Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Museovirasto ei leikannut ihmisistä, vaan kulttuurista

Vierailija
25.10.2024 |

Hyvä niin, kuitenkin hallitukselta vastuutonta kohdistaa leikkauksia suomalaiseen kulttuuriin.

Kommentit (88)

Vierailija
1/88 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, kumpi on parempi. Onko leikatut kohteet kustannuksiltaan niin suuria, ettei kannata pitää?

Vierailija
2/88 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Museoiden tulot ja menot ratkaisee, se on raaka totuus.

Museoita on Valtion rahoilla (Museovirasto) kustannettavia kohtuuton määrä!

Karsittavaa riittä Suomen jokaisessa kunnassa, Museoita jotka vie enemmän kuin tuottaa.

Ei kanettu vesi kaivossa pysy (raha), sama koskee Museoitakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/88 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kulttuurialalla ja olen tasan kerran käynyt kansallismuseossa. Vaikka muuten olen museoita kolunnut. Joten kansallismuseon sulkeminen 👍 

Seurasaaren museot voi myös sulkea. On siellä kauniit rakennukset, joita voi ihailla ja suurin osa tekee niin. Toki rakennuksista pitää huolehtia, joten sen verran henkilökuntaa pitää olla. 

Vierailija
4/88 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa, kumpi on parempi. Onko leikatut kohteet kustannuksiltaan niin suuria, ettei kannata pitää?

Taitavat olla niitä harvoja taloudellisesti kannattavia kohteita. Tässä yritetään vain kiristää hallitusta perumaan leikkaukset, kun uhataan laittaa kaikkein näkyvimmät ja suosituimmat kohteet kiinni.

Vierailija
5/88 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap:lle: Kultuuri on ihmisissä. Se on kaduilla. Se on internetissä. Voimakkain, vaikuttavin ja tuorein. 

Ei siihen tarvita miljoonia tekohengitystä. Minulla on muutamia kaveita 3 vuoden taiteilija-apurahalla. Suoraan sanoen en ymmärrä, miksi juuri heidät on valittu. 

Vierailija
6/88 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitavat olla niitä harvoja taloudellisesti kannattavia kohteita. Tässä yritetään vain kiristää hallitusta perumaan leikkaukset, kun uhataan laittaa kaikkein näkyvimmät ja suosituimmat kohteet kiinni.

Suosituimpia ovat Kiasma, Musiikkitalo, Ooppera, Emma, Ateneum. Ne pysyvät auki. 

Vierailija
7/88 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karsittavaa riittä Suomen jokaisessa kunnassa, Museoita jotka vie enemmän kuin tuottaa.

Ja totuus on, että internet on mullistanut kulttuurin katsomisen. Nyt voi mennä esim. MoMaan virtuaaliselle kierrokselle. 

Vierailija
8/88 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki paras kulttuuri on tullut suoraan kadulta. Niin musiikissa, kuvataiteessa, tanssissa jne. Joskus voi olla tervettä, että jää kulttuuriapurahat pois. 

Vierailija
9/88 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kulttuurialalla ja olen tasan kerran käynyt kansallismuseossa. Vaikka muuten olen museoita kolunnut. Joten kansallismuseon sulkeminen 👍 

Seurasaaren museot voi myös sulkea. On siellä kauniit rakennukset, joita voi ihailla ja suurin osa tekee niin. Toki rakennuksista pitää huolehtia, joten sen verran henkilökuntaa pitää olla. 

Ne mummot jotka siellä Seurasaaressa kansallispuvussa seisoo on täysin suojatyöpaikoissa. 

Vierailija
10/88 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että yllättävät harvat tietävät, mitä museoissa oikeasti tehdään. 

ihmisten mielestä on näköjään niin, että johonkin rakennukseen kootaan jotain historiallista kamaa ja sit ihmiset käy sitä katsomassa. Ja että sen voisi ihan hyvin hoitaa halvalla ja vapaaehtoisvoimin.

Mutta tuo on kuitenkin oikeasti vain jäävuoren pienin huippu. Museoissa tehdään tutkimusta siitä, mitä se siellä oleva tavara on, mitä se aikansa yhteiskunnasta kertoo, ja mitä siellä pitäisi olla, että kuva menneisyyden yhteiskunnista olisi mahdollisimman todenmukainen ja vastaisi nykyistä tietämystä.  Sitten siellä laaditaan näyttelyitä, johon hankitaan sekä näyttelynosia että tietoa muualta maailmasta, jotta kokonaisuudesta tuli järkevä ja se kertoisi jotain. Siellä kunnostetaan ja entisöidään esineitä, jotta ne eivät lahoisi ja hajoaisi ja keräisi likaa, vaan niitä voisi tulevaisuudessakin sekä tutkia että laittaa näytille. 

Ei tätä voi tehdä  illään asiantuntemattomalla joukolla, tai käy niin kuin sille kuuluisalle jeesuksenkuvalle jonka siivooja-amatöörimaalari entisöi. Toki siitä sittentuli paikkankuntansa turistivetonaula joiksikin vuosiksi, mutta a) se meni ohi aika nopeasti ja b) samaa ei voida toteuttaa kuin kerran, seuraavilla kerroilla vitsi on jo vanha, eli jäimme jo junasta. https://news.artnet.com/art-world/botched-restoration-of-jesus-fresco-m…

Vierailija
11/88 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Museovirastolla on omistamiensa kiinteistöjen suhteen velvollisuus huolehtia niiden kunnosta, siitä ei voi karsia. Ihmisiä tarvitaan kokoelmien säilyttämiseen ja konservointiin enemmän kuin pitämään museoita auki, se on selvä koko kansan kulttuuriperinnön säilyttämiseksi. Vaikea tilanne, eikä kohteista Hvitträskin sulkemiselle ole todellisuudessa perusteita, jos sen tuotto on kuitenkin plussan puolella. Vaikuttaa vähän, että se on laitettu listalle mielenosoitussyistä. Todella monet museokohteet ovat sellaisia, ettei niitä ole edes mitään järkeä pitää auki koko vuotta, vaan ainoastaan kesäkaudella.

Vierailija
12/88 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku koskaan saanut mitään Kansallismuseossa käynnistä?

Vierailija
13/88 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosituimpia ovat Kiasma, Musiikkitalo, Ooppera, Emma, Ateneum. Ne pysyvät auki. 

Niin? Etkö ymmärtänyt viestiäni? 

Vierailija
14/88 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne mummot jotka siellä Seurasaaressa kansallispuvussa seisoo on täysin suojatyöpaikoissa. 

Ne on kansanpukuja, parikymppisiä opiskelijoita ja se on kesäduuni. 

Vierailija
15/88 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ap:lle: Kultuuri on ihmisissä. Se on kaduilla. Se on internetissä. Voimakkain, vaikuttavin ja tuorein. 

Ei siihen tarvita miljoonia tekohengitystä. Minulla on muutamia kaveita 3 vuoden taiteilija-apurahalla. Suoraan sanoen en ymmärrä, miksi juuri heidät on valittu. 

Sinulla ei ole asiantuntemusta päättää miksi kaverisi ovat saaneet taiteilija-apurahan. Muista kuitenkin kyseenalaistaa heidän ammattinsa aina kun heidät kohtaat. Ja kadehtia. Ja vähätellä. Minulla on ollut useita apurahoja, pisin viisivuotinen, mutta ne täytyy aina tilittää, eli jokainen apuraha on vastikkeellinen. Ne takaavat taiteilijalle mahdollisuuden tehdä taidetta: kirjoittaa tai suomentaa kirjaa, säveltää, maalata. Hankkeen on oltava perusteltu, eikä apurahakauden aikana saa olla kokopäiväisessä palkkatyössä. Taiteilija-apuraha on veroton ja vähän yli 2.000e/kk. Apurahansaaja ottaa itselleen MYEL-työeläkevakuutuksen.

Vierailija
16/88 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että yllättävät harvat tietävät, mitä museoissa oikeasti tehdään. 

ihmisten mielestä on näköjään niin, että johonkin rakennukseen kootaan jotain historiallista kamaa ja sit ihmiset käy sitä katsomassa. Ja että sen voisi ihan hyvin hoitaa halvalla ja vapaaehtoisvoimin.

Mutta tuo on kuitenkin oikeasti vain jäävuoren pienin huippu. Museoissa tehdään tutkimusta siitä, mitä se siellä oleva tavara on, mitä se aikansa yhteiskunnasta kertoo, ja mitä siellä pitäisi olla, että kuva menneisyyden yhteiskunnista olisi mahdollisimman todenmukainen ja vastaisi nykyistä tietämystä.  Sitten siellä laaditaan näyttelyitä, johon hankitaan sekä näyttelynosia että tietoa muualta maailmasta, jotta kokonaisuudesta tuli järkevä ja se kertoisi jotain. Siellä kunnostetaan ja entisöidään esineitä, jotta ne eivät lahoisi ja hajoaisi ja keräisi likaa, vaan niitä voisi tulevaisuudessa

Kyllä huomaa että olet museotantta kun jaksat paskan pienoisnovellin tänne kirjoittaa. Opettele lyhentämään. Niin tekstiä kuin työpäivääsi!

Vierailija
17/88 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Museovirasto päätti noudattaa lakiaja turvata lakisääteiset tehtävänsä. 

Vierailija
18/88 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mitäs me esim. Kansallismuseolla tehdään.

Vierailija
19/88 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on kansanpukuja, parikymppisiä opiskelijoita ja se on kesäduuni. 

Uliuli. Mummoja olen kansallispuvussa siellä nähnyt. 

Vierailija
20/88 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Kansallismuseon vartijat on jo ulkoistettuja eli sitä ei edes tehdä kallilla virkapossuilla.