Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni somettaa ja julkaisee meistä kuvia videoita kysymättä lupaa

Vierailija
25.12.2024 |

Onko muita keitä häiritsee se että nykyään monet ihmiset napsivat koko ajan esim. illanvietoissa kuvia ja videoita ja jakavat niitä somessa kysymättä kuvattavilta ensin lupaa?

Minä ainakin koen sen vähän rasittavaksi kun mennään vaikka ravintolaan tai kyläilemään niin jonkun on aina pakko tunkea kamera naaman eteeen ja tehdä kaikista illanvietoista instastoori tms (ja vielä kysymättä kuvassa/videossa olevan lupaa)

Onko tällainen käytös jonkun mielestä ihan ok / normaalia?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhe ei tehoa, niin ilmianna jokainen video julkaisualustalla (FB, Insta jne.). Tai älä enää tapaa kaveria. 

Vierailija
2/67 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Turvallisen tilan periaate ei toteudu tuon kanssa. Älä enää anna sille mitään. Yhtään peukkua, yhtään huomiota. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella rasittavaa käytöstä julkaista koko ajan missä on ja kenen kanssa jne. Sano sille ettei ole ok.

Vierailija
4/67 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen tepsii yksi voimakassanainen ilmoitus kyseiselle ihmiselle: "en ole antanut lupaa julkaista somessa kuvia, joissa itse näyn. Anna olla viimeinen kerta, tai teen rikosilmoituksen".  Jos ottaa kuvia tapaamisissa, teet siitä numeron ja nouset pöydästä tai poistut huoneesta vauhdilla. Voit myös ottaa puhelimen pois tai karjaista "puhelin pois!". Pidä puolesi, tee numero, vaadi, kiellä, tee selväksi. 

Näin minä jouduin tekemään oman siskoni liian innokkaan somettelun vuoksi. Kerrasta oppi, asiaan ei ole tarvinnut toistamiseen palata.

Vierailija
5/67 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sanonut, ettei minusta saa laittaa kuvia someen. 

Vierailija
6/67 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiritsee. Pitäisi lupa kysyä, myös kuvaamiseen.

Vierailija
7/67 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia pitää tehdä selväksi jo siinä vaiheessa, kun hän ottaa kuvia. 

Vierailija
8/67 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ehtii hyvin sanomaan, että älä ota minusta kuvia. 

Vierailija
9/67 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereiden kanssa otetaa yhteiskuvia, mutta ollaan sovittu ettei niitä laiteta kenenkään sometilille. Reissuissa otan kavereiden puhelimilla kuvia heistä ja he sitten laittavat kuvat someen. 

Vierailija
10/67 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ystävälle voi sanoa asiasta napakasti, niin että varmasti ymmärtää. 

Vierailija
11/67 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, meidänkin palloseurassa yli-innokkaita kameran käyttäjiä, joille 

olen ihan ystävällisesti maininnut ettei tarvii mua kuvata.

Hyvin on mennyt jakeluun.

Vierailija
12/67 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku olettaa, että muut haluavat olla kuvattavina? Olisi outoa olla jonkun sisällöntuottajan sisältöä.

Vierailija
13/67 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin harrastuksessa jossa vetäjä joka kerta otti kuvia ja videota joita julkaisi sivuillaan. Alussa sanoi että täytyy hänelle ilmoittaa jos ei halua näkyä somessa. 

Sain hankalan maineen kun sanoin että en halua että minusta otetaan kuvia eli ei riitä että hutiloidusti suttaa tai sumentaa kasvoni. En halua että kuviani ylipäätään on jonkun puhelimella, koneella.. Lopetin harrastuksen kun joka kerta piti vääntää asiasta.

Ymmärrän että yrittäjä haluaa markkinoida yritystään mutta mielestäni olisi voinut tehdä niitä videoita ja kuvia erikseen, sellaisten kanssa jotka siihen suostuvat. 

Vierailija
14/67 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku olettaa, että muut haluavat olla kuvattavina? Olisi outoa olla jonkun sisällöntuottajan sisältöä.

No yleensä ystävistä otetaan kuvia muistoksi. Toisaalta luulis, että ystävien kesken jo tiedetään kuka haluaa olla kuvissa ja kuka ei. 

Vierailija
15/67 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ookoo.

Tulipa mieleeni kun pienimuotoisessa joulupuurotilaisuudesta näytettiin kyseisen kylän naamakirjassa videoita paikalla olleista.

Onneksi en mennyt siihen tilaisuuteen. Koko maailma näkee, mitä jengillä on päällä, onko lihonut viime aikoina ja että  se ja sekin siellä junttien kokoontumisessa kävi.

Vierailija
16/67 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No yleensä ystävistä otetaan kuvia muistoksi. Toisaalta luulis, että ystävien kesken jo tiedetään kuka haluaa olla kuvissa ja kuka ei. 

Muistoksi? Eikö ystäviä näe riittävän usein, ettei tarvitse jokaista hetkeä digitalisoida? 

Vierailija
17/67 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kieltäydyn heti tommosista kuvista. Sanon vaan ettei saa ottaa kuvia.

Vierailija
18/67 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli epämiellyttävää kun koulutustilassa toinen opiskelija alkoi videoimaan minua kysymättä lupaani. En tiedä mihin hän sitä tarvitsi.

Vierailija
19/67 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni sormettaa ja julkaisee meistä kuvia ja videoita

Vierailija
20/67 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistoksi? Eikö ystäviä näe riittävän usein, ettei tarvitse jokaista hetkeä digitalisoida? 

Ei nykyään ole aikaa tavata enää niin usein, kun kaikilla on omat kiireet. Yllättävän harvoin nähdään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan