Paljon rahastoihin kk?
Eli paljon sijoitat rahastoihin kuukaudessa ja oletko voitolla vai tappiolla? Entä milloin ajattelit nostaa rahasi sieltä pois?
Kommentit (81)
250€/kk tällä hetkellä, ennen meni enemmän Talous on yksinhuoltajana hieman tiukalla infaation, lapsen oikomishoidon kulujen ja asuntolainan koron vuoksi. Keväällä jälkimmäiset kulut onneksi pienenevät. Rahastoissa nyt reilut 200t€ ja plussalla yli +50%, sijoitusvuosia takana paljon ja vanhimmat ovat jo kiertäneet (myyty ja ostettu uusia rahastoja tai asuntoa).
Vierailija kirjoitti:
250€/kk tällä hetkellä, ennen meni enemmän Talous on yksinhuoltajana hieman tiukalla infaation, lapsen oikomishoidon kulujen ja asuntolainan koron vuoksi. Keväällä jälkimmäiset kulut onneksi pienenevät. Rahastoissa nyt reilut 200t€ ja plussalla yli +50%, sijoitusvuosia takana paljon ja vanhimmat ovat jo kiertäneet (myyty ja ostettu uusia rahastoja tai asuntoa).
Eikös Kelasta saa tukea lapsen oikomisjuttuihin? Ja onko toinen vanhempi kuollut vai miksi ei osallistu kuluihin?
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin jos tietäisin että mulla vaiks syöpä niin ottaisin vaan sikana lainaa ja tuhlaisin kaikki eikä aikomustakaan maksaa takaisin. Ei todellakaan kiinnosta joutuisin muut veronmaksajat ne maksamaan. Mitä väliä.
Yleensä kauheasti lainaa ei saa ilman jonkinlaisia vakuuksia.
Minulla on ihan tarkoituksenakin jättää jälkipolville. Varmaan jotain käytän itsekin, mutta enemmistö on tarkoitettu menemään jälkipolville.
Lapsen rahastoon satanen kuussa, omiin ehkä viitisen sataa. Ajattelin nostaa sitten eläkkeellä ellei tule jotain akuuttia hätää ennen sitä
En laita rahastoihin yhtään per kk, mutta osakkeita ostan 2000-3000 eurolla per kk.
1000e/kk Tarkoitus säästää 10-15v ja kerryttää sen verran, että voi jäädä varhaiseläkkeelle, tai ostaa vaikka velaton mökki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos myis asunnon, miten kannattas sijottaa? Saako jostain korkoa että vois elellä sillä?
Usan pörssissä on firmoja jotka maksaa kuukausittain osinko 5-15%. Jos myyt asunnon saat 300k€ ja ostat usalaisia kiinteistöfirmoja esim. Agnc niin saat reilu 10% osinkoa joka kuukausi. 300k€ saat noin 2500€/kk m
et saa 10% osinkoa kuukausittain. tuo 10% osinko on VUOSIosinko vaikka se maksetaankin kuukausittain. Tuon osakkeen KUUKAUSItuotto on 1,2% eikä suinkaan "reilu 10%"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin jos tietäisin että mulla vaiks syöpä niin ottaisin vaan sikana lainaa ja tuhlaisin kaikki eikä aikomustakaan maksaa takaisin. Ei todellakaan kiinnosta joutuisin muut veronmaksajat ne maksamaan. Mitä väliä.
Nojoo, jos vakkari työpaikka jossa brutto 4500€ ja tilillä vaikka 100 000€ ja asuu yksin jo maksetussa kämpässä niin minkäköhän laiska vakuutuksia pitäisi pankille olla, jos vaikka valehtelee että tarttee 200 000€ lainaa mökkiä varten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojoo, jos vakkari työpaikka jossa brutto 4500€ ja tilillä vaikka 100 000€ ja asuu yksin jo maksetussa kämpässä niin minkäköhän laiska vakuutuksia pitäisi pankille olla, jos vaikka valehtelee että tarttee 200 000€ lainaa mökkiä varten
No katsos kun sitä rahaa ei makseta sun tilille Vai luulitko, että kun menet asuntokaupoille, niin se raha laitetaan sun tilille ja voisit käyttää miten haluat?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan tarkoituksenakin jättää jälkipolville. Varmaan jotain käytän itsekin, mutta enemmistö on tarkoitettu menemään jälkipolville.
Itse en todellakaan mitään lapsia ainakaan halua eli elän ihan itseäni varten. En todellakaan säästä kellekkään.
Vierailija kirjoitti:
1000e/kk Tarkoitus säästää 10-15v ja kerryttää sen verran, että voi jäädä varhaiseläkkeelle, tai ostaa vaikka velaton mökki.
Kyllä myös mökistä tulee ylläpitokustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Te joilla on paljon rahaa sijoituksissa, eikö pelota, että häviää rahat?
No kerro se skenaario millä hyvin hajautetun salkun KAIKKI rahat häviävät? Niinpä. Et taida mitään järkevää skenaariota keksiä. Ne skenaariot mitkä itsellä tulee mielee ovat kaikki sellaisia että kaiken rahan menettäminen on huolista pienimpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin se jo maksettu kämppäsi ja/tai mökkisi luonnollisesti otetaan lainan vakuudeksi. Onkohan sinulla koskaan asuntovelkaa ollut? Se kämppä on pankin vakuutena kunnes laina maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Te joilla on paljon rahaa sijoituksissa, eikö pelota, että häviää rahat?
Ei, koska en sijoita itse vaan rahastojen kautta.. Rahastoissa sijoitetaan useampaan (kymmeneen) kohteeseen rahaston varoja, joten riski on silleen pienempi kuin itse osakekaupoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en todellakaan mitään lapsia ainakaan halua eli elän ihan itseäni varten. En todellakaan säästä kellekkään.
Jaa. Siitä vain. Itse säästän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No katsos kun sitä rahaa ei makseta sun tilille Vai luulitko, että kun menet asuntokaupoille, niin se raha laitetaan sun tilille ja voisit käyttää miten haluat?
Riippuu lainasta. Viimeksi kun nostin sijoituslainan se summa tuli tilille mitä halusin ja siirsin sen sitten välittäjälle. Samaten tuli autolaina tilille ja itse maksoin sillä rahalla sitten sen auton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa sille summalle on jokin reaalivakuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme eri rahastoa, joihin jokaiseen laitan 125 euroa kuussa. Sen lisäksi teen suoria osakesijoituksia. Rahastoissa on kiinni yhteensä noin 30 000 euroa.
Näiden kolmen rahaston keskiarvo on varmaan noin 10% voitolla tällä hetkellä. Rahaa nostan ulos välillä silloin, kun lähden ulkomaan matkoille. Muuten annan olla ja kasvaa korkoa.
Miksei sulla ole rahaa normi elämiseen ja matkoihin? Mulla tuottoa tuomalla (3%) perus 120 000€ jos haluu käydä reissulla tai ostaa vaikka uuden talvitakin. En koske taas sijoituksiin, jonne menee se 500€/kk, ne on siellä muuten vain, ei ole tarkoitus ainakaan käyttää ennen eläkeikää.
Olis mulla varaa muutenkin lomailla, mutta siihen luksukseen mitä lomaani kuuluu, pitää kaivaa ylimääräistä.
Rahastoihin vaan laitetaan jotain massia ja jätetään sinne. Ei ketään kiinnosta mitkään vuosituotot. Katsoisin ekaa kertaa rahastotiliä joskus 30vuoden päästä. Käyttörahat on erikseen.