. 

Kylläpä haisee myös valkosipuli, jauhelihakastike, peruna, appelsiini jne. Kun olet niitä just syönyt, etkä ole viitsinyt pestä hampåaitasi ruokailun jälkeen tai käyttää edes xylitoli-purukumia 

Pahalle haiset ja varsinkin sun paskasi 

Eli et tiedä mistä puhut. Juot siis kahvia. Noista mikään ei haise biin kuvottavalle kuin kahvissa. Se on verrattavissa tupakan hajuun hengityksessä. Valitettavasti. 

Vierailija
142/164 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet ei haise kun tupakoi ulkona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/164 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi tupakoijana uskoa näitä mielipiteitä. Siks oikeastiko täällä porukka väittää, että iso osa suomalaista muka haisee noin pahalta? Tupakka haisee hetken pahalta palaessaan, ei polttamisen jälkeen kukaan haise. Haluatte vain nillittää. 

Se palava tupakkahan ei itsessään haise niin pahalle, se ei ole se hajujuttu. Pahalle haisee ihminen ja tavarat ja kankaat joihin haju tarttuu. Ihmisessä itseäni häiritsee eniten hengityksen haju, joka osittain tulee varmasti siitä, että tupakoitsijoilla on usein ientulehdus ja ehkä jotenkin kuivempi suu? Jokin siinä hengityksessä haisee ihan kammottavalta. Myös tupakoijan suutelu on aika inhottavaa ja viimeksi kun itse tällaista tein, tupakan maku maistui suussani vielä seuraavana päivänä. Se oli kyllä aika uskomaton juttu. 

Mitä tulee kahviin, niin itse kyllä kahvin juojana tiedostan että se aiheuttaa hajuja. Eihän kahvi vie hajuaistia. Pissani haisee kahville, kyllä tiedän, toisaalta vessahajut on minusta luonnollisia eikä kenenkään jätökset miltään ruusulta tuoksu. Ja kahvin juonnin jälkeen suu tuntuu kuivalta ja varmasti hengitys haisee jo siksikin. Tähän ehkä auttaa lasi vettä kahvin jälkeen, en tiedä. 

Mitä tulee ihmisten hajuihin noin yleensä, niin japanilaisethan sanoo, että länsimaalaiset haisee happamalle maidolle. Japanissa ei käytetä paljon maitotuotteita ja he pystyvät erottamaan meistä sen maidon hajun. Ehkä sitä aina vähän haisee niille jutuille mitä itseensä laittaa?

Vierailija
144/164 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteet ei haise kun tupakoi ulkona.

Itse petosta. Todellakin haisee. 

Ja näille, jotka eivät haista miehestään yms... tottumiskysymys. En jaksa uskoa, että joku jää tästä asiasta oikeasti väittelemään. Tupakoivat haisee ja monella eri tavalla. 

Vierailija
145/164 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoitsijan jälkeen hissiin meno on kamalaa. Hississä ei juuri ilma vaihdu... 🤮

Vierailija
146/164 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tupakan hajuistakin puhuttu iät ja ajat. Tupakoitsija ei vain millään itse usko, että haju on järkyttävä. Tupakoitsijoiden mielestä kaikki muut vain liioittelevat sitä lemua, koska "sehän vain tuoksuu ja ei tartu vaatteisiin, en polta sisällä niin ei se haise eikä tartu vaatteisiin.. jne". Kyllä tarttuu ja kyllä haisee. 

Vierailija
147/164 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihniset tupakoi, nuuskaavat joka on vielä vaarallisempaa.

Kyllä minä hielle haisen vaikken tupakoi 🤣 Kiitos vaihdevuosien sitten vasta alat haista joka päästä.

Vierailija
148/164 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosien aiheuttamat muutokset ihmisen fysiologiassa ja sitä jautta esim. hikoilun aiheuttamaa hajua ei pidä verrata tupakan hajuun. Kyllä, hiki voi haista, mutta se on ihmiskehon tuottama luonnollinen haju, jolle kyllä voi tehdä jotain, mutta tupakan haju ei ole ihmiskehon luontainen haju. Hikeen ei kuole, tupakkaan kuolee. 

Vierailija
149/164 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä vieruskaveri käy tauoilla tupakalla. Kyllä haisee, vaikka tupakkapaikka on joitakin kymmeniä metrejä talon ulkopuolella ja kävelee vielä kerroksen rappuja ylös. 

Toinen mitä samalla työpaikalla ihmettelen: jotkut jäävät siihen ulko-oven eteen tupakoimaan, vaikka tupakkapaikka on olemassa. Kiva tulla ja lähteä, kun pitää sen ällöttävän savuverhon läpi kulkea. Sitten esim. talvella dumpataan roskiksen päälle kertyvään lumeen tumpit - hyi helvetti millainen limainen läjä tupakantumppeja paljastuu, kun lumet sulavat. 

Vierailija
150/164 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin lopetin 2v. sitten 20v tupakoinnin, mutta on kyllä niin vahvasti riippuvuus varmaan vieläkin läsnä, koska mun mielestä tupakan savu haisee edelleen hyvälle ja joskus ohimenevän tupakoitsijan savujen kohdalla vetäisene delleen syvään henkeä. Mutta tuhkikselle haisevia vaatteita ei ole ikävä ja mielestäni tuhkikselle haiseva kämppä oli näin tupakoitsijanakin hirveen hajunen. Itse poltin vain ulkona, mutta aika ketjupolttaja olin, joten voin kuvitella että vaatteissakin ollut aikamoinen töhiksen haju, vaikka itse sitä ei havainnoinut. Oma hajuaisti ei kuitenkaan ole mielestäni vieläkään mitenkään erityisesti muuttunut, tai minusta se on jopa vähän sekaisin, koska esimerkiksi juusto haisee nykyään ihan oksettavalle aina ja olen joutunut juuston syömisenkin lopettamaan siksi. Välillä tulee myös ihan omituisia hajuja vastaan, joskus jopa palaneen käryjä, jotka ei liity mihinkään.

Vierailija
151/164 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin lopetin 2v. sitten 20v tupakoinnin, mutta on kyllä niin vahvasti riippuvuus varmaan vieläkin läsnä, koska mun mielestä tupakan savu haisee edelleen hyvälle ja joskus ohimenevän tupakoitsijan savujen kohdalla vetäisene delleen syvään henkeä. Mutta tuhkikselle haisevia vaatteita ei ole ikävä ja mielestäni tuhkikselle haiseva kämppä oli näin tupakoitsijanakin hirveen hajunen. Itse poltin vain ulkona, mutta aika ketjupolttaja olin, joten voin kuvitella että vaatteissakin ollut aikamoinen töhiksen haju, vaikka itse sitä ei havainnoinut. Oma hajuaisti ei kuitenkaan ole mielestäni vieläkään mitenkään erityisesti muuttunut, tai minusta se on jopa vähän sekaisin, koska esimerkiksi juusto haisee nykyään ihan oksettavalle aina ja olen joutunut juuston syömisenkin lopettamaan siksi. Välillä tulee myös ihan omituisia hajuja vastaan, joskus jopa palaneen käryjä, jotka ei liity mihinkään.

Sama mulla ,lopetin 1 vuosi sitte ,ruokavalio mennyt aikalailla uusiksi maitoa ei voi juoda lainkaan haisee ja maistuu kamalalta ja porkkanat joskus kalalta🤣

Vierailija
152/164 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisälläkö poltit vai miksi huonekalut ja kämppä piti pestä etikalla? Tuntemieni tupakoitsijoiden kodeissa ei haise rööki, koska eivät polta sisällä.

Mutta hienoa että olet päässyt siitä aineesta eroon. 

Se on paljon kiinni myös muusta hygieniasta ja juurikin tuosta oman hajuaistin turtumisesta. Tupakoitsija joutuu olemaan vaatteiden ja tekstiilien pesemisen kanssa tarkempi säännöllisyyden kanssa, koska ei haista hien, tupakan ja hajusteiden pinttynistä samalla tavalla kuin normaalilla tai herkällä hakuaistilla olevan henkilö.

Jos tupakkatakkia ei pese, alkaa haju pistämään muihin vaatteisiin ja siten tarttumaan myös kotona tekstiileihin. Jos henkilö pitää huolta omasta hygieniastaan säännöllisyydellä tai tupakoimattoman asuinkumppanin avulla (puoliso, lapset), tuollaista tekstiilien haisemista ei todennäköisesti ehdi tulla, kun huonekalut jo uusitaan.

Vierailija
153/164 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin n. vuosi sitten useamman vuosikymmenen kestäneen aktiivisen tupakanpolton. Koin, että hajuaistini oli ylitarkka tupakanpolton aikana, eikä se olekaan muuttunut lopettamisen jälkeenkään tarkemmaksi (ei valitettavasti huonommaksikaan). Koska joka paikassa on valtavasti hajuja enivei, oli tupakkaa yhtä helppo sietää kuin muitakin hajuja. Se ei missään nimessä ole pahimmasta päästä, edelleenkään. Maitotuotteethan haisevat navetalle, liha ja kana raudalle, lapset kirpeälle mullalle, vanhemmat ihmiset pölylle, tms. Vesi haisee alueesta riippuen kalkki/metalli/maa, ei ikinä mautonta kuten väitetään. Ja tähän lisäksi kaikki "muidenkin" tunnistamat arkipäiväiset hajut. Monet tilat vaikuttavat hajujen kautta mielialaan, esim. sairaalat tai hotellit. Että samaan konkurssiin meni tupakan höyrytkin ja koen ettei mikään tässä muuttunut lopettamisen myötä. Ehkä helpotti tottumukset kautta hieman yliherkkyyttä, jos siellä nyt joku käämi oli hieman turtuneempi. 

Aloittajalle sen verran, että on todellakin eri asia omaisuudelle ja ihmiselle mikäli polttaa sisällä. Haju muuttuu kirpeän tunkkaiseksi ja jotenkin syöpyy kaikkeen lähtemättömästi. Autot, joissa on poltettu, tunnistaa aina näin entinen tupakoitsijakin. Ihmisestä sen haistaa heti. Ulkona tupakoitsevia tuttavia ja heidän perheenjäseniä/omaisuuttaan taas ei pysty erottelemaan, koska heidän asunnossa ei haise tupakki. Täytyy saada kiinni "verekseltään" :D

Vierailija
154/164 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettuani 5 ekaa sivua saanen ihmetellä, että miten ihmeessä tähän keskusteluun saatiin kahvin haju? Toki makuasioita on monia ja itse tykkään kahvista tuoksukynttilänä, mutta kuitenkin. Kahvi on elintarvike joka on kohtuullisesti käytettynä terveellistä vs myrkkysätkä joka myös tupakkana tunnetaan. Kyllä merileväkin haisee karmealta, mutta merilevä on kuitenkin terveellistä. Mulla ei ole mitään tarvetta valittaa elintarvikkeiden hajusta, mutta tupakasta valitan avoimesti. 

Vierailija
155/164 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän että saan täystyrmäyksen mutta minusta tupakansavu tuoksuu hyvältä. :D ei varmasti tuoksu omassa kodissa, vaatteissa jne, mut joskus kun kävelee vaikka kovalla pakkasella kadulla ja yhtäkkiä jostain kantautuu tupakanhaju. Se on aika kiva tuoksu. Vähän niinkuin bensakin.

Mä kans tykkaan tupakansavun tuoksusta silleen sivusta haistettuna kun joku polttaa kauempana ja se kulkeutuu muutaman kymmenen metrin päästä sieraimiin. Mutta en siitä kärystä, mikä siitä tulee vaatteisiin/hengitykseen tai vaikkapa mikä oli vanhaan hyvään aikaan tupakkakopeissa. Ja jos taas joku polttaa ihan vieressä, ei haju ole hyvä.

Vierailija
156/164 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Tupakoivat haisevat aivan kamalalle. Itsekin lopettanut, tosin tiedostin kyllä hajun, jollakin tasolla. 

Eniten yllätti kuitenkin se, että kuinka pahalta kahvia juovat haisevat... Silloin kun lopetin sen, niin vasta hoksasin. Tästä ei myöskään ikinä puhuta. Heidän henkinen haisee aivan järkyttävälle kahvin juonnin jälkeen. Toki se ei pinta vaatteisiin, mutta voi yök, miten vaikeita on tullut aamukokouksista. 

Oikeasti!! Joku muukin aikuinen ymmärtää tuon! Ihanaa! Inhoan kahvin hajua hengityksessä ja tosi monet lapset inhoavat myös. Hoitajat vain naureskelevat asialle, kun lapset sanovat, että haisee pahalle. Itse ymmärrän hyvin. Kahvinen hengitys haisee oikeasti kuvottavalle.

Kahvin juojan jälkeen vessassa käyntikin on aika inhottavaa. Tajusin tämän itse, kun lopetin k

Meillä on töissä näitä, jotka eivät kahvia juo ja vessassa käynnin jälkeen ilmaan jää päivän mittaan muhineen pershien ja alapään haju jäljiltään kuin keltä tahansa muultakin. 

Vierailija
157/164 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luettuani 5 ekaa sivua saanen ihmetellä, että miten ihmeessä tähän keskusteluun saatiin kahvin haju? Toki makuasioita on monia ja itse tykkään kahvista tuoksukynttilänä, mutta kuitenkin. Kahvi on elintarvike joka on kohtuullisesti käytettynä terveellistä vs myrkkysätkä joka myös tupakkana tunnetaan. Kyllä merileväkin haisee karmealta, mutta merilevä on kuitenkin terveellistä. Mulla ei ole mitään tarvetta valittaa elintarvikkeiden hajusta, mutta tupakasta valitan avoimesti. 

Ihmettelen samaa. Kahvin hajusta jankkaajat voisivat perustaa oman ketjun. Kahvin tai minkään muun elintarvikkeen haju ei tartu samalla tapaa mihinkään kuin tupakan. Ja juuri tuo on tupakassa se äärimmäisen ällöttävä ominaisuus.

Vierailija
158/164 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ulkotupakoijat myös tuovat tullessaan vahvan tupakanhajun mukanaan bussiin. 😕

Toinen hankaluus on kaupan yms ovien läheisyydessä tupakointi, koska oven auetessa savu pääsee sisään kauppaan tms. 

Vierailija
159/164 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerrostaloasunnossa tupakoidaan sisällä, haisee koko rappukäytävä. 

Vierailija
160/164 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otan aina kurkkupastillin tupakin jälkeen. Pitää hajut loitolla