Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaisten perhearvot ovat romahtaneet?

Vierailija
24.10.2024 |

Mikä tässä syynä?

Kommentit (143)

Vierailija
81/143 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse voin ainakin rehellisesti sanoa, että katsoessani isovanhempieni elämää en todellakaan halua samaa. Isoäitini on perinteisten perhearvojen mukaisesti uhrannut terveytensä ja elämänsä paapoakseen isoisääni. Vanhojen arvojen perään haikailu tarkoittaa silmien sulkemista kaikkien niiden kärsimykseltä, joiden hyvinvointi oli kyseisen elämän hintana.

Sinähän et tiedä, vaikka tuo isoäitisi olisi ollut sua onnellisempi. Jos itse haluaa katkerana maailmaa katsoa, ei se tarkoita, että muut näkisivät asiat samoin

Ne isoäidit ja äidit ovat kyllä hyvin usein kertoneet ihan oma-aloitteisesti ja kerta toisensa jälkeen, kuinka "onnellisia", korjaan, onnettomia olivat. Ja kyllähän sen nyt kertomattakin osasi omasta puolestaan arvioida, että ei

Varmaan naisille oli suotavampaa valittaa. Miehille sitä tuskin sallittiin.

Vierailija
82/143 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse voin ainakin rehellisesti sanoa, että katsoessani isovanhempieni elämää en todellakaan halua samaa. Isoäitini on perinteisten perhearvojen mukaisesti uhrannut terveytensä ja elämänsä paapoakseen isoisääni. Vanhojen arvojen perään haikailu tarkoittaa silmien sulkemista kaikkien niiden kärsimykseltä, joiden hyvinvointi oli kyseisen elämän hintana.

Sinähän et tiedä, vaikka tuo isoäitisi olisi ollut sua onnellisempi. Jos itse haluaa katkerana maailmaa katsoa, ei se tarkoita, että muut näkisivät asiat samoin

Jännä, että silti sinä koet tietäväsi paremmin isoäitini elämästä ja oletetusta katkeruudestani kuin minä. Oletko kenties jutellut hänen kanssaan? Eikö hän sinulle tohtinut kertoa elämästään ja menetetyistä mahdollisuuksista? Jättikö pois isoäidilliset varoitukset m

Mene peilin eteen katsomaan. Siellä vasta onneton, tyytymätön, kaunainen ja katkera vihaaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/143 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että silti sinä koet tietäväsi paremmin isoäitini elämästä ja oletetusta katkeruudestani kuin minä. Oletko kenties jutellut hänen kanssaan? Eikö hän sinulle tohtinut kertoa elämästään ja menetetyistä mahdollisu

Vihaaja, koska rakastan isoäitiäni ja olisin toivonut hänelle paremman elämän kuin mitä hän loppujen lopuksi sai? Selvä. Tämä keskustelu on ainakin osoittanut sen, että miehillä on ihan erilaiset kahvikeskustelut isoäitiensä kanssa kuin naisilla.

Vierailija
84/143 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne isoäidit ja äidit ovat kyllä hyvin usein kertoneet ihan oma-aloitteisesti ja kerta toisensa jälkeen, kuinka "onnellisia", korjaan, onnettomia olivat. Ja kyllähän sen nyt kerto

Ennenkaikkea valittamisesta ei ollut, eikä vieläkään ole, miehelle mitään hyötyä. Naiselle on tarjolla sääliä ja empatiaa, miehelle ei. 

Vierailija
85/143 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten synnyttäminen, hoitaminen ja kotityöt olivat monen naisen unelmatyö.

Sitten miesten palkat kilpailutettiin, eikä se enää riittänyt, joten kotiäidistä tuli työtön työnhakija.

Tämä onkin sitten unelmatyön vastakohta, tähän rooliin ei haluta ja tämä on täysin ymmärrettävää.

Höpöpö. Suurelle osalle lapsitehtaana toimiminen oli kaukana unelmasta. Juuri siksihän naiset ovat taistelleet itselleen oikeuksia ettei elämän ainut tarkoitus olisi toimia spermaränninä ja kotiorjana. 

Ja nyt sitten eletään unelmaa? Ahdistuneempana ja maseentuneempana kuin koskaan... 

Kyllä enemmän ahdistaisi ja masentaisi, jos olisi tämänkin ketjun miesoletettujen kanssa joutunut perhettä perusta

Tuo on totta, että nykyisin suurin osa lapsista on onneksi toivottuja ja odotettuja. Ajat ovat muuttuneet, mutta ei tarvitse mennä taaksepäin kuin omaan isoäitiini ja äitiini, niin lasten syntymä ei ole ollut naisten oma päätös. Omalta isoäidiltäni kysyttiin aikoinaan, miksi he tekivät isoisän kanssa niin monta lasta. Hän sanoi, että lapsia vaan tuli. Heillä ei tainnut olla mahdollisuuksia muuhun ehkäisyyn kuin pidättäytymiseen. Pidättäytyminen taas ei ehkäisykeinona sen ajan naiselle ollut vaihtoehto, jos mies ei suostunut, joten lapsia "vaan tuli". Oma äitini yritti aikanaan saada aborttia, kun lapsia oli jo niin monta, mutta ei annattu lupaa. Seuraavan lapsen kohdalla ei jaksanut enää edes hakea. Jos tällaisia perhearvoja kaivataan takaisin, ei voi kuin toivoa, etteivät kaipaajat onnistu tavoitteissaan. Amerikassa tehdään jo kovasti työtä sen eteen, että naisten elämä saataisiin taas tuollaiseksi. Siitä kertovat uudet aborttilait.

Vierailija
86/143 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Some on sotkenut koko Suomen. Eletään jossain harhoissa ja odotellaan prinssiä viemään pois. No käyhän ne prinssit kerran polkemassa ja moro.

Niin, someahan ei käytetä muualla kuin Suomessa.... 

Tää on monia länsimaita koskeva ongelma. Jenkeissä 63% nuorista miehistä on jättäytynyt ulos parisuhdemarkkinoilta.

Tulevaisuus on Islamin! Oletko valmis?

Vierailija
87/143 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vihaaja, koska rakastan isoäitiäni ja olisin toivonut hänelle paremman elämän kuin mitä hän loppujen lopuksi sai? Selvä. Tämä keskustelu on ainakin osoittanut sen, että miehillä on ihan erilaiset kahvikeskustelut isoäitiensä kanssa kuin naisilla."

Ilmankos nämä niiden "perhearvojen" perään haikailevat ja ihmettelevät, mikä naisilla mättää, kun ei ole isoäidit uskaltaneet poikasille paljastaa, mitä se elämä isoäidin näkökulmasta todellisuudessa oli. On vain luettu historian kirjasta, että emännällä oli ruoka-aitan avaimet, joten ei emäntiä sorrettu, ei!

Vierailija
88/143 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuo on totta, että nykyisin suurin osa lapsista on onneksi toivottuja ja odotettuja. Ajat ovat muuttuneet, mutta ei tarvitse mennä taaksepäin kuin omaan isoäitiini ja äitiini, niin lasten syntymä ei ole ollut naisten oma päätös. Omalta isoäidiltäni kysyttiin aikoinaan, miksi he tekivät isoisän kanssa niin monta lasta. Hän sanoi, että lapsia vaan tuli. Heillä ei tainnut olla mahdollisuuksia muuhun ehkäisyyn kuin pidättäytymiseen. Pidättäytyminen taas ei ehkäisykeinona sen ajan naiselle ollut vaihtoehto, jos mies ei suostunut, joten lapsia "vaan tuli". Oma äitini yritti aikanaan saada aborttia, kun lapsia oli jo niin monta, mutta ei annattu lupaa. Seuraavan lapsen kohdalla ei jaksanut enää edes hakea. Jos tällaisia perhearvoja kaivataan takaisin, ei voi kuin toivoa, etteivät kaipaajat onnistu tavoitteissaan. Amerikassa tehdään jo kovasti työtä sen eteen, että naisten elämä saataisiin taas tuollaiseksi. Siitä kertovat uudet aborttilait."

Aivan sairasta, että tuohon pyritään takaisin :( Luojan kiitos naisilla on sentään enemmän mahdollisuuksia saavuttaa itsenäinen toimeentulo. Nykyään sitten pidättäydytään.

Vierailija
89/143 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vihaaja, koska rakastan isoäitiäni ja olisin toivonut hänelle paremman elämän kuin mitä hän loppujen lopuksi sai? Selvä. Tämä keskustelu on ainakin osoittanut sen, että miehillä on ihan erilaiset kahvikeskustelut isoäitiensä kanssa kuin naisilla."

Ilmankos nämä niiden "perhearvojen" perään haikailevat ja ihmettelevät, mikä naisilla mättää, kun ei ole isoäidit uskaltaneet poikasille paljastaa, mitä se elämä isoäidin näkökulmasta todellisuudessa oli. On vain luettu historian kirjasta, että emännällä oli ruoka-aitan avaimet, joten ei emäntiä sorrettu, ei!

Kyllä minä mieluummin sitä lapsikatrasta olisin hoitanut kuin suota kuokkinut. Eihän täällä hyvänen aika ymmärretä edes alustavasti kuinka rankkaa elämä ja työ ennen oli.

Vierailija
90/143 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin olisin mieluummin ojittanut soita kuin vahtinut vuosikaudet vuorokauden ympäri monipäistä lapsikatrasta ja ojittajan tullessa kotiin olisi sitä ojittajaakin pitänyt jaksaa katsoa/pahimmillaan pelätä.

Vierailija
91/143 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin olisin mieluummin ojittanut soita kuin vahtinut vuosikaudet vuorokauden ympäri monipäistä lapsikatrasta ja ojittajan tullessa kotiin olisi sitä ojittajaakin pitänyt jaksaa katsoa/pahimmillaan pelätä.

Oletko kokeillut kaivaa ojaa käsipelillä? Minä olen, hoitaisin paljon mieluummin perhettä. Jos sinun aivosi ovat noin feminismin pilaamat niin suosittelen ostamaan kuokan ja kokeilemaan ensialkuun 6h kaivamista yhtäsoittoa. Sen jälkeen voitkin jatkaa hommaa viisi vuotta.

Vierailija
92/143 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan ok, että nainen toimii miehen käskyjen mukaan, hoitaa lapsia tai leipoo ja kokkaa tai siivoaa paikkoja kunhan se ei vaan ole oma mies käskemässä vaan pomo joka käskee töissä.

Vierailija
93/143 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan ok, että nainen toimii miehen käskyjen mukaan, hoitaa lapsia tai leipoo ja kokkaa tai siivoaa paikkoja kunhan se ei vaan ole oma mies käskemässä vaan pomo joka käskee töissä.

Tietenkin, koska sitten saa palkkaa ja eläkkeen. Onko joku oikeasti noin yksinkertainen?

Vierailija
94/143 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin, koska sitten saa palkkaa ja eläkkeen. Onko joku oikeasti noin yksinkertainen?

Voithan perustaa yrityksen, palkata miehen toimariksi ja tehdä tuota. Oletko hiukan yksinkertainen?

Vierailija
95/143 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Femini s mi on pilannut ne.

Vierailija
96/143 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten synnyttäminen, hoitaminen ja kotityöt olivat monen naisen unelmatyö.

Sitten miesten palkat kilpailutettiin, eikä se enää riittänyt, joten kotiäidistä tuli työtön työnhakija.

Tämä onkin sitten unelmatyön vastakohta, tähän rooliin ei haluta ja tämä on täysin ymmärrettävää.

Höpöpö. Suurelle osalle lapsitehtaana toimiminen oli kaukana unelmasta. Juuri siksihän naiset ovat taistelleet itselleen oikeuksia ettei elämän ainut tarkoitus olisi toimia spermaränninä ja kotiorjana. 

Ja nyt sitten eletään unelmaa? Ahdistuneempana ja maseentuneempana kuin koskaan... 

Kyllä enemmän ahdistaisi ja masentaisi, jos olisi tämänkin ketj

Aborttia ei tarvita jos naiset käskisivät miehiä käyttämään kumia. Onko se niin hankalaa? Joo, voihan sitä kumi revetä tai joku muu keino pettää mutta jälkiehkäisypillerit on jo keksitty.

R*iskaus-, ins*sti- ja muut tapaukset ymmärrän missä abortti on suotavaa. Mutta muuten? Luulisi se naisiakin kiinnostavan miehen kumin käyttö kun ei tiedä mitä klamydiakikkeleitä sitä onkaan liikkeellä.

Ja lapsia nyt tuskin tänän päivänä kukaan hommaa vain jostain hetken mielijohteesta ja sitten iskee kuukauden päästä paniikki että nyt se sikiönalku pois.

Vierailija
97/143 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut kaivaa ojaa käsipelillä? Minä olen, hoitaisin paljon mieluummin perhettä. Jos sinun aivosi ovat noin feminismin pilaamat niin suosittelen ostamaan kuokan ja kokeilemaan ensialkuun 6h kaivamista yhtäsoittoa. Sen jälkeen voitkin jatkaa hommaa viisi vuotta.

Usko tai älä noihin hommiin ei penistä tarvita. Ojaa en erityisen paljoa ole käsipelin tehnyt, metsätöitä senkin edestä. Etenkin entisajan maalaisnaiset olivat myös kovassa kunnossa, koska hekin osallistuivat maatöihin lapsien kaitsemisen ohella. Miksi sinä et ole tarjoutumassa hoitamaan lapsia ja kotia, jos se on niin paljon helpompaa?

Vierailija
98/143 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko tai älä noihin hommiin ei penistä tarvita. Ojaa en erityisen paljoa ole käsipelin tehnyt, metsätöitä senkin edestä. Etenkin entisajan maalaisnaiset olivat myös kovassa kunnossa, koska hekin osallistuivat maatöihin lapsien kaitsemisen ohella. Miksi sinä et ole tarjoutumassa hoitamaan lapsia ja kotia, jos se on niin paljo

Kyllä minä tarjouduin, ex-vaimoa ei lisääntyminen kiinnostanut.

Vierailija
99/143 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten perhearvot eli "akka on hellan ja nyrkin välissä ja kakarat vaiennetaan remmillä" vai mitä meinaat? 

Ei meillä ole ollut tuollaista koskaan kultturisesti. Suomalainen nainen on aina ollut itsenäinen toimija. Parisuhteessakin. Lukisit historiaa.

Älä jauha paskaa, lapsipieni. Ei tarvitse mennä kuin reilu 100v taaksepäin ja ollaan ajassa, jolloin nainen oli miehensä vallassa ja erota ei sopinut, vaikka miten olisi tullut turpiin. Raiskaus avioliitossa oli laillista vielä noin 50v sitten. Että sellaista itsenäisyyttä... 

Raiskaus avioliitossa muuttui laittomaksi vasta 90-luvun puolivälissä. Ei siitä nyt kyllä 50 vuotta ole, ennemmin 30

Vierailija
100/143 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Some on sotkenut koko Suomen. Eletään jossain harhoissa ja odotellaan prinssiä viemään pois. No käyhän ne prinssit kerran polkemassa ja moro.

On sulla oudot vihat sekä omaa sukupuoltasi että naisia kohtaan. Onko lääkitys ajan tasalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi