Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljon rahastoihin kk?

Vierailija
24.10.2024 |

Eli paljon sijoitat rahastoihin kuukaudessa ja oletko voitolla vai tappiolla? Entä milloin ajattelit nostaa rahasi sieltä pois?

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te joilla on paljon rahaa sijoituksissa, eikö pelota, että häviää rahat? 

Häviäähän ne rahat jos niitä ei ikinä nosta vaan venailee vaan korkoa korolle ja lopulta itse kuolee. Itse siis sijoitan rahastoihin 500€/kk mutta kiinnostaa tietää, milloin jengi on suunnitellut ottavan rahansa sijoituksista pois, jos ne siellä jo yli 10 vuotta olleet. Eläkkeellä? Vai onko ne sijoitusrahat alunperinkin tarkoitus jättää perinnöksi lapsille?

Minä olen aina välillä nostanut jonkin verran, jos tarvii esimerkiksi matkakassaa. Ajattelen sijoittamista enemmänkin säästötilinä. Lopullisena tavoitteena on se järvenrantatalo, johon sijoittamalla kasvatan omarahoitusosuutta.

Vierailija
42/81 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

46e/kk menee rahastoihin. Olen pienituloinen tällä hetkellä ja sen verran sijoitan mitä uskallan hävitä. 

Vajaa pari vuotta sitten aloitin ja salkku tänään +30%. Arvo n. 1200e. Tätä ajattelin jatkaa pitkällä tähtäimellä mahdollisesti eläkeikään asti. Oman kiinteistön ostoon voisin myöhemmin nostaan rahaa pois rahastosta.

N35

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin laitoin noin 200. Nyt olen päässyt muista lainoista paitsi asuntolainan lopusta eroon, joten tällä hetkellä laitan itselleni 600 ja lapsille kummallekin 100. Lisäksi äitini laittaa minulle 200 ja lapsille 100/lapsi. Haluaa antaa ennakkoperintöä, kun rahaa jää niin paljon ja ikää tulee. Yritän hikihatussa saada sijoitusvarallisuutta kasaan. Minulla olisi enemmän, ellen olisi vajaat 8 vuotta sitten joutunut tyhjentämään lähes kaikki pois. Haluan saada sellaiset pääomatulot/varat, että voin sieltä ottaa sitten, jos en jaksa 69-vuotiaaksi painaa työssä.

Olen nyt siis 46-vuotias ja sijoituksia yhteensä noin 50 000 Euroa. Kiire tulee. Siksi olen lapsille korostanut, että nyt mietitte tarkkaan näitä minun ja mummun säästämiä rahoja. Teillä on tämmöiseksi tavisperheeksi hyvät pesämunat ja kun jaksaisitte itse jatkaa sitä aikuisiällä edes satkulla kuussa, niin kuuskymppisenä teillä olisi nykyrahassa miljoonan sijoitukset. Että kun

Niinpä. Mä olen 51v ja olen vasta muutama vuosi sitten aloittanut. Ei silloin tajuttu kun olin 20v. Ei sijoittaminen ollut normihommaa silloin.

Vierailija
44/81 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häviäähän ne rahat jos niitä ei ikinä nosta vaan venailee vaan korkoa korolle ja lopulta itse kuolee. Itse siis sijoitan rahastoihin 500€/kk mutta kiinnostaa tietää, milloin jengi on suunnitellut ottavan rahansa sijoituksista pois, jos ne siellä jo yli 10 vuotta olleet. Eläkkeellä? Vai onko ne sijoitusrahat alunperinkin tarkoitus jättää perinnöksi lapsille?

Minä olen aina välillä nostanut jonkin verran, jos tarvii esimerkiksi matkakassaa. Ajattelen sijoittamista enemmänkin säästötilinä. Lopullisena tavoitteena on se järvenrantatalo, johon sijoittamalla kasvatan omarahoitusosuutta.

Minulla on sama. Oli aika, jolloin menoni olivat pienet saatuun palkkaan nähden. Ylimääräiset rahat sijoitin rahastoihin. Jossain vaiheessa tuli lapsi ja tarve ostaa isompi asunto. Nostin osan rahastossa olevista rahoista asunnon ostoon. Nykyään ei juuri ole ylimääräistä rahaa rahastoihin laittaa, mutta aiemmin sijoitetut eurot voivat paksusti. Muutaman vuoden päästä tulee varmaankin tarve uusia auto, jolloin taas käyn "vararahastollani". Tavallisella käyttötilillä minulla on vain vähän rahaa. Jos jotain isompaa pitää hankkia, noissa rahastoissani on juuri sitä varten rahaa jemmassa. Mikäli isompia rahantarpeita ei tule ennen sitä, maksan jossain vaiheessa lopun asuntolainani pois rahastojen turvin. Ja jos jotain on vielä eläkkeelle jäädessäni jäljellä, hyvä niin.

Vierailija
45/81 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli paljon sijoitat rahastoihin kuukaudessa?"

Suomeksi kirjoitetaan paljonko.

Vierailija
46/81 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastoihin sijoitan kuukaudessa 200 € ja olen kymmeniä prosentteja voitolla. Rahastosalkun arvo on tällä hetkellä noin 12 500 euroa ja koko sijoitusvarallisuuteni arvo on noin 105 000 euroa, josta summasta suurin osa on kiinni suorissa osakkeissa.

Vierailija
47/81 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintotoista. Mistähän tämä kannattaa aloittaa? Ottaa pankkiin yhteys vai omatoimisesti vaikka Nordnetin kautta? 

Vierailija
48/81 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintotoista. Mistähän tämä kannattaa aloittaa? Ottaa pankkiin yhteys vai omatoimisesti vaikka Nordnetin kautta? 

Olen tuo sinua ennen kommentoinut.

Pankista voi saada ihan hyödyllistä näkemystä, mutta totta kai pankki myy siinä samalla omia tuotteitaan eli rahastojaan ja muita sijoituspalvelujaan, mm. osakevälitystä ja kuukausisäästösopimuksiaan.

Itse tutustuin aiheeseen Nordnetin materiaalien, sijoitusblogien (mm. Omavaraisuushaaste ja Mr. Money Moustache), Inderesin keskustelupalstan ja podcastien (Rahamania ym.) avulla. Hyvin meni oppi lanttuun. Käytännössä helpointa on aloittaa kuukausisäästämällä kuluttomiin tai vähäkuluisiin (alle 0,5%) indeksirahastoihin. Sillä saa keskimääräisen markkinoiden tuoton eli jotakin väliltä 7-10% vuosittain. Jos on halua opiskella lisää, voi perehtyä osakeanalyysiin ja siirtyä sijoittamaan myös yritysten suoriin pörssinoteerattuihin osakkeisiin.

Vierailija
49/81 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin 2020 koronan aikoihin, tällä hetkellä kokonaisarvo noin 460 tonnia josta tuottoja 130 tonnia. Noin puolet on osakkeissa, puolet etfssä. Osingot olen kaikki sijoittanut uudelleen, ne ei ole tuossa nousussa mukana enkä jaksa alkaa laskea, käyttämäi sovellus ei näytä niitä helposti: tälle vuodelle tullee luokkaa 15 tonnia. 

Alussa sijoitin paljonkin kun oli säästöjä, samoin välillä isompia pompseja, mutta yleensä yritän laittaa pari tonnia kuussa. Lisäksi on firman sijoitustili jossa noin 230 tonnia.

Sijoitustavoite on Fire eli lopettaa työt vuoden sisällä noin 45 vuotiaana, tai ainakin pitää pitkä tauko ja katsella mitä tekisi kun ei enää ole taloudellista pakkoa. 

Vierailija
50/81 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo sinua ennen kommentoinut.

Pankista voi saada ihan hyödyllistä näkemystä, mutta totta kai pankki myy siinä samalla omia tuotteitaan eli rahastojaan ja muita sijoituspalvelujaan, mm. osakevälitystä ja kuukausisäästösopimuksiaan.

Itse tutustuin aiheeseen Nordnetin materiaalien, sijoitusblogien (mm. Omavaraisuushaaste ja Mr. Money Moustache), Inderesin keskustelupalstan ja podcastien (Rahamania ym.) avulla. Hyvin meni oppi lanttuun. Käytännössä helpointa on aloittaa kuukausisäästämällä kuluttomiin tai vähäkuluisiin (alle 0,5%) indeksirahastoihin. Sillä saa keskimääräisen markkinoiden tuoton eli jotakin väliltä 7-10% vuosittain. Jos on halua opiskella lisää, voi perehtyä osakeanalyysiin ja siirtyä sijoittamaan myös yritysten

Kiitos. Olen kyllä kirjautunut Nordnettiin ja välillä sitä selaillut. Joskus on pompannut eteen se "riittää 15e/kk". En tiedä riittääkö se oikeasti, mutta sillä uskallan ehkä aloittaa. 

Vierailija
51/81 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niihin mikään pakko ole joka kuukausi säästää vai poltteleeko raha niin pahoin pankkitilillä. Laita vaikka aina, kun 500 € on säästynyt ylimääräistä se rahastoihin.

Vierailija
52/81 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on paljonko. Mutta vastaus kysymykseen, 200 eur/kk. Toisaalta, nostan parhaillaan n. 1000 eur/kk rahastosta.

Vierailija
53/81 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

15€ riittää hyvin, koska se on minimikertasumma Nordnetin indeksirahastoihin.

Vierailija
54/81 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni pankkn säästötilillä 120 000€ ja taas tuo rahasto minne menee joka palkasta 500€ on lähinnä taustaturvana hautajaisiini tms. En ajatellut ikinä niihin koskea. Nyt siellä ehkä joku 17k.

Vierailija
55/81 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä myös hautajaistili :D Nolottais jos köyhät veronmaksajat joutuis maksamaan mun hautajaiset :D

Vierailija
56/81 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin jos tietäisin että mulla vaiks syöpä niin ottaisin vaan sikana lainaa ja tuhlaisin kaikki eikä aikomustakaan maksaa takaisin. Ei todellakaan kiinnosta joutuisin muut veronmaksajat ne maksamaan. Mitä väliä.

Vierailija
57/81 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos myis asunnon, miten kannattas sijottaa? Saako jostain korkoa että vois elellä sillä? 

Usan pörssissä on firmoja jotka maksaa kuukausittain osinko 5-15%. Jos myyt asunnon saat 300k€ ja ostat usalaisia kiinteistöfirmoja esim. Agnc niin saat reilu 10% osinkoa joka kuukausi. 300k€ saat noin 2500€/kk miinus 34% verot.

Tämä kuuluu sarjaan "liian hyvää ollakseen totta". Ei mikään firma voi vuodesta toiseen maksaa vuodessa osinkoa 60 % sijoitetulle pääomalla. 

Kyllä voi koska jenkkilässä nuo reit-firmat saa verohelpotusta kun jakavat 80% tuloksesta osinkoina. Tuo järjestelmä perustettiin jotta tavalliset ihmiset vois vaurastua kiinteistöbisneksellä. Realty Income on Amerikan suurin kiinteistösijoitusfirma mikä maksaa joka kuukausi osinkoa. Realty Income on 10v aikana noussut 40% ja listaamisestaan asti 1994 eli 30 vuodessa kurssi noussut 634%. Siinä epäilijöille faktaa. 

Vierailija
58/81 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme eri rahastoa, joihin jokaiseen laitan 125 euroa kuussa. Sen lisäksi teen suoria osakesijoituksia. Rahastoissa on kiinni yhteensä noin 30 000 euroa. 

Näiden kolmen rahaston keskiarvo on varmaan noin 10% voitolla tällä hetkellä. Rahaa nostan ulos välillä silloin, kun lähden ulkomaan matkoille. Muuten annan olla ja kasvaa korkoa.  

Vierailija
59/81 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kolme eri rahastoa, joihin jokaiseen laitan 125 euroa kuussa. Sen lisäksi teen suoria osakesijoituksia. Rahastoissa on kiinni yhteensä noin 30 000 euroa. 

Näiden kolmen rahaston keskiarvo on varmaan noin 10% voitolla tällä hetkellä. Rahaa nostan ulos välillä silloin, kun lähden ulkomaan matkoille. Muuten annan olla ja kasvaa korkoa.  

Miksei sulla ole rahaa normi elämiseen ja matkoihin? Mulla tuottoa tuomalla (3%) perus 120 000€ jos haluu käydä reissulla tai ostaa vaikka uuden talvitakin. En koske taas sijoituksiin, jonne menee se 500€/kk, ne on siellä muuten vain, ei ole tarkoitus ainakaan käyttää ennen eläkeikää.

Vierailija
60/81 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä indeksejä. Jos tuotot noin suuria, voiko ne enää nyt aloittaessa tuottaa? Eikö ne ole huipulla?

itsellä vain osakkeita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme