Kapen keittiökaappaus: Perheenäiti Miia syöttää lapsilleen pelkkiä eineksiä tässä erikoinen syy
Ajatuksia eilisestä jaksosta? itselle vaan tulee mieleen että miten tuo nyt muka ei olisi lapsen laiminlyöntiä ?
jakson kuvaus:
Kapen keittiökaappaus -ohjelmassa vieraillaan keittiössä, jossa ei saa tehdä mitään. keittiömestari Kari Aihinen vierailee Lahdessa, jossa perheen äiti Miia sekä teini-ikäiset sisarukset Minka ja Minja toivovat aiempaa monipuolisempaa ja ravintorikkaampaa ruokaa arkeen.
Ruokaa on liian vähän ja epäsäännöllisesti tyttöjen harrastusten määrään nähden, ja äiti määrää keittiössä. Minka ja Minka kertovat, että tarjolla on usein esimerkiksi kylmiä nakkeja ja pinaattilettuja sekä äidin spesiaalia makkaraperunoita.
Äiti itse joko unohtaa syödä tai syö popcornia ja Coca-Colaa. Kotona keittiössä ei mielellään saa valmistaa ruokaa, koska äiti on erityisen tarkka keittiön siisteydestä.
Mä en ole ikinä tykännyt ruoanlaitosta, en missään määrin. Ja leipomista mä inhoan. Jos on sellainen sanonta, että tie miehen sydämeen vie vatsan kautta, niin ei ole ihan ollut mun sellainen näyte, että kyllä ihan muilla avuilla ollaan siinä vaiheessa menty, Miia sanailee jaksossa
Tyttäret kertovat, ettei heille ole syntynyt innostusta ruuanlaittoon äidin asenteiden vuoksi.
Kun se on niin tarkkaa äidin kanssa, niin sitten se on vähän sellaista, että mitä mä uskallan tehdä siinä, etten mä nyt vaan sotke mitään.
Mä olen sellainen, että mä tykkään, että keittiö on aina tip top. Ei saisi naarmuttaa liettä, eikä saisi sotkea uunia, eikä saisi mitään, että se varmaan on se mun mielestä ehkä se suurin haaste, et mä en anna kenenkään muun tehdä mun keittiössä ruokaa, Miia myöntää.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä karu ruokavalio ja äitihän itse söi hyvin harvoin mitään oikeaa ruokaa itse. Mutta on nuo Kapen lisää suolaa, lisää voita, lisää kermaa -ohjeetkin vähän elähtäneitä. Ymmärrän, että on tarkoitus tehdä maukasta ruokaa että perhe innostuu ja ravintolassa toki voi maustaa noin, mutta ei arkiruokia ehkä kannata tehdä samalla tyylillä ainakaan koko ikää ja joka aterialla.
Eikös tuo ole jo vähän menneen talven lumia pelätä voita ja kermaa? Mielummin noita kuin margariinia ja kevyttuotteita. Ei toki litra ja kilokaupalla tarvitse läträtä.
Ei niitä tarvitse pelätä, mutta ei kuulu joka aterialle.
Uskotte kaiken mitä teille TV:stä syötetään ?
Vierailija kirjoitti:
Uskotte kaiken mitä teille TV:stä syötetään ?
Tietysti. Vai väitätkö että joku käsikirjoittaa niitä. Ehei nyt sentään.
Vierailija kirjoitti:
Herranjestas! Siis ruokaa ei saa tehdä, koska voi tulla sotkua?! Kunpa joku olisi tehnyt noista lapsista lasun jo ajat sitten. Voisi tehdä viimeistään nyt. Ei todellakaan ole tervettä käytöstä äidiltä. Toivottavasti lapset saavat jatkossa säännöllisesti terveellistä ruokaa. Jos ei äidin valmistamana, niin edes itse tehden.
Niin, ei kai se vielä myöhäistä olisi. Surullinen ajatus että nuo tytöt olisi koko lapsuutensa syöneet yhtä ravintoköyhää ruokaa, jos sama kaava ollut. Vaikea toki yhden jakson perusteella tietää.
Tytöthän kauhisteli sitäkin, kun leikkuulautaan jäi jälkiä. Ei sitä ainakaan ollut paljon käytetty.
Minua jäi vaivaamaan se, että nuorempi tyttö tuntui tekevän Kapen vierailun jälkeen ruoat. Vanhempi tyttö nukkui päikkäreitä ja äiti oli töissä. Toivottavasti se ei ole koko totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä karu ruokavalio ja äitihän itse söi hyvin harvoin mitään oikeaa ruokaa itse. Mutta on nuo Kapen lisää suolaa, lisää voita, lisää kermaa -ohjeetkin vähän elähtäneitä. Ymmärrän, että on tarkoitus tehdä maukasta ruokaa että perhe innostuu ja ravintolassa toki voi maustaa noin, mutta ei arkiruokia ehkä kannata tehdä samalla tyylillä ainakaan koko ikää ja joka aterialla.
Eikös tuo ole jo vähän menneen talven lumia pelätä voita ja kermaa? Mielummin noita kuin margariinia ja kevyttuotteita. Ei toki litra ja kilokaupalla tarvitse läträtä.
Taitaa tosiaan olla menneen talven lumia, jos ympärilleen katsoo ja havainnoi kanssaihmisten ruumiinmuotoa. Nimenomaan se, että Kapen tai ylipäätään ravintolaruokaa vastaavilla ohjeilla tehdessä on läträttävä. Ja mitään kasvituotteita en ehdottanut tilalle - määrät on vain aina melko isoja tässä sarjassa, jos jokapäiväisiin arkiruokiin niitä soveltaa. Hyvän makuista tulee varmasti, sitä en epäile yhtään.
Ai hitto, nyt vasta tajusin jos ei tee ruokaa keittiö pysyy siistinä, eikä sitä tarvitse siivota. Kyllä nyt on tyhmä olo, minä kun neljälle poikalapsellekin hikoilin hellan ääressä, olis voinut eineksiä syöttää kertakäyttö lautasilta
Vierailija kirjoitti:
Tytöthän kauhisteli sitäkin, kun leikkuulautaan jäi jälkiä. Ei sitä ainakaan ollut paljon käytetty.
Minua jäi vaivaamaan se, että nuorempi tyttö tuntui tekevän Kapen vierailun jälkeen ruoat. Vanhempi tyttö nukkui päikkäreitä ja äiti oli töissä. Toivottavasti se ei ole koko totuus.
Eikö tyttö saisi nukkua päiväunia tai äiti käydä töissä? Hienoa minusta kun toinen tytöistä innostunut tekemään ruokia. Tuskin häntä niitä on pakotettu tekemään. Ja äiti varmasti tekee ruokia myös. Ihme moralisointia. Itse iloitsen kun saivat apua ja edes nyt jatkossa syövät monipuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
No jotenkin tuntuu, että Kape paistaa kaiken noin kilossa voita. Ja lorauttaa purkin kermaa mausteeksi.
Kaikesta saa hyvää kermalla vielä kun heittäisi juustoa sekaan niin vielä parempaa, huonon kokin merkki siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jotenkin tuntuu, että Kape paistaa kaiken noin kilossa voita. Ja lorauttaa purkin kermaa mausteeksi.
Kaikesta saa hyvää kermalla vielä kun heittäisi juustoa sekaan niin vielä parempaa, huonon kokin merkki siis.
Samaa mieltä. Toki kermalla saa maukasta ruokaa mutta epäterveellistä myös. Joskus voi käyttää mutta ei usein.
Omasta lapsuudesta jäänyt mieleen hetket kun tulen koulusta kotiin tai mummolaan , ja pöydässä on ollut joka päivä joko mummon tai äidin laittamaa kunnon kotiruokaa. Enpä jäänyt ihanista leipomuksistakaan paitsi , mummon ja äitin ollessa todella leipoja- ja ruoanlaittoihmisiä. Mikäs sen parempaa kun tulet sisälle ja pöydässä on juuri leivottuja korvapuusteja.
siinä mielessä vähän surettaa noiden tyttöjen puolesta jos eivät ole tällaisia hetkiä saaneet kokea kun äitinsä sanojen mukaan on aina inhonnut varsinkin leipomista ruoanlaiton ohella.
Vai että hän tykkää että keittiö on aina tip top. No sen keittiönhän voi varmaan ruuanlaiton jälkeen siivota? Ja tuo ett pelkää että keittiössä tulee naarmuja jonnekin leikkuulautaan vai pöytään vai miten se meni? Eipähän omaan keittiöön sen kummempia naarmuja ole tullut kun en leikkaa missään tiskipöydällä mitään.
eiköhän sen keittiön kuulu olla juuri sitä ruuanlaittoa varten, vai tyhjäkäyttöönkö se keittiö on rakennettu sinne? Rapatessa roiskuu, roiskeet siivotaan.
en vaan ymmärrä tuollaista. Tip top pakkomielteen hinnalla sitten tingitään kasvavien teinien ravinnosta ja ruoanlaitosta.
Vierailija kirjoitti:
Voissa ja kermassa ei ole mitään vikaa, täyttä ravintoa. Vaikka joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo ole jo vähän menneen talven lumia pelätä voita ja kermaa? Mielummin noita kuin margariinia ja kevyttuotteita. Ei toki litra ja kilokaupalla tarvitse läträtä.Taitaa tosiaan olla menneen talven lumia, jos ympärilleen katsoo ja havainnoi kanssaihmisten ruumiinmuotoa. Nimenomaan se, että Kapen tai ylipäätään ravintolaruokaa vastaavilla ohjeilla tehdessä on läträttävä. Ja mitään k
Taidat tarkoittaa ruumiinmuodolla lihavuutta. Siinä näkyy nimenomaan oikean ravinnon pelko edelleen. Aito ruoka ei lihavuutta aiheuta, vaan kaiiki keinotekoiset "kevyttuotteet"
Piti 13-vuotiasta kasvavaa urheilija tyttöä nälillään. Lastensuojeluilmoitus tuosta.
Nämähän otti hyvin ohjeita vastaan ja oppivat uusia käytäntöjä ruuanlaittoon. Älkää nyt rasittako lastensuojelua tekemällä ilmoituksia näistä.
T. Sosiaalityöntekijä
Vierailija kirjoitti:
Katsoin ko ohjelman ja näytti siltä, että saatuaan opastusta innostuivat sekä äiti että tyttäret kokkaamaan terveellistä ravitsevaa ruokaa.
Kameran käydessä moni vetää parasta rooliaan. Kun kamera sammuu... Epäilen että palataan entiseen.
Onneksi kape sentään sai tajuamaan että itse tehty ruoka on hyvää. Meilläkin on lapsia juuri tuon ikäisiä mitä ohjelmassa on mutta en ole noin siisteys intoilija ettei keittiössä saa ruokaa tehdä. Aina meillä on kokattu ruokaa kunnolla.
Itse vaan ihmettelen syvästi, että mistä tuo tuollainen suoranainen inho, tai veikkaan enempi että peitelty laiskuus, ruuanlaittoa kohtaan oikein kumpuaa?
Sanon peitelty laiskuus, kun en oikeasti tajua mikä ruuanlaitossa voi muka inhottaa jotain normaalia ihmistä? Jotkut aistiherkät ihmiset ymmärrän, että jokin haju, maku tai tekstuuri yms. aiheuttaa inhoa. Kunhan mutuilen, mutta juurikin jatkuva einesten syöminen viittaa enempi siihen laiskuuteen. Se että inhoaa jotakin kuulostaa minusta vain painokelpoisemmalta kuin myöntää että on vain laiska.
Muutenkaan en ymmärrä niitä ihmisiä jotka tuntuvat oikein ylpeilevän sillä, että "mä en koskaan kokkaa", "tai viimeksi luin kirjan joskus peruskoulussa" ja vastaavia.
Meni vähän ohi, mutta menköön.
Kaappi täynnä cokista sanoi Kape. Oli kyllä enemmän kaljatölkkejä eli äiti juo paljon, siksi ei ole nälkä.