Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljon rahastoihin kk?

Vierailija
24.10.2024 |

Eli paljon sijoitat rahastoihin kuukaudessa ja oletko voitolla vai tappiolla? Entä milloin ajattelit nostaa rahasi sieltä pois?

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1100€/kk ja vaimolla saman verran. Aloitettu noin 10v sitten. Plussalla noin 30% ja jemmassa nyt hieman yli 300 000€

Milloin siis nostatte rahat vai oletteko siis jo nostaneet tuo. 300k?

Vierailija
22/81 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1700e kuussa laitan. Salkun arvo tällä hetkellä 150 000 ja kaikkiaan sijoitusten tuotto Nordnetin sovelluksen mukaan on ollut +196% siinä 10 vuodessa jonka olen sijoittanut. Vasta viimeisen vuoden ajan kuukausisijoitus on ollut noin iso, kun sain asuntolainan maksettua ja laitan nyt salkkuun senkin mikä ennen meni lainaan. Tavoite parin vuoden sisään kasvattaa salkku 200 000:een.

Suosittelen maailma-indeksiin ja/tai S&P 500 -indeksiin sijoittamista.

Milloin nostat rahat ja kuoletko rahat kiinni rahastoissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastot tällä hetkellä 74 % plussalla, yhteensä reilu 54000 €. Noin 11 vuotta olen rahastoja pitänyt. Välillä oli enemmänkin euroja rahastoissa, mutta asunnon oston yhteydessä piti kotiuttaa osa rahoista. Juuri nyt en ole sijoittanut lisää itselleni, lapselle vain, mutta onneksi nuo aiemmin sijoitetut kasvavat tuolla ihan mukavasti. Parhaiten on menestyneet viime vuosina koko maailmaan ja Pohjois-Amerikkaan sijoittavat indeksirahastot, Eurooppaan ja Pohjoismaihin sijoittavat vähän kehnommin.

Vierailija
24/81 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sijoita rahastoihin, 4-12 kertaa vuodessa teen pörssissä suoria osakekauppoja.

Vierailija
25/81 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1100€/kk ja vaimolla saman verran. Aloitettu noin 10v sitten. Plussalla noin 30% ja jemmassa nyt hieman yli 300 000€

On kyllä todella heikko tuotto. Kannattaa katsoa passiiviset indeksirahastot. Tuo 30% 10 vuodessa ei päihitä edes inflaatiota.

Vierailija
26/81 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3e/kk, olen työtön. :D Plussalla 24%

Vierailija
27/81 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä todella heikko tuotto. Kannattaa katsoa passiiviset indeksirahastot. Tuo 30% 10 vuodessa ei päihitä edes inflaatiota.

Olen eri, mutta laskuissasi on paha virhe. Se pätisi, jos kommentoimasi kirjoittaja olisi sijoittanut 230 000 € kymmenen vuotta sitten. Mutta eihän niin ole tehnyt, vaan on sijoittanut rahat vähitellen 10 vuoden aikana.

Vierailija
28/81 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla on paljon rahaa sijoituksissa, eikö pelota, että häviää rahat? 

Vierailija
29/81 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häviäähän ne rahat jos niitä ei ikinä nosta vaan venailee vaan korkoa korolle ja lopulta itse kuolee. Itse siis sijoitan rahastoihin 500€/kk mutta kiinnostaa tietää, milloin jengi on suunnitellut ottavan rahansa sijoituksista pois, jos ne siellä jo yli 10 vuotta olleet. Eläkkeellä? Vai onko ne sijoitusrahat alunperinkin tarkoitus jättää perinnöksi lapsille?

Vierailija
30/81 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän riskiä on yksittäisissä osakkeissa. 

Vierailija
31/81 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häviäähän ne rahat jos niitä ei ikinä nosta vaan venailee vaan korkoa korolle ja lopulta itse kuolee. Itse siis sijoitan rahastoihin 500€/kk mutta kiinnostaa tietää, milloin jengi on suunnitellut ottavan rahansa sijoituksista pois, jos ne siellä jo yli 10 vuotta olleet. Eläkkeellä? Vai onko ne sijoitusrahat alunperinkin tarkoitus jättää perinnöksi lapsille?

Minä alkaisin eläkkeellä nostaa elämiseen, ja eläkeikä alkaa silloin, kun on tarpeeksi rahaa.

Vierailija
32/81 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita indexirahastoihin, pysyt aina indexin tasolla. Vielä parempaa olisi sijoittaa suoraan osakkeisiin, mutta tarvit pelisilmää, että voitat indexin. Muut rahastot häviää indexille pitkässä juoksussa.

Itsellä suoria osakesijoituksia ja koronakuopassa tehdyt isot satsaukset ulkomaisiin osakkeisiin ovat poikineet. Suomen markkinat ovat kuolleet.

Vierailija
33/81 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos myis asunnon, miten kannattas sijottaa? Saako jostain korkoa että vois elellä sillä? 

Jos saat siitä millin, niin elät osingoilla, vaikka kotimaisissakin yhtiöissä.

Vierailija
34/81 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1700e kuussa laitan. Salkun arvo tällä hetkellä 150 000 ja kaikkiaan sijoitusten tuotto Nordnetin sovelluksen mukaan on ollut +196% siinä 10 vuodessa jonka olen sijoittanut. Vasta viimeisen vuoden ajan kuukausisijoitus on ollut noin iso, kun sain asuntolainan maksettua ja laitan nyt salkkuun senkin mikä ennen meni lainaan. Tavoite parin vuoden sisään kasvattaa salkku 200 000:een.

Suosittelen maailma-indeksiin ja/tai S&P 500 -indeksiin sijoittamista.

Milloin nostat rahat ja kuoletko rahat kiinni rahastoissa?

Tarkoitus on kasvattaa salkkua työuran ajan, jotta sitten eläkkeellä voi tarvittaessa käyttää rahoja mm. matkailuun ja myöhemmin vaikkapa palveluiden hankkimiseen. Lapsia myös tarkoitus tukea salkun tuotoilla, ennakkoperintöä jossain vaiheessa nuorten aikuisten elämää helpottamaan, ja jos jotain jää  niin menevät sitten lapsille perinnöksi.

Vierailija
35/81 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin 30 vuotta sitten ekassa vakipaikassa sijoittamisen pienillä summilla ja hävisin it-kuplan puhjettua. Unohdin osakkeet ja elin elämääni, kunnes 10 vuotta sitten möin yhä tappiolla olleet osakkeet ja tein lyhempiaikaisua sijoituksia, joilla sain tienattua aiemmin hävityt. Korona auttoi paljon. Pari vuotta sitten möin loputkin ja ostin asuntoauton, teen 60% työaikaa ja hyvä palkka on varmistanut jo riittävän eläkekertymän.

Jälkikäteen voisi spekuloida miten hyvin tai huonosti kahden isomman kurssiromahduksen (it-kupla ja korona) myötä olisi voinut käydä, mutta miettii miten vain, niin en olisi halunnut laittaa 500-2000€/kk osakkeisiin säännöllisesti, sillä silloin olisin jäänyt ilman niitä kaikkia elämyksiä mitä minulla on elämässäni ollut, esim. matkailu, hienot autot yms. Moni säästää ja pihistää, elää sitkuelämää, jota ei ehkä tulekaan.

Vaikken koskaan eläkeikää näkisi (ei montaa vuotta enää), niin olen elänyt hyvän elämän ja nauttinut siitä, eläkkeellä (tai jo nyt) joudan ottamaan iisimmin ja voin elää vaikka niukemmin. 

Ja vaikka puhuin pörssiromahduksista, niin nuo oli pieniä muutaman vuoden sisään syttyvän kolmannen maailmansodan tuomaan romahdukseen. Jos aiotte siinä tienata,  miettikää hyvin.. itse en voi enää menettää mitään, kaikki uudetkin kokemukset on plussaa ja jos ihmiskunta yllättää olevansa fiksumpi kuin luulen, niin hyvä niin.

Vierailija
36/81 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävisihän nuo, kun aikoinaan luotti Venäjän demokratian etenemiseen ja "unohti" ne sijoitukset kunnes rysähti. ttu

Vierailija
37/81 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2500-3000 e kk. Sovelluksen mukaan 2% top sijoittajiin kuuluva. 

Vierailija
38/81 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos myis asunnon, miten kannattas sijottaa? Saako jostain korkoa että vois elellä sillä? 

Usan pörssissä on firmoja jotka maksaa kuukausittain osinko 5-15%. Jos myyt asunnon saat 300k€ ja ostat usalaisia kiinteistöfirmoja esim. Agnc niin saat reilu 10% osinkoa joka kuukausi. 300k€ saat noin 2500€/kk miinus 34% verot.

Tämä kuuluu sarjaan "liian hyvää ollakseen totta". Ei mikään firma voi vuodesta toiseen maksaa vuodessa osinkoa 60 % sijoitetulle pääomalla. 

Ai, nyt vasta tajusin, kun katsoin noita lukuja tarkemmin. Et tarkoittanutkaan, että firma maksaisi joka kuukausi osinkoja 5-15 %, kuten sanoit, vaan että firma maksaa vuodessa osinkoja 5-15 %, mutta jakaa tuon osingon niin, että siitä maksetaan 1/12 joka kuukausi. No, se onkin jo täysin mahdollista. Moni suomalainenkin firma maksaa yli 5 % osinkoja, tosin suuremmissa erissä 1-2 kertaa vuodessa.

Vierailija
39/81 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella monella tuntuu olevan suunnitelmana, että pääsevät sijoituksillaan aiemmin oravanpyörästä. Toivon, että onnistutte siinä, mutta jotenkin epäilen ettei sen anneta tapahtua. Tulee taas joku romahdus jossa on "pakko" pelastaa pankit tai jopa joitain valtioita ja jotenkin se maksupuoli jää taviksille. Sijoitusten arvot romahtaa tms. Talouskasvulle ei vain sovi että tuottavat työläiset jää oloneuvoksiksi, joten se kyllä estetään.

Vierailija
40/81 |
25.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut vuodesta 2017 100e/kk. Raha mennyt automaattisesti tililtä. Jos tilillä ei ole ollut sitä summaa niin ei ole mennyt. Tällä hetkellä siellä oli jo vähän vajaa 12000. Rahasto on joku perusrahasto pankin kautta otettu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan