Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Läheiseni kuoli ns. saappaat jalassa

Vierailija
24.10.2024 |

meni illalla nukkumaan, yöllä vajosi koomaan ja seuraavana päivänä kuoli. Ei tiennyt kuolevansa. Oli kalenteri täynnä tapahtumia seuraaville viikoille. Oli yli 70-vuotias.

Suru on suuri. Kertokaa, onko tämä hyvä tapa kuolla? Itse olen katkera läheiseni kuolemasta, mutta kaikki vaan sanoo, että tuo oli hyvä tapa kuolla. Jos vaan pystyisin ymmärtämään, että se oli ok... Järkyttävää, että ihminen vaan tuolla tavalla yks kaks kuolee kesken elämän ja läheisiä jää kaipaamaan tänne.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi sanotaan että oli hyvä tapa kuolla koska kuolema oli luonnollinen ja ilmeisesti hän eli elämänsä viimeiseen saakka. Hänen ei tarvinnut kärsiä eläessään ainakaan tyhjästä kalenterista, se kertoo että hän nautti elämisestä. Kuolema ei ole kärsimys. Paljon voimia sinulle!

Vierailija
2/43 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

*eli elämäänsä viimeiseen saakka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanotto

Vierailija
4/43 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanotto. Jos valita saan, lähden tuolla tavalla. Ei kitumista, ei aivojen lahoamista, ei lääkkeillä tunnottomaksi makuuttamista.

Vierailija
5/43 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sentään kuollut muistisairaana likasessa vaipassa. Hyvä tapa hänellä oli kuolla

Vierailija
6/43 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan toivoo nukkuessaan kupsahtavansa. Jos vertaa vaikka siihen että kesken vessassa istumisen iskee joku rintaa puristava sydänkohtaus.

Vierailija
7/43 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen kysymys. Mä oon toivonut tuota kohtaloa jo lapsesta asti. Ja todellakin haluan, että en joudu kitumaan tässä maailmassa 70-vuotiaaksi, vaan lähtö tulee kauan sitä ennen.

Vierailija
8/43 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät, ettei tiennyt kuolevansa? Jospa sekuntia ennen kuolemaa tajusi, että nyt taidan kuolla.

Vierailija
9/43 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, mutsi lähti kans ns saappaat jalassa. 

Hänen suurin pelkonsa oli jäädä jonnekin hoitolaitokseen kitumaan.

Suruun auttaa aika.

Vierailija
10/43 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan hattua kun uskalsi lähteä. 

Vierailija
11/43 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämää on aina arvokasta.

Vierailija
12/43 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi kuolleella on kun tänne jääneille, heillä se suurin suru on ja kaipuu.

Vierailija
13/43 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei joutunut kokemaan kipua tai hiljaa hiipumista, kuten esim muistisairauksissa. Siksi noin sanotaan. Jäljelle jääneistä läheisistä taas tuntuu, että elämä jäi kesken. Vaan kun menehtynyt ei voi sitä kokea. Läheiset eivät saaneet varautua yhtään ja pintaan nousee kaikkea, mm. mitä jäi sanomatta.

Vierailija
14/43 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtikö elää niin että nautti elämästään ja elikö täyttä elämää?

Vierailija
15/43 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa lähteä.

Vierailija
16/43 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, mutsi lähti kans ns saappaat jalassa. 

Hänen suurin pelkonsa oli jäädä jonnekin hoitolaitokseen kitumaan.

Suruun auttaa aika.

Tekikö sen itse? 

Vierailija
17/43 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko vähentänyt katkeruutta jos olisi ajanut rekan alle vai mikä nyt oli pointti?

Vierailija
18/43 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkihan toivoo nukkuessaan kupsahtavansa. Jos vertaa vaikka siihen että kesken vessassa istumisen iskee joku rintaa puristava sydänkohtaus.

Minä en toivo lähteväni nukkuessani. Alkaa pelottamaan nukkuminen.

Vierailija
19/43 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisesi vai puolisosi ? Itse menetin puolisoni reilussa kahdessa kuukaudessa diagnoosin jälkeen. Pikku hiljaa hiipuminen toiseen maailmaan, palliatiiviseen hoitoon, saattohoitoon. Aluksi päässä pyörivät vain viimeiset ajat kunnes aikaa myöten pystyin jo tarkastelemaan menneitä vuosikymmeniä. Jokaisena päivänä tunnen hänen poissaolonsa. 

Vierailija
20/43 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että minulle käy noin. Oli kamalaa katsoa mummon sekavia touhuja muistisairauden hiljalleen edetessä ja hänen pitkiä viimeisiä aikojaan laitoksessa.