Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä olisi sinun ratkaisusi työttömän aktivoimiseen?

Vierailija
25.10.2024 |

Kovasti täälläkin arvostellaan keinoja joita hallitus yrittää keksiä saadakseen työttömät etsimään töitä. Jos ei olemassa olevat aktivointikeinot kelpaa niin keksi itse paremmat. 

Kommentit (287)

Vierailija
161/287 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei suostu maksamaan niin korkeaa palkkaa jos työpanoksesi ei tuota sen palkan ja sivukulujen (valtion määräämät maksut) verran hänelle. Ei hän  voi konkurssiinkaan ajautua teettämällä työtä josta saa vähemmän kuin mitä siitä maksaa. Onko tämä niin vaikeaa ymmärtää?

Ilmeisesti kenenkään muunkaan työpanos meidän työpaikalla ei tuota riittävästi, koska ketään ei palkata kokoaikaiseen työhön.

Ilmeisesti ei. Työpaikkasi kuulostaa paskalta paikalta.

Sitähän ne kaikki jämätyöt ovat. Oikeastaan yleishyödyllinen ilmaistyö alkaa kuulostaa hyvinkin houkuttelevalta. Taidankin irtisanoutua heti ensi viikolla.

Vierailija
162/287 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät työnhakijat voivat aktivoitua töihin ainoastaan silloin, kun rekrypäätös valintoineen kohdistuu heihin. Kaikki muu on turhaakin turhempaa.

Ei pidä paikkaansa. Oletko kuullut yrittämisestä?

Eivät kaikki voi yrittäjiksi ruveta, tiedät sen.

Voisitko sinä ruveta yrittäjäksi? Vai vetoatko siihen ettei kaikki ja sillä perusteella et itsekään?

Voisin mutten voi, olen jo työeläkkeellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/287 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät ehkä hakisi töitä jos tukia leikataan jos ei hae töitä tai ota töitä vastaan? Työttömien pitäisi ymmärtää se että työttömät on syyllisiä siihen että suomessa menee huonosti koska työttömät elää muiden siivellä.

Olin kerran noin vuoden verran työttömänä työnhakijana, eikä minulle sinä aikana kertaakaan tarjottu töitä. Itse omalla aktiivisuudellani lopulta työllistyin. Taitaa olla urbaanilegendaa tuollaiset töistä kieltäytyjät.

Olin kerran kolmatta vuotta työttömänä. Reilusti päälle viiskymppisenä. Pk-seudullakaan ei löytynyt töitä.Kävin kaikki minulle tarjotut kurssit ja hakeuduin itse FEC-harjoitteluun. Hain toistasataa oman alan paikkaa - turhaan. Ei ne kortistosta ota. Otin sitten vastaan lyhyen määräaikaisuuden paikassa josta sain palkkaa vähemmän kuin ansiosidonnaisen verran, mutta työllistyin kolmen kuukauden pätkissä. Ei niillä ollut aikomustakaan vakinaistaa minua mutta jatkoin sinnikkäästi hakemista ja sain lopulta toisesta yrityksestä samanlaisen paikan mutta vakinaisena. Pomo oli sitten huuli pitkällä että olisiti sanonut...no, olin aluslta asti kärkkynyt sitä vakipaikkaa ja kun sen sain...

No onneksi siellä palkka nousi nykyiselleen, vaikka ei ehkä ennalleen.

Vierailija
164/287 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mielenterveysongelmaisen ihmisen saa töihin? Vähän sama kuin kysyisi että miten halvaantuneen saisi taas kävelemään....

Monenlaisiahan ihmisiä heidän kaltaisistaan löytyy. Osasta ei edes erottaisi, mitä diagnooseja heillä on eli samoja kuin jo nyt palkalliseen työelämään mukaan päässeillä. Diagnosoimattakin voi olla ihmisiä, jotka eivät terveydenhuollossa käy

Vierailija
165/287 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustulo kaikille niin ei ole mitään jaottelua. Nytkin kortistossa on suurin osa työkyvyttömiä. Tuo on ainoa keino saada lisää työpaikkoja Suomeen. Nyt työpaikkoja on tarjolla vain harvoille. Täytyisi uskaltaa perustaa yrityksiä mutta kuka niitä te-keskusten pelossa uskaltaa perustaa? Järki tähän touhuun pliis jos oikeasti halutaan asioiden etenevän.

Tuo on yksi iso ongelma: yrityksen perustaminen. Työttömän ei kannata missään nimessä perustaa omaa yritystä, koska sen jälkeen pitää aina saada erillinen lausunto siitä ettei yritys työllistä. Muuten sanovat vain, että sinulla on yritys, ei ole mikään ongelma tehdä töitä siellä, et saa tukia. Minulla siis yksi kaveri joutui tuollaisen ongelman eteen, kun hällä oli yritys, mutta siinä ei toimintaa eikä asiakkaista, mutta te-keskus sanoi, että et saa tukia, koska sinulla on yritys. Kyllä siellä aina jotain töitä on.

Työvoimaviranomaisen edessä sellainen työtön, joka yrittää, yrittäjänä tms on alinta saastaa !

Viranomainen lain kielloista ja käskyistä huolimatta pyrkii epäämään työttömyysturvan, koska katsoo, ettei ole totuusvelvoitteessaan eikä omavelkaisessa vastuussa suhteessa työttömään.

!!! Varokaa viranomaisia !!! 

! Perussääntö on, et Y- tunnus on vain kansalaisoikeuksien rajoitusta varten !

Vierailija
166/287 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että työstä maksetaan aina ja poikkeuksetta palkkaa. Mitään tekosyytä ei pidä sallia sille, etteikö kaikella työllä ole jokin arvo ja hinta. Työntekijän kansallisuuteen, terveystietoihin tai persoonaan menevät tekosyyt palkattomalle hyväksikäytölle tekee tästä toiminnasta vieläkin törkeämpää. Sivistysvaltioissa minimipalkka on ihan lailla määrätty summa, jonka alle ei saa teetättää mitään työtä millään alalla.

Vierailija
167/287 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää mikään. Taidan jäädä itsekin työttömäksi. Ei ole mitään järkeä enää raataa. Se ei johda mihinkään.

Vierailija
168/287 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavia nämä vaatimukset tukien saamisesta töitä vastaan. Palkkatyöstähän silloin olisi kyse ja niitähän työttömänä ollessa nimenomaan haetaan.

Ei ole palkkatyö vaan pakollinen vapaaehtoistyö vastineeksi yhteiskunnan tuelle.

Muutetaan kaikki työt saman tien tällaisiksi. Aloitetaan sinun työstäsi. Saat potkut ja teet jatkossa työtäsi työmarkkinatukea vastaan. Mitä enemmän luodaan näitä "vastiketöitä", sitä useampi menettää oikean palkkatyönsä ja jatkossa kilpailee näistä vastikehommista.

Jos joku on mielestään erinomaisen kykenevä ja siksi palkkansa arvoinen, eiköhän muutaman korkeakoulutetun työttömän tiimi kuitenkin pysty hänetkin syrjäyttämään ja tekemään sen hänen työnsä firmalle ilmaiseksi. Ja yhteiskunta maksaa. Tätä siis haluat. Kohta kukaan ei maksa palkkatuloveroa.

Vierailija
169/287 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis yritykset pitäisi aktivoida kepillä palkkaamaan työttömiä. Hakijoita kun on jokaiseen paikkaan sellaiset parisataa.

Siis työttömät pitäisi aktivoida kepillä menemään töihin. Niistä kahdesta sadasta aina joku saa sen työpaikan, ei se ole mikään peruste hakematta jättämiselle.

Työttömäthän hakevat töitä. Usein sen paikan saa työpaikan vaihtaja. Työhön EI MENNÄ, sinne tullaan palkatuksi, jos TYÖNANTAJA näin päättää. Päätös ei ole sen työnhakijan.

Vierailija
170/287 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvattu toimeentulo. Kaikki pakko haut pois. Kannustus ja apu työnhakemiseen. Työkkärin työntekijät voisi tavata asiakkaita säännöllisesti ja kysyä kuulumisia ja yhdessä työttömän kanssa pohtia, että mitä työtä/ koulutusta lähteä tavoittelemaan. Nythän on niin, että työttömät velvoitetaan hakemaan töitä, jotka eivät välttämättä edes mitenkään sovellu kyseiselle työnhakijalle. Työttömänä pysymiseen vaaditaan niin paljon voimavaroja, ettei niitä jää enää oikeasti sopivan työn etsimiseen. 

Ei ole aina erikoissairaanhoitokaan kyennyt hahmottamaan ihmisten kokonaisterveyttä, kun on oltu ehdottamassa paikkoja, mistä pahimmillaan saattaisi koitua päivystykseen kuormitusta. En tarkemmin tiedä kyetäänkö jo nykyään paremmin huomioimaan ihmisten kokonaisterveydentiloja kuin jokunen vuosi sitten. (Lääkelistat ei aina siirry perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä ja ne seikat voi olla esim. vaikuttamassa, ettei ihmisten kokonaisterveyksiä kyetä hahmottamaan oikealla tavalla)

Vierailija
171/287 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet vastikkeelliseksi. Ilmaista rahaa ei ole meille kenellekään muullekaan. Eli jonnekin yleishommiin 1pvä/vko tms jokainen.

Entäs me työssäkäyvät tukien nostajat? Pitääkö meidänkin palkkatyön lisäksi tehdä yleishommia?

Ei vaan silloin otetaan toinen työpaikka ja tarpeen vaatiessa kolmas.

eli teet kokoajan työtä. et kerkeä olemaan kotona lastesi kanssa edes

Vierailija
172/287 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. akateeminen työtön voisi tulla sinun avustajaksi, neuvoisit ja opastaisit häntä työhösi, perehdyttäisit. Samalla tulisi sinullekin kilpailuasetelma ja tekisit työsi aina vain kunnianhimoisemmin. Työnantajasi päättäisi sitten kumpi saa jatkaa. 

Kannatan tätä. Itse olen akateeminen työtön. Voisin tulla "ilmaiseksi" perehtymään töihisi mieluummin kuin johonkin joutavalle pupukurssille, jossa vain kurssin vetäjät rikastuvat valtion kustannuksella. Muutenkin työtä voisi jakaa ja vaihtaa säännöllisesti tekijöitä. Pääsisit itse välillä nauttimaan sohvalla makoilusta "ruhtinaallisilla" tuilla ja voit sitten tulla ilmaiseksi minua auttamaan sinne työpaikalle.

Vierailija
173/287 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea käsi tai vasen käsi.

Vierailija
174/287 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikat.

On aika toivotonta etsiä työtä, kun ei mihinkään kelpaa. Entiseen aikaan oli velvoitetyöllistettäviä, joille piti keksiä jotain oikeaa palkallista työtä. Itse olin eräässä elämänvaiheessa työnsuunnittelijana. Aika haasteellista oli löytää työtä epäsosiaalisille alkoholisteille pienissä kylissä.

Eihän ongelma ole se, että ei työttömät hae töitä! Ongelma on se, että otetaan töihin mieluummin vaikka ulkomaalainen tai työpaikkaa vaihtava kuin työtön suomalainen.

Onkohan velvoitetyöllistäminen tulossa takaisin?

Mietin vain, kun ensi vuoden alusta TE-toimistot lakkautetaan ja työttömien työllistäminen tulee kuntien vastuulle JA kunnat joutuvat maksamaan sakkomaksua, jos työttömiä ei saa työllistettyä. Tämä on oma  ymmärrykseni tulevasta kuviosta, mutta tietoa on ollut hankala löytää, ja on mahdollista, että olen ymmärtänyt väärin.

Aikoinaan kai tuo velvoitetyöllistäminen liittyi nimenomaan siihen, että työttömyysasiain hoito oli kuntien vastuulla. Eli voisiko olla niin, että kun kunnille palautetaan työllistämistoimenpiteet ja vielä sakkouhan kera, niin sitten "alkaakin tapahtua"?

Sinänsä ei olisi yhtään huono asia, että esim. kaupungilla siistittäisiin enemmän tai vaikka pk-seudun busseihin tulisi tarkastajat tarkastamaan kaikkien matkustajien matkaliput. Tällöin kukaan työkykyinen ei olisi toimettomana kotona, mutta palkkakulujakaan ei tarvitsisi maksaa.

Velvoitetyöstä kyllä maksettiin ihan oikeaa palkkaa. Itse sain n. 2000 euroa/kk kaupungin velvoitetyössä.

Vierailija
175/287 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten otetaan toinen osa-aikatyö.

Otetaan? Mikä neuvo! Sama kuin neuvoisi ratkaisuksi: Sitten lototaan ja voitetaan riittävästi rahaa.

Vierailija
176/287 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin vastavalmistuneena työtön silloin kun puolison tulot vielä vaikuttivat työmarkkinatukeen. En saanut siis yhtään mitään korvausta koska ennen opintoja olin jäin työttömäksi ja olin hoitovapaalla jonkun aikaa. Ei auttanut työn saannissa millään lailla. Perustin pöytälaatikkoon toiminimen ja puuhastelin jotain pikkujuttuja, jotka laitoin firman tuloiksi. Mm. tein mysteeriostoja ja vastailin galluppeihin ja kirjasin kaikki ne tuotot firman tuloiksi. Jotain muitakin juttuja oli. Sitten tuli hakuun sopiva aikuiskoulutus, elin edelleen ilman tukia, puolison rahoilla ja näistä pikkujutuilla saaduilla taskurahoilla. Oikeasti olin yli kolme vuotta työtön, mutta ansioluettelossa ei ole pitkiä aukkoja paitsi se hoitovapaa. Mutta tuet pois niin työt alkaa maistua ei toimi, kun ei se lisää työnantajien kiinnostusta palkata ketään. Minä sain toisen koulutukseni ansiosta lopulta töitä. 

Vierailija
177/287 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjäksi ei noin vain ruveta. Joku kampaaja, hieroja tai kosmetologi toimii kun ottaa ja perustaa firman, mutta kilpailu on kova ja pitää olla koulutus sekä alkupääomaa laitteisiin ja toimitilaan. Mutta esim. omalla insinöörialallani ei pystymetsästä saa töitä, vaan ensin pitää työpaikan kautta hankkia riittävästi suhteita ja nimeä ennen kuin voi edes ajatella yritystä. Perustamiskustannukset on sinänsä pienet, tarttee vain tietokoneen ja ihan ilmaisohjelmilla pääsee jo hyvään alkuun tätä nykyä. Mutta asiakkaita ei saa jos ei ole kokemusta. 

Vierailija
178/287 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te-keskuksissa voisi olla sellainen kokonaiskartoitus jokaiselle. Työryhmä katsoo millainen on kunkin työntekijän tilanne ja annetaan tarvittavat keinot. Esim itselläni on taustalla paha uupumus johon liittyy raudanpuute. Lisärauta ei ole puutetta korjannut ja suhteellisen helppo keino olisi rautainfuusio. Itsellä ei ole varaa sitä maksaa mutta ilman en tule työkykyiseksi. Varmasti työkyvyn esteitä löytyy paljon erilaisia. Kaikki keinot käyttöön jos halutaan ihmisistä työkykyisiä.

Vierailija
179/287 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No paras keino lienee että luodaan työttömien koulutusta vastaavia työpaikkoja sinne missä nuo työttömät asuu. Ja siitä maksetaan käypä palkka. Sitten haetaan niitä työntekijöitä töihin.

Niinhän se suurimmalla osalla ainakin mun tutuista on mennyt: katotaan missä on järkevässä paikassa mun koulutukseen sopivia työpaikkoja, sitten haetaan sinne ja jos palkka ja muut työedut on ok niin sitten otetaan työpaikka vastaan.

Ei tarvi olla ruudinkeksijä, hyvä systeemi joka toimii.

Vierailija
180/287 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lieviin mielenterveysongelmiin oikeaa, konkreettista apua, VALMENNUSTA. Vastauksia kysymyksiin miksi olen tällainen ja miten pärjäisin paremmin. Ryhmiä jotka tsemppaa jäseniään jos kärsii tuen puutteesta elämässään. Miksi psykiatria on äärikallista salatiedettä jonka piiriin ei meinaa päästä millään? Totta puhuen en edes usko että heillä on tietoa joka parantaa. Korjatkaa jos olen väärässä.