Lopetin tupakoinnin pari v sitten ja tajuan HAISSEENI ihan järkyttävältä!
Olkoon tämä opetukseksi/varoituksi muille jotka vielä polttavat. Eli aloin polttaa nuorena ja poltin yli 10 v. Myös sisällä ja ketjussa.
No, 2 vuotta sitten sain lopettua ja nykyisin tupakka ällöttää minua. Kun lopetin niin melko välittömästi hajuaistini palasi normaaliksi.
Koko taloni haisi röökiltä. Minä haisi röökiltä. Vaatteet, tavarat, laukut, huonekalut (mm sohvat ja patjat!) haisivat ihan s**tanan järkyttävältä.
Koko silloinen kämppä pestiin lattiasta kattoon, myös etikalla. Tapetit vaihdettiin jne. Silti haju ei lähtenyt täysin vaan kämppä piti muuttaessani otsonoida.
Huonekalut olen onnistunut vaihtamaan toisiin, vaatteita sain etikkapesulla pelastettua. Ja ainiin, kun lopetin röökaamisen huomasin VASTA SILLOIN hienhajuni!
Olin haissut ehkä vuosia röökin lisäksi pistävältä hieltä, vaikka peseydyin usein. Asiaan auttoi vasta palasaippua ja absolut torr. Kun poltin, en haistanut hienhajua enkä mitään muutakaan.
Lopettakaa oikeasti röökaamisen, teiltä on hajuaisti täysin mennyt. Ettekä haista omia hajujanne. Jokainen röökaajat meinaan HAISEE ja pahalta. Tämän kerron jokaiselle röökaajalle ihan ystävällisyyttäni, koska tuosta hajusta ei yleensä kehdata sanoa teille.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki noi tuotteet kaupan hyllyllä, oli ne sitten pesuaineita ja ihovoiteita. Niissä on niin vahvat tuoksut aina, että olen aina ihmetellyt, että ketkä hajuvammaiset niitä tuotteita kehittelee ja päästää läpi tuotantoon asti. Ehkä ne on just sit näitä röökaajia.
Itselläni on normaalia parempi hajuaisti enkä ole ikinä polttanut.
Meillä tuttavaperhe. Isovanhemmat polttavat, vanhemmat polttavat, tädit polttavat ja he kaikki käyttävät jäätävän määrän hajusteita.
Emme yksinkertaisesti voi pyytää heitä kylään. Se haju ei vain lähde ja heillä käydessä tulee todella paha olo ja päänsärky. Olemme siis nyt jotenkin kiemurrelleet tilanteista ja pyytäneet heitä mukaan ulkotapahtumiin jne., koska korona pelasti meidät pakkokyläilyiltä ja takaisin emme niihin halua.
Olen yrittänyt varovasti asiasta sanoa silloin, kun he pohtivat lasten päänsärkyjä, valittavat kiusaamisesta tai pilkkaavat tuttaviaan, jotka "aina saavat sopivasti astmakohtauksen juuri heillä". Eipä auta sanomiset. Sellaista käheää tupakkanaurua tulee vastaan yskänpuuskan saattelemana.
Toivottavasti he lukevat tätä ketjua.
Joo, hyvä, kun tajusit sen asian ja lopetit. Siinä säästyy myös ihan hirveesti rahaa. Niiden hintoja pitää kanssa nostaa moninkertaisesti. Tai sitten niitä ei ole mikään pakko edes tilata mistään, ja sen luvankin voi perua helposti, ja jos on perustamas uutta kauppaa, kioskia yms, niin ei sitä lupaa tarvita ollenkaan, sen voi jättää hakematta. He siis haisevat ihan hirveällä ! Itse vastustan jyrkästi kaikkea, mikä liittyy vähänkin tupakointiin, alkoholiin ja huumeisiin. Siinäkin säästyy rahaa, ku ei tarvitse tuhlata niihin. Ja oman ja muidenkin terveys on täysin vaarassa. Itellä on ollu jo useita vuosia yskää, ja jokunen vuosi takaperin syy selvisi. Kurkussa on 2 pienen pientä etäpesäkettä. En oo ikinä tupakoinut, oon täysin alkoholiton ja huumeeton. Siksi yskin edelleen. Kiitos vain. Oliko mukavaa aiheuttaa viattomalle ihmiselle taas uusi sairaus ???? Jota en halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Voi kumpa meillä töissä oleva Tuoksu Tuksukin tajuaisi lopettaa parfyymien liikakäytön.
Ulko ovelta asti pystyy aistimaan että on paikalla.
Joku jo asiasta huomauttikin mutta ei tajunnut sittenkään.
Tekoripset räpsyy ja parfyymi haisee. Yäk.
Tästä ei ole kuin pari vuotta, kun eräs nainen vaahtosi hiilenä tuoksuistaan. Hammaslääkäri oli huomauttanut, että jatkossa toivottaisiin tuoksutta tulemista. Se aiheutti raivon. Hän polttaa tuoksukynttilöitä aina, pesee kukkaistuoksuilla itsensä, kotinsa ja pyykkinsä ja käyttää hajuvettä kuulemma arkisin "vain yhdeksän suihkausta" - ja lisäksi tupakoi. Lienee turha mainita, että auto on täynnä hajustekuusia ja tiesmitä muuta myrkkyä. Vihaisena kertoi, ettei todellakaan aio haista jatkossakaan vain sen takia, että joku kieltää häneltä hajusteiden käytön.
Siinä mietin, että ei mahda hygienia olla kohdallaan, jos tuollainen määrä hajusteita tarvitaan peittämään ominaishaju...
Hienoa tosiaan, että olet päässyt tupakasta eroon.
Mun jotkut työkaverit polttaa (eri ikäisiä, joillakin se rööki palanut 20-30 vuotta), mutta eivät haise pahalle, ja mulla on herkkä hajuaisti! Tottakai heti tupakalla käytyään lemahtavat vähän tupakalta, mutta esim. jos istuu heidän vieressään ruokkiksella ja ovat edellisen kerran käyneet aamun kahvitauolla tupakalla, niin eivät enää haise millekään, eikä koskaan esimerkiksi hielle.
Kaipa sun paha hajus johtui sisällä polttamisesta. Ei tuntemillani tupakoitsijoilla, haise kotona, eikä edes autossa tupakka, koska polttavat vain ulkona.
Tupakointia en silti puolusta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Tupakoivat haisevat aivan kamalalle. Itsekin lopettanut, tosin tiedostin kyllä hajun, jollakin tasolla.
Eniten yllätti kuitenkin se, että kuinka pahalta kahvia juovat haisevat... Silloin kun lopetin sen, niin vasta hoksasin. Tästä ei myöskään ikinä puhuta. Heidän henkinen haisee aivan järkyttävälle kahvin juonnin jälkeen. Toki se ei pinta vaatteisiin, mutta voi yök, miten vaikeita on tullut aamukokouksista.
Oikeasti!! Joku muukin aikuinen ymmärtää tuon! Ihanaa! Inhoan kahvin hajua hengityksessä ja tosi monet lapset inhoavat myös. Hoitajat vain naureskelevat asialle, kun lapset sanovat, että haisee pahalle. Itse ymmärrän hyvin. Kahvinen hengitys haisee oikeasti kuvottavalle.
Vierailija kirjoitti:
Joo, hyvä, kun tajusit sen asian ja lopetit. Siinä säästyy myös ihan hirveesti rahaa. Niiden hintoja pitää kanssa nostaa moninkertaisesti. Tai sitten niitä ei ole mikään pakko edes tilata mistään, ja sen luvankin voi perua helposti, ja jos on perustamas uutta kauppaa, kioskia yms, niin ei sitä lupaa tarvita ollenkaan, sen voi jättää hakematta. He siis haisevat ihan hirveällä ! Itse vastustan jyrkästi kaikkea, mikä liittyy vähänkin tupakointiin, alkoholiin ja huumeisiin. Siinäkin säästyy rahaa, ku ei tarvitse tuhlata niihin. Ja oman ja muidenkin terveys on täysin vaarassa. Itellä on ollu jo useita vuosia yskää, ja jokunen vuosi takaperin syy selvisi. Kurkussa on 2 pienen pientä etäpesäkettä. En oo ikinä tupakoinut, oon täysin alkoholiton ja huumeeton. Siksi yskin edelleen. Kiitos vain. Oliko mukavaa aiheuttaa viattomalle ihmiselle taas uusi sairaus ???? Jota en halunnut.
Vaikutat niin rasittavalta ihmiseltä että syöpäsi taitaa olla melkein ansaittu asenteesi takia.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan tupakan hajua, olen entinen polttaja itsekin. En voi ymmärtää, miksi kukaan läheisistäni tai ystävistäni ei koskaan sanonut minulle siitä järkyttävästä hajusta?
Joo, varmaan ei haluttu loukata mutta silti.. Minun annettiin kulkea mieluummin vuosia tuhkakupilta haisten, kuin että kukaan olisi sanonut hajustani mitään? Olisin toivonut rehellisyyttä.
Et varmasti ymmärrä paljoa yhtään mistään, jos et itse asiaa tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Tupakoivat haisevat aivan kamalalle. Itsekin lopettanut, tosin tiedostin kyllä hajun, jollakin tasolla.
Eniten yllätti kuitenkin se, että kuinka pahalta kahvia juovat haisevat... Silloin kun lopetin sen, niin vasta hoksasin. Tästä ei myöskään ikinä puhuta. Heidän henkinen haisee aivan järkyttävälle kahvin juonnin jälkeen. Toki se ei pinta vaatteisiin, mutta voi yök, miten vaikeita on tullut aamukokouksista.
Oikeasti!! Joku muukin aikuinen ymmärtää tuon! Ihanaa! Inhoan kahvin hajua hengityksessä ja tosi monet lapset inhoavat myös. Hoitajat vain naureskelevat asialle, kun lapset sanovat, että haisee pahalle. Itse ymmärrän hyvin. Kahvinen hengitys haisee oikeasti kuvottavalle.
Kahvin juojan jälkeen vessassa käyntikin on aika inhottavaa. Tajusin tämän itse, kun lopetin kahvin juonnin joitakin vuosia sitten. Juon kuitenkin joskus satunnaisesti esimerkiksi kylässä, kun ei ole muuta tarjolla, ja pissa haisee sen jälkeen aika kamalalle! Olin aina ihmetellyt, että miksi ihmisistä jää paha haju vessaan, että onko se likaisuus vai mikä (kun ei haise kakka...), mutta se on kahvin juojan virtsa...
Vierailija kirjoitti:
Juu röökaajat eivät ymmärrä haisevansa todella pahalle! Siihen ei mikään pastilli auta!
Edellisessä työpaikassani oli ketjupolttava nainen. Haisi aina niin pahalle. Hänellä oli myös kaksi koiraa. Ja koirathan haisevat. Jokainen voi kuvitella, kuinka tuo nainen löyhkäsi tupakalle ja märälle koiralle yhtäaikaa. Tuskin hänen kotinsakaan yhtään paremmalta löyhkäsi.
Jotkut koirarodut haisee pistävältä, en tiedä miksi. Itsellä kaksi turkkikoiraa, joita pestään shampoolla jatkuvasti. Mulla on hyvä hajuaisti ja oon kysynyt vierailtakin, meillä ei haise koira.
Tuntemassani perheessä, jossa koiria ja kissoja, käytetään sinistä Comforttia huuhtaluaineena. Hirveä coctail. Samoin yhdessä tupakoijan ja yhdessä homeasunnossa. Nää aina yhdistyy.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sönkötät? Että kurkkusi tilanne johtuu röökistä, vaikka et ole ikinä polttanut? Joka kolmas sairastuu syöpään elämänsä aikana, suurin osa tupakoimattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kahvia juovien henki.... se on musta jopa osittain pahempi kuin tupakka. Tai yhtä paha...
Ja varsinki nää jotka juo kahvia röökillä käydessä. Se haju sen jälkeen saa tajun kankaalle melkein.
Ite oon kyllä tupakan polttajalle sanonut, että haisee ihan tuhkakupille;)
Pakko palata tuhon kahvia juoviin. Se on kumma, miksi siitä ei niin puhuta. Itsekin hoksasin, vasta kun lopetin. Miksi siitä wi kehdata niin sanoa? Se haju on oikeasti kuvottava ja kahvin juonti on reilusti yleisempää kuin tupakointi. Ehkä siksi se ei saa niin paljon ääntä, koska Suomessa niin harva tajuaa, kuinka pahalta kahvi haisee.
Mutta joo ihanaa, että täällä on ihmisiä, jotka ymmärtää. Tämä on tabu, josta ei saa samalla lailla puhua, kuin tuosta tupakasta. Joka on kamala haju sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvin juojan jälkeen vessassa käyntikin on aika inhottavaa. Tajusin tämän itse, kun lopetin k
Ahaa! Meillä on ihmetelty tuota hajua. Toinen mummo jättää vessan haisevaksi, pappa ja toinen mummo ei. Tätin ja minun jälkeen vessa ei haise, mutta hänen miehensä ja minun mieheni jälkeen haisee. Tämä siis lasten suusta.
Nyt kun mietin, niin juuri haisevat juovat kahvia, muut ainoastaan teetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu röökaajat eivät ymmärrä haisevansa todella pahalle! Siihen ei mikään pastilli auta!
Edellisessä työpaikassani oli ketjupolttava nainen. Haisi aina niin pahalle. Hänellä oli myös kaksi koiraa. Ja koirathan haisevat. Jokainen voi kuvitella, kuinka tuo nainen löyhkäsi tupakalle ja märälle koiralle yhtäaikaa. Tuskin hänen kotinsakaan yhtään paremmalta löyhkäsi.
Jotkut koirarodut haisee pistävältä, en tiedä miksi. Itsellä kaksi turkkikoiraa, joita pestään shampoolla jatkuvasti. Mulla on hyvä hajuaisti ja oon kysynyt vierailtakin, meillä ei haise koira.
Tuntemassani perheessä, jossa koiria ja kissoja, käytetään sinistä Comforttia huuhtaluaineena. Hirveä coctail. Samoin yhdessä tupakoijan ja yhdessä homeasunnossa. Nää aina yhdistyy.
Meillä ei koirat haise, eikä edes auto koiralle. Veljeni myi autoaan, mutta ei mennyt kaupaksi ihan vähällä, koska haisi niin "koiralle" ja hänellä koirat vain välillä autossa. Ja heillä koko eteinen haisee "koiralle". Käyttävät vahvasti hajustettuja pesu- ja huuhteluaineita.
Tuttavani valitti aina, että äitinsä kämppä haisee "koiralle". Ulkona tupakoiva äiti, vahvat hajusteet ja oikeasti, hänenkin autonsa haisi "koiralle", kun kyydissä olin. Koira oli kyydissä vain harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Ite oon kyllä tupakan polttajalle sanonut, että haisee ihan tuhkakupille;)
Tuliko mielesi hyväksi?
Vierailija kirjoitti:
Pakko palata tuhon kahvia juoviin. Se on kumma, miksi siitä ei niin puhuta. Itsekin hoksasin, vasta kun lopetin. Miksi siitä wi kehdata niin sanoa? Se haju on oikeasti kuvottava ja kahvin juonti on reilusti yleisempää kuin tupakointi. Ehkä siksi se ei saa niin paljon ääntä, koska Suomessa niin harva tajuaa, kuinka pahalta kahvi haisee.
Mutta joo ihanaa, että täällä on ihmisiä, jotka ymmärtää. Tämä on tabu, josta ei saa samalla lailla puhua, kuin tuosta tupakasta. Joka on kamala haju sekin.
No ei todellakaan saa puhua. Kahvi on pyhä. Sen takia on upeaa saada päänsärkyä, vitutusta ja olla liian väsynyt. Koska onhan se nyt mahtavaa olla muita kohtaan inhottava, kun ei päivän narkkiannosta ole taas pariin tuntiin saanut.
Myös kahvitauot ovat pakollisia. Ja ne saavat venyä. Mutta pidäpäs tuoremehutauko, ni jo on meteli. Saati, että se tauko venyisi.
Kahvi saa haista joka paikassa. Vieraalle kuuluu keittää kahvia. Jokainen saa hönkiä sen kuvottavan kahvihuurunsa jopa vauvojen naamaan.
Ja jos et juo kahvia, olet outo. Siinähän se meneekin taas tunti sitä siunaillen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvin juojan jälkeen vessassa käyntikin on
Meillä on yleensä tapana vetää vessa, eikä kerätä sitä kamaa lasten nuuskittavaksi sieltä pöntöstä
Ylipäätänsäkään en nuuhki jokaisen vieraan jälkeen miltä pönttö haisee. Tosiaan kansi kiinni ja painaa siitä nupista, niin pissa kivasti huuhtoutuu sinne viemäriin
Tää on oikeasti hyvä neuvo
Vierailija kirjoitti:
No ei kai se kahvin haju sentään ole mikään syy lopettaa kahvin juontia. 😄 Haisee hengityksestä vain silloin, kun joku on just juonut. Ei tartu vaatteisiin, hiuksiin, pintoihin... Eikä tästä mielestäni ole mitään syytä puhua yhtään tätä enempää. Kahvi on sentään jopa terveellistä (hillitysti käytettynä), toisin kuin tupakka.
T. Aiemmin tuosta kahvista + virtsasta kommentoinut
"Järkevä röökaaja".
:D