Mikä olisi sinun ratkaisusi työttömän aktivoimiseen?
Kovasti täälläkin arvostellaan keinoja joita hallitus yrittää keksiä saadakseen työttömät etsimään töitä. Jos ei olemassa olevat aktivointikeinot kelpaa niin keksi itse paremmat.
Kommentit (287)
Vierailija kirjoitti:
Eikö työttömät pitäisi laittaa tekemään jotain hyödyllistä? Minä ehdotan että työttömät lakaisisi katuja, tekisi lumitöitä, haravoisivat ja kävisivät tekemässä vaikka kotitöitä työtä tekevien ihmisten kodeissa. Nämä pienet hyvät teot mitä työttömät tekisi oikeuttaisi heidät saamaan työttömyystukia. Jos työtön ei tekisi noita töitä niin sitten työtönlaitettaisi vaikka vankilaan 10 vuodeksi. Nykyinen malli on surkea koska työtön voi vaan meidän muiden elättinä makoilla kotona.
Haluat siis, että kiinteistönhoitajat menettävät työnsä ja korvataan orjatyöläisillä? Miksei tätä hyödyllistä työtä voi teettää palkallisena? Sinä kuvittelet vieläpä saavasi oikein ilmaisen kotiorjan siivoamaan kotiasi, sillä aikaa kun käyt töissä. Yhteiskunta maksaa. Silloin sinäkin "kuppaat" yhteiskunnan tukia ja jokunen kodinhoitajakin menettää palkkatyönsä, kun ilman palkkaakin saa kotiorjan. Taidat olla provo.
Tarkoituksella laiskoilta työnvälttelijöiltä tuet pois. Ja toisaalta oikeasti/syystä työttömille tuet.
Joku keino pitäisi keksiä, että eivät ole samalla viivalla.
Esimerkki: tärkeää työtä tekevät esim. asfalttimiehet ovat osan vuotta työttöminä (lomautettuina). Ovat tuolloin samassa asemassa kun vaikka nuoret, joita ei työnteko voisi vähempää kiinnostaa koskaan.
Tästä voisi aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vankilassa ette saa euroakaan rahaa, vartijoita ei tarvita koska olette 24/7 häkin sisällä. Ruokakulut on ainoat kulut... saatte
Niin, kuulostaa ihan nykyiseltä elämältäni. Ei minun varmaan vuokraa tarvitse maksaa siellä? Menee teidän piikkiin, eiks vaan?
Vankilavuorokausi maksaa yhteiskunnalle 200 euroa eli 6000 euroa/kk ollaan valmiita maksamaan siitä, ettei työtön saa kymmenen kertaa pienempää tukeaan.
Minä olen aina osan vuotta työttömänä. Noin 3kk. Liittyy ammattiini (kaikille kuukausille ei ole töitä) ja sama juttu ollut joka firmassa vuodesta 2008. Tietysti haen töitä noille kuukausille mutta harvoin tärppää. Noin lyhyitä pätkiä ei kukaan välttämättä ota töihin.
Olen silti samassa asemassa kun henkilö joka ei koskaan aiokaan mennä töihin.
Kaikenlaisten helkkarin tukien ylenmääräisen maksamisen vähentäminen. Siinä sitä joutuu aktivoimaan itsensä sohva pohjalta työelämän.
No ne palkkatyöpaikat olisi kova sana.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoituksella laiskoilta työnvälttelijöiltä tuet pois. Ja toisaalta oikeasti/syystä työttömille tuet.
Joku keino pitäisi keksiä, että eivät ole samalla viivalla.
Esimerkki: tärkeää työtä tekevät esim. asfalttimiehet ovat osan vuotta työttöminä (lomautettuina). Ovat tuolloin samassa asemassa kun vaikka nuoret, joita ei työnteko voisi vähempää kiinnostaa koskaan.
Tästä voisi aloittaa.
Haluat aktivoida laiskat työnvälttelijät ottamalla tuet pois, jotta he joutuvat menemään töihin ja vievät samalla lomautettujen asfalttimiesten ja muiden työhalukkaiden nenien edestä työpaikat?
Että mitenkä että?
Vierailija kirjoitti:
Eikö työttömät pitäisi laittaa tekemään jotain hyödyllistä? Minä ehdotan että työttömät lakaisisi katuja, tekisi lumitöitä, haravoisivat ja kävisivät tekemässä vaikka kotitöitä työtä tekevien ihmisten kodeissa. Nämä pienet hyvät teot mitä työttömät tekisi oikeuttaisi heidät saamaan työttömyystukia. Jos työtön ei tekisi noita töitä niin sitten työtönlaitettaisi vaikka vankilaan 10 vuodeksi. Nykyinen malli on surkea koska työtön voi vaan meidän muiden elättinä makoilla kotona.
Sulla on sitten jotain korvaavaa palkallista työtä tarjota meille, jotka sitten potkitaan noista hommista pois ilmaisten työttömien tieltä?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina osan vuotta työttömänä. Noin 3kk. Liittyy ammattiini (kaikille kuukausille ei ole töitä) ja sama juttu ollut joka firmassa vuodesta 2008. Tietysti haen töitä noille kuukausille mutta harvoin tärppää. Noin lyhyitä pätkiä ei kukaan välttämättä ota töihin.
Olen silti samassa asemassa kun henkilö joka ei koskaan aiokaan mennä töihin.
Sama juttu. Nuorempana vielä pääsi kauppoihin joulusesonkiin, mutta nyt kun ikä alkaa nelosella, ei enää mitään saumaa. Kaikki muukin toppaa siihen, kun kerrot, että voit tehdä vain joulu-tammi-helmi. Alkuvuosi on muutenkin aivan kuollutta aikaa, ei ole edes mitä hakea.
Töihin meneminen,ja KAIKKIEN tukien poisto välittömästi..
Vierailija kirjoitti:
Odotan kun olet kortistossa sitten löydät vastauksesi
Vierailija kirjoitti:
Miten mennään töihin kun kukaan ei palkkaa?
Aletaan kouluttaa niistä erikoisjoukkoja armeijalle, tai no miten pitkälle nyt sitten ehtiikään kouluttaa vielä rauhan aikana. Dronen lennätystä voisivat alkaa harjoittelemaan sun muuta hyödyllistä.
https://www.vauva.fi/keskustelu/5795055/mita-sina-ihan-sama-mita-sukupo…
Mitä sinä - ihan sama mitä sukupolvea olet - voisit opettaa ilmaiseksi lähialueesi ihmisille, joilla 'ei ole mitään tekemistä'? Kerro meille! Ehdottakaa tapaa millä luoda yhteys toisiinsa - joku kirjastoko, kahvila tms, jossa voi tavata ensikerran? Entä muuta mitä tulee mieleen tämmöisen idean tiimoilta?
https://www.vauva.fi/keskustelu/5795040/kaikenikaiset-melkein-jo-vauvas…
Kaikenikäiset - melkein jo vauvasta vaariin - palstalle jakamaan ikäistensä maailmaan kuuluvia ajatuksia ja kaikkea muuta kokemusta mikä siihen liittyy. Niitä tarvitaan, jotta voimme itse suunnitella tulevaisuutemme. Kun ja jos maailmamme hajoaa, niin se minkälaista meillä on ympyröissämme on kiinni siitä minkälainen lähipiiri meillä on.
Tässä syy mitä pikemmin rakentaa sitä yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuutta, joka on täysin katoamassa maassamme ja varsinkin kun niin monet muuttaneet kaupunkeihin, joissa ollaan sitten jopa anonyymeinä omissa poteroissa ja ehkäpä vielä köyhyysloukussa.
'Työllistäkää' ympyröistänne niitä, joilla ei tunnu olevan 'mitään tekemistä'! Jokainen pystyy johonkin kunhan vaan löytää oman porukkansa ja siinä jonkun jutun. Nyt ei kannata ajatella vain sitä että olisi joku 8 tunnin työpäivä vaan nyt kannattaa alkaa tehdä asioita vaikka ilman palkkaa omaksi ja lähipiirin hyödyksi!
KANSALAISPALKKA, vaikka pienimuotoinenkin, mahdollistaa tämmöistä toimintaa joka koituu yhteiskuntamme hyväksi. Kukaan ei enää olisi kysymässä oletko työtön, opiskelija, sairas, eläkeläinen, pienyritystä aloitteleva, vanhempi, omaishoitaja tai mikään muukaan.
Kaikki duunaamaan jotakin! Kaikki yhteishyvän eteen tehtävä työ ei aina ole sitä maailman ihaninta hommaa, mutta nekin tarttee tehdä! Hyvässä ilmapiirissä ja siinä että sitä arvostetaan että nämäkin hommat tehdään nekin sujuvat!
Voisi olla jotkut psykologiset haastattelut ja testit. Selvitettäisiin, millainen työ tälle henkilölle voisi sopia ja onko esim. jotain neurokirjon haasteita joista työllistymisongelmat saattaisivat johtua. Henkilöä yritettäisiin aktiivisesti auttaa ja tukea työpaikan saamisessa, mutta ei pakotettaisi mihinkään.
5000e ja lomamatka jonnekin kivaan paikkaan. Mä ainakin aktivoituisin.
Palkka, jolla elää ilman yhtäkään tukea, tai perustulo.